Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 3119 ggr
Hawknestgrove
0

Handen på hjärtat....fällor

Ärligt talat, vem har enbart LAGLIGA fällor? JAg har sökt om dispens nu….

HEj!

Mitt namn är Gunilla Hallgren och jag representerar en liten ideell förening här I Strömstad,Kattkedjan. Vi jobbar för hemlösa katter och för att höja dessa katters status. Vi har även i mån av plats omplacering av katter.

Vi har ganska nyligen köpt in två stycken fällor av fabrikatet HAVAHART. Den ena har vi provat och de är väldigt humana. Nu är det bara det, att de håller följande mått:

Havahart 1085 Längd 81,3 cm, bredd 25,4 cm och höjd 30,5 cm. Den totala rymden på fällan är således 0,63kbm.

Havahart 1089 Längd 81,3 cm, bredd 27,3cm och höjd 31,8 cm. Den totala rymden där är på 0,71kbm.

Minimimåtten som ni kräver är ju 50*30*35 cm. Total rymd där är ju inte mer än0,52kbm. Så våra fällor faller på bredd och höjd marginellt.

De fällor jag har sett, som ryms inom era ramar är ju Lotinfällorna. JAg är inte förtjust i den "giljotinvarianten" och där kan faktiskt en katt komma i kläm då fällorna är kortare, vilket har hänt. I de fällor som vi har, så finns ingen chans att de kan klämmas, då betet är allra längst in på fällan.

Vidare är de ur den mänskliga aspekten lättare att gillra bara ett enkelt handgrepp och de väger lite. Så med tanke på det och på att vår fälla nr 1 och2 är 62,6% längre än tillåtet fälla nr 1:s bredd är84,6% av tillåtet, fälla nr2 är91% av tillåtet och vad gäller höjden, så är fälla nr 1 87,7% och fälla nr2 90,8% av tillåtet, så begär vi dispens på dessa fällor. Vi har fångat in katt i dem och allt har bara gått bra, katterna har varit lungan ganska snabbt och även om man inte kan ta det som argument, så är ju de fällorna de som brukas av djurskydd i USA. Bifogar bilder.

Kontakta mig antingen via mail, eller ring mig på telefon 0526******(får ej lämnas ut)

Med vänliga häslningar

Gunilla Hallgren

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MariannE11
0

putt

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
0

Hum ingen som vågar svara?

siberlina
0

ärligt sagt gunilla vi är nog många här som tror att det grejjer du fixar fram är mycket bra…

lillmymlan
0

Jag har en lotinfälla

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

maggan47
0

puttar för svar 

Maggan47 

Hawknestgrove
0

jag vill veta måtten på era fällor! Jordbruksverkets regler är ju som ni ser ovan, lite knäppa. JAg har sökt dispens då jag anser att man faktiskt får ta hänsyn till den totala volymen plus felprocenten på de fällor jag har. Gillar inte de korta fällorna….

Anta, att jag sätter ut en sån fälla som är 50 cm kl 23.00 på kvällen. JAg "behöver "alltså inte kolla denna fälla förrän kl 11 dagen därpå. I en kort tillåten fälla, så kan faktiskt en stor katt komma i kläm med svansen klockan 23.01.00. OCh sitta där till kl. 11.00 följande dag… Ni fattar vad jag menar? i de fällorna vi har, så kan ingen katt fastna med nån svans. Ok, han har lite mindre utrymme på höjden och på bredden, men kan röra på sig och kommer inte i kläm. Ska bli intressant att se vad Jordbruksverket säger….

Dagoe
0

Vi har enbart Lotin fällor, aldrig att någon katt har fastnat med svansen e. d. Vi lämnar inte fällorna utan uppsikt i fall de är riggade. När det enbart matas i dem så är de fastlåsta med kedja.

Tror inte att SJV kommer att lämna dispens då det finns fällor som uppfyller lagstiftningens krav.

Hawknestgrove
0

ja och jag anser att de fällor vi har är minst lika bra som Lotin. INGen katt mår dåligt i dem….Det som är lagligt och bra i USa är tydligen inte lagligt hos oss. OCh man SKA ju utan att ha dåligt samvete kunna låta en fälla stå på ett tryggt område över natten. Det mår ingen katt dåligt av. OCh låsta? Lås är till för snälla folk. För dem som vill ställa till härverk, så är ju lås ingen spärr.

lillmymlan
0

Måtten på Lotin-fällan

80 x 30 x 35

Jag lämnar inte heller fällan när den är laddad.

