Kolonikatter i Linköping fryser
Kära människovänner,
vi är ett tjugotal katter i blandade åldrar som har en sak gemensamt:
VI FRYSER OCH SAKNAR NÅGON SOM KAN TA HAND OM OSS!
Vi vill så gärna komma in i värmen och få en chans till ett värdigt liv fyllt av kärlek, god mat och vänliga blickar.
Det är minusgrader ute nu och ikväll har första snön fallit och lagt sig som ett kallt täcke över marken. Våra tassar små är alldeles frusna och blöta. 
Vi är lite skygga av oss (vissa mer än andra) men väldigt nyfikna och modiga!
ALLA vi behöver någon som öppnar sin dörr för oss, men de kissar som i första hand behöver komma härifrån är:
5 kattungar (6-7 månader gamla)
"Tippen", som är vit/grå/svart spräcklig med en vit svanstipp. Modigast av oss alla!
2 bruna och långhåriga, mycket lika varandra. Har stora tovor i pälsen som irriterar och gör ont.
Humlan & Dumlan, 2 vit/grå/svart spräckliga och nästan identiska.
3 långhåriga vuxna (ca 1-3 år gamla)
1 brun med svåra tovor.
1 svart med grå krage.
1 vit/grå/svart spräcklig
Det finns som sagt många, många fler som behöver er hjälp, men dessa kissar är det akut med!
De personer som så snällt hjälper oss hälsar att bilder kommer läggas upp, förhoppningsvis under kvällen.
De hälsar också att mer info finns på www.ostgotakatterna.blogspot.com och att det går bra att ta kontakt med dem via pm eller ostgotakatterna@live.se
Finns det någon som vill hjälpa oss och ge oss en underbar gåva såhär i juletider?
/ Kolonikatterna i Linköping

stackas stackas fina katter..
Kissekatterna då - och det ska bli så kallt nästa vecka:(
Synd jag inte bor i stort hus.
2 Säger detsamma och förstår den svåra situationen för de här katterna i kylan det verkar likna lite på rådande situation i Norrköpingskolonin 2005 innan utplaceringar och arbetet med den kolonin började.
Önskar dem alla ett värdigt liv och värme till frusna tassar och öron.Hoppas hoppas att några änglar finns.

Tyvärr måste jag säga samma sak… Alltför många missar här just nu… Flera skulle kunna flytta snart.. men inte innan jag får råd till vaccin + id…
Har ni skydd åt dom?? Kanske skulle jag kunna krypa till korset till min far och fråga runt efter skyddsbyggnationer…
Alla djur behöver någon som bryr sig!
Stackars stackars missar, som inte valt att frysa om tassarna om vinter, och inte valt att leva ute, inga missar ska behöva ha det så, och om det gäller att krypa Mison
och fråga far om skyddsbyggnationer, skulle jag krypa med dig om jag inte hade kryckor,
men ett eget hem är såklart att föredra, finns några som känner någon, som i sin tur känner någon som vill ta in frusen misse, själv väntar jag att "min " misse ska tröttna på utelivet
Maggan47
Östgötakatterna önskar er en god och fin lucia och kissarna i Linköping önskar slippa frysa om sina tassar.
/M
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Om det finns någon eller några som kan ställa upp som stödhem så kan vi ta på oss ansvaret för en eller två katter vad gäller mat, sand och veterinär. Stödhemmen bör ju finnas i närheten av eller i Norrköping då vår veterinär finns här.
Våra stödhem är för tillfället fulla.
Pia
9Liv
Kom på en sak till, det måste vara stödhem som är vana vid skyggisar eller väldigt införstådda med vad det innebär. Har haft några fall nu där vi fått flytta katter för att stödhemmet inte riktigt förstått vad det innebär och det är inte bra för katten.
Snälla gör en inventering bland vänner och bekanta om det inte finns någon som vill göra en god gärning till jul.
Tack Mison för erbjudandet om skyddsbyggnationer, de har ett par värmande kojor att krypa in i och när det blir för kallt så kryper de in under husgrunden där det förmodligen är torrt, vindstilla och lite varmare.
Det är hjärtslitande att se dem sitta ihopkurade tillsammans, för det gör de alltid när vi besöker dem. Det är så svårt att behärska sig och inte ta med sig ett par hem. 
Varför inte börja med TNR så att det inte föds ännu fler katter? En stabil koloni är många gånger lättare att upplösa än en koloni som ständigt förökar sig. Dessutom höjer man kattens hälsa med kastrering och vaccination.
Läs gärna om TNR på www.goteborgskatthjalp.com under "Förvildade katter/TNR"
Dagoe - TNR är nog ett kanonprojekt att börja med, men jag ser ettannat stort problem bland flera av dessa katter och det är deras päls. För mig ser dom ut att ha mer eller mindre perserpäls och tror jag rätt så har dom gräsliga tovor och med det lättare få sår under tovorna + att det gör ont när tovorna sliter. Just dessa långhåriga skulle nog behöva komma in och bli rakade för att må bättre.
Det tänkte jag på också att de långhåriga kanske måste in först för att få hjälp med pälsen.

