*LÅST* Hjälp katten Marion
Vi på Rädda Djuren letar efter ett akuthem/jourhem till katten Marion, eller allra helst ett permanent hem där hon kan få stanna resten av sitt liv.
Marion är född 1998, är några år. Hon finns i Örebro.
Svart sköldpaddsfärgad, vacker tjej. Van innekatt. Kelen, sitter gärna i knät och myser. Lugn och fin katt. Ej hundvan. Marion mår inte bra av att bo ihop med barn. Ett barn till är på väg och sonen i hemmet har nu även fått astma. Måste flytta inom ett par veckor.
Vi har några veckor på oss att hitta något till denna tjej.
Finns det någon som kan öppna upp sitt hem för Marion?
Lisa
Rädda Djuren
raddadjuren.org
raddadjuren@live.se
Rediigerat bort avlivningshot då det inte är tillåtet/anebit/medarbetare
Hjälp fina MArion att få en bra ålderdom! Hon är ju så go!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Varför är det så svårt att efterleva sajtens policy? Inte säkert alla vet om den förstås.. Här finns massvis av katter som är "livshotade" på ett eller annat sätt, men som också är hemlösa och frusna. Hoppas såklart Marion får ett älskvärt hem åt sig, men det ska finnas en sajt för just omplaceringar om jag inte minns helt fel? Ägarna får i "värsta fall" inackordera kisse på ett djurhem/katthotell eller liknande för att kunna lösa detta på ett bra sätt för sin katt. Två veckor är ju en piss i rymden.. ursäkta mitt språk.. 

Håller med

Ja det finns ju det tyvärr.. Vi försöker hjälpa både avlivningshotade och hemlösa hittekatter och tänkte jag gör en chansning här och även djurannonser.ifokus
Önskar också ägarna kunde ta sitt ansvar, men det är det många som inte är villiga Hon har ingenstans att ta vägen, hon kommer avlivas, kanske slängas ut om ingen kan hjälpa henne.
Jag tycker inte heller om avlivningshot. Men prova också djurhem.ifokus.

#5 Tack, det ska jag göra!
Annonsera på Blocket….glöm inet det! OCh jag kan inte hjälpa, jag tycker så himla synd om ALLA stackars kissar!

Ja det gör jag med, önskar jag kunde hjälpa alla :(

Ja det gör jag med, önskar jag kunde hjälpa alla :(
Hoppas någon kan öppna sin dörr för Marion, inte skall hon behöva dö, en fullt frisk katt 
Puttar också för lilla söta Marion….