*Nalle Puh*

Hawknestgrove
0

Suck… Då är väl jag en väldigt usel person då som anser att HAvaharts fällor är precis lika bra….JAg täker i allafall inte kasta våra två.

lillmymlan
0

Men Gunilla, den stora är väl stor nog, eller har jag fattat fel? Rynkar på näsan

*Nalle Puh*

Hawknestgrove
0

Kolla mina mått på bägge. De är marginellt för små på höjden och bredden men väl tilltagna på längden.

lillmymlan
0

Aha… såg det nu… slarvade när jag läste… sorry

Vad väger den stora fällan Gunilla?

*Nalle Puh*

Hawknestgrove
0

6 kg ca….och det lustiga är, att de var ju lagliga innan 19/3 2008.

Så jagtänker inte slås ner om jag får avslag. De här fällorna är ju väldans enkla att hantera. Mycket enklare än LOtin

Dagoe
0

# 8 OCh man SKA ju utan att ha dåligt samvete kunna låta en fälla stå på ett tryggt område över natten. Det mår ingen katt dåligt av.

Du menar att du tycker det är okej att låta en katt sitta kvar i en fälla en hel natt utan tillsyn?

Hawknestgrove
0

Rent lagligt så ska du få det, ja. Nu är det ju inget jag skulle försspråka i praktiken, men man FÅR det…. eller hur?

Kusten
0

Har också Lotin och gjorde ett tf specialbygge också, en koja/fälla som är mycket större än lotin men som endast har manuellt läge. Lämnar aldrig fällan obevakad om luckan kan slå igen med en katt i. Eftersom katten kan bli svårt stressad, den kan skada sig i den stressen och mycket annat kan också gå fel. Människor kan göra katten illa i ett så utsatt läge, den riskerar också att bli utsläppt..

Och de som lämnar en fälla utan övervakning men i laddat läge, där flera katter kan gå in i rad efter varandra, kattungar t ex.. där kan det ske riktigt otäcka saker. Så man ska vara mycket försiktig i hanteringen med fällor.. 

Har inte haft problem med lotin, inga svansingar i kläm. Vet att det tillverkats lotin där plattan suttit längre bak, en del har plattan längre fram men det verkar vara förbättringar som gjorts. 

Skulle ändå önska att de gjorde luckans nederdel mindre vass. Det skulle också dämpa nedslaget. Kanske en silikonlist av något slag.. Nu lägger jag dämpande gräs och annat (inte för mycket bara, man får testa sig fram) för att det ska bli ett tyst nedslag. Det skrämmer inte ev katter runtom alls lika mycket och katten i fällan blir lugnare.

martdat
0

har bara använt Lotin, vet inte måtten men den är stoooor, får knappt in den i bilen,,,, 

Dock har en kattunge brutit en klo när den av rädsla for runt i den, o den lämnades bara ca en halvtimme i stöten obevakat för att de små skulle våga fram, (katten fick vård på djursjukhus så ingen behöver bli orolig).

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

grundig
0

#17 smart med gräset , dom skramlar ju lite när luckan åker ner vilket inte gör katten mindre rädd , man kanske skulle kunna sätta något i nederkant som dämpar ?

maggan47
0

varför inte sätta skumgummilist i nederkanten, självhäftande, gjorde vi när vi fångade in katter i Kattkastreringsgruppen

Maggan47

Hawknestgrove
0

Ja jag tänker inte kasta de fällorna vi har i alla fall. OCh vi låter naturligtvis inga fällor stå ute en hel natt. JAg bara tar det som faktiskt är tillåtet enligt lag. OCh vi tänker , om vi händelsevis skulle behöva läman en fälla utan bevakning från exempelvis kl 10 på kvällen till tidigt på morognen, för det är ju då när det är stilla som de går i, se till att vi har varmt och gott och isolerat under och även över. Mat finns ju. Vore trevligt att få något annat än negativa vibbar på något man försöker göra bra.