#17 18
Håller med er att först ta in dom långhåriga. Det kan bli riktigt illa med tiden med så lång päls.
#15 Lycka till
Som vi skrivit så är prio på de långhåriga och ungarna att få komma in och få den vård de behöver.Vi har sett att ett par av de långhåriga har det besvärligt med tovor, så vi gör så gott vi kan med att de ska få komma in. Önskar att de lyssnade/förstod att vi vill dem gott.
Vad det gäller Tnr så är det inte möjligt med dessa katter eftersom vi befinner oss på privat mark samt att mataren inte vill ha några katter tillbaka. Samt att vi anser att det skulle inte bli en dräglig tillvaro för katterna. Mataren gör så gott han kan men förstår väl inte helt katternas behov. Vore annars bra att kunna koncentrera sig på att stoppa tillväxten, men nu får vi jobba efter de förutsättningar vi har/finns.
Till sist: Katterna behöver få komma in, snälla leta bland alla vänners vänner om ni kan hitta en liten vrå.
Såklart ska de små och de med lång päls komma in först, de är prio ett :) såklart!
Ett TNR skulle inte fungera där då mataren inte vill ha några kissar kvar hos sig! Det har redan varit klagomål om kissarna som finns där, så alla behöver komma in.
*Nalle Puh*
Vill tillägga att hem sökes i Östergötland samt även angränsande län eftersom vi inser att vi ej kan begränsa oss då vi vet att det är svårt att hitta hem.
Läs gärna våran blogg där finns mer info samt kontaktuppgifter.
"TNR skulle inte fungera där då mataren inte vill ha några kissar kvar hos sig!"
Lite naivt från matarens sida att tänka att en okastrerad koloni inte förökar sig…. 75 % av kattungar som föder hemlös dör av sjukdom eller trauma innan de är sex månader gamla. Det är där en stor del av lidandet ligger. TNR är ett sätt att i första hand stabilisera läget för att sen lösa upp kolonin.
Tyvärr kommer ni aldrig att hitta bra hem till alla katter innan det har föds nya… inte erat fel men så är det helt enkelt om man tittar på hur många hemlösa katter det finns och hur få bra hem som vill ta hand om en skygg katt. :(
TNR är helt enkelt den bästa lösning för alla tills lämpliga hem hittats. Det finns ju även fördelar för markgaren med TNR. Läs gärna på vår hemsida eller ladda ner vår litteraturstudie om TNR.
Håller med dig Dagoe, inser att det tyvärr kommer att bli flera.
Mataren är en äldre herre och som sagt inser inte vad som kan hända. Vi har varje gång vi är där diskussioner samt råd till han vad som vore bra för katterna …."som att spotta i motvind."
Vill inte gärna skriva mera om en person på ett öppet forum.
Vi är envisa och fortsätter.
Inser mataren att han, om han inte tar hjälp av er, löper risk att bli anmäld för brott mot djurskyddslagen och att katterna då med all sanolikhet avlivas?

Tanken på dessa missar gör mej gråtfärdig nu när vintern är här..eftersom jag har så fullt här med alla de katter jag har nu, så kan jag inte göra mycket mer än att putta upp den här viktiga tråden….känner ända in i märg o ben hur tacksamma katterna kommer att bli när de får en varm soffa att ligga i..slippa gå ute i blöta o kyla o ständigt bli blöt o kall om de små tassarna..
putt!!!!!!!!

Någon som ska från typ malmö o upp mot där kisarna är?
Har några säckar med värmande matrial till kisarna som är ute.
Kan även fixa dynor som isolerar o värmer om jag vet någon kan köra upp det.
Hoppas de långhåriga får komma in i jul i varjefall o all de andra sen.
Dagoe vill du vara snäll o skicka ett bra skrivet dokument angånde matning mm till mig via PM? Behöver det för att gnugga lite näsor i som vill stopa en matare från att forsätta mata, trotts att en mataren försöker fånga in, kastrera o omplasera katterna. Behöver läsa lite lag för dem.
Sorry för tråd kapet o hoppas ämnet kan återgå till att hitta hem till dessa kisar igen smidigt o lätt.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
# 27 PMa mig lite bakgrund monsi om fallet
Fortsätter putta för denna så viktiga tråd, med kissarna som fryser
Maggan47
putt