Sajtens policy och att det är en sida för Hittekatter, ska inte blandas ihop med/gör inte att man inte kan tycka synd om lilla Marion, för visst tycker man synd om katter som henne, som inte är mer värda i sina ägares ögon.
Men börjar man även att tillåta avlivningshotade katter som redan har hem, då mister sidan sitt fokus och man förflyttar de hemlösa katterna ännu längre bak i "ledet". Avlivninghotet förflyttas bara vidare och förstärks istället hos en hittekatt, chansen till ett liv överhuvudtaget minskar. Tillåter man EN avlivningshotad katt som har hem, då får man ju tillåta alla andra också. Därför är det samtidigt så viktigt med en klar och tydlig policy. De hemlösa katterna är redan på botten av det värsta, därför känns det så frustrerande.. De har enbart denna fina sida, skapad för just dem som nästan aldrig blir sedda - som ska vara till för just hittekatter.
Däremot finns det många andra sidor för andra katter i behov av hjälp - och man kan som ovan gärna tipsa och länka vidare till annan lämplig sida och vara till hjälp och ge råd på vägen för missar som Marion m.fl.
Läser man igenom trådarna härinne är det svåra lidanden bland katter som både kämpar i snö, storm och kyla, som har ungar ute, som går skadade, som kämpar med hunger och för att finna värme - men också som nyligen kommit in och som är i stödhem. De söker alla hem, de är tama, skygga, unga, vuxna och äldre - många har sökt hem länge. Kan några av dessa i stödhem få hem öppnas dessutom möjligheten upp för de som går och lider därute. Man vet att alla inte kommer gå att klara sig oavsett, tyvärr.. ;( men får de sitt fokus ökar åtminstonde chanserna till att några fler gör det.
KAn inte hjälpa det, jag puttar för lilla Marion ändå! Lilla vännne, 11 år…….
Putt för lilla Marion som förtjänar ett fortsatt liv.
Låt inte detta bli Marions sista jul
#15 varför tar du inte hand om Marijon själv? Som någon skrev i någon trod, man ska inte kräva av anra som man inte kan göra själv.
#12, håller med Kusten, därför vill jag ta en katt som fortfarande går ute, istället för att välja någon i stödhem, och det är ett medvetet val, katten i stödhem, har tak över huvudet, och mat i magen, katten ute, har i bästa fall lite mat i magen, OBS i bästa fall, men tycker också synd om alla omplaceringar, finns ju på www.katter.nu också en hittekattssajt, och även en omplaceringssajt, samt Örebro katthem har också denna sida, hoppas det finns någon
som kan öppna sin dörr, vill ju inte heller att en frisk katt ska få somna in
Maggan47
#16 . Så du skulle aldrig kunna agera för någon katt om du inte själv hade möjlighet att ta hand om den? Ett fullständigt orimligt resonemang.
Alla vi kattälskare måste inse att långt ifrån alla är beredda att ta hand om en hemlös utekatt. En del tex drar sig för detta av rädsla för smitta andra vill inte ha omaket med att ta hand om en många ggr icke tam katt. Det kan faktiskt vara så att någon är inne här på forumet som inte är beredd att ta hand om en utekatt men däremot skulle kunna tänka sig att ta hand om en kelig innekatt, som det uppenbarligen är fråga om när deet gäller Marion. Skulle vi verkligen inte kunna rädda Marion av ren stelbenthet!!!!! Jag hoppas att det inte är så illa här på forumet!

Satte nästan natt-teet i halsen nu… eller hela koppen faktiskt..
Är det verkligen så lite kunskap om hittekatter, att man tror att det inte finns tama hemlösa katter som skulle älska innelivet? De katter jag och många fler med mig (finns otaliga trådar om detta på hittis, använd sökfunktionen, annebeate) räddat har varit alltifrån tama till skygga och de har med glädje uppskattat livet som innekatter.
Tycker du kan göra något åt din stelbenthet och ta emot Marion akut, för du syftar väl inte på någon annan hoppas jag.
Som sagt: detta är en sida för Hittekatter och avlivningshot är inte tillåtet. Tillåter man det EN gång, får man tillåta det alla efterföljande gånger också. Uppmuntrar man det, tar det heller aldrig slut. Kanske skulle då sidan döpas om till Hittekatter Ur Fokus.
Hoppas man kan ta till sig av råden som getts för Marions bästa och att man skriver på många av de andra sajter som finns, att man annonserar i tidningarna, o.s.v. Bland andra Maggan har gett bra tips, nemeni som är TS har skrivit om Marion även på djurannonser. Annebeate, om du nu inte kan ta emot lilla Marion, kanske du kan annonsera, sätta ut lappar, skriva på fler forum m.m.
Jag hoppas det löser sig för tösen - i grund och botten är det ägarna som bestämmer det. Det är de som satt en deadline och det är de som ska skämmas.
#19 Självfallet finns det utekatter som är relativt tama och som skulle älska eller i vart fall acceptera att vara innekatt. Jag har själv tre stycken. Tyvärr är det så att långt ifrån alla vill ta emot en utekatt. Det är bara att acceptera. Därför förstår jag inte stelbenheten här på forumet. Marion bör ges alla chanser till ett fortsatt liv. Låt inte stelbenheten sätta stopp för detta!

