Rädda Kattens julkort för TNR-katter
Hej allihopa!
Om ni inte redan har ordnat med julkort, kommer här ett djurvänligt förslag… Skicka julkort och sprid ut budskapet om hemlösa katter samtidigt, kan det bli bättre? På baksidan av julkorten är en vädjan att kontakta närmsta kattförening.
Våra julkort kostar:
4 julkort för 20 kr (+porto 5 kr)
10 julkort för 45 kr (+porto 10 kr)
20 julkort för 85 kr (+porto 20 kr)
30 julkort för 130 kr (+porto 20 kr)
Julkorten beställs via: webmaster@raddakatten.se
Vintern är en särskilt plågsam tid för hemlösa katter, detta år går därför vinsten för Rädda Kattens julkort främst till att bygga vinterbon åt hemlösa katter. Vi har bl a över 40 kastrerade kolonikatterna i vårt TNR-projekt i Malmö som behöver varma vinterskydd.
Kattungarna som pryder årets julkort är de nyfödda kattungarna Frippe och Skippo som ligger och myser, bara två dagar gamla. Förvildade kattmamman Lisa fångades in en vecka innan bilden togs.
Flingan är vår andra omslagskattunge, född av kattmamman Isa, bilden är tagen under hennes andra dag i stödhem. Hon litade på människor från denna dag.
Här kan ni läsa lite mer om Frippe, Skippo, Flinga och många andra katter som Rädda Katten har hjälpt detta år: http://kolonikatter.blogspot.com
Kram på er!/ Maria-Isabel
Jag har redan så många julkort som jag beställt från olika håll till förmån för hemlösa katter så jag behöver inga fler.
Jag sätter däremot gärna en en liten slant som julgåva till katterna i Malmö, så de slipper frysa i vinter
… meddela mig var jag ska
sätta in pengarna.

Jag kommer också att sätta in en slant just till vinterboendet. Hoppas många andra vill göra detsamma eller köpa julkort. All hjälp behövs åt dessa hemlösa katter i Malmö.
Ja, kortet på lilla Flinga fick mitt hjärta att smälta helt ……. 
Jag har nu satt in 150 kr på pg-kontot och önskar att många fler gör
detsamma …………… God Jul önskas de hemlösa katterna i Malmö,
hoppas ni slipper frysa i vinter.
En värmande Kram till er alla fina kissemissar!!

Av någon anledning kom inte hela min text med till Nisse.
Jo, förra julen gjorde jag ett gåvobrev, se bilden i inlägg #2. Om man skänker minst 100 kr så skickar vi gärna ett gåvobrev som kan vara en fin gåva till en djurvän som har allt annat… Gåvobrevet ovan är från förra året, en ny designas för detta år. Gåvobrevet trycks på handgjort papper i A4-format. Maila mig i så fall er adress och vad som ska stå på bladet, så ordnar jag. webmaster@raddakatten.se
Ja, situationen för de hemlösa katterna i Skåne känns ibland helt omöjlig. Det är min förhoppning att TNR-projektet i Malmö ska bli en sådan succé att fler föreningar testar metoden, och framförallt- att det bildas opinion för de hemlösa katterna inför utredningen av djurskyddslagen. Koloniområdena i Malmö med en kattkoloni på över 40 vuxna katter (och 16 omhändertagna kattungar) är inte unik, funkar metoden här så funkar det på andra platser också.
#5 Hör efter med vaccinationsbyråer,vårdcentraler m.fl om de har stora frigolitlådor.Det ska vaccineras mot olika influensor och vaccinet brukar komma i frigolitlådor.Sen behövs ju annat material också men det är ju bra att få nåt gratis.
Syr du några kattbäddar nuförtiden eller hinner du inte med pga allt bestyr med kolonin?
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

#6 Tack för tipset, det ska jag göra!
Tyvärr hinner jag inte med att sy bäddar denna vinter. Nästan alla 55 katter på området har jag fångat in, så det har varit fullt upp. Och några st har jag kvar att fånga. Sedan får jag nog ta lite semester
.
#4 Visst är hon söt Flinga? Det tog mig en hel vecka att lokalisera henne och hennes mamma. Mamma Isa envisades med att flytta henne hela tiden och jag ville fånga båda två samtidigt. Inte alltid så lätt att vara på rätt plats vid rätt tillfälle.
Puttar upp för de fina julkorten

#2 .Alltså nu kommer en jätte dum fråga, men jag känner att jag har beställt det mesta som finns på hemsida på kalender och julkort, kommer dock inte ihåg om jag har beställt av rädda katten, Maria har du någon möjlighet att kolla detta om Martina Nilsson i Växjö har beställt?