Mera putt….!!
Lillmymlan jag har skickat pm till dig

Stabilisera kattgruppen först. Trots allt har en långhårig katt större chans att överleva än kattungar (och veterinären kan reda ut de värsta tovorna under narkos). Det är inte alltid så lätt att få matare att förstå konsekvenserna av fertila katter, men försök igen. Mataren behöver er hjälp-tid och kunskap, så ni har rätt att ställa krav. För att kunna hjälpa alla katterna gör det ibland ont i hjärtat. I Rädda Kattens TNR-projekt i Malmö har jag tvingats släppa ut många tama katter efter kastrering, för om jag lagt min tid på att hitta hem åt dem då så hade resten av gruppen fortsatt föröka sig under tiden. När gruppen är stabiliserad kan hem letas. 20 fertila katter blir snabbt 100 st. Har ni kapacitet att hjälpa så många? Det hade inte jag.
puttar upp denna tråd, för katter som fryser, stora som små
Maggan47
det lyser en liten sol över kolonikissarna, även om det är snö och kallt.
Vi har just fått lite medgång och det behöver vi så mkt :) både kissarna och vi… hurra!
Maggan… i helgen görs försök att få in kissen med den grå kragen
då får du hålla tummarna igen. Står du ut med väntan? 
*Nalle Puh*

putt
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Puttar här för ett konto, så jag kan hjälpa till med fraktkostnad av Monsis braiga material.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
klart jag står ut med väntan, vet att det inte är att beställa på nätet, den katten vill jag ha, och leverans hit omgående
vad bra att ni fått lite medgång, det är ni verkligen värda, spännande väntan här hemma för mig och kissarna, och vad bra med Monsis material, lindrar lite i kylan
Maggan47 som vet att tålamod är en dygd
En av kissarna, Mysan, har äntligen kommit till sitt tillfälliga hem hos lillmymlan. Nu är hon frisk, kastrerad, id-märkt samt 50% vaccinerad. Vi har gosat och gosat med den lilla damen under kvällen, supergo men alldeles för tunn. Trodde hjärtat skulle brista när jag kände över ryggen, varenda kota kändes, inget hull alls. 
Imorgon görs ev. infångningsförsök, och hela helgen är uppbokad för detta. De två små långhåriga ser det ljust ut för, får be att återkomma mer om detta, men de ska försöka fångas in. Sen har vi maggans kisse att fånga in. Även Tippen, Humlan & Dumlan ska tas in, dessa tre kommer tillfälligt få bo i mitt kök.
Dessa katter är prio 1 denna helg, sen har vi 3 långhåriga vuxna som också måste in snabbt som ögat.
En liten kortfattad uppdatering!

Tackar för uppdateringen! Vad skönt att ni har lyckats få in åtminstonde en del av kisarna, även om de som är kvar fortfarande har det svårt. Ni är guld värda tjejer som jobbar på. Har lagt ut en liten blänkare till ett par kompisar i Linköping, och vädjat till deras goda hjärta.
Ytterligare 3 kissar är inne!
Först in var Tippen som vi lyckades locka in i transportbur.
Kisse nr 2 blev den långhåriga bruna vuxna med bedrövliga tovor, hon fångades in via fälla.
Kisse 3 vart Dumlan som vi också lyckades locka in i transportbur.
Idag har vi nästan -15 grader här, det var verkligen väl tajmat att de kunde komma in! Alla tre finns hos veterinären som ska ta hand om dem under morgondagen med kastreringar osv.
Kissarna som är kvar är jättenyfikna och skräms inte särskilt mycket av fällan. Minst tre av dem som fortfarande är kvar är väldigt nyfikna, nosar på våra händer, hoppar på fällan, vill in i transportburarna… Dessa blir inte svåra att fånga in kan jag säga. 

Låter lovande.
Lyckad jackt i morgon.
Åh Maggan, vi vill också att din kisse ska gå i fällan… Vi bad snällt, komsi komsi in i transportburen (eftersom fällan redan var upptagen) men hon tittade på oss, vände på klacken och fnyste "inte idag tack!"
Imorgon är det lillmymlan och huskatt som står fällvakt, iallafall när det är ljust ute, när det mörknat och jag slutat jobbet så får jag ta över om det skulle behövas, men hoppas givetvis att de går in fortast möjligt.
Lina och Huskatt, ni är järngänget, så glad jag är att jobba tillsammans med er, stolt som en höna :) Fy fanken va ni är bra! 3 kissar på en gång… tjohoooooo!
*Nalle Puh*
Håll tummarna för tur och lycka för kissarna idag när nya försök görs för att få in dem :)
*Nalle Puh*

Håller alla tummar och tassar att ni får in Maggans efterlängtade kise och att alla dom andra också kan komma in