Sätter in en bild på en hittekatt, som en stilla påminnelse om hur svårt det kan vara för katter som fått vänta alldeles för länge på att få chansen att komma in. En påminnelse om varför Fokus bör och ska ligga på Hittekatter (som om en sådan påminnelse skulle behövas.. om, och om igen.. ) Kanske behöver vissa personer med egna ögon se på hur verkligen ser ut, ute - för att kunna förstå hur värdefull denna lilla men viktiga sajt är för dessa utsatta katter. Slå då igen datorn och kliv ut i verkligheten på riktigt, det är nog ändå där man lättast får perspektiv på saker och ting.
För att det ÄN en gång inte ska missuppfattas eller vinklas, vill jag starkt betona att det är synd om ALLA djur som hamnar i kläm. Det tycker alla normalt fungerande och kännande personer.. Läser man igenom ordentligt kan man inte missuppfatta om man nu absolut inte vill det med vilje.
Hoppas det löser sig för Marion.. 
#18 har läst igenom grundligt, i tro att jag missat något så här mitt i natten, men det har jag inte, själva iden´n med Hittekatter i Fokus är väl att agera utan att man i de flesta fall har möjlighet att ta hand om katten, vilket vi gör, med Tradera, insamlingar. m.m eller har jag fel,
har vi väl otaliga exempel på, finns ju ingen möjlighet att ta hand om alla i våra hem, och jag säger inget om man inte vill ta hand om skyggisar utifrån, men dom har inte valt att leva ute, många är utslängda tamkatter, många utefödda, men alla far illa, och mitt hjärta blöder för dom, har själv 2 utefödda som absolut inte kan kallas skygga nu, men utan hem gått under en kall vinternatt, vilket är många katters öde, det ska vi inte glömma. Katter som kryper nära avgasrör för att värma sig, och blir illa svedda har jag sett, dom önskar jag ett hem
Men en katt som har ägare är det deras förbaskade skyldighet att se till att denna familjemedlem får fortsätta sitt liv, trots allergi och astma i familjen, är faktiskt deras ansvar, som jag ser det, inte något man dumpar på andra, och hota med avlivning gillar jag inte, är bara för att vi kattmänniskor ska få dåligt samvete, ingen önskar livet ur en katt, jag gör det inte, och då är det väl bra om någon som bara kan tänka sig tamkatter tar in denna katt, men var sak på sin plats, Vi har så många som vill in just här, så låt oss prioritera just dom, dessa våra mest värnlösa
Maggan47
#6 På djurhem.ifokus finns det även en lista över akuthem/jourhem. Du kanske kan kolla om det finns något i närheten?
Vi är många här på forumet som allt för ofta upplever hur svårt våra utekatter har det. Detta får dock inte hindra oss från att hjälpa en värnlös katt där ägaren uppenbarligen inte tar sitt ansvar. Jag hoppas innerligt att vi här på forumet kan hjälpa Marion så att denna jul inte blir hennes sista.

Har inte hört det resonemanget innan, att folk inte skulle vilja ta hand om en katt för att den gått hemlös; när den kanske i dagens läge är en tacksam och friskförklarad innekatt, utan tecken på vantrivsel inne eller på något annat som skulle vara en anledning till missnöje eller liknande. Det finns hittekatter som är i stödhem, tama och friskförklarade - med alla möjliga tänkbara egenskaper som en ägare skulle kunna söka efter. Det kan vara katter som inte varit ute på år och dar och som länge letat efter ett hem. Finns alla kategorier av hemlöshet bland katter..
Hade jag fått ett samtal ifrån en person med tänket att inte våga eller vilja ta emot en katt, för att den råkar ha gått ute.. trots att den bevisligen stortrivs som innekatt och kanske har gjort så länge, hade jag satt teet i halsen igen… :) Man kan ju undra hur personen skulle reagera om dennes katt skulle smita ut.. vägrar de öppna dörren då, om katten skulle komma tillbaka? Är den mindre värd då?
Skriver det igen: Annebeate, om du nu inte kan ta emot lilla Marion, kanske du kan annonsera, sätta ut lappar, skriva på fler forum m.m.
Vore trist om du blev stelbent.

