Kära kattvänner- en liten hälsning!
Har länge tänkt att höra av mig och berätta hur det går för mig och Nyår är väl ett bra tillfälle!
Nuförtiden är jag sällan här, läser bara lite då och då. Jag tappade all lust och ork till Hittekatter.ifokus i höstas. Då var det stora diskussioner om innehållet på sajten och vilka katter som får skrivas om. Tydligen är det fortfarande problem då och då…
Jag värnar och älskar alla katter men engagerar mig framför allt där det behövs hjälp. För mig spelar det ingen roll vad eller hur bakgrunden är – lika lite som om jag försöker hjälpa en människa oavsett hudfärg, födelseland, religion osv. Därför vägrar jag acceptera att bara ge hemlösa min hjälp. Jag försöker hjälpa den katt som kommer i min väg och som jag kan ge hjälp.
Jag har sett för många inne katter som lever ett horrorliv med fullbajsade katttoaletter, rutten mat och bara skrik och sparkar istället för kärlek. Men de har ju en ägare….
Jag engagerar mig inte i vanliga omplaceringskatter- för de finns det Blocket och liknande. Men jag anser att en del katter med ägare behöver lika mycket hjälp som en hemlös katt. Jag är stor anhängare av TNR-metoden. För många katter räcker det med en kastrering, regelbunden mat, en skyddad plats att sova och veterinärbehandling vid behov plus mask-, skabb- och fästingsbehandling. De flesta av mina katter är skygga och trivs bättre med det än att vara knäkatter. Jag anser att kastreringen är det viktigaste i kampen att minska antalet hemlösa katter.
Här på sajten finns (fanns?) det en del som bara vill hjälpa hemlösa katter. Helt okay. Alla gör som de själv anser är bäst. Men inte alla kan och vill krypa i buskarna med en fälla i handen eller ta hand om en skygg katt. Varför kan de inte acceptera andra som vill hjälpa på sitt sätt? För min inställning fick jag sårande påhopp och uppmaningar att lämna sajten och starta en egen sajt: Katter-i-nöd…. Ja, det hade passat mig bättre men jag orkar inte med det. Så mycket bråk och tjafs som det finns på Hittekatter, tyvärr. Varför bara ser bakåt, dvs var katten kommer ifrån eller om den är hemlös eller inte? Istället borde vi gemensamt titta framåt med ett gemensamt mål: att alla katter ska ha ett bra kattliv!!!
Jag anser att många hemlösa katter har haft en dålig ägare nångång. Synd att man inte kunde hjälpa katten innan den blev hemlös. Varför väntar tills en katt med dålig ägare blir hemlös innan den är värd att hjälpas? För mig liknar det att försöka ösa vatten med små hinkar vid en vattenrörskada istället för att stänga av vatten…. Tyckte också det var tråkigt att jag fick kritik för min inställning av personer som själv har engagerad sig i katter med dålig ägare eller tom har förmedlad mig en katt med ägare bakom som skulle avlivas för det kissade i duschen. Men nu var dessa katter inte värd längre att få hjälp här, för sajten heter ju Hittekatter ifokus….
Jag har accepterad det och dragit mig tillbaka. För jag hjälper katter i nöd och väntar inte tills de blir hemlösa. Men det känns skönt att veta att det finns många andra här – också Medarbetare – som har samma inställning som jag och det gläder mig. För vi får akta oss att inte bli fanatiska och stirrar på ordet hemlös för det finns lika många bakgrunder som det finns katter. Se framåt istället!
Jag har lärt mig mycket på den här sajten och jag saknar en del av er. Ni vet säkert vilka.
Jag kommer fortfarande att läsa lite här då och då…
Katthemmet i Skara stängdes idag. Officiellt pga lagen om ändrade burstorlekar och för lite frivilliga. Men sanningen är som alltid: För mycket tjafs. För mig är det en sorgedag. Skaras katthem har ändå hjälpt över 300 katter/år från ett stort område i Skaraborgs län till nya hem. Nu finns det ingen hjälp längre här för hemlösa och bortsprungna katter.
Katthemmet var inte bra, alldeles för många avlivningar och en skrämmande syn på skygga katter men ändå, bättre ett dåligt hem än inget….
Gott Nytt År till er alla och förhoppningsvis får många katter hjälp från oss och andra också i framtiden!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Gott nytt år, saknar dig här, vet du.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
HEj gumman! Så skönt att höra av dig! Saknat dig! Men vi möts väl på andra sajter också?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Gott Nytt År Alexandra
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Hej och GOTT NYTT ÅR! Kul med en hälsning
Ha det så bra!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
God fortsättning på det nya året och har det så bra framöver.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Alexej, jag får också önska dig ett riktigt gott 2010! Det du skriver är mycket tänkvärt och är i linje med vad jag tycker. Jag hoppas att du, trots allt, nu på det nya året återkommer till forumet och blir en flitig skribent!
#7 För er som vill arbeta med omplacering av katter som har en ägare och/eller koncentrera sig på att hjälpa kattägare som avlivningshotar föreslår jag att ni startar en egen sajt här på iFokus. Möjligheten finns det är bara att ta den.
Hittekatter iFokus är som enda sajt i Sverige vikt för de hemlösa och kommer så att bli även under 2010.
God fortsättning!
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag är ganska ny på hittekatter men jag tycker att det du skriver är så bra. Att samarbeta och inte ge sig på varandra det är väl det viktigaste. Jag respekterar att det här forumet är för hittekatter men en katt med ett dåligt hem och ägare kan mycket snabbt bli en hemlös katt och då håller jag med Alexej om att man kan förhindra mycket lidnade om man gör något i tid. Men det kanske är en idé att starta ytterligare en sajt så kan man som vi vill i 9Liv arbeta på alla fronter.
Hoppas att 2010 blir ett år utan en massa hårda ord här på sajten. Låt det vara ett ställe där man kan träffa människor med samma intresse av att hjälpa katter som en själv. Jag tycker att det är toppen då man oftast ses som lite suspekt av omgivningen att man offrar så mycket tid på katter.
God fortsättning !
Pia
9Liv
#9 Det är även min förhoppning att vi ska slippa bråken och istället koncentrera oss mera på samarbetet runt hemlösa katter. Det var därför jag startade sajten i juli 2006 och mina intentioner är fortfarande de samma.
Tyvärr har det kommit ett och annat smolk i bägaren under åren som varit. Smolk i form av infekterade trätomål och grälsjuka trådar. Många gånger handlar det nog inte så mycket om katter utan om helt andra bakomliggande orsaker hos den/dem som skriver. Internet har tyvärr en tendens att bli en kanal för allehanda frustrationer och tillkortakommande. Det är så lätt att låta agressionerna få fritt utlopp när man sitter framför ett tangentbord. Om samma människor som träter på varandra i trådarna hade mötts i levande livet är jag säker på att det inte hade blivit lika våldsamt.
Vad vi behöver kocentrera oss mera på är att hitta bättre strategier för hur vi på ett effektivare sätt ska komma någon vart med Sveriges största djurskyddsproblem = hemlösa katter. Min absoluta övetygelse är att den vägen inte är att ta över ansvaret för kattägarna. Istället bör vi göra allt för att få dem att ta ett större och bättre ansvar, och tänka efter ordentligt innan de tar steget att bli kattägare.
För att förtydliga sajtens ståndpunkt läggar jag ut texten som finns i Om sajten och som alla nya medlemmar får i sitt välkomstmeddelande:
Vill förtydliga att Hittekatter iFokus inte är en omplaceringssajt för kattägare som vill omplacera sin/sina katter. Vi kan ge goda råd vad man bör tänka på i liknande situationer, men vi bedriver inte någon omplaceringsverksamhet för katter som redan har ett hem. Avlivningshot är inte tillåtna, inlägg där sådant förekommer kommer att tas bort.
Har du en katt som du behöver omplacera hänvisas du till iFokussajten Djurannonser iFokus Gäller även de föreningar eller privatpersoner som hjälper andra kattägare att omplacera sina katter.
___
Vi får nu hoppas på ett bättre år 2010! 2009 var som det var. För min personliga del ett riktigt visset år. För hittekatterna inget år som gick till historien som något stort.

