Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 3584 ggr
brutt
0

Den skadade katten i Östgötatråden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För er som läste om och såg bild på den skadade katten i Östgötatråden kan jag nu sent om sider berätta att katten är infångad och i tryggt förvar inomhus.

Det tog väldigt lång tid för oss att kunna hitta katten åter och fånga in den och vi var säkra på att detta kunde sluta med avlivning eftersom vi var övertygade om att katten hade brutna ben och var så svårt skadad att inget annat återstod.

Nu är röntgenbilder tagna både på ryggraden och höger baktass och inga skelettskador syns på bilderna enligt veterinären.Öronen är kraftigt demolerade och naturligtvis var de fulla med öronskabb som han nu fått och får behandling för Strong hold och lokal behandling.Katten är förstås i karantän. Vi passade också på att vaccinera och kastrera överlevnadskonstnären efter beskedet av veterinären.Stackars lille katt vilket liv han har levat.

brutt
0

De här två bilderna togs på katten direkt efter narkosen så katten som nu kallas Skrutten är inte riktigt med-

brutt
0

Och så här såg katten ut första gången vi såg honom.

samma bild som i Östgötatråden när vi fått syn på honom.

liinah
0

Åh vilka underbara nyheter! Har undrat så hur det gått för den lilla stackaren… Tack snälla för att ni hjälpt missen, ni är guld värda!Skrattande

Bumbis
0

Åhhhh, lille vännen! Gråter GladSkrattande

Jag har också undrat hur det gått med den stackars kissen.
Vad lättat man blir när man vet att han är i tryggt förvar!

Tack för rapport brutt!

Hoppas lille Skrutten mår bättre när han får vila sina trötta, slitna tasssar. Kyss

brutt
0

Måste  tala om att efter ett sanslöst letande med hjärtat i halsgropen varje kväll och ibland även dag har jag nog aldrig dragit en djupare lättnadens suck när katten väl satt i bilens baksäte på väg in i tryggheten oavsett hur det skulle gå i forsättningen.Den katten ska ingen kunna köra på någon ytterligare gång i vart fall.Det var  som ett under att inga skelettskador fanns,tror fortfarande jag drömmer.

Gullimat
0

Härligt med goda nyheter.Glad Hoppas allt skall gå bra med Skrutten.

liinah
0

Ett så lyckligt slut, måtte han nu tillfriskna så snabbt han bara kan. Glad När kom han in?

annebeate
0

Vilken härlig nyhet denna tisdagskväll.Glad Önskar den lille allt gott och ett stort tack för allt ni gör för honom.

essut50
0

Vilken lycka att Skrutten är inne. Tack för att ni kämpade för honom..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

mymlanbus
0

Underbart att grabben äntligen har kommit in och får det bra nu

Kram

martdat
0

missat det andra tråden men härligt att han är inne! bra kämpat,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

emjon
0

Så härligt kämpat och inte ge upp den lille kissen och så underbart att han nu är räddad.

Nu kan Skrutten se fram emot ett härligt kattliv som han skulle ha haft redan från början.

Tack för denna fina rapport och rosor till hans räddare.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

huskatt08
0

Så skönt att höra att lille missen är i trygghet…som han så väl förtjänar. Jättebra insats av er alla som jobbat med detta.

Har tänkt så mycket på den lille stackaren…..har varit utan dator i 5 veckor och inte kunnat läsa och se vad som hänt.

Hoppas nu att han får ett tryggg hem och kan börja njuta av katt livet.

brutt
0

En liten uppdatering från i dag.

Nu har Skrutten börjat anpassningen till ett inomhusliv han har varit så duktig och både kissat massor och bajsat lite på kattlådan och ingen annanstans.

Dessutom har krabaten lyckats smälla i sej två stora fat med mjukmat och ätit torrfoder och druckit både Anderssons välling och vispgrädde.Han har säkert suttit i fönstret och tittat ut i natt för han verkade så nöjd med tillvaron trots allt.