22 - tack maggan.. för att du är en av de som förstår hur viktigt det är med fokuset för de hemlösa..
#25 Maria,jag vill bara säga GRATTIS till din utmärkelse Djurens Hjälte år 2009!!! du gör ett STORARTAT jobb!
jag tänker MYCKET på alla hemlösa som fins där ute.
läser på din blogg,men den uppdateras lite dåligt tycker jag! vi vill veta vad som händer,sedan vore det bra om du kunde aktivera kommentarsfunktionen så du kan få lite kommentarer på ditt fina arbete!
MÅNGA TASSKRAMAR till dig.

27 - tack pipiz! Jag bloggar inte där särskilt mycket, inget alls för närvarande - och så har det varit ett tag nu. Det är därför tyvärr inget spännande att läsa där just nu. Även fast det händer saker som man hemskt gärna vill berätta om. Men lovar att pm:a dig när skrivandet startar igen - då blir det på annan bloggportal eller på en hemsida som adressen kommer finnas, någonstans där sidan inte "låser sig" så ofta som den jag haft har gjort.
Vill du läsa en annan spännande blogg kan jag rekommendera dig Östgötakatterna och deras fina blogg om arbetet med de hemlösa kolonikatterna som vill in från kylan. Den har många bilder och bra uppdateringar.
Försöker tänka ut fler alternativ för Marion, men nu står det still.. Men katthem, katthotell, kattinackordering, annonser i tidning och på kliniker, lappar, andra katt/djursajter, mun mot mun metoden..
Skriver nu inget mer här, men önskar det allra bästa för kissen.. vad jag önskar till ägarna kan jag tyvärr inte skriva..

astma o alergi är inte samma sak, även om man klart kan ha båda, men i detta fallet är det astma, känner flera med katt som har astma, o de har ingen alergi,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Redigerat bort avlivningshoten i #0 då det inte är tillåtet./anebit/medarbetare
Jag har förövrigt själv både astma och allergi bl.a. pälsallergi sedan jag var 9 månader gammal och jag har 2 katter, Rasmus har bott här i 16 år.
Hoppas på det bästa för kissen. En äldre pensionär vore väl lämpligt för kissen.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Ägaren får ta sitt ansvar fins massor av folk med alvarliga allergier o astma som ändå har katt.
Allt går att lösa om man bara vill o orkar kämpa.
#31 Jag tycker det är precis vad ägaren gjort genom att man söker hjälp. Att ha ett barn med astma är för mig ett helt legitimt skäl att inte anse sig kunna ha kvar Marion.Dessutom uppges Marion inte må bra av att leva ihop med barn. Så Anebits förslag att Marion kom till tex en pensionär eller som jag kan se det hos någon utan barn vore det bästa. Hoppas så att Marion har många år kvar.
jag och mina katter hoppas att hon hittar ett fint hem med massor av kärlek och omtanke,
det sista vi vill är att hon ska frysa ihjäl ute i den kalla snön eller att avlivas, det voreså tragiskt och fel… man hittar alltid en lösning!
Visst kan det uppstå situationer i livet då man inte kan ha kvar sin katt men att sätta en kort deadline och sedan planera avlivning är fel. Det finns kattpensionat där man kan ha katten under tiden man letar hem till den om det är så illa att man inte kan ha den hemma under den tiden. Men att lämpa över problemet på andra är inte att ta ansvar! Alla vi här vill att kattens status ska höjas men vad ger det för signaler om vi gång på gång ställer upp och fixar när oansvariga ägare inte orkar bry sig? Jo att det är ok att katten är en slit och släng vara som man bara tar ansvar för så länge det passar. Om det nånsin ska bli en förändring måste man sluta rädda oansvariga ägare från ansvaret.
Avlivningshot är som sagt inte tillåtet på sajten, men inte heller baksätetsmoderering. Kanske alla inblandade kan sluta träta på varann och komma på konkreta förslag istället.
Hade ägaren inte brytt sig så hade de kanskre redan avlivat henne, istället för att ge henne en chans till fortsatt liv? Ingen av oss vet hur det är med hälsan heller för barnet, så det är inte så lätt att spekulera i det.
#18 såg ditt svar nu men jag har läst i några trodar o du puttar upp för hem och blir nestan ilsken när ingen kan hjälpa men du verkar inte göra nåt själv. mina nio katter har jag fångat in själv med hjälp av en kompis och jag har aldrig tvingat nån att hjälpa utan de har fått stanna hos mej .Tycker det är konstigt att så många vill hjällpa en katt som har ett hem när det finns så många katter som fryser nu när det är kallt skulle jag inte kunna ha mina katter så skulle jag inte gå före i kön när det finns så många många som inte har varken mat eller värme.

