Regler om omplacering/avlivningshot
På förekommen anledning påminner jag alla om vilka regler som gäller när det handlar om katter med en ägare.
Utdraget nedan finns att läsa i texten om sajten samt i det välkomstmeddelande som alla nya medlemmar får:
Vill förtydliga att Hittekatter iFokus inte är en omplaceringssajt för kattägare som vill omplacera sin/sina katter. Vi kan ge goda råd vad man bör tänka på i liknande situationer, men vi bedriver inte någon omplaceringsverksamhet för katter som redan har ett hem. Avlivningshot är inte tillåtna, inlägg där sådant förekommer kommer att tas bort.
Har du en katt som du behöver omplacera hänvisas du till iFokussajten Djurannonser iFokus Gäller även de föreningar eller privatpersoner som hjälper andra kattägare att omplacera sina katter.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tack Lena!
Bumbis och Lilltasen skriver här, som visserligen inte är medlemmar längre (lilltasens konto har tydligen inte blivit avslutat, det upptäckte vi onsdags) men det kommer att bli det efter helgen.
Vi är inte emot att alla katter ska få hjälp, men har de en ägare så är det trots allt ägarens ansvar. Man kan inte hjälpa alla. Undantag gäller sjukdom, dödsfall och vanvård.
Det här är en sajt för att rädda katter som är utan ägare och som inte har någon som för deras talan. Det var därför vi sökte oss hit till hittekatter.
Vi tycker du ska se över vissa av dina Medarbetare som inte följer sajtens policy utan är rent av otrevliga och partiska oc h som inte har någon känsla för de katter som är i störst behov av verklig akut hjälp.
#1 Vill påminna om att det varit ett mycket svårt läge för alla här under hösten. Jag är mycket tacksam över att tre av mina Medarbetare tagit ett så stort ansvar och lagt så mycket tid på Hittekatter iFokus som de gjort under den besvärliga tid som varit både för mig personligen och för sajten som sådan.
En sajt sköter sig inte av sig själv, någon måste ta ansvar för den. Jag vill därför inte att vi fortsätter med trätomål och pajkastning och tandagnissel över det som har varit. Personligen tycker jag att Imasy, Kattassen och Anebit har gjort ett jättebra jobb. Det ska gudarna veta att det inte är en lätt uppgift att axla när det utbryter krig i trådarna. Om de inte hade funnits kanske inte Hittekatter iFokus hade överlevt den här hösten.
Nu ser vi framåt tycker jag och går vidare i vårt gemensamma arbete för de hemlösa katterna.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#2 förstår mycket väl att det har varit mycket jobb för medarbetarna.
Men i vissa trådar har vi och flera andra inte haft samma åsikt som vissa Medarbetare om vilka katter som måste räddas i första hand. Det finns ju trots allt en policy.
Bara för att vi här på hittekatter har olika åsikter om saker och ting behöver man inte få otrevliga svar tillbaka från medarbetarna.
Tack för oss/
Bumbis och Lilltasen
#3 Det jag sett i trådarna handlar mera om sättet att utrycka sig som inte alltid varit det allra bästa. Vi har skriv- och trivselregler som vi vill att alla som skriver på sajten följer, även när man är oense i en sakfråga. De inlägg som tagits bort/redigerats har brutit mot skriv- eller trivselreglerna. De har inte tagits bort pga sakfrågan i sig.
Det är tyvärr väldigt vanligt här på sajten att den som blir redigerad/ får sitt inlägg borttaget upplever att det blivit borttaget pga deras åsikt i den bestämd sakfråga.I själva verket har det handlat om sättet som vederbörande har uttryckt sig på. Det är lätt att känslorna rusar iväg när det är ett ämne som engagerar. Mitt råd är därför att du alltid läser igenom det du skrivit en eller två gånger innan du publicerar det.
Om alla följer våra skriv- och trivselregler slipper vi trådar som går över styr och förstör stämningen på sajten. Det gör ingen människa glad och tillför inte katterna något heller. Däremot är det fullt tillåtet att ha olika åsikter i sakfrågor, bara ni håller er i saklig ton.
När det gäller omplaceringstrådar för katter som har ägare kommer dessa i fortsättningen att låsas med hänvisning till sajten Djurannonser iFokus. Den som avlivningshotar sina katter tar vi bort helt och hållet. Även när det är någon form av ombud som framför hotet. (Har förtydligat detta i texterna Om sajten/ välkomstmeddelanden se #0). Förhoppningsvis blir det nu klarare vad som gäller.