håller hårt i tassar o tummar här..mina tankar finns ständigt hos alla de stackars hemlösa katterna nu när kylan kommit på allvar…!! Stor, o ännu större eloger till er o tusentals med guldtassar till er som jobbar därute i kylan!!!
Underbara ni….!!!
håller med om att ni är verkligen Guldgänget, som inte ger er, och i denna kyla, mina tankar är också hela tiden hos frusna tassar, och magra kroppar ute i kylan, men så finns ni som verkligen gör något för dessa små
hoppas fler inser att livet inne kan vara härligt, och tala om för lilla, ni vet vem, att kompis finns att terrorisera även här, behöver inga kompisar ute
Maggan47 som håller tummarna hårt hela helgen
Maggan47
Idag har vi -15 grader här
och det gör så ont i mig att tänka på de små liven som nu fryser.
Vi ska om en stund ge oss ut som sagt och är påpälsad så jag ser ut som en michellin gubbe och rörligheten är lika med noll.
Tackar för pushar och kramar det värmer och stärker oss i vårat jobb.
Vill be alla att göra en inventering bland vänner o bekanta om någon kan tänkas ha ett liten vrå att hysa in en liten misse.
Vi behöver HEM för att kunna plocka in så många som möjligt och ber er om hjälp.
puttar upp för denna vädjan från frusna folket på fältet i Linköping, och hoppas som sagt kläderna står emot kylan, och ni virar halsdukar om munnen
tänker varma tankar som jag hoppas går fram
Maggan47

Har tänkt så mycket på frusna stackars kissar en så kall dag som denna..o mina tankar har också gått till er som är där ute för missarnas skull underbara ni!!!…jag är alls inte främmande för, (har dock inte pratat med sambon!) att ta emot en misse för att vistas här i väntan på ett permanent hem..det skulle isåfall vara möjligt efter att mina stödisar fått nya hem…
kissarna var där, både Maggans lurvrumpa och 3 andra samtidigt i fällan och åt… men ingen misse kom in idag.
Nya försök görs i morgon, känner mig fortfarande stelfrusen i både hjärta och själ… snuttisarna, nu måste de gå in, för det är såååå kallt ute och snön yr i luften 
Tack för gott samarbete Lina och Huskatt
ni är pärlor bägge två!
*Nalle Puh*
Ni kämpar oerhört duktigt tycker jag och det i denna kyla. Hoppas ni får massor med mer tur imorgon.

#55 Massvis med styrkande guldtassar till Linköpings pärlor, ni är värda allt kattguld som finns!!!
Vilken fantastisk insats ni redan gjort. Håller tummarna och hoppas att ännu fler hem hittas.
#52 jag hade GÄRNA tagit en eller 2 om jag hade fått för gubben….
#60 underbar bild så borde alla katter ha det!
Vi är hemskt tacksamma för era peppande ord, det får oss att orka ännu mer! Vi ger aldrig upp, alla missar ska få komma in och tas om hand. Något annat alternativ finns inte. 
Fortfarande många minusgrader här, dock inte lika många som förra natten. Hoppas att solen skiner under morgondagen så kissarna vågar sig ut från sina krypin.
Lite sömn, sen är vi på gång igen… Förresten, om någon sitter inne med något dundertips om hur man förhindrar stelfrusna tår så mottages dessa tips hemskt gärna… Det är närmre 40 tår som fryser till is när vi står fällvakt. Och lika många fingrar för den delen. 
#62 ullsockar i skorna ,vantar på händerna och mössa!

halsdukar inte att förglömma som ni virar runt munnen också, annars som ovan, gärna dubbla vantar, varma sockor, gott om plats i kängor, varmt att dricka, och varma inombords, ni ståltjejer, förstår att det blir kallt, ni har ingenstans att gå in och värma er, förstår jag, men jag håller tummarna för er i ert viktiga jobb
Maggan47 som följer er dygnet runt
Om fingrarna håller man bättre värmen om man har vanliga vantar inga fingervantar då. Underställ är kanon och riktigta bra strumpor/sockar.
Ni är helt underbara.
//Pia
Tack för alla klädtips
det behövs. jag har haft tre dubbla vantar fast fingervantar får skaffa mig tumvantar istället.
Underställ får bli att försöka hitta på rean som snart drar igång.
Nackdelen är ju att man måste stå still för att inte skrämma missarna annars så kunde man ju hoppa och göra åkerbrasa.
Vi ska ut snart igen…telepatiska varma tankar Tack 
Maggan: Din lilla lurv är en liten buse
hade en av ungarna in i buren när lurvrumpan skuttar fram till öppningen i buren….(full i bus) sen tvärvänder lurvrumpenissen och springer iväg runt huset (där Malin står och hoppas jag går i hennes fälla, vilket ni vet hur det gick) men detta gjorde att lilla ungen tappar fokus på matlukten, stannar precis vid öppningen .innanför dock men för vågat att stänga den..där smaskade hon upp allt gottis
innan hon lugnt gick ur fällan…

Finns små hjärtan mm som man bryter o då avger värme ett tag, de går att återanvända efter att man kokar dem i vatten jätte bra o billig.
Hittade mina på on off.
Går bra att stoppa ner i skorna med.
Vilken otur tror med kisarna.
maggan har valt rätt kise till sin familj, sigrid kommer få en duracell kompis

