Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1277 ggr
[GunillaR]
0

Zenita är nog sjuk!

Hjälp, vad ska jag göra?

Katten var lös i magen i morse och har varit väldigt stillsam hela dagen. Nu mot kvällen piggnaden hon plötsligt till och började leka. Jag hade gjort iordning kokt torsk och ris som hon åt lite av.

Precis för en stund sedan så var hon inne på toa igen och det sprutade. Jag tyckte också att jag såg blodigt slem, inte klart blod men rött.

Kan detta hända av att hon asträngt tarmarna att hon sprängt något blodkärl?

Jag får ringa till djursjukhuset i morgon om hon inte blivit bättre. Hon verkar inte vara trött just nu, men jag är livrädd!!!!

Det är väl ingen som är vaken nu heller!

Josefa
0

Oh, ta det lugnt. Bajset kan vara lite blodfärgat om de är lösa i magen. Speciellt det sista i "laddningen" kan vara lite rött. Slemhinnan i tarmer blir irriterad när de är lösa i magen, så det är därifrån blodet kommer.

Så det är nog ingen fara, såvida det inte kommer massor. Så är katten pigg annars, kommer hon alldeles säkert att överleva natten.

[GunillaR]
0

Åhhh tack Gråter

Jag blev så rädd, men hon verkar precis som vanligt. Sitter på en stol i sovrummet och är lugn och fin. Hon är klar i ögonen, inte varm, tandköttet är som det ska. Kan hon ha ätit på någon blomma kanske? Hon är ju ingen utekatt.

Jag är ju så rädd om min lilla flicka!

Debattia
0

Hur är det med henne i dag ??

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Simson
0

Morgaine: Du är en bra förälder! Att reagera så omtänksamt direkt. Som Josefa säger så är allt nog okey om det inte kommer massor. Pussa på Zenitha!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

[GunillaR]
0

Hon verkar pigg idag som vanligt. Hon har ätit av torsen inatt och har fått ny tosk nu på förmiddagen som hon genast började äta av. Jag ska köpa morotspuré och försöka få tag på majsvälling idag.

Jag får hoppas att detta bara var något tillfälligt.

Usch man blir så rädd juuuu

Debattia
0

Hoppas det bara var en engångsföretelse då. Puttar för att hon ska vara bra och busa jättemycket nu….

Debattia

[GunillaR]
0

Hon är busig och just nu håller hon på att vräka ut alla skorna från skohyllan, så allting är normalt.

Josefa
0

Hon har antagligen bara fått lite för mycket mat. Det brukar bli så på kattungar. Skonkost några dagar framåt.

Simson
0

Hehe! Har du ställt skorna i fel ordning??

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Josefa
0

Kanske dags för en avmaskning igen? Var det inte hennes bror som blev så dålig pga mask.

Kattungar ska avmaskas flera gånger.

Debattia
0

Jo,hennes bror blev ju jättesjuk och inlagd  på djursjukhuset i Lund.Men ändå hade han blivit avmaskad flera ggr. Veterinären sa det berodde på mask.

Debattia

Josefa
0

Jo, men man ska använda rätt medel och göra på rätt sätt.

[GunillaR]
0

Jag kollade i bajset för jag ville se om där var någonting som rörde på sig, men såg inget. Hon blev ju av maskad samtidigt om Zenje blev sjuk. Hon går ju inte ute så jag tycker det är konstigt om det skulle vara mask. Men jag ska avvakta. Jag har örnkoll på henne.

# 8 - I förrgårkväll så fick hon en stor portion oxfärs. Jag har tänkt lite på att det kanske blev för mycket för hennes mage.

Nu har jag morotspure, torsk och en burk med barnmat, kalvbullar i buljong.

Hon har inte varit och bajsat sen inatt. Hon har druckit vatten och ätit lite av torsken och hon busar och far rundor här precis som vanligt.

[GunillaR]
0

Hon fick en liten klick diarre nu ikväll igen, men jag misstänker att jag själv varit boven. Jag gav henne lite grädde och kort därefter kom diarrén, precis som igårkväll. Så förhoppningsvis har jag hittat boven idramat………kanske. Har hon plötsligt blivit laktosintollerant?

Hon är ju väldigt besvärlig med att dricka vatten, så jag har använt grädde i vattnet för att hon ska dricka.

Nu har jag försökt få i henne lite morotspure vilket resulterade i att jag fick byta kläder och tvätta katten………..men hon fick i sig lite grann i alla fall. Hon och också druckit vatten som jag hällde upp i en assiett. Då gick det bra minsann.

Så nu avvaktar jag igen. Hon har fått nykokt torsk också.

Debattia
0

Håller tummarna ! Alla katter är nog laktosintoleranta sen dom slutat dia. Kanske prova med att köpa kattmjölk och hälla lite av det i vattnet ???

Debattia

[GunillaR]
0

# 15 - Ja jag ska köpa kattmjölk istället för grädde. Det har jag gjort några gånger och det är väldigt popolärt. Jag har bara inte fått in vanan att köpa hem detta, men jag får lära mig :-)

Hon  har ätit av torsken, allt inatt och nästan hela portionen hon fick i morse. Men nu blir det dietmat hela veckan så får jag se hur detta fungerar. Sjuk är hon inte!

Det är ju så med oss människor också att får vi en rejäl "magköra" så kan det ta tid innan magen hamnar på plats igen och  byggt upp sin bakterieflora igen.