Ska ta lite bilder så ni får se hans framsteg och hälsotillstånd varefter tiden medger det, är så glad för kattens skull.

Bumbis
0

#5 förstår att du har mått dåligt över den här krabaten och att nu äntligen kan pusta ut. Bra gjort att du kämpade på!! Glad

Har du honom hos dig brutt? 

Bilder och uppdatering vill vi ha på det den lilla Skrutten!

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Glädjande läsning, sånt som gör allt "slit" värt besväret.

anebit
0

Å, så glad jag blir av att läsa att lille skrutten är inne.   Glad

Har undrat så om ni fått tag på honom.

Riktiga blomkålsöron har han.  Undrar om de förfrusit eller slagsmål eller missbildningar?

En ros till dig/er som kämpat.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

gulliver
0

Blir alldeles varm i hjärtat Skrattande.

Sidentass
0

Men åhhhh vilken underbar nyhet!!!!

Har så många gånger oroat mej o funderat över denna kisse…så fint o bra jobbat!!

Nilshult
0

Skrutten bor hos mig. Han får vara i karrantän i 14 dar innan han får träffa de andra katterna. Vi skall även bedöma hur han går också. Han störs inte alls mycket av att man är inne hos honom han ligger mest och tittar. Han tycker nog det är skönt att slippa vara ute bland alla faror. Vi kommer att ladda ner lite nya kort på måndag.

Tack för allt beröm.

Bumbis
0

#20 den lilla Skrutten måste tycka det är underbart att fått komma in i tryggheten och värmen!

Ser fram emot bilder! Glad

brutt
0

Skrutten har erövrat ett fönster i sitt lilla karantänsrum där han ligger eller sitter och spanar ut på omgivningen.Han tar det lugnt  äter och dricker bra både dag och natt och går på lådan mest nattetid.Konstigt att tänka att för några veckor sedan verkade det som om allt hopp var ute för honom.

brutt
0

Och här inne i den mörka flyttlådan kan han ligga och spana när människorna moppar golvet i hans rum.

ska nu till Skrutten så ytterligare rapporter om katten och bilder kommer nog snart har jag en känsla av,tänk att en katt kan gå så rakt in i hjärtat.

Bumbis
0

Tack för bilder!

Vad fin han är, som en liten björn! Kyss
Så som du kämpat för den här kissen och bevittnat hur han har lidit ute är det inte konstigt att han går rakt in i hjärtat brutt….

Han ser väldigt cool och lugn ut redan.

emjon
0

Det är så fint att se bilderna på Skrutten och jag kan också förstå att kissen vunnit ditt hjärta. Ser fram emot att både se och höra mer om hur det går för honom.

Kissar som haft det svårt och eländigt berör alltid på ett särskilt sätt.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Hawknestgrove
0

Lille vännen!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

mymlanbus
0

Men så fin han är killen. Skönt att han fick komma in :)

huskatt08
0

Åh..så otroligt mysig han ser ut Kyss

Skönt för han att kunna få börja njuta av livet.

Bumbis
0

Tänker mycket på Skrutten och undrar hur han har det….går det bra brutt?

brutt
0

Skrutten har varit åter hos veterinären och fått sin andra vaccinationsspruta öronen ordentligt rengjorda och ytterligare en omgång Stronghold.Han har även fått röntga sin vänstra baktass veterinären hittar inga skelettskador på röntgenbilderna.

Han låter sej nu klappas och klias under hakan om än bara inne i sitt trygga bo, flyttlådan i karantänsrummet.

Tog  bilden men blev konstig färgmässigt och med hans ögon de ger honom inte rättvisa så nu blir det till att fotografera i helgen.

monsi
0

Han ser ut att trivas med sitt nya liv.

Mamma o pappa har en katt som stukade ena benet för många år sedan, vetrinären hittar inga fel men katten haltar än flera år senare, men klarar att leva dj trotts det han är en rikig bus katt o stans största gangster hi hi!

