Snabb hjälp tack! Infångnings tips
Mamma katt vägrar in i buren, försökt med mat, bära in henne slutade med blodiga händer.. Hon är skit sur! Och jag måste åka till veterinären om en 25 minuter.. Tips!! Hjälp.. Just nu får jag inte komma nära alls utan att hon fräser och slår efter mig.
Förra gången gick jätte enkelt.. lyfte bara in henne i buren men nu jäkla ska vi absolut inte på några vilkor följa med..

prova att få en handduk över henne,
en gång fick jag vara lite taskig, och mota in min skyggis i ett hörn, på med en handduk och fram med buren.. sen lyfte jag på handduken precis vid ingången till buren, och missen smet in där…
Alla djur behöver någon som bryr sig!

#0 Ta på ett par rejäla skinnhandskar till att börja med. En handduk att "slå om". Ställ buren på högkant så att katten "faller" nedåt om möjligt.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Vet inte hur det gick för er.. hoppas det gick bra till slut.
Men ett råd är att boka om tiden om det inte är väldigt akut och att sedan, dagarna fram till veterinärbesöket, hålla transportburen öppen med en filt i botten och en filt ovanpå själva transportburen för att göra den tryggare. Ställ den vid ett ställe hon tycker om att vara på och där du smidigt kan komma åt att stänga luckan. Du kan ställa in skålen med mat inuti för att vänja henne vid att gå in självmant. Eller lägg i lite kattmynta om hon tycker om det. Undvik all slags stress och tvångshantering med händer inblandat, det blir bara ännu värre till nästa besök igen.
När katten är inne och äter vid ett mer avslappnat tillfälle, passar du på att stänga igen luckan så smidigt och snabbt som möjligt. Men håll dig gärna intill så att hon/han inte anar oråd om katten hör dig komma gående.. om det är en väldans misstänksam kisse : )
Om katten inte går in självmant i buren brukar jag se till att i god tid innan besöket få in katten in i ett mindre utrymme, typ badrummet. Passa på när den "pudrar nosen" : ) Där blir det sedan att långsamt närma sig med transporten (filt över buren) mot katten.
Eller också fungerar det alldeles utmärkt till nästa gång att få in kissen i buren, på det vanliga sättet 
Som kattassen skiver kan det fungera bättre om man sätter buren på högkant.
Vi kom i väg och nu är hon helt klar.. Vacinerad och stygnen tagna. Så nu ska hon slippa denna tortyr på ett bra tag hoppas jag.
Men hon är ganska sur på mig.. Fick in henne med hjälp av en handduk och sen direkt iväg för vi var sena.
Jag har haft buren stående öppnen sen vi var hos veterinären förra gången med filt i, mest Melvin som legat där =)
Tack för alla bra tips! Sååå skönt att vara hemma igen tycker både hon och jag.
En av mina katter hatar kattburen. Jag ställer buren med bakgaveln mot väggen så den inte kan åka iväg och dörren öppen. Sedan fångar jag katten med en handduk så den täcker hela kattens framände utom rumpan - så den inte ser något. Sen lyfter jag snabbt katten med handduksomslag och allt och sätter ned med rumpan in i burdörren - katten backar kvickt ur handduken utan att märka att den backar rätt in i buren. Har funkat hittills. Man får vara kvick som tusan att stänga….