Du skulle se mig igårkväll med  hela nattlinnet fullt av morotspure Tungan ute

[GunillaR]
0

En glad uppdatering. En helt normal bajskorv lyckades  hon presera just nu SkrattandeSkrattande

monsi
0

Skönt du kom på vad det hela berodde påGlad

Varför skulle du ha tag i majsvälling? Katter kan tyvärr inte tillgodogöra sig det nytiga i den så ge det till kisar är inte lönt. ( finns flera trådar här i ämnet)

Vist är det kul att försöka få de små morotspurre hi hi!

Om du har en bonde i närheten kan du ge henne mjölk direkt från korna med den mjölken är obehandlad o innehåller derför mindre skadliga ämnen för små kise magar.

Finns ju även mjölk för laktosintolerranta som fungera lika bra som katt mjölken men är mycket billigare.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

[GunillaR]
0

# 18 - Majsvälling vet jag fungerar på oss människor och har även läst att det fungerar på katter och hundar, men där är jag naturligtvis inte 100% säker om det verkligen förhåller sig så.

Ja nästa gång morotspuré ska serveras ska jag klä av mig, sen är det bara att gå in i duschen, hi hi.

Tyvärr så bor jag i Malmö och har ingen bonde i närheten, men ska testa med den laktosfria mjölken och grädden.

Sen undrar jag hurr ägg påverkar deras magar, eller detta är individuellt? Vilda kattdjur äter ju fågelägg. Det finns ju mycket näring i ägget.

monsi
0

Ägg gula är bra för dem.

Angånde vällingen kolla de gammla trådarna i ämnet.

Hund o människa är det nyttit , på katter är det bara buk fylla.

Har läst att flera använder laktosfri mjölk med stor framgång till sina misar.

Hoppas magen håller sig okej nu.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

[GunillaR]
0

Bra, då kan jag fylla på med en ägg-gula. Hon älskar nämligen detta.

Majsvälling har jag inte ens köpt eftersom det inte fanns i butiken. Har inte heller själva provat detta på katt.

Ja jag hoppas också att magen håller sig nu. Hon kommer att få dietmat några dagar framöver även om hon bajsar normalt. Jag vill inte äventyra något i onödan.

Och så blir det laktosfritt i fortsättningen Flört

Debattia
0

Hip hurra för en vanlig liten märla !!!!

Debattia

[GunillaR]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Zenita har varit på TV idag Cool

Debattia
0

Å.LILLA GUMMAN  .Kyss

Debattia

[GunillaR]
0

Hon brukar lägga sig där när hon vill jag ska leke med henne istället för att titta på tv.

Debattia
0

Hon tycker väl du sitter och tittar på alldeles för mycket TV.

Debattia

MariannE11
0

Tvn är ju en varm plats att vara på…. ska nog alltid ha tjockTv för det är en av kissarnas favvoplatser…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

[GunillaR]
0

# 26 - Det tycker hon säkert Flört

# 27 - Jag tror jag ska skaffa platt-TV på direkten, he he Cool

Hennum
0

Haha. grattis till den fina bajskorven och att Zenita varit på tv :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

[GunillaR]
0

Jag menar att så jag får lugn och ro när jag tittar TV Flört

maggan47
0

Tjock TV ja, fick göra mig av med min i somras, och skaffa plattTV, ingen större uppoffring, förståsFlört för Sigrid, långhårig, var helst hopplös att ligga på baksidan och sova, och jag såg eldkvastarna spruta ur TV.n så småningom, med allt hår, nu har hon tittat på platt TV och icke godkänt den, för smal

Maggan47

[GunillaR]
0

# 31 - Ha det har du ju fullständigt rätt i - håren! Fast min kisse ligger inte bakpå där bildröret ligger utan framme på den smala rampen som ramar in bildrutan. Det blir i alla fall att damsuga däruppe så att det inte bildas gnistor Tyst

Hawknestgrove
0

morotspure som mina  kater faktiskt gillar! De äter det med god aptit. Alla! MEn det är klart, jag gör den själv…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[GunillaR]
0

# 33 - Hur gör du morotspurén?

Hawknestgrove
0

du läste mina tankar1 Har tom gjort en ny tråd om det precis nu!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hawknestgrove
0
[GunillaR]
0

# 35 - Ja men så är jag ju också synsk Tungan ute

Debattia
0

Pratade med C idag och hon hälsade till Zenita,brukar vara här inne och titta ibland må du tro!!!!!

Debattia

[GunillaR]
0

# 38 - Men så trevligt Glad

Debattia
0

Zenje som nu heter Sigge och är bror till Zenita ska vara så beundrad för han är så vacker.Han leker också och busar för fullt med hunden,den äldre katten fräser bara till honom.Fick också äran se deras mamma och hon är också jättegrann,blå fin kattdam.

Debattia

[GunillaR]
0

# 40 - Jag har för mig att du satte ut en bild på Zenitas mamma i en tidigare tråd om Helsingborgskatterna. Ska se om jag kan leta rätt på den för det vore ju kul att ha.

Zenita är en guldpärla. Hon är så snäll och kärleksfull. Men så kan hon också hålla på och trakassera mig. Hon vet exakt vad hon inte får göra, hi hi.

Debattia
0

Jag kan sätta in henne här om jag får?

Debattia

[GunillaR]
0

Debattia, om du har bild på mamman så är jag jättetacksam Glad

Jag har ju en speciell mapp för Zenita-bilder