Bortsprungen liten svart i Borlänge
Vår lille Gottfrid har smitit någon gång under dagen. Han är innekatt och inte van att vara ute, han måste smitit ut när någon gått i dörren utan att vi märkt något.
Har varit ute och letat i hela grannskapet nu i flera timmar. Nu tänkte jag söka tips på vart man ska leta, vad man kan göra osv. Och skriva ut lappar att sätta upp här ute. Samt be alla som finns i närheten hålla ögonen öppna efter Gottfrid.
Gottfrid är en ganska liten kastrerad hane på strax över året. Han är helsvart med gula ögon. Chipmärkt. Försvann från Medväga, Borlänge.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Gå in på KAttpolisen i Fokus och sriv där! Där hittar du även massa bra tisp om vad du kan göra! Håller tummar och tassar för lillen!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Sätt upp lappar lite överallt i området. Det bästa är om man förser lapparna om möjligt med foto men åtminstone med avrivningsremsor med ditt telr så man lätt kan ringa om man ser honom eller ta med sig en lapp om man skulle se honom. Anmäl honom försvunnen hos polisen. Leta aktivt i området efter honom, jag skulle tro att han finns i närheten. Kan han ha blivit instängd någonstans? Det gäller att sprida budskapet att han är försvunnen till så många människor som möjligt.
#1 Har gjort det. Tack så mycket.
#2 Ska ta en ny runda strax och sätta upp lappar och ställa ut mat. Ska även kika i tvättstugan ute på gården. Och ringa polisen. Tack för tipsen. Hoppas verkligen att han är här omkring och att vi hittar honom!

Är du alldeles säker på att katten inte finns kvar inne hos er någonstans? Leta genom alla (o)tänkbara gömställen därhemma. Kan han ha blivit instängd någonstans. Brukar han svara när ni ropar? Har ni varit inne i någon skrubb där han kan ha blivit instängd?
Hos oss försvann en katt direkt när hon anlänt till oss. Vi letade överallt flera gånger om och till slut ringde vi polisen, eftersom vi var övertygade att hon måste ha smitit ut, trots att vi varit jätteförsiktiga. Efter två dygn dök hon upp under soffan (hon måste ha suttit inne i soffryggen hela tiden).
Vi har sett honom! Han låg under preseningen på vår uteplats, men blev rädd och stack iväg. Har satt ut mat både på fram- och baksidan och går ut och ropar och lockar och låter dörren stå öppen då och då. Så skönt att se honom och veta att han lever!!!

jag tror nog att han kommer att hålla sig i närheten av ert hem,,,lille gottfrid, han är nog hemma snart

Men så skönt att ni fick syn på honom iallafall!! Om..han inte kommit in tidigare..så prova att locka in honom i natt när det är lugnt i området..det är ju kallt nu..så han vill nog inget hellre än att komma in i värmen igen nu..
#6 Ja, jag hoppas att han håller sig här omkring och kommer in snart!
#7 Det var en sten som föll från hjärtat. Det var mitt fel att han rymde så det blev en enorm lättnad att se att han fortfarande lever. Jag kommer sitta uppe och vaka så länge jag orkar och hålla utkik och locka.
Så skönt att du har sett honom.
Gottfrid vill nog inget annan än att komma in i värmen och lite mat kan säkert locka in honom. Kan du ha dörren öppen underlättar detta.
Tyvärr kan jag inte ha dörren öppen. Vi har en till katt och hund och nu är det så kallt ute så det funkar inte för den delen heller. Typiskt att det ska vara så kallt nu, min lilla stackare 
Det är i alla fall någon katt som varit fram till maten på baksidan, kattassar i snön.
Ett tag blev det full förtvivelse här hemma, när vi upptäckte att även andra katten var borta. Omöjligt att han skulle tagit sig ut, men ändå. Efter mycket vimsande var till sist en av oss smart nog att titta på hans favoritgömställe i skafferiet och där satt han, tack och lov.
Ring för säkerhets skull Djurens Vänner också, och meddela att om de får in en katt som liknar Gottfrid, att de ringer er.
Tror du det finns möjlighet att låna fälla av någon? Tänkte att DV borde väl ha en. Kanske kommunskytten också?
#11 Ja, jag tänkte ringa dem i morrn och höra mig för om fälla och anmäla Gottfrid som saknad. Om han inte kommer in under natten, hoppas hoppas..
Är han id märkt?
#13 Ja, han är chippad.
Ja då underlättar det ju om nån plockar in honom. Och så får man hoppas att de begriper att man ska kolla chip ;)
Javisst. Och lappar och förfråganden har lett till att djungeltelegrafen kommit igång i området. Var till och med en liten grannjänta som genast kom och hjälpte till att leta
Det är nog ingen som får tag på honom, men han kan ju gå in till någon eller någonstans och om inte annat är det skönt om någon bara ringer och säger att de sett honom.