33 - Det är inte Marion som är ute i snö och kyla, utan hittekatterna som tyvärr ofta får stå tillbaka när denna typ av hot tillåts, eftersom trådarna bland annat tenderar att hamna i fullaste fokus. Det blir ofta så, med korta tidsbestämda livshot, det vet många ägare om.. och de utnyttjas till max. Att hitta ett bra hem på två veckor är oavsett svårt, de här ägarna ger jag inte mycket för..
35 - Lösningar, råd m.m har getts. Många konkreta förslag finns, skrid till verket er som känner er manade. Det går säkert att kontakta ägaren utanför Hittekatter och påbörja ett samarbete med denne om man även vill det.
Vad jag tolkar det som av er Medarbetare, är denna typ av trådar med avlivningshot för katter med ägare ändå på något märkligt sätt tillåtna? Fastän det inte är tillåtet med hot på sajten. Annars blir det.. "baksätesmoderering".. ? Inser ni att om en tråd tillåts, får man tillåta ALLA efterföljande med avlivningshot.
Råd och förslag finns om vad man bör göra för Marion (att ta bort hotbilden från TS första inlägg innebär inte att avlivningshotet inte finns - det går lätt att läsa att det finns oavsett. Förstår därför inte syftet att försöka redigera bort det i TS). Men i grunden är det fortfarande ägarna som bestämmer över sin katt och det är ägarna till Marion som väljer vad de kommer göra efter två veckor. Det är på deras samveten.
34 - Håller helt och hållet med. Det blir väldigt fel när det dessutom finns katter som i denna stund, precis just NU, plågas till döds ute eller som kommer klara sig till våren med nöd och näppe, som alla borde vara förtjänta av uppmärksamhet och akut hjälp. De lider i det tysta. De får ofta vänta länge på att ens få ett stödhem, hur mycket puttande det än är i trådarna, är det svårt.

#37 kloka ord
Fins katter som levt hela sitt liv under hot ex Gandalf en kise som verkligen sett livets baksidor.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Som jag kan se så har Anebit varit in och redigerat avlivningshotet just för att det inte är tillåtet, så jag förstår inte hur det kan påstås något annat?
Oavsett om Marion har ett hem eller ej, så kommer hon snart inte att ha ett hem. Antingen blir hon utkastad i snön eller får en sista resa till veterinären.
Är hennes liv mindre värt bara för att hon är ägd? Ska vi ta bort tråden helt, och förbjuda TS att skriva om Marion, så fär det gå som det går med henne?
Med tanke på hur fullt alla har hemma antingen med egna katter eller stödhemskatter, så tror jag att chansen att Marion ska hitta sin nya ägare just här på Hittekatter är minimal. Då tror jag TS iaf kommer ha större framgång på andra annonssajter etc.
#39 nej hon kan skriva om marIon,MEN INTE på HITTEKATTER!!!
det finns MASSA andra platser,här på denna sidan handlar det om HITTEKATTER!!
Men snälla nån, lugna ner dig nu!

