Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattprat
Läst 1448 ggr
änglaflickan
0

Reaktion på nykastrerad kompis..!?

Har idag varit och kastrerat "nytillskottet" Kiara, allt gick bra och så. När vi kom hem igen så reagerade dock "storasyster" tillika bästa vännen Ronja (har dessa två katter enbart) med rädsla och/eller ilska, morrade och fräste ordentligt på Kiara, och har nu efter några timmar fortfarande inte insett att det är är Kiara som är tillbaka utan morrar och fräser fortfarande… Är detta ett vanligt fenomen? Vad gör jag? Vore ju hemskt om deras underbara vänskap skulle gå förlorad nu!

Alla tankar och tips emottages tacksamt!

MariannE11
0

kiara har ju kommit hem med helt andra lukter än sin vanliga… o dessutom har hon väl dessutom tratt?… o kiara kanske dessutom inte blivit sej själv efter sövningen?…

tror inte du behöver oroa dej alls…. men visst blir man orolig när man tycker synd om dom……

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

tervmatte
0

Det är helt vanligt av de orsaker som Mariann ovan redan skrev.

Det bästa är att hålla den nykastrerade katten åtskilld någon dag tills den absorberar den bekanta lukten igen och är sig själv.

Det finns tyvärr exempel där katter aldrig mera blir vänner när sådant händer, man jag tycker att man kan undvika det genom att hålla den nykastrerade åtskilld någon/några dagar.

MariannE11
0

väldans mycket dessutom  har jag i mitt inlägg…..Skäms

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

änglaflickan
0

Tack för kommentarer =)

Kiara har ingen tratt, har aldrig fått det när jag kastrerat på denna klinik faktiskt! Har aldrig behövts:P

Håller tummarna att det lugnar ner sig när Kiara börjar lukta o bete sig som vanligt.

russin
0

Jag tror det är övergående och brukar oftast vara det. Dock håller jag med tervmatte att hålla den kastrerade borta från den/dom andra klatterna tills den luktar mer "hemma" igen.

Jag är en av dom som råkat ut för fenomenet totalt kaos efter en kastrering. Hade då flera katter och alla var sams - två var bästa vänner. Den ene av bästa vännerna kastrerades och efter det gick det aldrig mer - bästa polaren drog med sig dom andra och dom höll bokstavligt talat att försöka ta ihjäl den nykastrerade honan. Jag fick tyvärr omplacera henne då det blev ohållbartGråter . Jag lyckades aldrig sammanföra dom igen.

Dock är detta enda gången jag råkat ut för det och mitt råd är som andra sagt - håll dom isår några dygn - och torka gärna av henne lite i pälsen för att få bort värsta "veterinärlukten".

maggan47
0

torka dessutom bägge katterna med samma handduk, den kastrerade sist, så samma doft finns i handduken, luktar veterinär, och så beter sig väl inte kissen sig som vanligt efter narkos, det går över, hör gärna av dig

Maggan47

änglaflickan
0

Tack för alla tips! Katterna har varit åtskillda över natten, dom sitter på varsin sida om dörren och mjauar till varandra nu men så fort Ronja får syn på den lilla så fräser hon.. Så dom får vara åtskillda över dagen med känns det som. Har torkat av den lilla med en populär och välanvänd fleecefilt, men ska prova att göra som du skrev maggan..!

tuska
0

Dom tror att det är en helt ny katt du "släpat" hem som luktar fruktansvärt en helt främmande otäck doft för dem.    Jag har alltid det problemet när jag kommer hem från veterinären eller en kattutställning eller haft en hona på parning. Det går över bara din kisse ha läkt i magen och sårlukten gått över, en nätdörr mellan dem vore bra.

Sidentass
0

När mina katter kommit hem nykasterade har de övriga reagerat såsom dina gjort..dom känner säkert att dom luktar annorlunda med en doft som jag skulle tro att dom upplever som lite skrämmande..men efter någon dag så har allt varit i sin ordning igen..så jag tror nog att det kommer att ordna till sig åt det normala hållet snart igen!

änglaflickan
0

Kan uppdatera och meddela att det går bättre nu, har haft katterna åtskillda under nätterna och en dag, nu kan lillan Kiara och "rädda Ronja" sitta brevid varandra och vistas i samma rum utan att Ronja morrar och fräser. Så det verkar gå åt rätt håll =)

Tusen tack för era råd och kommentarer!

tervmatte
0

Skönt att höra att det går åt rätt håll :-)

anebit
0

Underbart att det ordnat sig mellan katterna.

Jag tog bort OT i rubriken och flyttade tråden till Kattprat i allmänhet.

Det är inte utanför ämnet, det handlar ju om katter  FlörtSkrattande

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

änglaflickan
0

Katterna blev vänner igen, tack för era ord, det lugnade mig =)

Nu har dock lilla Kiara blivit dålig, hon har ätit lite dåligt redan sedan dagen efter operationen men ändå varit väldigt pigg, gått på lådan osv. Igår kväll blev hon dock lite slö och seg, och idag varken dricker eller går hon på lådan och bara sover i princip. Så det blir en akuttid hos veterinären nu ikväll för hennes del. Håll tummarna snälla att det är något som går att fixa!

tuska
0

Attans oxå det va jobbigt,,,,Hoppas det inte är någe allvarligt, om oturen är framme så kan hon fått en infektion och då finns det bot hos veterinären.   Berätta hur det går för din kisse

änglaflickan
0

Varit hos vet nu, dom trodde på infektion efter operationen. Dock så ser såret fint ut så antagligen sitter infektionen en bit in på nåt sätt.. Nu står kissen på antibiotika och metacam i alla fall, och veterinären ska ringa mig imorgon och kolla hur läget är. Nu är jag lite mindre orolig iaf, när jag vet att tösen får behandling. Bara att hålla tummarna att den får effekt med.

tuska
0

Din kisse har nog haft rejält ont bra att hon fick hjälp med lite medikamenter. Nu repar hon sej ska du se och din tös blir piggelin och matfrisk efter några dagar.   Mat vet själv att efter en opration tar det tid att få matlusten tillbaka.

Tycker din misse om A-fil eller naturell yoghurt så är det bra att ha en skål framme med den varan när de får antibiotika.

maggan47
0

hoppas kissen repar sig, men säkert gör hon det snart med antibiotika,

Maaggan47