Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 2561 ggr
[LucyInTheSky]
0

Kastrering av Mamma katt

Ska i väg med min stödis nu på måndag och få henne kastrerad eller steriliserad heter det kanske på en dam som hon.

Jag är lite orolig för hur hon ska reagera och om jag får hantera henne där.

Vi har övat nu i flera veckor, mamma katt och jag. Jag ger henne ett fat mat, jag stryker henne över ryggen när hon äter och pratar lugnt med henne. Sen när det lilla hon fick är slut lyfter jag henne och har henne i famnen en liten liten stund.Hon fräser inte eller spratlar men hon är aldelles spänd och gillar det inte. Och när jag sätter ner henne och försöker röra henne igen då fräser vi lite och springer. Men med mat så brukar hon glömma att jag var jobbig och komma tillbaka och vara nära mig.

Vi har nu för typ 3 dar sen avancerat lite, jag får nu lyfta henne och bära henne till ett annat rum..Inga större problem att flytta henne mer än när jag sätter ner henne blänger hon surt på mig och går sin väg.

Är det rätt av mig att göra så här? Eller gör jag saken värre när jag tar henne nära mig utan att hon "vill"

Håll tummarna för oss på måndag.

kattassen
0

Jag tror säkert att det är bra övning med att låta henne bli hanterad så där lite försiktigt.

Vad beträffar stela katter så slappnar min Rasmus aldrig av när jag lyfter honom och det så långt som efter 8 år hos oss. Han är av naturen osäker och far långt in under sängarna när det känns obehagligt (folk kommer, dammsugaren etc.)

Lyfter man honom så stretar han alltid emot och ser allmänt spänd ut… Men han är världens goaste kisse när han själv vill komma och då är han gosekisse nr1. Sover alltid på mina fötter och är den ende katten som inte protesterar när man klipper klorna. (Idag kom jag åt pulpan och han sa inte flaska.. jag märkte det först efter spåren på golvet)

En del vänjer sig aldrig vid närkontakt men jag hoppas att din mamma katt kommer att klara sig bra när det är dags för infångning och veterinärbesök. Det skall nog gå fintSkrattande

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hawknestgrove
0

det går bra… OCh det heter även kastrering av flickor, för man tar ju bort allt, könsdrift också. Jag brukar sjoja när folk säger sterilisera, att ja visst, jag är steriliserad. OCh har kvar min drift. Vilket jag inte hade haft om jag hade blivit kastrerad. En sterliserad katthona löper ju, då allt är kvar. nu åker hela rubbet och hon slipper löpa

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[LucyInTheSky]
0

Jag hoppas allt går fint =) Jag är alltid orolig dock när jag måste lämna in dom hos veterinären vad det en är.

Ebony ska oxå med och få sista vac. sprutan sen är hon klar för avfärd. Hoppas den kille som är spekulant på henne tar henne för då kommer hon få flytta i januari.. Fast jag har inga större förhoppningar. Bara konstiga typer som hört av sig innan.

Naquita
0

#3 hoppas. ni får bjuda hem honom till ert lite oftare så han blir kär i Ebony tösen;)

monsi
0

Låter som du gör ett bra jobb med mamma kise.

Håller med pqma att du ska bjuda hem killen ofta.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Hawknestgrove
0

Det går nog bra. Har du annons ute på Blocket+ iv har fått våra små sålda nu. Nordbykissarna, alltså

[LucyInTheSky]
0

Nu ska jag krypa i säng, klockan ställd på aldelles för tidigt då det lär ta tid att fånga in katter.. Och sen är det ju så halt och kallt så bilen måste ju pysslas lite med innan man kommer i väg. - 15 grader just nu.. brr. Ska vara hos veterinär Satu klockan 8.

Alla är dock upprörda här hemma, ingen får mat förens i morgon då mamma katt har åkt. Jätte jobbigt.. Dom håller helt klart på att svälta sina små rumpor av sig.

Hawknestgrove
0

haha ja arma små svältande varelser!Skrattande Haha gissar att du ställt klockan på 5 eller  nåt!

[LucyInTheSky]
0

Gick ganska smidigt att fånga in de svarta små vildarna. Mamma katt fixade ett flyktförsök genom luckan på taket på buren.. =/ Jag har svårt att öppna den men hon skulle ut!

Men nu är den igen tejpad.

Så nu rullar vi mot veterinären. =)

[LucyInTheSky]
0

Gick mycket bättre hos vet. än jag väntade mig oxå. =) Ebony är nu helt vacinerad och redo =)

Mamma katt lät mig hålla i henne så Satu kunde lyssna på hjärtat och känna igenom henne lite. Inga rivsår eller bit märken. Yey! Nu hoppas jag bara allt går bra idag. Min mamma hämtar hem henne klockan 4.

monsi
0

Håller tummarna.