Var någonstans har det stått att Marion kommer att kastas ut i snön?? Var läste ni det någonstans? Ingenstans, nej precis.
"Är hennes liv mindre värt bara för att hon är ägd? Ska vi ta bort tråden helt, och förbjuda TS att skriva om Marion, så fär det gå som det går med henne?"
Frågan om hur mycket livet är värt, är en fråga du bör ställa till Marions ägare. Jag värdesätter allt liv, men denna sajt är tillägnad hittekatterna som alltid verkar hamna ur fokus.
Tänk vilken samhälle vi skulle få om folk hotade för att få sin vilja igenom, det skulle bli ett samhälle med ren anarki.
Sajtens policy verkar det inte vara så noga med.
Jag kan bara hålla med vad Imasy skriver. Nu gäller det att göra allt för att rädda Marion. Ju fler sajter anropet finns på ju större bör rimligen chansen vara att hitta ett hem. Därför bör tråden ligga kvar. Det kan tänkas att någon kommer in på tråden här på forumet och bestämmer sig för att öppna sitt hem för just lilla Marion. Det behöver faktiskt inte vara någon av oss aktiva.
#41 och #43 följ gärna reglerna på siten.
eller varför skapar inte annebeate och Imasy en egen site här på Ifokus….
snälla se till att hålla er till ämnet på sidan hittekatter.ifokus.se= just hittekatterna!
Ja, eftersom det är Marions ägare som troligen kommer ta bort henne så förstår jag inte varför alla här blir så galna på varandra? Det är ingen här som ska ta bort henne, utan det är bara TS som skriver om Marion här, någon annans katt.
Jag tycker att du ska ta och läsa artikeln "ditt ansvar som medlem" som finns här på sajten, och sluta upp med dina spyrdigheter.
#45 så du tycker man är spydig för att man säger sin åsikt?
Den här typen av diskussion har tidigare varit uppe, hurvida katter med hem skall "annonseras" om på hittekatter. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken tråd det är, däremot om jag inte mins tokgalet gick Lena in och klargjorde vad som gällde i den tråden….om jag bara kunde komma på vilken…
Ja, jag tycker du är otrevlig som skriker, och tycker att jag och annebeate ska starta en egen sajt eftersom vår åsikt går isär med din egen, så jag tycker inte du ska säga så mycket.
Avlivninghot är inte tillåtna på sajten. Inte heller annonser på ägda katter. Ägda katter som av nån anledning inte kan vara kvar hos sin ägare får använda sig av Blocket etc. Att denna tråd får ligga kvar är för att det är en katt som på ett sätt är i nöd, och det är bara TS som är budbäraren. Och denna sajt är ju inget annonsforum.
Just nu vid jultider är ofta folk upptagna med annat men i januari efter helgerna kan det gå lite lättare.Då gäller massiv annonsering.Det finns t.ex fortfarande vanliga dagstidningar man kan annonsera i ,lappar i affären,+ alla ställen å internet som nämnts här.
Vi kunde kanske ha all information om var man annonserar efter nytt hem samlad i en tråd så får den som vill omplacera katten titta och sen sköta jobbet själv.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Jag har varit passiv medlem en längre tid och stöttat hemlösingar utan att vara medlem här, men kände att jag var tvungen att logga in och ge min syn på saken.
Frågan är om det inte det är dags för Lena att gå in och styra upp i den här tråden. Trodde i min enfald att hittekatterifokus verkligen gällde just hittekatter. Katter som alltså inte vare sig har ägare eller hem.
När Medarbetare går in och försvarar just omplaceringstrådar så är hela idén med just den här sajten på väg att spåra ur.
# 48 Att denna tråd får ligga kvar är för att det är en katt som på ett sätt är i nöd,
Ja, och hur blev det så att katten "på ett sätt" är i nöd? Justdet, för att ägaren har sagt att katten skall avlivas om den inte hittar ett hem inom några veckor. Katten hötas till döds av sin egen ägare, den som borde ta ansvar. Det finns kattpensionat där katten kan vara tills den hitter ett bra hem. Det finns ingen som TVINGAR de att döda katten.