#4 När du nu kom tillbaka till forumet så låste du den direkt. Tycker du inte att det är konstigt att dina Medarbetare inte gjorde det när vi var flera som påpekade att tråden strider mot sajtens policy? Imasy tog sig friheten att ta bort inlägg som inte ens bröt mot några Skrivregler. Du kan be Imasy att få läsa dom om du inte redan har gjort det. Det var flera av oss som kände oss felbehandlade för det handlade om just åsikter om det var rätt eller fel att Marions tråd hade på hittekatter att göra.
Jag blir förvirrad, det är alltså ok att annonera om omplaceringskatter om ett katthem gör det? Men varför låste du då tråden Lena? Är ni oeniga eller inte?
Imasy skriver. bla. i #39 Är hennes liv mindre värt bara för att hon är ägd? Ska vi ta bort tråden helt, och förbjuda TS att skriva om Marion, så fär det gå som det går med henne?
och i #48 Att denna tråd får ligga kvar är för att det är en katt som på ett sätt är i nöd, och det är bara TS som är budbäraren. Och denna sajt är ju inget annonsforum.
#58 Till er som gastar diktatur så kan jag hälsa att ett forum är heller ingen demokrati. Gillar man inte reglerna så är det så iallafall.
Och #70. Men det är ju fortfarande inte ägaren som annonserar här, utan det är ju ett djurhem/katthem.
// Jennie
#74 Kollar du i kategorin "Katter söker hem" så hittar du flertaler omplaceringsannonser via katthem, som inte rör utegående katter, och inte gastas det där tills man tappat rösten.
// Jennie
Annars så är jag ju här, och du kan ta detta med mig personligen?
# 6. men du ville ju inte diskutera detta med mej. Det skrev du ju i dina otrevliga pm. Du var ju också förväntansfull vad Staffan skulle svara. Det är jag också för jag har inte fått nåt svar än. En Medarbetare som skriver att på ett forum råder ingen demorkrati utan endast dikatatur får mig att undra.
Anledningen till att jag ansåg att jag hade diskuterat klart med dig var för att du lyssnade inte utan fortsatte bara att bråka.
Och nu lägger du orden i min mun. Jag har aldrig sagt att ett forum är en diktatur. Men det är heller ingen demokrati på det viset du pratade om i pm att man ska få skriva precis vad man vill.
Sedan så tycker jag ine att det är okej att du sitter och hänger ut mig, som enskild person, i en tråd, där syftet är att kasta paj på mig.
#8 men det är ok att stänga ner inlägg när du anser det vara obekvämt för att du inte vet vad du ska svara?
När det gäller demokrati eller diktatur så är det här ett citat vad du skrev till mig i pm:
"Vad jag försöker förklara för dig är, att på ett forum, där råder ingen demokrati. "
Om det inte råder demokrati, vad är det då som gäller? Alternativet brukar kallas diktatur. Är det så det går till på det här forumet så avböjer jag mej mitt medlemskap med en gång.
Postis jag ämnar inte gå in i några diskussioner om det som hänt under min frånvaro. Det har varit så fruktansvärt tufft det jag varit med om och jag vill nu att vi börjar på ny kula och slutar älta meningsskiljaktigheter som ägt rum under höstens lopp. Det är min förhoppning och min önskan att du och andra respekterar detta.
Jag har i den här tråden förtydligat vad som gäller alivningshot och omplaceringar av ägda katter. Nu jobbar vi efter dessa principer. Vill du fortsätta att diskutera hösten trätomål får du göra det via PM. Inget mera om detta i denna tråd tack!
När det gäller Demokrati gäller faktiskt inte det på internetforum. Varken på iFokus eller andra forum. Sajtvärden har alltid möjlighet att bestämma vad som passar på sajten eller inte. Det är inte fritt fram att skriva vad som helst på någon av iFokus sajter. Du kan även jämställa ett forum med en dagstidning. Det är inte fritt fram att skriva vad man vill på en dagstidning heller. Alla insändare/debattartiklar som kommer till en dagstidning granskas innan de publiceras. En hel del publiceras inte över huvud taget då chefsredaktören inte tycker det håller måttet eller passar sig att publicera. Andra publiceras efter att de redigerats.
#10 ok men då förstår jag mycket väl varför så många lämnat hittekatter sista tiden. Så gör även jag.
#11 Det är frivilligt att vara medlem. Vill man inte följa och respektera sajtens regler ja då är det tyvärr inte mycket att göra åt det. Vi har haft samma regler hela tiden sedan sajten startade i juli 2006. Ibland slutar folk för att sajten av olika anledningar inte passar dem. Tyvärr inte mycket jag kan göra åt det. Vi måste ha ett regelverk och lite ordning på det hela för att få driva sajten.
#12 men när inte medarbetarna följer reglerna då….???? Ska ni få en bättre stämning härinne kanske ni måste följa reglerna själva och sluta vara otrevliga.