Skönt undersökningen gick smärt fritt.

Hawknestgrove
0

toppen. Då inväntar vi rapport!

[LucyInTheSky]
0

Nu kom hon hem!

Nu är hon kastrerad, id-märkt och fått första vac. sprutan. Men stackaren hade också livmoderinflamation!! Och detta hade jag helt missat! Herre gud.. kunde ju gått illa. =/Satu sa att det var för att hon fått aldelles för många kattunge kullar på för kort tid, stackaren..

Så nu ska vi försöka få i henne medicin i 10 dar.. shit.. Hur nu det ska gå till. Fick ju slåss med avmasknings medlet..

Men att vi inte märkt något. Gör det inte ont? Skulle hon inte klagat? Hon har varit som vanligt, kanske lite slöare men det har jag liksom  inte tänkt på förens nu när jag fick veta detta.

[LucyInTheSky]
0

Nu har hon iallafall landat lite här hemma och krypit in bakom sängen. Det är hennes safe spot.. Så hon får vara i sovrummet ikväll så får vi se hur det går med medicineringen i morgon.

Stackars kisse..

[Anunnaki]
0

Kattan kan mycket väl bli mer tillgiven när hon blivit kastrerad. När jag för ett par år sedan måste ge en katta som inte tillåter mig att ta i henne penicillin gjorde jag som följer.

- Gör iordning tre småportioner av något gott och blanda in medicinen i en av portionerna.

- Se till att du är ensam i ett rum med katten som ska medicin och en riktigt tam matfrisk katt.

- Servera båda katterna varsin opreparerad portion

- Ge sedan den sjuka katten den preparerade portionen och håll undan den tama katten som ju också vill ha av den preparerade maten.

- Den sjuka katten äter då glatt sin medicinportion om inte annat så av missunsamhet mot den andra.

Detta fungerade en hel penicillinkur hos mig.

Lycka till

[LucyInTheSky]
0

1-0 till MIG! =) Nu är det bara 19 tabletter kvar att få i henne.. Men jag ska vara positiv. Hemliga vapnet idag var lax, hade lite lax kvar sen min kompis som har en resturang kom med julbords rester till oss.. Det var så smask tyckte alla katter så Mamma katt slukade både lax och tablett.. Hoppas det går lika bra i kväll.

Hawknestgrove
0

ja annanukis tips är bra, men kan man luras, så är det ju toppen. JAg klarade av att lura Mee en hel vinter med ppiller i falukorv.

kattmatten
0

Det är inte så lätt att märka att en katt mår dåligt. De är experter på att dölja att de har ont.

Skönt att hon landat efter kastrationen och mår bra.

[LucyInTheSky]
0

Ja hon döljde det bra.. Stackarn. Men nu är hon i allafall inne hos mig och blir ompysslad.. Även om hon inte alltid uppskattar min omtänke.

[LucyInTheSky]
0

2-0 till MIG! =) ha ha, andra tabletten i lurad.. Men hon spydde tyvärr i dag mitt på dagen och jag hittade mask igen.. Så tabletten tog inte förra gången då..

Måste jag avmaska om allihopa igen eller bara henne?

Hawknestgrove
0

beror på hur mycket kontakt hon har haft med de andra

[LucyInTheSky]
0

*suck* Dom är tillsammans allihop.. Samma kattlådor.. =/ Ja ja lika bra att ta alla igen då..

[LucyInTheSky]
0

Börjar likna 2-1 idag.. Men jag ska inte låta henne vinna. Medicinen ska i på nåt sätt.. Hon tycker jag är värre än pest och kolera idag stackars mamma katt.. Stackarn.. Vill ju bara att hon ska bli bra men hon ser mig bara som en elaking.

monsi
0

Funkar inte #15s tipps?

Hon kommer över detSkrattande

Får göra allt elakt med mammas kisar som borsta päls klippa klor mm

De avskyr mig o är totalt försvunna när jag kommer, men sen när jag är katt vakt o ger dem mat är jag deras favo personSkrattande

De vill inte sluta kela.

majvi
0

en av mina skyggisar slickade glatt i sig vetrimoxin morgon och kväll det var bara att spruta en klick på ett fat.

Det kanske går att lura henne med andra godsaker.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[LucyInTheSky]
0

Jag fixade det idag med, Lax är hennes älsklings mat helt klart =) Hon blir aldelles galen =) Och det är bra då går medicinen ner..

