Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 1576 ggr
Lena
0

Nyårslöften & Tankar ur Hittekattsperspektiv!

En tradition den här tiden på året är att avge nyårslöften. Har du några tankar på sådant som skulle kunna göra tillvaron bättre ur Hittekattsynpunkt?

Som Sajtvärd för Hittekatter iFokus har jag följande ideer/tanker/önskemål vad gäller sajten under 2010-talet:
  • Få till stånd landsomfattande kastreringskampanjer.
  • Jobba mera med kattstatus för ett bättre kattliv.
  • Få till stånd flera projekt enligt TNR-metoden.
  • Öka ansvarstagandet hos landets kattägare.
  • Förbättra och förstärka samarbetet på sajten.
  • Lägga mer tid på kreativa idéer och konstruktivt arbete.
  • Lägga mindre tid på destruktiva trätomål och energislukanden bråk.
  • Värna om en trivsam anda på sajten som alstrar positiv energi. (Det gör gott både för katterna och oss själva)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gullimat
0

Att kommunerna tar sitt ansvar och kan öppna katthem

Lena
0

#1 Ja det hade varit kanon om så blev fallet. Om inte annat att det gick ut bidrag från stat/kommuner till katthemsverksamheten.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Nordann
0

Kastreringskampanjer det vore toppen,det är alltför sällsynt.

Tänk om alla som gav pengar till olika katthem osv gav en del eller lika mycket till en kattkastreringsgrupp.Det skulle faktiskt ge resultat.Då skulle man hjälpa långsiktigt också och inte enbart ta hand om det mest akuta.

Undrar om Stockholms kattkastreringsgrupp kunde tänkas hålla i en sådan landsomfattande drive?

Givetvis vore det än bättre om man fick med sig många fler men om man börjar med sig själv brukar fler följa efter,det är iaf min erfarenhet.

Lena
0

#3 När Stockholms kattkastreringsgrupp startade hade de tankar på att vara med och få igång liknande verksamhet även på andra håll i landet. Vet dock inte hur de ser på saken i dagsläget? Det är ju ett gigantiskt arbete naturligtvis och sedan kräver det att det finns lokalförningar där ute som vill starta sådan verksamhet. Det skulle behövas något i den riktningen, den saken är klar. 

En annan lösning vore att få igång en landsomfattande fond/förening där man kan söka pengar för kastrering.

Nordann
0

#4 Jag tänkte faktiskt på en landsomfattande fond.Har varit inne på tanken tidigare tillsammans med några vänner men de flyttar så det blir tungt att starta upp ensam,jag har inte tid och ork till det just nu i varje fall.

Att starta en fond kräver ju en hel del förarbete,när den väl är startad är det mest frågan om att få in pengar.

Mina tankar har gått ungefär som så att man samlar in en viss summa,delar ut en viss summa helst månads- eller kvartalsvis,man bestämmer innan vilka som kan (inte kan) få bidrag och om ID-märkning ska ingå som krav,det är en massa planering innan men när den är gjord ska det som sagt var kunna gå relativt enkelt.Det är också viktigt med rätt och bra marknadsföring och öppenhet,fonden ska vara seriös och stå under kontroll.

Jag tror de flesta föreningar och katthem varken har tid eller resurser till att starta upp något liknande.De verkar oftast inte ha energi över till förebyggande arbete med några få undantag.

Om jag ser på den förening jag var med och startade,där f ö meningarna snart gick isär,verkar de människor som jobbar aktivt inte vara "pappersnissar" (i den förening som jag har som exempel är "pappersnissar" föraktade,de misstas för att inte bry sig om katter) utan mest folk som vill ta hand om katter rent praktiskt.

Men tro mig,"pappersnissar" behövs också om hittekattseländet någonsin ska minska.Det räcker bevisligen inte att enbart ta in katter i nöd eftersom det kommer flera nya för varje man tar in.

Finns det några "pappersnissar" härinne kanske förutom mig då?Kan vi hitta på något?

Lena
0

#5 Det är tråkigt om man i föreningarna missar den viktiga biten med marknadsföríng, bokföring och administration. "Pappersnissar" är precis som du skriver nog så viktiga för att arbetet med hemlösa katter ska fungera fullt ut. Men det vanliga är nog att de som ansluter sig till en katthemsförening eller liknande gör det för att de vill jobba praktiskt med katter. Man skulle dock behöva rekrytera även andra typer av ideella krafter. T.ex någon som jobbat/jobbar med marknadsförening, ekonomi och alla de administrativa bitarna. Precis som att det behövs IT-kunnigt folk för att göra hemsidor och hålla dem uppdaterade. 

Det där med landsomfattande kastreringsfond är något som jag också har i mina tankar. Problemet är just tiden.  En sådan här sak får inte bli halvdan. Det måste vara ordning och reda, öppenhet och superseriöst om det ska lyckas. Det är ett stort ansvar, men det skulle kunna bidra till en förändring.

Lisabell4
0

Min favorit bland dina punkter du tagit upp är den tredje. Få till stånd flera projekt enligt TNR-metoden.Alla punkterna är såklart viktiga men jag vill vrkligen att fler engagerar sig i tnr! nskar att kattehemmen kunde få bidrag för sånt någonstansifrån för det kan de väl inte få idag?