I värsta fall kanske ni behöver låna en fälla att ställa på uteplatsen med lite god mat i.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#17 Ja, hoppas DV har möjlighet om det blir aktuellt i morgon!
Om han inte kommer i natt så är nog fälla att tänka på. Han är säkert alldeles i närheten. Det vore bra om du kan ställa mat och hålla utkik inifrån. Ingen tänd lampa så han syns om han kommer?
#19 Ja, vi har satt ut mat både fram och bak. Lyset släckt och jag tassar dit och kikar stup i kvarten, öppnar och lockar då och då. Det är som sagt någon som varit till maten på baksidan, hoppas att det är han.
I morgon tänker jag först och främst ringa DV och höra om fälla, sedan göra ett fåfängt försök att ta med andra katten ut i sele och gå runt lite.
Lycka till håller tummar här för fullt det brukar i allmänhet gå bra.
Tack för tummarna. Hoppas verkligen han kommer hem snart, min lilla plutt. Ingenting är sig likt eller roligt här hemma nu
Saknar hans gapande, tuggandet på oss och allt, alla hans sattyg- ska aldrig mer muttra över att han ger mig huvudvärk!
kan du inte stänga in den andra kissen och vovven i ett annat rum och ha öppet på glänt så han kan gå in?
#23 Jo, en stund skulle jag kunna testa men inte någon längre tid 
tror också han är i närheten, du kan inte ställa ut en kattbur, om du bor så till, men en filt i, så kanske han i alla fall kryper in, och stannar i närheten
Maggan47
#25 Jag har faktiskt ställt ut transportburen med några filtar i :-) Skulle väl vara guld om han kom och kröp in där.
Nu har jag ringt och hört med DV. Alla deras fällor var redan utlånade men de skulle höra av sig om de får in någon. Och de kände inte heller till någon mer stans här där man kunde få låna 
Någon som vet någonstans här i Borlänge/Dalarna? Eller har några andra tips?
Maten på framsidan är orörd, den på baksidan är jag ganska säker på är uppäten av skatorna. Satt uppe till 4 inatt men inte en skymt av honom här hemma. Ska dra en runda ute nu igen.
Ta din andra katt med i sökandet. bra om den kan sätta välkända spår. Hoppas du får tag på din kisse idag.
Jag såg honom när jag var ute med hunden. Försökte sätta mig och locka med han satt bara och tittade på oss. Sprang hem och hämtade mat och andra katten. Har kånkat runt på honom och han har jamat och jag ropat. Vi såg honom två gånger till men sen inget mer. Är inne nu, måste ha ett möta med skolan, men min snälla mamma är ute och kikar efter honom där vi nyss såg honom. Skönt att se honom även idag!
Ring kommunen och hör med deras jägare, han borde ju ha en? Eller länsveterinären?
#30 Ska testa kommunen, fick inte tag på länsvet.
Har fått tag på en fälla! Får låna av kommunen, men tyvärr inte förrän i morgon.
Men vad bra att de hade en för utlåning! :)
Får du bara låna den sådär, eller får du betala en deposition eller liknande? Vet många kommuner som inte lånar ut fällor då låntagaren inte lämnat tillbaka den.

håller hårt i tummarna här för att han snart låter sig fångas in!
#33 Ja, eller hur? :) De hade flera för utlåning. Jag vet inte än om de har några regler om man lånar, pratade lite snabbt med en upptagen man och skulle återkomma i morgon bitti. Men ska såklart tala om sedan, det kan ju vara bra att veta för andra.
#34 Tack för tummarna! Ja, nu får han ta och komma hem!
Hur går man bäst till väga med fällan? Vart är bäst att ställa den, vad är bäst att ha som lockbete till en kräsen katt, hur ofta ska man kolla den, vad ska man tänka på osv.
Funderade själv på att sätta den på vår tomt, dold för grannar, under dagen och sedan gå ut och sätta den i dungen där jag såg honom i förmiddags när det blir mörkt.
På Miljökontoret, Borlänge kommun, lånar de alltså ut fällor och det var ingenting som kostade, han tog bara mitt namn och ett telefonnummer.
lycka till med infångning! håller alla tummar här.
#38 Tack så mycket!
Oj, det var schysst av dem :)

lycka till
#40 Ja, eller hur.
#41 Tack!
Såg att det står om honom i FK nu.
#43 Ja, Pia skrev om honom på bloggen. Tack för det tipset