Står ni stilla är det smart att stå på något isolerande typ kartong eller liknade.
Har sett några som stod i lådor med fötterna när de vinter fiskade, vad de haddde i vet jag dock inte.
Tack för alla råd om kläder…. fy attan så kallt det blir när man står stilla. Idag blir det dubbla långisar och mössa på!
Vantar och en himla massa positiv energi, för det behöver vi också :) man blir rätt så trött av att hålla andan när kissarna närmar sig.
Lurvrumpan fnissade nog gott inom sig när jag förvånat såg att hon vände och gick ut innan maten var slut… hon tog det säkra före det osäkra… men det var sååååååå nära!
Idag hoppas jag att det blir BINGO :)
*Nalle Puh*
vilken liten buskisse, förstod att det var en "sådan" så skulle Sigrid också gjort, så det är väl en duracell till, attans att dom låter er stå och frysa, och jag hoppas såklart på BINGO också, någon tur måste man väl ha
eller, har inga råd att ge om fötterna, vet att förr i tiden hade man halm i skorna, men rätt så obekvämt att gå i eller hur, men att stå i kanske
tycker kissarna ska hoppa strömhopp in, och inte vara så där, varma tankar i alla fall till er, och vilket jobb ni gör i denna kyla och snö
kram Maggan47
Den äldre genarationen berättade att förr hade man otvättad ull i skorna för att hålla värmen. Varför den skulle vara otvättad vet jag inte?
Kan det ha att göra med fettet i ullen?
//Pia
vill tala om att en kisse i alla fall är inne, lurvrumpan själv, huskatt08 ringde, så nu står fällan i bilen med kissen i, förstår ni vilken lycka, och vilka tjejer vi har att göra med, som tålmodigt väntat på lillkissen, som inte precis gjort sig någon brådska, kommer jag inte in i dag, så blir det i morgon
fullständig lycka här hemma är det, i alla fall hos mig, tjejerna får väl återkomma med sina kommentarer
Maggan47
men lipar bäst som lipar sist, trägen vinner
Maggan47
#73 GRATTIS till att ha fångat Lurvrumpan!! 
applåder….
Men hurra!!!!!! Nu kan hon lipa bäst fasen hon vill!!!!
#73 gud va fin hon var!(bilden syntes inte innan när jag skrev inlägg#74….)
Äntligen får Sigrid en lekkamrat…Grattis..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Så kul! Grattis!
Fet ull håller värmen inne o vätan ute.
OT: lite om kylan i sverige:
pratade med min far som bor i jönköpingslän,vetlanda kommun,de har just nu 20minusgrader där…han berättade oxå att min syster som är i SÄRNA (dalarna?) har minus 36grader kallt!!
måste väl finnas hemlösa katter där med?
pipiz, hur ska du ha det? Du blev ju föräldralös när du var liten?

#73 Men vilken underbar julklapp..o jag håller med dej om att tjejerna är helt underbara!!!
Grattis i massor till dej..o tusen guldtassar till jägarna!!!
Ja, som Maggan redan skvallrat
så gick lurvrumpan i fällan i eftermiddag! Nu är hon inkvarterad hos veterinären och vi avvaktar svar från denne under morgondagen.
Så otroligt vacker är hon, maggan du kommer smälta bort när du får se henne! (skriver henne men har egentligen ingen aning om det är en hon eller han…)
När lurvisen lämnades in till veterinären fick vi med oss Tippen och Dumlan, kastrerade, chippade och vaccinerade. Som ni kan läsa på bloggen så var/är Tippen tvåkönad.
Tippen och Dumlan är just nu inkvarterade i mitt kök och jag har gosat lite med båda två. Lite småfräs några gånger men inte mycket mer. Dumlan la sig för att sova i kattlådan, är inte lika pigg som Tippen.
Har försökt muta de båda med lite mumsig morotspure och Tippen tyckte det var smaskens och slickade rent min hand. Dumlan vände sig om dock… Får ha koll på henne under natten.
Ni kan tro att lyckan att få agera tomte och meddela att "julklappen" är inne nu är underbar.
Men..den lilla busen spelade oss spratt ända in i det längsta 
Fällan uppe stod själv så långt bort jag vågade för att ha uppsikt, så kommer lurven och spatserar fram rakt på fällan stannar en stund utanför….DÅ kommer mataren plötsligt ut några meter bort 

Nej..Nej….tänkte jag…nu är det kört men som tur var så pep han in och då gick Lurven in och satte sig precis innanför i fällan…då dyker det upp 3-4 st missar till som oxå vill vara med och kolla vad Lurven sysslar med
och försöker tränga sig in brevid Lurven men icke hon flyttar inte på sig en tum
hon blir sittande så väldigt väldigt läääääääääääänge alldeles stilla…jag börja undra vad som stod på..gjorde nog även de andra missarna…men de gav upp efter en evighet kändes det som. Då började jag smyga mig fram med myrsteg för jag tyckte inte jag såg ordentligt för att våga dra igen fällan.
Tror eller ej så började Lurvas oxå sakta..sakta…sakta smyga sig längre o längre in..till slut var hon ända in DÅ…Drog jag
Vilken känsla….blir som en adrenalinkick.
när man vågar börja andas igen.
Maggan: Jag lovade att ringa ikväll men det blev så sent
jag ringer dig direkt imorgon när vi fått besked om Lurvas.
Måste säga att hon är helt bedårande söt…liten o nätt.
Den söta kissen i #8, är den inne?
#86. Japp, den är inne, hon heter Dumlan
och bor tillfälligt hemma hos Lina
*Nalle Puh*