Lena har som säjtvärd varit kanska klart om vad hon tycker om dessa praktiker…
När katten är borta så dansar råttorna på bordet.
Om du kollar på inläggslistan så ser du en klistrad tråd där det framgår att Lena är borta pga sjukdom. Vi försvarar inte alls denna typ av katthantering. Det är ett djurhem som skriver i denna tråd om ett akutfall de har fått.
"När katten är borta så dansar råttorna på bordet."
Extremt onödigt sagt av dig.
#47 Här är tråden du menar tror jag.
Herregud, vad är det med folk idag? Varför denna grälsjuka? Är det inte bättre att lägga den energin på något vettigt?
Håll er till trådens ämne. Nu.
# Varför tar du bort Dagoes och mitt inlägg? Är det någon sorts diktatur härinne? Som Medarbetare är du skyldig att redovisa om du redigerar vissa inlägg.
Som medlem är du skyldig att följa sajtens regler. Nu skrev jag att vi håller oss till trådens ämne, punkt slut. Allt som skriv i tråden som inte rör detta ämne kommer tas bort, eftersom det iallafall bara skapar negativ stämning.
Och varken värd eller Medarbetare har några "skyldigheter" på det viset. Meddelar vi så gör vi det för att vi vill tala om varför vi gjort det, om det brutit emot regler etc. Men nu skrev jag att vi ska hålla oss till trådens ämne och jag finner ingen anledning att det ska brytas.
Edit:
Till er som gastar diktatur så kan jag hälsa att ett forum är heller ingen demokrati. Gillar man inte reglerna så är det så iallafall.
Jag kan bara instämma i allt vad Imasy skriver. Tråden, som initierats av ett djurhem, gäller en katt i nöd. Det är beklämmmande att följa tråden med bl.a diverse personangrepp. Besinna er!
Jag ber er att hålla er till trådens ursprung. Andra oskiljaktigheter er mellan kan ni ta via pm.
//Pia
Jag tror att det var livlinan som hade flera omplaceringsfall där katterna var avlivningshotade och skrev om dom här.Jag har också ett svagt minne av att Lena skrev nåt om att här är det hittekatter som gäller.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#64 jag tycker att det är mycket skrämmande att ett djurhem väljer att hjälpa en katt som har en ägare när katter fryser/svälter ihjäl som inte har någon ägare som tar ansvar.
Ni som tycker att det är ok att katter som har ägare lyfts fram istället för hemlösingar borde skämmas.
Har man skaffat katt/hund eller vad det än är så ligger ansvaret på dig som ägare och inte på någon annan.
Vi kanske inte ska totaldissa ägaren till denna katt. för vi vet väl inte om de också håller på att leta febrilt åt ett hem åt katten?
För det finns väl inget som framgår att ägaren bara bemödade sig att ringa ett samtal till Rädda Djuren och lämpade över 100 % ansvar till dem?
Den militanta ton som kommit tll uttryck från vissa håll gynnar på intet sätt katternas sak utan skapar bara missmod och skrämmer bort andra från forumet. Att ställa en katt mot en annan katt leder ingen vart. Att vända sig till ett djurhem för att få hjälp för sin katt är helt naturligt och att djurhemmet går ut med ett anrop hedrar dem!
Jag ser att Lena har skrivit vad som gäller
"Omplacering - Goda Råd
Läst gärna den här artikeln som behandlar ansvarsfrågan vid omplaceringar.
Vill samtidigt tala om att vi på Hittekatter iFokus inte tillåter avlivningshot från kattägare som vill ha hjälp att omplacera sin katt. Hittekatter iFokus är ingen omplaceringsajt för katter med ägare, vi arbetar med hemlösa katter. Däremot ger vi gärna goda råd."
Om katten ägare själv söker hjälp här eller om de vänder sig till ett djurhem som sedan söker hjälp här spelar ingen roll.Det står att de har några veckor på sig att hitta ett nytt hem och det är väl ett förtäckt avlivningshot.
Men det är ju fortfarande inte ägaren som annonserar här, utan det är ju ett djurhem/katthem.
Men det är ju fortfarande en omplacering och enligt sajtens policy är det ju inte tillåtet… Eller?