Maria-1 Det finns dynor o lite annat till kisarna Malou 77 vet var.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Naturligtvis köper jag julkort!
ja jag slår ett slag för Monsis braiga grejer…. DE ÄR JU GRATIS!!!!! och bara ni kan hämta, så har hon och det är toppengrejer! KRaftiga saker som kan värma och just att det är återbruksmaterail, så är det bara så fint!.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hej allihopa!
Nu ska jag försöka svara alla här, börjar med #9 Martina. Nej, du har inte beställt några julkort, men vi blir jätteglada om du gör det.
#10 & 12
Åh, så bra att ni påminde mig!! Det är ju jättebra! Det behövs så otroligt mycket för SÅÅÅ många katter, det är mellan 45-50 vuxna katter. Nu när kolonisterna flyttar hem till den varma lägenheten i stan dyker det upp "nya" okastrerade katter. Idag såg jag två nya katter! Vill att alla ska ha möjlighet att gå in i en varm koja om de önskar. Eftersom den ena kolonistyrelsen vägrade ge en krona åt projektet (men gav sig själva en bonus på 120 000 kr), så har Rädda Katten valt att lägga ut för alla kastreringarna som vi hoppas få tillbaka senare genom insamlingar och fonder. Men det innebär att det egentligen inte finns några pengar för kojor. Så köp gärna julkort om ni inte redan gjort det, eller kanske ett fint gåvobrev till nära och kära som har allt annars!
Kram på er!

stor putt

Tack för putten! Det är många katter på kolonin som behöver extra värme i vinter. Även "nya" katter som behöver besöka veterinären. Förra vintern var tuff för dem, många föll offer för olika kattsnuvor. Nu ska jag till kolonin och återplacera förvildade Frida. Trots att det är kallt så blir hon nog jätteglad, konvalescenstiden har hon inte uppskattat särskilt. Hon tillhör en av de mest förvildade i kattkolonin. Sedan har vi tama och ägda Stina som fångades in i förra veckan på kolonin. Hon ska återförenas med sin husse imorgon och ska inte tillbringa vintern som hemlös. Hon är den andra infångade katt som visat sig ha en ägare, det finns ytterligare minst en katt till som Stina som kommer att fångas in. Ha en skön torsdag!

nu har jag beställt fina julkort från er.
Puttar upp för fina julkort!

putt!

putt
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hej allihopa och tack för att ni puttar upp Rädda Kattens julkort! Än så länge har inte så många beställningar kommit in, men vi hoppas att fler beställer närmare december.
P g a att förgiftad kattmat har lagts i insamlingstunnan hoppas vi att kunna köpa lite kattmat åt katterna också. Typiskt att en person kan förstöra så mycket för andra. Matarna var så tacksamma för all mat de fått, då de matar sååå många hungriga kattmunnar varje dag.
Martina, skickade du in din beställning till mig, d v s webmaster@raddakatten.se? Jag kan nämligen inte hitta beställningen från dig och jag vill inte att du ska bli besviken…
Kram på er, nu ska jag ut på kolonin och jaga "nytillkomna katter" efter att kolonisterna flyttat hem för säsongen.
Hej Maria
Jag skickade en beställning igårkväll :-) Ska också beställa lite andra grejer från Er idag.
Men hur ska jag betala för korten? Jag skickade ett mail igår men fick inte något svar än.
MVH
Anna L.
Hej Maria
Det är jag igen :-)
Nu har jag beställt lite möss, bollar och ett bokmärke också. Ni kan kanske skicka både julkort och det andra i samma brev så sparar Ni lite på portot.
MVH
Anna L.

Hej Anna!
Tack för din beställning
. Om du gjorde din beställning via webshopen får jag besked om det senare av kassören som sköter dessa beställningar. För säkerhets skull, får du gärna skicka info till mig om hur många julkort du önskar, motiv och adress. Då får du också info om leverans m m. NU ska jag iväg på kattjakt, hoppas katterna är lite mer samarbetsvilliga än igår!

Hej Anna!
Tack för din beställning
. Om du gjorde din beställning via webshopen får jag besked om det senare av kassören som sköter dessa beställningar. För säkerhets skull, får du gärna skicka info till mig om hur många julkort du önskar, motiv och adress. Då får du också info om leverans m m. NU ska jag iväg på kattjakt, hoppas katterna är lite mer samarbetsvilliga än igår!

#20 Yepp jag gjorde beställningen via Webmaster, jag kan göra en till och se om det går bättre?

#20 Ja, gör gärna det: webmaster@raddakatten.se
#24 Jag beställde 10st vykort men visste inte att man ska välja motiv, trodde att man får hälften hälften :-) Och det går bra för mig:-)
Ska kanske skicka detta till dig igen? Men blir det inte en dubbelbeställning då?