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

brutt
0

32. tyckte synd om Skrutten att behöva visa upp sej i en sån sliten gammal flyttlåda och med en sån ful nedhårad kattmatta ,fastän skön tycker han, så jag tog bort bilden när han klappas som jag testade att lägga in. Kommer andra som ger honom mer rättvisa när vi får tid.

31. Intressant det du berättade, veterinären här trodde på en ledbandsskada eller muskelskada vi går vidare med det och hoppas på det bästa för grabben,veterinären tror inte han har ont och det är det viktigaste att han inte har.

Sidentass
0

Vad härligt att Skrutten har de så gott inomhus..och att han njuter av att få bli kliad o klappad på sin trygga lilla plats!!:-)

brutt
0

Ja grabben är en överlevare som tar för sej av det som bjuds särskilt Gourmet kattmat.Han vägde 4,2 kilo senast hos veterinären så han är inte mager trots allt han varit utsatt för.

Bumbis
0

#34, åh, lille Skrutten, vilken liten kämpe.

Det är så roligt att läsa när kissarna gör framsteg som farit så illa.
En sån kämpe till kisse glömmer man aldrig….Flört

brutt
0

35. Jag tror bestämt att Skrutten kommer att bli väldigt fin på bild framöver.Skrattande

brutt
0

Kan berätta att det går framåt med Skrutten efter diverse veterinärbesök och medicineringar och kolla vilken fin säng han har fått. Gissa från vem börjar med B och slutar på s.

monsi
0

Så fin han redan börjar se ut o skön säng väntar.

brutt
0

Han har haft svårt att gå och därmed även svårt att lägga sej i sängen men han lutar sitt huvud mot den i alla fall sötnosen,Han var föresten hos Djurdoktorn i Linköping i dag och det var positivt.Glad

brutt
0

Skrutten har tagit sin medicin dagligen och varit så duktig med det.

Apoteketets tablettingivare har varit till stor hjälp där men Skrutten har gjort jobbet genom att svälja medicinen.Skrattande

sagodjuret
0

åh. vilken underbar liten kisse. :)

Bumbis
0

#40, men vad duktig han är! Då är han ganska hanterbar trots allt???

Du får inte fresta med en sådan vacker gosse brutt. Jag sitter här och blir alldeles tårögd….vilken gosse!!! Kyss 

Stackars lilla plutt, är det ryggen som krånglar på honom tror du?

brutt
0

Veterinären sa faktiskt idag att"Det här är ingen vildkatt".Vet inte så mycket om hans tidigare liv bara att vi såg honom i ett industriområde här i Norrköping illa däran, han kunde inte gå  det kan han nu och det är underbart, jag lovar. Han låter sej klappas och verkar njuta av det, han har blivit helt hanterbar.

Kommer aldrig att glömma hur han tidigare var ,kom bara snabbt fram och åt men om någon människa kom sprang han (på tre tassar)direkt bort med ena benet släpandes efter sej.

Bumbis
0

#43 Gråter stackars kisse….han har säkert varit tam men gått ute så länge att han inte vågat lita på folk, han ser så snäll ut Kyss

Hade jag plats så vore han given i vårt gäng.

Om han gått i ett industriområde har han säkerligen kommit med en transport. Han verkar inte vildfödd.

Är det någon som vet hur länge han hållit till där?

brutt
0

Skrutten är verkligen en jättesnäll katt och så klok.

Veterinärerna han nu har varit hos har haft olika åsikter om vad hans handikapp berott på men den medicinen han har fått och tagit har hjälpt honom och han har förbättrats väldigt i sin gångförmåga från det han kom inomhus.

Enligt den företetagare som vetat om katten tidigare har katten kommit dit för 5-6 år sedan.

Bumbis
0

#45, har han varit hemlös såååå länge??????
Oj, oj, oj, en sån kisse vill man bara bädda in i varma filtar och skämma bort med delikatesser…..

