Inte längre medarbetare här??
Ja, nu är jag tydligen inte Medarbetare längre…..Tack Lena! Tydligen var min Nyårshälsning här på sajten inte uppskattad av dig!
Tänkte skriva det här på medarbetarsidan men det går ju inte längre….
Som vi alla vet avlivar de flesta katthem sina skygga och rädda katter. Jag har alltid funderat över hur man kan göra så. En katt som är rädd passar inte in på ett katthem och blir utan några empatikänslor bara skickad till döden. Beteendet påminner mig om de tyska nazister som utan känslor kunde skicka judarna i döden för att sedan åka hem till sina familjer och krama sina barn.
Hur kan man döda en rädd katt och samtidigt känner sig som ett kattvän? Vem som helst vet att den tamaste katt kan vara rädd efter ett hårt liv ute, infångand och en ny okänd omgivning.
Jag har själv jobbat på ett katthem där alla skygga katter gick direkt till avlivning. Och katter som var sjuka (kostade för mycket) och de som hade varit för länge på katthemmet. Samtidigt togs in över 300 hemlösa - tama- katter in varje år och kölistan var lång…Där fanns det en ordförande som säkert älskar katter men tydligen inte alla katter. Jag anser att med en annan organisation och planering som tex jourhem hade man också kunnat rädda många skygga katter.
Men ordförande bestämde och allt fler volontärer hoppade av.
Här på sajten finns det också en "ordförande" och en sajtpolitik. Men här ska det bara räddas hemlösa katter för andra katter ha ju en ägare. Och det är ägarens ansvar att se till att katten ha det bra. Låter bra men så är det inte.
Det är sorgligt här på sajten. Man struntar i nödlidande katter med ägare och hänvisar till ägarens ansvar! Så när jag ser ett nödlidande barn ska jag också strunta i det för det finns ju ägare-föräldrar bakom?
Lena, jag blev osams med dig om det här i höstas. Jag skrev flera mail till dig för att förklara min inställning. Du vägrade att ens läsa de och frågade mig istället om jag inte hellre ville sluta som medarbetare….Du ville ha ro på sajten och inga diskussioner. Du kände dig ifrågasatt av mig, menade att du inte kunde lita på mig längre. Vad har jag gjort? Du kunde alltid lita på mig men jag har en annan inställning. Ska du vara som vissa ordförande i en del katthem som jagar bort frivilliga som inte håller med om allt.
Du tjatar hela tiden om omplaceringskatter. Jag har försökt många gånger att förklara att jag inte bry mig om vanliga omplaceringskatter. De är inte i nöd!!!
Jag kan förklara för dig en gång till:
Katter i nöd
/ \
Hemlösa katter ----- Katter med dålig ägare
Jag bryr mig om båda kategorier. Framför allt för att man ofta inte kan skilja mellan de. När är en katt bara hemlös? Många har en ägare som kanske inte mata längre eller har flyttad eller vad som helst. Jag kan inte bara engagera mig i hemlösa. Jag fråga inte en nödlidande katt om den verkligen är hemlös…..
Vad är vi för människor egentligen? Vill vi hjälpa katter för kattens skull eller är vi bara en grupp kvinnor (och några män) med konstiga psykproblem? som gillar att bestämma och knuffa bort andra som egentligen också bara vill hjälpa nödlidande katter?
Här på sajten finns över 2000 medlemmar. Men tydligen trivs de flesta inte här. Varför? Tänk om alla 2000 medlemmar kunde vara med och hjälper katter. Nej, här tjatas om vilka katter som är värda att vara med i hjälpen och framför allt vilka medlemmar - Medarbetare får vara kvar.
Lena, genom din diktoriska inställning har du faktiskt inte bara hjälpt nödlidande katter utan skrämt bort de som kunde har hjälpt. vad är det viktigaste här? Vi eller nödlidande katter????
Du vill har ro på sajten? Trodde det är en diskussionssajt? Genom din inställning har du skrämt bort många bra medlemmar som har samma inställning som jag. Men du skriver som svar fortfarande att Hittekatter är inte omplaceringssajt osv. Det handlar inte om det!!!
Du skrev att du inte litade längre på mig. När jag tittar tillbaka blir jag bara ledsen. Jag har varit otroligt engagerad i sajten. Skrivit hur många artiklar och inlägg som helst om tack får man läsa att du inte litar på mig….Måste alla Medarbetare har samma inställning som du för att duga? Jag är ingen nickedocka som går med på allt. Jag anser att en Medarbetare kan vara bra fast man har olika inställningar.
Hade jag gått ut med att alla hemlösa skulle avlivas eller nåt men nej…det ända jag säger är att jag bryr mig om alla nödlidande katter och då få jag sparken från dig? Hallo?
Det var faktiskt jag som kände mig sårad av dig. Efter allt som jag har gjort för Hittekatter ville du inte ens läsa eller förstå vad jag skrev till dig. Jag hade stor respekt för dig och litade på dig.