Hawknestgrove
0

Så toppen! Då får du fortsätta med det. Rent psykologiskt, så mutade jag med en opreparerad bit efteråt  också. Så hon hann glömma om det var nåt knepigt med den första1 Se bara till, att kissen är riktigt hungrig!

[LucyInTheSky]
0

Alla tabletter har slunkit ner utan problem.. Väldigt förvånande. =) Men positivt! Lax är riktigt gott. Nu är det 10 tabletter kvar sen ska vi tillbaka till Vet. Satu och plocka bort stygn, få sista vac. sprutan och kolla läget.

Men jag ser skillnad i hennes ögon nu, hon ser mycket piggare ut och är mer matglad.. Så hon hade nog ont innan. Känns så hemskt att jag inte fattade det, stackars kisse.

Sen fick jag avslag från killen som skulle ha Ebony.. =( Känns så hopplöst.. Men nu ska annonsen förnyas. Ska lägga ut en om Mamma katt med.

Det är Rasmus som velar med att lägga ut Sigge på annons.. Tror det är lite kärlek där.. Men jag är väldigt tvekande.. Och jag tror han inser det också sen att tre katter är aldelles lagom.

monsi
0

Kul medecinen funkar så bra.

Synd med Ebony!

Fyra eller tre funkar det o alla är glada så kan ju Rasmus få behålla sin söta nallebjörn eller.

Menar om alla är glada o nöjda så varför inte?

Naquita
0

Jag säger detsamma Monsi, 3 eller 4 katter är ingen skillnad..;P

Duktig mammakatt är:)

[LucyInTheSky]
0

Vi får se hur det blir med Sigge-pigge.. Just nu trivs han fin fint.. Melvin och han är dom som ställer till mest oreda här hemma för tillfället. Ebony hjälper till på ett hörn med.

Mamma katt åt snällt sina piller idag med. Skönt.. Fast hon orkar inte med vilddjuren så hon fräser på alla katter som stimmar för nära. Ska försöka kolla stygnen idag så det ser fint ut.. Hon är ganska rädd för Rasmus av någon anledning så jag ska se om jag kan lyfta henne framför en spegel så jag får se så det läker fint.

Vad skulle det kosta att skriva över Sigge på Rasmus om han nu bestämmer sig för detta?

[LucyInTheSky]
0

Stygnen ser fina ut, fick kolla precis. Inte blev hon väl glader på mig men hon lät mig kolla i allafall.

Hon är en duktigt tös =)

Hawknestgrove
0

Så bra att det funkar med lax! Ja här står vi i valet och kvaletom vi ska ta in Mee eller inte…. Mee vill jag vill och Janne vill. Men inte katterna……och jag är livrädd att den fina balansen vi har ska störas.

[LucyInTheSky]
0

# 33, svårt.. Men jag hade nog försökt ta in henne. Det mesta brukar lösa sig har jag märkt..

I dag såg jag till att Ebony inte var i närheten då Morgaine skulle ha sina tabletter. Hon är snabb den lilla knäppis katten, så hon fick vara i ett annat rum. Mycket upprörd men det brydde inte vi oss om Mamma katt och jag när vi smaskade i oss lax till frukost.

[LucyInTheSky]
0

Nu är sista tabletten uppäten, såå skönt!

Nu är det bara ett sista besök hos veterinären den 4:e sen är hon helt klart för nytt hem oxå.

Sen är det bara tjockis-Sigge som ska vaccineras.. Men han är svårare att få i buren.

Hawknestgrove
0

härligt att det gick så bra.

Lena
0

#35 Grattis till ett väl utfört arbete med kastrering och alla tabletterna! Du har gjort ett kanonbra jobb med mamma katt. :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[LucyInTheSky]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imorgon bär det av till veterinären.

Men allt går i mot mig =/ Snö och halt, stöttdämparna bak sönder på bilen och internet banken har bråkat hela helgen så jag har inte kunnat se hur det ser ut på mitt bankkort.. Vill ju gärna ha med katten hem igen.. Men men, allt man vill går ju säger dom =)

Ebony är snart en bortskänkes vara dock.. Yieks! Jag har glömt hur jobbiga kattungar är!! Ändå är inte mina pojkar så gamla.. ha ha. Hon är ÖVERALLT och river ner och ställer till. Finns snart inte en enda centimeter av min lägenhet som inte är fast tejpad. Men jag brukar hota henne med pussar =) Ruu tycker hon är vansinigt jobbig men hon har efter lite tillsägelse av den stora Ruu-Mannen låtit bli honom. Allt ska hon leka med.. Allt och alla. =) Men man ska absolut inte kela eller gosa.. Tråkig katt..

Hawknestgrove
0

ha låter trevligt…..Obestämd