Mitt hjärta värker. Gråter Så skönt att han är inne i tryggheten och får vila sina trötta fötter. Hoppas han får ett superduperhem för det förtjänar han verkligen!

brutt
0

Som jag skrev så vet vi väldigt lite om Skruttens tidigare liv,innan han dök upp i mars månad i snön bland de andra för oss redan kända katterna  i kolonin (sedan januari 06) och inte kunde gå på ett normalt sätt, det var hemskt att se honom och det var för oss självklart att han måste få veterinärvård och komma inomhus från den första minuten vi såg honom.

maggan47
0

vilken lycka för denna ärrade veteran i utekattsvärlden, och vilken lycka nu, när han får mat, och tak över huvudet, samt får vila sina trötta tassar. All världens rosor för att ni inte gav upp denna kille

Maggan47Kyss

monsi
0

Tur det finns sånna som ni brutt.

Lille killen äntligen trygg tack vare er.

Skönt han går bättre nu håller hårt i tummarna att han snart ska kunna mysa i sin Bumbis bäddd.

brutt
0

Vi får förlita oss på veterinärernas kompetens när det gäller Skrutten och skulle han bli sämre igen så har han i alla fall sluppit att plågats ensam utan någon veterinärhjälp alls och kanske dött i plågor utomhus.

Han äter så bra att han har ökat i vikt från 4,2 till 4,4 kilo.Bara att hoppas att förbättringen fortsätter. Han har inte haft feber (sedan han kom in i alla fall )och de blodprover som är tagna visade inga speciella avvikelser från det normala.Två sammanväxta kotor i svansen var det enda som alla röntgenbilder på hans skelett visade.Kände däremot en stor böld på ryggslutet vid svansens början som nu är öppnad och rengjord med klorhexidin varje dag tills såret läktes plus antibiotikabehandling och smärtstillande antiinflammatorisk medicin.

Sidentass
0

#37 Åhhh..så gott det värmer i hjärtat när jag läser att missen kommit under beskydd..så skönt att han fått komma till djurdoktorn, (har själv fått ett bra intryck av dom) och så underbart att misse får vila inomhus..

Tusen tack å katternas vägar för allt ni gjort o gör!!

brutt
0

Både Skrutten och vi som kom med honom fick ett sympatiskt bemötande som är viktigt när ett djur är sjukt. Veterinären var noggrann i undersökningen och kliniken var välutrustad ,bra allting där.

Sommaren är annars en besvärlig tid när kliniker slår igen och vid samma tidpunkt.

lillmymlan
0

Berätta om Skrutten :) jag som nyfiket undrar hur han är, hur han mår och har det :)

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

maggan47
0

och jag vill också veta om denna ärrade kämpe som gått ute så länge, hur har han det nu, snälla skriv

Maggan47

brutt
0

Sorry inte mycket tid att vara på forumet sista tiden särskilt inte nu  i den hemska kylan vi har haft.Vi har bla. varit tvugna att isolera lite mer i katthusen för kvarvarande katterna i kolonin.

Med Skrutten har det bara gått bra han har blivit kompis med hankatten Clas från samma koloniområde de kastar leksaksråttor sej emellan..Skött mat dryck och låda på ett exemplariskt sätt går och småspringer på alla fyra och gillar att ligga vid elementet och för en gångs skull få lite värme i sitt liv nu när snön och kylan är utanför.Han gillar också att bli klappad och borstad.

maggan47
0

vilken härlig läsning, Skrutten får fira jul i värme och med kompisar, kul att du uppdaterade, så vi fick lite svar om denne kisse

Maggan47

annebeate
0

Underbart att du kom in på forumet och rapporterade. Härligt att han fått det så bra!GladGladGlad

lillmymlan
0

Underbart… så skönt för kissen att vara hemma och få vara där det finns kärlek, mat och värme Kyss

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*