Till mina bästa vänner som jobbar så hårt för kissarna därute i kylan, de är värda så många applåder och massor med kramar och kredit.
*Nalle Puh*

Tjejer!!! Jag dyrkar er som kämpar så hårt. Grattis till den lyckade fångsten.
Stoppa tidningspapper i skor och kläder. Uteliggare gör det och lyckas hålla sig varma.
Grattis,Vad kul att höra att ni lyckats så bra !
Imorgon kommer bruna långhåriga mamman till Huskatt för att vila upp sig efter operationen idag och imorgon kväll bär det iväg för att överlämna lurvrumpan till Maggan47 som så tåligt väntat och hållit ut
det ska bli spännande!
*Nalle Puh*
du har pm lillmymlan, som inte kan sova, känns som en långdragen förlossning, väntar och väntar, men jag har ju ett datum i alla fall, nu blir det i kväll, tittar på klockan
Maggan47
Hej
Behöver ni torrfoder till kolonikatterna(alla är väl inte fångade?) så har vi fått en tiokilossäck James Wellbeloved som ni kan få. Hör av er om den kan komma till användning.
Pia
9Liv
Hej Pia!
Vi tar gärna emot torrisar :) idag är det dock kört att hämta dem, men vi tar tacksamt emot den :) tack snälla! Kan vi höras i morgon per telefon Pia?
/Malin
*Nalle Puh*
Maggan: Jag hoppas du får lite smärtstillande om de blir för utdraget 

Är också i väntans tider (Bönan kommer till mig) och sömn är en bristvara. Nu ska här fixas iordning hennes "rum" så det blir mysigt o välkomnande.
Pia-app: Tackar och bugar
blir en härlig julklapp , behövs verkligen, det är många katter kvar därute i kylan 
Ska meddela Mymlan så kan ni komma överens om det praktiska.
Lillmymlan vi hörs i morgon . Vi kan säkert lämna det hos dig när vi är ute i den sista julstressen.
Fy fanken säger jag bara… inte en julklapp har jag köpt… var det någon som sa att det var jul snart???? Urk, jag tror att jag bara vill leka lämna-katt-tomte i år
så resten struntar jag faktiskt i… jag ställer in julen.. thats it 

*Nalle Puh*

ingen panik, mymlan…man måste inte köpa julklappar… vi gör inte det… bara barnen i vår närmaste omkrets får julklappar, men i år blir det kuvert till samtliga barn, med en liten slant i…enkelt och inte tidskrävande, så får deras föräldrar ta med barnen till närmaste leksaksaffär och barnen får välja själva…
här äter vi och myser på julafton…men tänker samtidigt på alla stackare som inte får komma in…särskilt när man tittar på dom man själv har, som har haft lyckan att FÅ komma in i värmen… (fast dom tycker ju inte det, dom tycker att jag är dum..haha)… dom vet ju helt enkelt inte om, än, att dom älskar mig lika mycket tillbaka…
nej, ni jobbar så bra med missarna.. jag är såååå stolt över er… klappa er själva på axeln från mig, sträck på ryggen och stressa inte ihjäl bara för julen…den kommer ändå på torsdag, var så säker… vare sig man är intresserad eller ej…
jag vill önska er linköpingstjejer (och killar?) en supertrevlig jul…det behöver ni… hitta någon att krama om.. det räcker väääldigt långt…
Alla djur behöver någon som bryr sig!

