Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: djurskyddsfrågor
Läst 540 ggr
Mettan
0

Risk för att djurskyddet blir ännu sämre

Hej!

Djurskyddsmyndigheten ska ju uphöra och djurskyddet övergåp till Jordbruksverket IGEN (!).

Nu finns det risk för att det inte blir tillräckligt med pengar i budgeten till djurskydd och då blir det ännu värre än vad det är idag. Jag klistrar in pressmeddelandet och menar att vi måste göra något. Kanske mailbomba jordbruksministern, så att han får tänka till lite. Det kan väl inte skada, eller hur?

Mettan

--------------------------------------------------------------

PressMeddelande

Djurskyddet Sverige kräver mer pengar för djurskydd

Regeringens budgetmedel till djurskydd blir avgörande för svenskt djurskydds framtid. En sammanslagning av Djurskyddsmyndigheten med Jordbruksverket får inte innebära att djurskyddet får lägre prioritet.

Regeringens utredare Bertil Norbelie har föreslagit att djurskyddsfrågorna ska flytta till Jordbruksverket i Jönköping. Regeringen föreslår nu ändringar i djurskyddslagen som innebär att man inte anger vilken myndighet, som ansvarar för djurskyddsfrågorna.

Djurskyddet Sverige ser med oro på den framtida utvecklingen av svenskt djurskydd. En nedläggning av Djurskyddsmyndigheten innebär i sig en risk för att djurskyddet får mindre uppmärksamhet och minskade resurser. Den eventuella fördelen med att djurskyddsfrågor samordnas med djurhälsa, avel- och foderfrågorna i Jordbruksverket, kan snabbt förloras om Jordbruksverket inte får tillräckligt med medel för att driva djurskyddsfrågorna.

– Djurskyddet Sverige drev frågan om en särskild myndighet, och känner självfallet besvikelse över regeringens beslut säger ordförande Sven Stenson. Djurskyddsmyndigheten har många viktiga frågor på dagordningen och flyttning och personalförändringar innebär alltid att verksamheten drabbas. Tillgången till budgetmedel och personella resurser är avgörande.

– Jordbruksminister Eskil Erlandsson har lovat att djurskyddet ska ha fortsatt hög prioritet och att han aktivt tänker driva djurskyddsfrågorna inom EU. Vi kommer att se till att ministern håller sina löften, säger Sven Stenson.

Kontaktpersoner

Lena Hallberg, förbundssekreterare, telefon 08 – 673 35 11

Sven Stenson, förbundsordförande, telefon 070 215 08 57

Djurskyddet Sverige

Organisation
Djurskyddet Sverige är en ideell djurskyddsorganisation som representerar 52 lokala djurskyddsföreningar över hela landet.

Arbete
Djurskyddet Sverige arbetar för att förbättra djurens situation bland annat genom att påverka djurskyddslagstiftningen, omhändertagande av hemlösa djur, opinionsbildning etc.

Vision
Djurskyddet Sveriges vision är att alla människor ska ha ett etiskt förhållningssätt, som innebär respekt och ansvar för alla djur. Visionen är förenlig med att människor håller och använder djur för olika syften. Djurskyddet Sverige motsätter sig däremot ett ensidigt utnyttjande av djur eftersom båda parter har rätt till ett meningsfullt liv.

Finansiering
Djurskyddet Sveriges verksamhet finansieras genom arv, donationer och medlemsavgifter.

Namnbyte
Den 1 mars 2004 bytte organisationen namn från Sveriges Djurskyddsföreningars Riksförbund till Djurskyddet Sverige.

Historia
Djurskyddet Sverige bildades den 4 juni 1897

Lena
0

Minskade anslag ser ju alls inte bra ut! Hur försvarar man det tro?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

Jag tror inte att det behöver gå åt skogen. För jag misstänker att deras verksamhet blir tajtare och mer effektiv. Jordbruksministern verkar stå med en fot i vår värld i varje fall. Och med tanke på att de som tidigare drivit motioner för katt id-märkning sitter i regeringen. Så innan jag oroar mig, så tänker jag tänka positivt. Men det hindrar inte att man ska utöva påtryckningar. För det bör man göra. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

#2 Ibland kan ju mycket resurser försvinna ut i tomma intet pga byråkratiska och ineffektiva organisationer. Man får hoppas de hittar bättre former för verksamheten. Det som varit har ju tyvärr ändå inte gett så mycket resultat om man ska vara ärlig. Dock går det ju inte driva ett effektivt djurskydd med allt för tom kassa heller.  

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"