Körhjälp sökes onsd morgon
Fick sent ikväll in en liten skyggare svartvit kattunge, ca 6-7 veckor kanske, vid Backaplan i centralare Göteborg. Jag har precis fört över den i en transportbur där den nu ligger och vilar på en bumbisbädd.. svansen ser konstig ut vid "roten", ryggen svankar en del och det är en mycket blöt och kall stackare..
Jag och lillekissen kommer ta en taxi ifall det inte går att ordna körhjälp till veterinär, det kommer ordna sig på något vis.. men gör ändå ett försök här ifall någon skulle känna sig morgonpigg och manad. Jag bjuder gärna på en fika-frukost efteråt som tack : )

Oj lille vännen! Inget trevligt ställe för en så liten kisse
Jag skulle gärna hjälpa men jag jobbar. Dessutom är min kollega ledig så jag är ensam med telefonpassningen och kan inte lämna bygget på hela dagen…
Ta en taxi så får du ett bidrag från Daisy-kassan, det är det jag kan erbjuda idag
tyvärr!
Hoppas någon annan körvillig nattuggla har sett ditt upprop!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Tack snälla kattassen, du har flera gånger varit en klippa som ställt upp med att köra när det varit akut och jag vet att du hade gjort det denna gång också om du kunnat. Det blev taxi, så det ordnade sig ändå. Tog det ur egen ficka, men tack ändå för erbjudandet med Daisykassan :)
Nätta lilla flickan var kall och är mest bara skinn och ben när man kände över kroppen (i sövt tillstånd).. och stoor maskmage har hon.. väger 800 gram.. oljig över mage, ben och svans. De frågade om hon kom ifrån något båtvarv eller nåt sånt.. (vet en del av bakgrundshistorien och den är inte vacker kan jag lova..).
Flickan ligger inne över dagen med dropp p g a uttorkning och hon har diarré som ser ut som en grå massa.. veterinären beskrev utseendet på avföringen som "murbruksliknande". Lille vännen hade inte överlevt många dagar till i det skicket hon var i. Nu får man hoppas att det blir en god återhämtning. Hade kliniken inte varit stängd över nyår (vaffö göör di på dette viset
) så hade hon fått ligga kvar. Känner mig osäker på om jag räcker till..
Är inte alls i närheten av lika duktig på svaga små kattungar som Josefa, Tuska m.fl är.. så jag kommer säkert få fråga om råd.. Hoppas inte det blir så akut att hon måste läggas in bara.
Murbruksliknande avf. tyder på att hon kan ha lite problem med levern eftersom hon kanske varit utan mat länge. veterinären kanske har Hills specialmat pure som är skonsamt för den åkomman. Inte lätt att ta blodprovskoll på en så liten mager svulten krake. Du fixar det Kusten.

Stackars liten
Tur ni fann varandra.

Å liten! Det var väl tur att du fanns där för den lille kraken. Hm, i värsta fall är väl B.S öppen under helgen likaså den berömda Smådjursakuten (ja jag vet…) Men du grejar nog den lille bara h*n återfår lite av sina krafter.
Jag hade gärna kört det vet du. Men nu har jag ju varit bortrest en vecka och varit ledig före jul så då blev mellandagarna jobbardagar för min del. Svårt att plocka alla russin ur kakan
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Håller tummarna att allt går bra !
Ja verkligen - stackars liten krake då:(
Du fixar det med kattungemjölk i spruta. Ofta. Om den fått fettlever så mår den i regel illa, men det brukar man kunna tvinga i dem.
Om den väger 800 g och är mager så måste den vara äldre än 6-7 veckor. Mjölken är bra ändå. Den är näringsrik och lättsmält.

Behövs det körning åt andra hållet?

Tack för tips! Och du har rätt Josefa. Lillkissen är äldre, har nu räknat ut tidsmässigt från det jag hört om kattungarna (från början minst 3 små, ingen mamma har varit synlig sägs det) att de borde vara ett antal veckor äldre. Den är liten och mycket knotig i förhållande till sin ålder är det snarare och skulle troligtvis varit en del större med en annan start på sitt liv. Den har varit satt i svält.. det är en hemsk bakgrundsberättelse om hjärtlöshet.. kan ni tänka er att personal som arbetar med djur upptäcker kattungar bredvid sin affär, matar dessa en tid så att kattungarna vänjer sig vid rösterna och kommer springande av hopp när maten serveras och de får viss uppmärksamhet.. sedan slutar matandet tvärt när de av kattföreningar får reda på att det innebär ägareansvar att mata.
Ska hämta lillen nu på kliniken.. ska fortsätta kolla efter resterande kissar också.. är glad över envisheten ibland, för folk har tyckt att man varit lite knasig som från början lade energi på detta.. de menade att de troligtvis var döda eftersom de inte syntes till sedan matningen hade upphört.. tänker fortsätta lyssna på hjärtat och inte ge upp i första taget.. och hoppas att det finns fler som kan ha överlevt grymheten de blivit utsatta för.

9 - Hej StefanE! Så roligt att "se" dig, det var ett tag sedan.
Jag hoppas du och familjen mår jättebra!
Tack snälla för erbjuden skjuts, men det har lyckats ordna sig tillbakavägen :)
oj liten stackare…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Hur går det med lille kissen?
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Tösan är kvar på kliniken, de höll lite "specialöppet" såhär på nyår :)) Såå gulligt av dem..
Hon har små blå plastbitar i avföringen..
Få se om det har behövts mer dropp och hur hon mår idag. Jag ska åka dit om en liten stund.
Uffamej… liten har ätit plast i brist på annat. Hoppas det går att rädda kissen.

stackars liten kisse…. ja har man inget att äta så kanske plast lockar?……vet du hur glad jag är i dej kusten?… som finns där för kusten… stor puss o kram till dej…..o till kliniken som har specialöppet…. ungen kan inte vara i bättre händer än dina sen….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Sicken tur att du har bra veterinär :) ge kissemissen en liten klapp från tant lillmymlan
och en stor kram till dig Kusten!
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Åh men du skulle ha ringt oss! Snällt av dom att ha extraöppet för lillan.