Kram på er Linköping, och ha en riktigt bra jul. Julklappar eller inte….
Tack för kramar
fick iaf in skinkan i ugnen när jag väntade på att långhåriga mamma katt (Bruna Böna) skulle komma.
Nu är hon installerad i mitt sovrum, hon var så modig och kröp ur transporten in i huset jag ställt iordning åt henne 
hon har en infektion och behöver äta antibiotika ett tag och så är hon rakad..hade massor av otäcka tovor
skönt för henne att slippa det nu men är kanske lite frusen..har satt på värmen åt henne.
Nu är Maggans katt…tror det är en Moa
på väg upp till sitt nya hem. Fick tillfälle att träffa henne innan avfärd…hon är bedårande söt
(risk för kattnappning var de )
Tänker nu på mina vänner som är ute i snöovädret..orolig.
tänker också på vännerna som är ute nu i ovädret, vi har inget häruppe, men vet ju inte hur det är neråt landet, hoppas det körs försiktigt, och lycka till med Bruna bönan, mammiskatten, här har det pluggats in Feliway i sovrummet, samt ställts i ordning med lådan, (som än så länge står i badrummet, annars skulle Snorkfröken Beata ta den som sin, bekvämt med låda bredvid sängen) mat inköpt, fattas bara lurvMoa själv
Maggan47
Åh va spännande Maggan, snart är Moa hos er hoppas jag…
Vi har maycker snö och besvärliga vägar här..men skönt om det blir bättre uppåt ditt håll.
Vet att de närmar sig..ca 10 mil kvar nu. 
Kom hem i morse, vilket väglag att vara ute i vägarna på
men det var det värt!
Jätteroligt och trevligt att träffa både dig och dina missar i verkliga livet, så häftigt Maggan!
För lilla kissen blev det julafton och även för oss i Östgötakatterna. 
Lilla Lurvan (eller ska jag kalla henne för Moa?) steppade raka vägen ur transporten och hälsade på kissarna och ett litet fräs sedan var det nosen som undersökte precis allt. Lilla gumman hade kommit hem, det kändes så rätt i hjärtat att stenen som har funnits där i så många månader bara smälte bort. Det är så här det ska kännas när man överlämnar en frusen misse, värmen, kärleken som är ovillkorlig och om nu lilla Lurvan kan flina med sin rara mun, då log hon brett.
Hon kom ner för trappen och låg där och spanade på oss och i hennes ögon såg man lågan tändas igen och jag är säker på att hennes tanke var: Kolla in mig, jag är hemma för alltid! Vilket magiskt ögonblick 
Inte nog med detta magiska ögonblick, där allt stämmer 100%, så får vi massor med fina saker
till kissarna i kolonin, massor med jättefina filtar, 2 jättefina transporter och ett fint god julkort och choklad. Hela bilen var full när vi åkte hem!!!
Maggan, du måste vara släkt med tomten?!
Ordlösa med så många lyckokänslor satt vi där i bilen hem, så trötta men så lyckliga!
En kisse hade hittat hem… tack Maggan för att du gav en av våra missar en chans! Vi är dig evigt tacksamma.
Om någon får uppleva en del av det vi i Östgötakatterna upplevde igår så kan jag lugnt säga… det är ett halleluja moment!
Tack snälla för att Lurvas-raringen fick komma hem och tack för att att du är just du, och alla saker som vi fått, hur ska vi någonsin kunna tacka nog?
/Malin
*Nalle Puh*
Åh va härligt att läsa att det har gått bra med Moa. Hon kommer att trivas med dom andra kissarna.
Så skönt att kissen är framme - men könet måste ni väl fått reda på eftersom den blev kastrerad ? Hane eller hona ?
Katter som heter Moa tror jag är honor.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
hiih!!!! underbart kul!
jippi!!!!
============
# 108 - det lät så tveksamt om könet, så det var därför jag undrade:)
#105 bland det vackraste jag läst! Tårarna rinner..Underbart vad ni alla gör för dessa fina missar!! hoppas ni får många fina klappar hela bunten!! Ett litet kontonr så man kan skänka en slant till missarnas mat?
Lo-katt: Man kan aldrig vara säker
vi har ju en liten hemafrodite i gänget.
susdus:Vi tror på tomten
vi har i nuläget inget konto men det kommer så fort vi får lite tid över att diskutera och fixa med det. Vi har haft en intensiv ..men…givande vecka.
Tack för att du tänker på oss hälsar alla frusna missar som står i kö på att få komma in i värmen.

Å, jag ser knappt att skriva för mina ögon är alldeles immiga av glädjetårar. :-)
Är så glad över att Lillrumpan Moa kände sig hemma direkt.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
#105 rös när jag läste detta,jag vill oxå uppleva detta(dumma sambon sam anser att det räcker med 2katter)

#105 Vilken underbar läsning!! Ofta får jag tårar i ögonen när jag läser här inne men denna gång av lycka!! Ja Maggan är en tomte absolut!! Härliga människa!!! Tack alla ni som jobbat med dessa kolonikatter!! Må lyckan bestå även nästa år!!!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Vilken tårfylld läsning, underbart skrivet. Vilket arbete ni gör och härligt för maggan47 att få så mycket beröm för det hon har gjort. Lycka till med lilla Moa.
Alldeles för mycket beröm
släkt med änglar är ni däremot
är ju inte jag som suttit fällvakt i kylan, skjutsat från Linköping på kvällen efter jobbet, och sedan hem mitt i natten i snöoväder, känner mig inte alls värd alla lovord, när jag läser detta, och det ni fick var ju bara ett hop plock, vet så många som skänkt så mycket, skönt i alla fall att resan hem gick bra, har haft ett urdåligt internet i dag, som tagit bort alla mina inlägg, snacka om inbyggd censur
lilla Lurvas Moa, eller, Majken, inget namn hundra ännu, måste känna mig för, var uppe hela natten, och nosade runt, i dag har hon sovit på diverse undangömda ställen, och Sigrid nosat upp henne, men backat och gått därifrån, tittat på mig, uppfordrande, lek kompisen, matte, var är hon, är det den där, pekande med hela tassen, varpå Beata himlat med ögonen, hon sover, som vi andra vill göra, lägg dig
jättekul att träffa er irl, och hoppas fler kissar kommer in i värmen, och jag önskar alla er hjärtemänniskor en riktigt GOD jUL
min julklapp har ju redan kommit , så jag önskar mig inget mer
kram Maggan47