Faktiskt trodde jag fortfarande att du skulle be mig om ursäkt för ditt kränkande beteende mot mig. Jag visste att du var upptagen med din sjuka son, det var därför jag avvaktade så länge. Men att öppnar sajten och upptäcker att man inte är Medarbetare längre efter 2,5 hårt arbete här inte det jag hade förväntad mig. Har du ingen respekt alls för mig?
Så jag blev kickad för att jag värna om katter i nöd?
Sorry, ditt beteende påminner mig som vissa kattälskare som avlivar katter som inte passar in fast här är det en Medarbetare som inte passar in.
Är det så svårt för oss kattvänner att hålla ihop? Är det kränkta ego och dåliga självförtroende som är viktigare för oss än huvudproblemet? KATTER i nöd!!!!!!
Varför kan inte vi kattvänner vara sams, jobba ihop, har respekt för varandra, akceptera olika inställningar och gör det vi egentligen vill? Det finns över 100 000 hemlösa katter därute och vi sitter här och bråkar? Det finns väl katter för alla?
Varför kan jag respektera Bumbis, Kusten, Crisse och alla andra som hjälper hemlösa katter otroligt mycket men koncentrerar sig på hemlösa katter? Och jag respekteras inte för att jag vill hjälpa hemlösa och katter med dålig ägare.
Och Lena, det har du faktiskt också gjort. Engagerad dig i katter med dålig ägare. Den vita katten i Osby tex och många många fler. Och för det har jag alltid respekterad och beundrad dig.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Kan bara ge tummen upp.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

OJ, jag todde inte det kunde bli bråk på en sajt där alla förhoppningsvis strävar åt samma håll, dvs HJÄLPA ALLA KATTER I NÖD. Det ser inte bra ut och naggar i kanten på förtroendet på hittekatter i fokus för så heter sajten.
beklagar.
Ja jag håller oxå med att det är tänkvärda ord det du skriver om katter i nöd. Tycker att Alexej är en bra talare för katter som inte kan tala själv… Nu vet ju inte jag vad som ligger bakom detta och hoppas för katternas skull att ni kan reda upp detta.

Håller också med om att det är tänkvärda ord Alexej skriver. Det är tyvärr inte bara dom katterna som lever som hemlösa som är i nöd.

Hej Alexej, du skriver en hel del tankvärda ord och du har absolut respekten för vilka katter du vill hjälpa. Alla jobbar på sitt sätt och det ska uppmuntras om man gör något så fint som att rädda djur.
Eftersom du bland annat nämnde mitt nick i ditt inlägg så väljer jag att svara hur även jag tänker kring en del saker:
Vanvårdskatter och liknande ser nog de flesta som hemlösa. Tänker t ex på de grovt vanvårdade katter som Sofia-85 räddade ifrån ett missbrukarhem. Däremot katter med "vanliga" ägare som av en anledning inte vill eller kan behålla sin katt (allergi, plötsliga resor, barnafödsel är vanliga argument till snävt tidsbegränsade hot i dessa fall) de hör inte riktigt hemma på en sajt som har en tydlig policy att sätta Hemlösa katter i fokus: katter som lider och som dör likt flugor ute. Det är ett massivt lidande som denna sajt placerar i ett absolut fokus, i hopp om att några av katterna ska få slippa det.
Skulle omplaceringar (ofta med tillhörande avlivningshot), vara tillåtna här, kommer antal hemlösa katter som hittar ett av de där sällsynta hemmen att minska på sajten. Det blir lätt ett ekorrhjul som rullar på.. Som om det inte redan vore svårt nog för de hemlösa katterna att komma in från kylan.
Är helt övertygad om att det skulle bli mycket svårare för de som redan har det som allra, allra svårast.
Råd, tips och hänvisningar ges gärna ändå - till sådant som kan hjälpa omplaceringskatterna på bästa sätt.
Viljan att hjälpa finns alltid. Hjärtat räcker till för många!
Respekten borde finnas för sajtvärdens önskan, absolut från medarbetarstaben, om hur sajten är tänkt att vara utformad. Lena grundade Hittekatter.ifokus med en stark önskan och tanke som man märker att hon hela tiden får kämpa för att försvara.
Man kan undra om någon av de som skriver emot hennes önskningar om sajtens policy, har funderat på hur det skulle kunna bli om Lena en dag inte orkade längre p g a bristen på stöttning?
Det är fritt fram att starta en annan sajt om man är missnöjd med denna. Det vore bara roligt med mångfalden. Trist att det finns de som tror att man inte skulle respektera om andra vill jobba annorlunda. Utanför sajten står det alla fritt att göra precis som man vill. Nödställda katter och djur finns överallt och det är bra att det finns olika forum, sajter, människor, viljor, önskningar och tankar kring hur man ska lösa problemen. Respekt är a och o 
Håller med föregående talare…
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
För en gångs skull håller jag med Alexej, vi har också haft skilda åsikter, kanske främst om hur vissa blir bemötta.