Nej då, jag checkar av mot webshoppen!
Jag kan påminna om att man kan handlA via sponsorhuset på rädda kattens hemsida om man vill nätshoppa.Det kan ge några kronor i allafall.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#29 Hur gör man då?

Kopiera länken nedan eller gå in på www.raddakatten.se och srolla dig långt ner på sidan:
Tack för tipset Majvi!

Nu har julkorten kommit!!! Och Flinga, en av omslagskatterna har godkänt dem… Hon har växt till sig ordentligt sedan julkortet fotograferades, nu är hon en vacker liten tonårstjej.
Idag firade vi med att sätta upp det första isolerade katthuset på kolonin, en liten lekstuga som isolerats med tjock frigolit och bör rymma mellan 5-10 katter. Men jag hoppas att ännu fler kommer att köpa våra julkort, för det är sååå många katter till som behöver isolerade krypin, så tipsa gärna alla ni känner! Imorgon kommer jag att skicka ut julkorten till alla er som beställt!

Åh var bra att julkorten kommer snart, är så nyfiken hur dom ser ut.
Vilket fint hus ni har gjort för katterna.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Nu har jag precis läst två e-mail från tjejer som beställt julkort, men inte fått respons (deras första beställning har av någon anledning inte kommit fram). Om någon från Hittekatter beställt julkort från Rädda Katten, men inte fått svar av oss- hör av er!
Essut, hoppas att du ska bli nöjd med leveransen!
Kram på er!

#33 det är fruktansvärd att höra det, hoppas min beställlning har kommit fram nu
Jättefint hus. Nu slipper några av kissarna att frysa och får tak över huvudet.
När jag tittar på bilden igen så kom jag på att man kanske skulle kunna dela huset i två våningar så att fler katter skulle få plats plus att mindre ytan borde vara lättare att värma upp. Tror ni att det går att dela den på höjden?
Och man skulle kunna bygga något skydd runtom själva öppningen så att det inte regnar/snöar in. Något som sticker ut en 10cm och lutar aningen nedåt.
Vad kostar en koja?

Hej Tervmatte!
Vad för slags koja tänker du på? Den kojan som syns på bilden köpte jag på Bauhaus för 495 kr (extrapris) och den är ca 90x90 cm stor. Sedan har jag målat och isolerat den med riktigt tjock frigolit som min sambo tiggde till sig på ett bygge. Eftersom kojan är så stor blev det två våningar med fyra små rum. Taket täcktes sedan med takpapp som jag fick för 30 kr eftersom klistret torkat… Vi har ett till sådant hus och sedan får det bli enklare hus åt resten av katterna.

har ni byggt katthuset själva? ser jättemysigt ut,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

#37 Inuti är huset delat i två våningar uppdelat i fyra olika utrymmen för katter som vill ha lite avskildhet. Nu är just Astrids katter rätt vänskapliga mot varandra, så jag tror i detta fall att de kommer att kunna samsas, bara det finns plats för alla. Så jag får nog göra några små kojor också, för vid matningen är de ibland 12 st.
Sedan finns det över 25 katter till på kolonin som behöver en varm plats… Såå många katter, de är så otroligt tacksamma för de få kartonger som finns där nu, men det behövs ändå många fler.
Aha. Så kojan är redan uppdelat i flera mindre rum. Så smart.
Dumma jag trodde att det bara var ett stort rum i det 
Ska prata lite med maken och se om vi kan skrapa ihop lite pengar till er.
Vi har också ett katthus som våra katter inte använder. Det är dock inte isolerat. Skulle ni vara intresserade att få det om min man lyckas få med sig det till Skåne? Då måste någon möta honom och ta över det. Och så måste ni nästan ha med en kombi eller släp.

#Martdat, har fuskat. Bara insidan har jag inrett, sedan har jag bara målat och pappat taket och sågat några brädor… Det är egentligen en liten barnlekstuga.
Får väl se hur bra frigoliten isolerar, annars får vi skramla ihop pengar till snuggle safe som kan hjälpa till med uppvärmningen lite.