#13 Nu slutar vi att älta det som varit! Jag har varit borta av legtima skäl och kan inte gå in i allt som hänt under hösten. Nu får vi se framåt istället. Du får ta dina diskussioner vi PM istället. Gärna med dem det gäller. Right!
Folk kommer, folk går men hittekatter består! Det är några stycken jag sett gå med buller och bång och sen plötsligt återuppstå! Ibland under ett helt olikt nick än det första… och andra…och tredje…
Varför vara här och bråka dom som inte gillar det här??
Om dom som hoppar av tror det är till nackdel för katterna att dom hoppar av förstår jag inte hur dom kan hoppa av. Och kalla sig djurvänner!! Gör man vad man kan för att hjälpa katter utanför hittekatter spelar det ju ingen roll om man hoppar av. Det kommer nya medlemmar hela tiden, ingen är oumbärlig. Ens här. Att det är en del tjafs här håller jag med om. Främst från dom som hoppat av eller meddelar att dom ska hoppa av!
Har tagit bort 2 inlägg (#15 & #17) då medlemmen ifråga inte respekterar min vädjan att gå vidare och sluta gräla om det som har varit under höstens lopp.
#18 Verkar dessvärre som att vissa medlemmar är med av helt andra skäl än att hjälpa hemlösa katter…..
Vissa är nog mera ute för att gräla och starta bråk ser det ut som. 
Varför kan inte folk använda sin energi till att hjälpa katterna istället för att slösa den på petitesser?
Skärpning nu och gör lite nytta av tiden istället.
//Pia

18 - Tänk gärna på hur du skriver om de som hoppat av, som "återuppstått" och liknande. Vi är alla olika.
Det är fritt att vara medlem, lika fritt att inte vara det. Det behöver inte vara till nackdel för djuren, det beror helt på hur man jobbar och om man t ex känner att orken kommer tillbaka när man tar en time out från datorn/drar ner på användandet/avslutar helt. Man gör det man mår bäst av. Känner man för ett avbrott bör det inte automatiskt stämplas som något fult därefter eller med trista insinuationer - det rör olika slags människor och olika slags anledningar.
Sedan att det ibland dyker upp nick med vilja att träta, det är en annan sak - till vem just de nicken tillhör, det är spekulationer. Man undrar ibland själv vem/vilka de kan tillhöra men de tankarna yr man inte runt med i öppet forum.
De som hoppat av och som inget har med detta trätande att göra tycker inte det är särskilt trevligt att hamna i dessa fack som ett fåtal gärna vill sätta upp av någon anledning..
Och nog vet man att man inte är oumbärlig här. Tror ingen går runt och tror att de är oumbärliga.. de flesta är ödmjuka.
Man jobbar vidare med hemlösa katter oavsett om man är inloggad, tagit paus eller ej, om man har hjärtat för katterna.
Kan för övrigt säga att jag inte har något annat nick (förutom Kusten), har aldrig haft, kommer aldrig ha och känner ingen annan i min närhet som har det heller. Trätnicken får andra stå för. Sedan kan man ju ha andra nick som inte är "trätnick", om man vill det.
Sagt mitt om detta. Gott slut på december!

#23 Hej svejs!
Nej det är ju vanligtvis inga problem med de som hoppar ett tag och kommer in igen med ny energi och ex. som du har samma nick. Det är bara trevligt och känns välkommet. Det som skapar lite trassel för forumet är att det faktiskt blir en del sk. trätonick som dyker upp. De finns de som vill återkomma i ny skepnad och då anonymt bara för att de skall kunna säga och skriva utan att bli igenkända. Men som sagt alla har inte samma inställning. De flesta som skriver har en seriös inställning till hittekattsarbetet men de finns dock de som enbart vill "röra runt i grytan" och skapa osämja. Sådant finns på alla forum och är besvärligare att hantera.
Gott nytt på er alla och hopp om nya tag!
(Lägger in en liten bild på en liten reskamrat med trasiga tänder jag stiftat bekantskap med nu under julhelgen…långt söderut. H'n hälsar till alla kissar i det vintriga Sverige just nu med en varm kram)
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Jag var ju Mymlanbus förut, men har "återuppstått" som lillmymlan istället då det gamla nicket inte gick att få igen.
Som sagt vad… time-out behöver man ibland och att man återkommer är väl positivt
förhoppningsvis med nya krafter och ny energi.
Gillar inte att träta, så det avstår jag ifrån 
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Det är som sagt helt upp till var och en om vederbörande av någon anledning vill lämna sajten för gott eller ta en tillfällig paus. Det går naturligtvis alltid att komma tillbaka igen.
