Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: bortsprungna-upphittade-katter
Läst 3626 ggr
Misan
0

Upphittad svart/vit Perser i Vallentuna

Svart/vit hankatt upphittad i Vallentuna vid en bilverkstad, killarna i verkstaden har matat honom i ca 2-2,5 månader.

Perserringen, polisen m.m. är kontaktad, även olika perseruppfödare men ingen vet något om honom.

Han finns nu på www.kattluckan.org

info@kattluckan.org eller 070-511 77 95 obs, lämna meddelande så ringer de upp.

martdat
0

Har ni kollat efter chip?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Imasy
0

Försökte se om jag hittade katten men det finns ingen info om den på kattluckans sida.

Misan
0

det är kollat efter chip men ingenting. Han var så förkyld, insmetad i olja och ögonen var totalt igenklibbade av var att det var raka vägen till vetten, han plockades in den 13/11 och jourhemmet har fortfarande inte fått se hans ögon av sig själv. Droppas tre gånger om dagen och tvättas där emellan.

Han ligger inte ute på hemsidan ännu eftersom de vill försöka hitta ägare först innan en eventuell adoption, dessutom måste han bli helt frisk först också.

Flera säger att de har sett en efterlysning på en perser men eftersom han har varit ute minst 2.5-3 månader så har den troligen försvunnit från blocket. En upphittad annons kommer att läggas ut där.

maggan47
0

stackars lilla perser, måste väl finnas en ägare någonstans, men vet att så inte alltid behöver vara fallet, har ju Beata här, som kom till mig genom polisens försorg, en man hade annons på Blocket, fått henne, hur???? blev aldrig klarlagt, misshandlad, vanskött, mager, vem vill erkänna att man äger en sådanGråter

Maggan47

Misan
0

ja lilla Beata som gick från vanvård till himelriket. jag hoppas att det finns en orolig ägare någonstans, annars kommer denna lilla kille att få ett lika bra hem som Beata fick.

Biku
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack  Misan för att du hjälpte till att lägga ut Danny som vi kallar honom.

Han är inte ID märkt

Provar att lägga in en bild vet ej om jag lyckas, bilden tagen hos veterinären

Birgit

Kattluckan

Biku
0

oj den bliden blev ju väldigt liten, provar igen

/birgit

russin
0

Stackars missen :(

Måste varit otroligt svårt ute med dels den pälsen och dels den korta lilla näsan. Persern har ju även lite svårare försvara sig, då den inte är lika snabb som de flesta andra katter. Han ser verkligen ut att ha lidit:(

essut50
0

Stackars kisse. Tur att han har fått komm in…

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

martdat
0

Tur att ni hittade honom,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Imasy
0

" Måste varit otroligt svårt ute med dels den pälsen och dels den korta lilla näsan. Persern har ju även lite svårare försvara sig, då den inte är lika snabb som de flesta andra katter."

Va??? Skrattande

Pälsen kan jag gå med på att den inte är rolig för en katt om den är oskött, men man kan andas med kort nos, och nog kan även en perser vara ett rivjärn om det krävs ;)

TamlinsMatte
0

Stackars liten… Men det låter ju nästan logiskt att någon efterlyst en perser för fler månader sedan så som han ser ut. Kanske har han liftat som han var alldeles oljig. Åh så jag hoppas att den här killen får komma hem till sig igen…

När det gäller rasen kan jag nog tänka att det normalt inte är besvärligt för en perser att andas, men blir man sedan snuvig i sin korta näsa kanske det gör det kanske inte livet enklare. Men vill man se till rasmässiga katastrofer vid rymning, skulle jag nog bli mest hysterisk om min cornish rex försvann ut, han skulle väl frysa ihjäl snabbbt som attan (tacksamt nog anser han att ute är en form av fysisk bestraffning och vill bara sitta på balkongen om han får tröja på sig)

TamlinsMatte
0

#12 Bilverkstad *slår sig själv i huvudet* där behöver han nog inte lifta för att bli oljig

Imasy
0

Inte gör den korta nosen det mer jobbig för en perser än för en långnäst ras vid förkylning heller ;)

Den fungerar precis på samma sätt som vilken nos som helst, bara att den inte sticker ut ifrån ansiktet ;)

russin
0

#14 Jag har själv varit uppfödare på perser, så jag är inte helt novis vad gäller rasen. En perser är lugnare i sinnet än andra katter och dess päls gör att den vid lång  utevistelse lätt blir en stor tova och hur rörlig är den då i jämförelse med en huskatt ?