jag saknar alexej. o fler med,önskar att vi alla kunde hålla sams även när vi arbetar på olika sätt,,,
att du inte längre är Medarbetare har jag inte tänkt på, mycket tråkigt, du skriver så bra artiklar och har varit så engagerad,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Alexej skulle det vara
Alexej du har fått flera PM av mig som du vägrar att svara på. Istället går du ut öppet på sajten och skriver. Du har gjort klart för mig genom ditt handlade att du inte vill vara Medarbetare längre på den här sajten. Medarbetare är trots allt ett förtroendeuppdrag. Jag ber dig nu för tredje gången, att kontakta mig via PM.
Mitt råd till dig är att starta din egen sajt där du kan jobba för omplacering av katter med ägare, eftersom det är det du brinner för mest. Jag dömmer dig inte för att du vill engagera dig i den typen av kattärende, men jag förväntar mig att du respekterar den här sajtens inriktning och syfte. (Något som du ju delade tidigare, men nu har ändrat uppfattning om).
Den här sajten är vikt för hemlösa katter och är inte till för avlivningshotade katter med ägare. Vi är, som jag skrivit många gånger förut, den enda sajten för Hemlösa katter. Därför är det särskilt viktigt att vi fortsätter att hålla vårt fokus.
Lägger in texten från "Om sajten" och välkomstmeddelandet här:
Vill förtydliga att Hittekatter iFokus inte är en omplaceringssajt för kattägare som vill omplacera sin/sina katter. Vi kan ge goda råd vad man bör tänka på i liknande situationer, men vi bedriver inte någon omplaceringsverksamhet för katter som redan har ett hem. Avlivningshot är inte tillåtna, inlägg där sådant förekommer kommer att tas bort.
Har du en katt som du behöver omplacera hänvisas du till iFokussajten Djurannonser iFokus Gäller även de föreningar eller privatpersoner som hjälper andra kattägare att omplacera sina katter.
___
Det har tidigare förts långa diskussioner om just den här saken. Det var i augusti 2009. Då förtydligade vi regelverket.
Alexej hade då fått en annan syn än vad jag har. Något som jag trodde att vi redde ut. Jag ämnar inte gå in i någon slags försvar av detta. Istället låser jag tråden och ber den som vill diskutera det här ytterligare att ta det med mig via PM istället. Det här är ett personligt angrepp på mig som person och det bör enligt våra Skrivregler tas via PM.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag menade att jag håller med ALLA.
OM vi ska kunna hålla denna bubbla flygandes i luften, denna bubbla med kärlek och omsorg samt styrkan för att kunna rädda liv tillsammans, kräver det att ALLA hjälps åt. Jag vet inte vad som har orsakat denna ohyggliga "diskussion" mellan er, men jag vet att ni brinner lika mycket för att just rädda liv. Vad jag däremot INTE kan förstå, är att man bara stänger ute en Medarbetare, utan att prata med den andre först, eller i alla fall meddela om avstängningen, från en sajt. Om nu detta har hänt, vilket jag får förmoda. Detta är ju en sajt som innefattar just det ni båda håller varmt om hjärtat: RÄDDA KATTER!!!
Jag tycker personligen att katter i nöd är katter i nöd, där finns ingen kategorisering på det. En katt som far illa behöver hjälp, vare sig den har ett hem eller ej. Jag har personligen dragit ut en katt från mina grannar. De tyckte det var skönt varje gång hon rymde från balkongen, men de tog tillbaka henne när folk kom med henne. En dag fick jag nog och ringde på dörren. De sa att jag gärna kunde ta kattj-n eftersom hon "pissade och sket" ner hela deras hem. Sagt och gjort: jag gick in i lägenheten för att ta med henne, då räknade jag hur många kattlådor det fanns: inte en enda.
När jag väl fick tag på henne, gick jag direkt till min mamma (som ville ha henne), släppte ner henne på golvet och till vår fasa såg vi paniken i hennes ögon, hon gömde sig direkt under soffan. Hon bodde bakom soffan en hel vecka. Hon var rädd för fötter.
Hon hade säkert blivit sparkad och annat, för när det skulle kammas, attackerade hon allt som kunde attackeras på en människas kropp… Det tog ca 3 år för mig att vänja henne vid en kam…
Det är inte bara hemlösa katter som har det svårt, det KAN tom vara så att katter med ägare har det VÄRRE.
Detta är mitt tycke.
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
Aah, jag har också tagit hand om många kattungar där mammorna blivit påkörda eller försvunnit på annat vis. De katthonorna och då alltså också ungarna, har många gånger också haft ägare. Då är det inte tillåtet att skriva om dem här heller?
Att man hjälper hemlösa katter behöver väl inte utesluta att man hjälper andra katter också. Fast OK. Man behöver kanske inte ge dem allt för stort utrymme på denna sajten. Men man ska väl kunna nämna dem här ändå, precis som man skriver om sin hund eller perserkatt eller svärmor eller vad som helst…