Vad man bör tänka på är att det inte går att använda sitt gamla nick igen om man väl har avslutat det. Det bästa är därför att inte avsluta kontot om man vill ta time out ett tag eller är osäker på hur man vill göra framöver. Och om man avslutat kontot och sedan återkommer i nya skepnad uppskattar vi alltid att medlemmen talar om vem den är precis som #25 gör här. :) Det gör allt så mycket enklare.
#18, nej, ingen är oumbärlig, varken du, vi eller medarbetarna men att tycka att vi inte är djurvänner är lågt när du inte känner oss.
Det kanske är så att vi bryr oss för mycket om de hemlösa katterna och inte orkar ödsla energi på en sajt där både Medarbetare och medlemmar puttar upp trådar för omplaceringskatter fast det inte är tillåtet. Sedan i oktober förra året har vi sett till att sju hemlösingar har fått permanenta hem från den här sajten, så visst bryr vi oss. Det går att ha kontakt med seriösa medlemmar härifrån ändå och hjälpa till vid sidan av utan att vara medlemmar. Den bidragande orsaken till våra avhopp var att medarbetarna inte var konsekventa i JP-trådarna och "Diabetes, hjälp!".
Nu ska lilltasen försöka logga ur igen, han lyckades ju inte med det för ett par veckor sedan. Att sedan starta ett nytt nick bara för att träta ligger inte för oss, så det kan ni lägga ner med en gång.
#27 Jag skulle uppskatta om det här gamla trätomålet ni haft under min frånvaro kunde läggas till handlingarna en gång för alla. I inledningen till denna tråd: #0 har jag förtydligat vad som gäller i fortsättningen. Nu kör vi på den linjen och lägger energin på katterna istället. Att gråta över spilld mjölk brukar inte vara någon konstruktiv metod.
Det är riktigt att vi skall lägga vår energi på katterna. För egen del går mina tankar både till våra utekatter som jag själv engagerat mig mycket i men mina tankar går just nu också till lilla Marion
där tråden nu låsts.
Det går inte att avsluta kontot, någon som vet vad det beror på?
#29 du är en av anledningarna till varför det blir tjafs hela tiden Skrutte.
#29 När det gäller vanliga omplaceringkatter får du engagera dig för dessa på andra sajter. Vi har som sagt Djurannonser iFokus som är skapad för det ändamålet.
Alla vi som är medlemmar här på forumet är säkerligen besjälade av att vilja hjälpa katter, jag vill åtminstone tro detta. Att en del lämnat hittekatter eller valt att inte bli medlem efter att ha varit inne på forumet beror säkerligen på den otrevliga ton som vissa har. Det senaste kom i dag #30 där jag benämns "Skrutte". Vi har inget behov av sådana medlemmar.
Lite OT till denna tråd, men för katten Marion är det löst med fick jag veta idag via pm, så hon är satt i säkerhet.
Tack Imasy för den glädjande nyheten om Marion.
Önskar att alla våra utekatter hade samma lycka i livet. Var och en gör vi så gott vi kan. Själv skall jag köra en utekatt till Hagaveterinären för undersökning i morgon, den katten har också goda möjligheter att få åtminstone ett stödhem.
#23 ? Tänk på hur jag skriver? Har jag pekat ut någon?
#27 Ni verkar inte ha läst inlägget ni kommenterar.
För övrigt så var det inlägget kommentar till inlägg som plockades bort.

Lena, utan att kommentera tråden i övrigt och jag hoppas det inte tolkas som baksätesmoderering - men det skulle kanske vara bra att låta inläggsplatserna ligga kvar och istället skriva "borttaget av sajtvärd/moderator" på dess plats? Det blir så tokigt när människor inte bara bråkar utan också bråkar om saker som inte var meningen för att de svarar på varandra med nummer som numera gäller helt andra saker…
När ett inlägg blir borttaget med funktionen som är till för ändamålet förblir numret vikt för det borttagna inlägget. Om jag tar bort inlägg #21 blir det således inget annat inlägg som helt plöstsligt får det numret. Men visst man kan gå in och skriva direkt i inlägget också. Vet inte om det har så stor betydelse. Texten är ju ändå borta.
Det bästa är om den som svarar ett inlägg skriver numret på den.
Jag vet att jag kan vara dålig på det ibland också:(
//Pia

#37 Ah, ok… Jag fick intrycket i tråden att en del numreringar hamnade i olag i svaren. Gör de inte det finns förstås ingen mening att skriva något också.
#39 Nej så blir det inte. Däremot blir det lite snurrigt om någon har svarat på det bortagna inlägget. Brukar därför inte ta bort inlägg annat än när det är så illa tvunget.