För min del som varit med ca 1 år tycker jag det varit stort, med så många hemlösa katter som genom detta forum fått jourhem, stödhem och permanenta hem, kors och tvärs genom landet. Utan detta forum hade dessa katter kanske fortfarande gått ute.

Gott nytt år till dig med Alexej!
Hoppas du kommer igen saknar dig.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
#11 Visst är det så att det görs enormt mycket av eldsjälar här på sajten. Det ska vi inte förkasta eller glömma bort. Det är stort i sig som du så riktigt skriver.
Jag tänker väl mera på myndigheter och utvecklingen i stort när jag är pessimistisk. Antalet hemlösningar minskar ju inte dessvärre. Men om inte sajtens medlemmar och andra eldsjälar ute i landet gjort vad de gjort hade naturligtvis situationen varit än värre.

Alexej..önskar dej o dina missar ett riktigt gott nytt år! Så tänkvärda rader du skriver, kommer att läsa dom igen!

vi vet redan vad mycket du gör för katter och alla djur..du är fantastisk, liksom alla på denna sajt, och alla gör ett fantastiskt jobb för att rädda djur, allt kanske inte kommer fram här , skälv räddar jag nog minst 5 katter per år på ett eller annat sätt,..ibland är inte jag heller här ,…vad som än händer så kommer vi alltid att minnas dig alexej