Denna amerikanska typen med liten och knappt befintlig nosspegel och ofta knipta näsborrar är inte sunt (den svart-vita detta handlar om ser verkligen ut att ha knipta näsborrar)- det finns en anledning till att jag slutade med rasen. Min första och enda av den amerikanska övartypade persern var en underbar katta som direkt vid lek andades med öppen mun som en flä'mtande hund. Hon fick superfin kritik på utställning !!!

En perser med sin mer cobby kropp är inte lika snabb och rörlig som en van utekatt av blandad huskattstyp - enkelt.

spookie
0

Misan, har Du lagt ut detta på Perser-fokuset också?

Naquita
0

#15 Har fött upp perser under ett par år men tröttnade eftersom många i den världen ska vara bäst, duktigast o ha "finast" katt.

att de inte är snabbare eller att de har mer problem än andra raser håller jag ej med om. Seriösa uppfödare jobbar hårt för att få bort hälsoproblemen men motarbetas av dessa golddiggers eller backyardbreeders som avlar för att synas och få pengar.  I uppfödarvärlden är det många gånger viktigare med priser och finaste och plattaste katt, än sundast. De seriösa uppfödarna hamnar i skymundan. Persern är den mest fantastiska, snällaste o goaste ras jag någonsin träffat på.

Parar man en kortnäst med en långnäst just för sundhetens skull, blir det ramaskri eftersom det finns så många "plattnosade" extrema avelshanar. So what om man inte vill para två jätteplatta? Nej då duger man inte…

Mina 4åriga plattnosar är helt fria från besvär och Noah är egenuppfödd från en platt mamma o en långnäst pappaperser:)

Mymlan
0

#17 Ska de inte även ha stora ögon nu idag med? Har 2 älskade perser själv, de kan andas utan syrgastub, de kan till o med knapra på hundens torrisar. *Ler* dessa är inte extremtypade.

Tyvärr vill hon ej visa sina vackra ögon..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Naquita
0

#18 håller mig inte uppdaterad i de världen längre så jag vet inte:)

på bild min NOah:)

Misan
0

#16 nej det har jag inte, vad är det för adress? Däremot har Birgitt varit i kontakt med folk i perserringen, vet inte om det är samma?

Jag gillar persens temperament, det är en väldigt trevlig ras, däremot kan ingen säga att de inte har problem på grund av nosen och ögonen, vissa av dem har inte ens tårkanaler (gäller inte alla jag vet).

Ingen som sett eller hört något?

russin
0

Man tycker ju att någon borde sakna kissen:(

Misan
0

Lillkillen får fortsatt vård, däremot är det osäkert om han kommer att få behålla sitt ena öga.

Hans öga droppas varje timme dygnet runt som ett sista försök att rädda ögat.

Han finns nu med på hemsidan

www.kattluckan.org

pipiz
0

#13 asgarv..Cool

maggan47
0

Har ju också perser Beata, med en liten nos, men dock nos, inga problem med den, har som ett litet v som markerar nosen, hon tillhör de minsta av perser Golden Shaded, lika stor eller liten som chinchilla perser som är vit, därav namnet.

Går inte ut utan kajal hälsar Beata, noga med ögonen

Min Lucas, svartvit perser var den klassiska typen, född 87 som han var, även då hade extrempersern brett ut sig,

först ut damerna, Beata

maggan47
0

sedan en bild på min svartvita Lucas, som blev 20 år, drygt, blev kattängel 2007

undrar vad som hänt lilla svartvita persern ovan, hur han hamnade ute på luffenSkäms

Maggan47