#42 Du kan väl höra av dig på min vanliga e-mail webmaster@raddakatten.se
så kan vi se om vi kan lösa det! För JA all hjälp till katthus tas tacksamt och ödmjukt emot!! Det känns nästan övermäktigt att lyckas ordna vinterbon till alla dessa katter, över 40 st sammanlagt.
Jag har kämpat med dessa katter snart ett år och känner för vartenda en av dem. Kastreringarna började i april, sammanlagt har 60 katter fångats in (med 16 omhändertagna kattungar) och ändå finns det några kvar. Så jag har kommit lite efter i planeringen med vinterbon, men hellre det än vinterkattungar hu.
Jag ska kolla i imorgon i vilket skick det är så hör jag av mig. Tror att det måste målas om lite… Ska ta kort på det imorgon.
har beställt 20 julkort nu, skickat till webmaster@raddakatten.se
Maggan47 som hoppas många vill köpa julkort så katterna slipper frysa
och som undrar hur jag hittar er hemsida

Hej Maggan och ni andra som köpt julkort, tusen tack!!
Här kan ni läsa om TNR-projektet i Malmö:
http://kolonikatter.blogspot.com
och sedan Rädda Kattens hemsida: http://www.raddakatten.se
Idag skickar jag iväg alla beställda julkort så fort jag arbetat klart för dagen. Sedan ska jag måla det andra katthuset. Det gjorde så ont i hjärtat att se katterna bråka om den lilla kartongen därute. Trots att det är milt i Skåne, så går mycket energi åt att hålla värmen nu. Lyckligtvis verkar det inte finnas fler kattungar därute. Utan kastreringarna hade det fötts runt 100 kattungar detta år. Dessvärre finns problem med hemlösa katter på i princip varenda koloniområde i Malmö och de förökar sig SNABBT.
Imorgon ska jag hämta kolonikatten Bullen som äntligen fått en plats i stödhem! Han tycker om människor och är väldigt olycklig därute, springer fram till alla som stannar med bilen. Med tanke på katthataren som la förgiftad kattmat i insamlingstunnan, lever Bullen allra farligast eftersom han litar på alla som ger honom några minuter av sin tid. Imorgon kommer han att flytta ihop med sin bästa kompis Danny som redan är i stödhem. Och en sten har lättat från hjärtat.

Grattis till Bullen,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Maria-I du kan även isoolera med dynor har ett gäng till dig o malou 77 nu om ni vill ha dem.
Malou vet var de finns.

Nu är alla beställda julkort utskickade, hoppas att de ska komma till glädje. Och ett stort tack till alla som hjälpt till genom att köpa julkort!
#49 Jag ska hälsa de aktiva i föreningen som har tagit på sig att bygga de andra kojorna detta! Idag såg jag att det utplacerade katthuset används redan, såå roligt. Och när jag sträckte in handen så var det riktigt varmt därinne, så isoleringen funkar.
Igår kom julkort till mig. Jättefina, verkligen
Tackar så mycket för julhälsningar till mig.
Jag önskar Er också God Jul och Gott Nytt År
Mina julkort har också kommit, så fina, önskar er lycka till med kojorna och stödhem såklart, samt fler som köper julkort
Maggan47

Jag beställde julkort från er den 30 oktober. Fick aldrig något svar. Mailade den 24 november igen, men har fortfarande inte hört något. 
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Jag har beställt en andra omgång med Era julkort och fick hem dem idag. Tackar så mycket :-)
Dem tio som vi fick hem förra veckan var ju så fina så vi var tvugna att beställa tio till :-)

Engla, det är till mig beställningarna kommer och jag svarar alltid direkt. Men det måste varit något problem med Rädda Kattens e-mail leverantör för det är inte bara du som har haft problem. Det var därför jag skrev som jag gjorde i inlägg #35. Vi är jätteledsna för det!! Maila till mig på min vanliga e-mail: info@mariaisabelhansson.com
Om det är fler som mailat men inte fått svar- hör av er så att vi vet!
I vår leverans fick vi 200 julkort som blivit lite lite skadade i frakten, väldigt lite och julkorten blir mer skadade när de postas normalt sett. Men dessa rear vi nu och postas samma dag som beställningar inkommer.
10 julkort för 30 kr (+porto 10 kr)
20 julkort för 60 kr (+porto 20 kr)
30 julkort för 90 kr (+porto 20 kr)

#55 jag har mailat 3 gånger och inte hört något alls?

Om du inte hört något från mig, så har jag inte fått dina e-mail. Det är väldigt ledsamt och tyvärr vet jag inte alls vad det beror på. Troligtvis Rädda Kattens e-mail leverantör. Om det är fler som inte hört av oss -det beror inte på ignorans från vår sida utan enbart tekniska problem…
#55 Så för säkerhets skull, vill ni göra sista-minuten beställningar, maila min privata e-mail: info@mariaisabelhansson.com

Nu har vi upptäckt felet och mailat till de personer som beställt julkort men inte fått respons från oss. För säkerhets skull tingar vi alla kvarvarande julkort åt dessa om de fortfarande är intresserade.
Åter igen, tusen TACK till alla som beställt julkort, det kommer att hjälpa så många frusna kolonikatter i vinter! 
Vårt pg är 302628-3. Om du vill att gåvan ska gå till kattkojor så ange "Vinterboende TNR", då vet kassören vad det avser. Tack för ditt stöd!