vilken fin julklapp… grattis till er bägge…
Så roligt att höra om den lilla raringen 
Jag hoppas att lilla raringen snabbt piggar på sig så att Sigrid får nya kompisen att leka
förstår att hon längtar efter sin nya kompis, och hon som bara vill soooooooova.
God Jul till dig och dina 4 missar och hoppas att hon snart kommer igång och blir en pigg och bra kompis till Sigrid!
Många kramar
Malin
*Nalle Puh*
Lilla lurven, vilket glädjerus jag hade i kroppen när vi styrde kosan mot Linköping/Norrköping. Mina ögon blir alldeles fuktiga när jag tänker på hur modig hon var som vågade sig ner för trappen trots att vi var där. Lilldamen ville nog ha sällskap och förstod nog att vi bara vill henne väl!
Jättekul att träffa dig Maggan och dina tre ullbollar, gud så fina de är!
En god jul vill jag önska dig och dina numera 4 kissemissar! 
Oron för Mysan är stor och i morgon kl 11.00 bär det iväg till veterinären för koll på kisset och blodprov för att kolla hennes njurar. Hon dricker mkt vatten och kissar STORA pölar över golvet.
Hon äter bra i alla fall och fräser ljudligt, så hon är inte apatisk som hon var innan hon kom in till veterinären för kur där.
Håll tummarna för att det snabbt går att bota med medicin eller annan kost.
Östgötakatterna vill också önska er en god fortsättning :)
/Malin
*Nalle Puh*

Håller hårt, hårt i tummarna för Mysan..och jag hoppas verkligen att hon får hjälp så att hon snart får bli en pigg o glad kisse!!!
Skönt iallafall att hon har matlusten..då finns det hopp om snar bättring för lille gumman..

Lycka till imorgon fina Mysan! Farbror doktorn ska nog få ordning på det dumma så att du blir frisk och kry 

håller tummarna för mysan idag…
Stämmer långtidsprognosen, så kommer det blir 20-25 minus nästa vecka (inte denna vecka som kommer, utan den efter). Det är ovanligt kallt för Östergötland.
Tänker på de stackars kissarna som är ute i kylan:(
puttar upp för stödhem åt fryskissar ute
Maggan47

#125 åhhh..neeej..ryser i tanke på missarna…skulle bara vilja ta en stor hov o fånga in dom alla till värmen..
Mysan hade högt sockervärde (sågs via urinprov) vilket kan tyda på diabetes eller nåt annat skit! Fick vetrimoxin utskrivet och ska ge det tills på torsdag då nya kissprov ska lämnas. Hon hade i alla fall inte urinvägsinfektion… så nu låter vi medicinen verka och hoppas att den gör bot och bättring :) håll tummarna nu kattfolk!
*Nalle Puh*
Kylan är på väg…..flera missar kvar ute…
Vi är i AKUT behov av hem för att kunna fånga in någon/några katter till.
Vi har själva fulla hus med katter som ej kan omplaceras förrän medicinering och tillfrisknande är klart.
Snälla hjälp dessa små missar som så tydligt visar att de vill in, de är nära oss de är i burarna..på burarna..tittar i våra påsar när vi är där.
Ber er igen att höra med alla ni känner och de kan höra med sina bekanta…osv.
puttar upp
Som huskatt skriver så har vi verkligen fullt i våra lägenheter just nu så det är omöjligt för oss att ta in fler innan dessa är helt friska samt fått andra hem.
Ber er kattvänner, i Linköping, Östergötland, ja egentligen hela Sverige - hör med bekanta, ta en tur i huset och se om det inte finns någon vrå över… Vi måste få in dem!
puttar upp för kissarna

#128 Åhhh jag håller hårt i tummarna för lille Mysan!
Tyvärr kan jag inte bistå med hem till någon men jag håller ögon och öron öppna efter hem. ´+ att jag kan hjälpa till att köra, bor ju inne i linköping så…
har ni några kattungar som behöver hem? Jag håller juh på att sälja kattungarna som mammakatt från skänninge fick och har massor av folk som svarat på min annons så jag kan ju skicka bilder och info om dessa katter om ni vill. sätt gärna ihop ett worddokument el. liknande med lite bilder och info om de som behöver hem såkan jag skicka runt det…
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

Ny tråd hade inte varit helt fel.
Hoppas kisarna snart kommer in i värmen.

putt för ny tråd…
stackars kissar som är ute i kylan :( hoppas att fler kommer in i värmen.
mvh Lisa
Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se
Medarbetare på Kattpolisen