Att tråden har fått sånt fokus beror på att ni inte kan sluta skriva.
Ska Lena behöva komma in här och se dessa bråk, hon har väl nog med sin sjuka son.
Kopierar Lena från ett gammalt inlägg:
Lena
09-06-12
09:18
Jag är starkt emot alla former av avlivningshot i omplaceringsannonser. Om en privatperson skriver ett sådant inlägg på Hittekatter iFokus tar vi bort det enligt våra skriv- och trivselregler.
09-06-12
23:09
Håller fortfarande min linje och kan bara inte tycka att det är rätt att vi ska börja ta de oansvariga kattägarnas ansvar. Men det är inte detsamma som att man ingenting alls ska göra.
Istället för att ta deras ansvar kan man försöka få dem att ta sitt ansvar. Man kan ge dem goda råd för hur de omplacerar katten/katterna. Ge dem länkar till olika annonsforum, tipsa dem vad de bör tänka på samt upplysa dem om det ansvar de faktiskt har enligt djurskyddslagen. Då har man gett dem alternativ och möjligheter, samt en och annan tankeställare om att katter faktiskt är värda något i alla fall i våra egna ögon
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Kollar du i kategorin "Katter söker hem" så hittar du flertaler omplaceringsannonser via katthem, som inte rör utegående katter, och inte gastas det där tills man tappat rösten.
#74 Vad har det med hittekatter.ifokus.se att göra.
#75 jag undrar detsamma
#49 Det tycker jag var ett bra förslag, majvi! Vi kan samla all information och tips i en tråd (ev. artikel) så att vi kan hänvisa till den istället.
Nemeni - har du kollat listan inne på Djurhem som jag tipsade dig om? Där kanske finns någon som kan ta emot henne åtminstone tillfälligt?
Putt för lilla Marion, som fortfarande hoppas på att någon skall kunna öppna sin dörr för henne.
Tyvärr så har vä lalla här fullt hus,, så försök på andra ställen.
Jag trodde Hittekatter är för dom hemlösa som är ute, inte katter som har ett hem..Tycker att ägaren ska försöka göra nått oxå..Inte lita på andra…
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Oavsett, så puttar jag ändå även för lilla Marion….Kanske någon?
En juldagsputt för lilla MArion?
Hej gott folk! Ser att det ännu en gång har blivit samma gamla trätomål som det alltid brukar bli när det handlar om omplacering av katter som har ägare VS de hemlösa katterna som den här sajten är till för. Nu har jag tyvärr (som de flesta av er vet) inte kunnat bevaka den här tråden pga personliga omständigheter. I min blåögda enfaldighet hade jag gått och hoppats på att medlemmarna skulle hålla sig till Skrivregler och att sajten skulle slippa den här typen av frustrerande krig. Men så fungerar det tyvärr inte i verkligheten…..
Vill dock påminna om sajtens regler! Avlivningshot är som #33 skriver inte tillåta på den här sajten. Inlägg som handlar om omplacering av katter med ägare hänvisas till sajten Djurannonser iFokus.
Jag låser nu den här tråden. TS hänvisas istället till Djurannonser iFokus som är en sajt som är till för djur med ägare som av olika anledningar behöver omplaceras.
Hoppas julen skänker frid för oss alla!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"