Kattunge & mamma - akut hjälp!
Hej!
Jag har under ca en vecka åkt ut till en övergiven kattmamma med en kattunge och gett dem mat och vatten. Kattmamman har kommit hyffsat nära mig medans kattungen alltid hållt sig på två meters avstånd. Båda låter väldigt förkylda.
I fredags var min mamma där och skulle ge dem mat, men då syntes inte katterna till utan där var istället en annan stor katt. Sedan var vi där igår kväll och då kom kattungen springande direkt när den såg oss. ingen av dom andra katterna var där. Den sprang ända fram till mig, så jag fångade den, och den gjorde inte ens motstånd.
Kattungen är nu hemma hos mig, den har god aptit och är nyfiken på allt. Men nu är frågan, vad ska jag göra här näst? Ska jag släppa ut kattungen till mamman igen? Ska jag fånga in mamman också? Ska jag låta mamman vara ute och ha kvar kattungen här hemma? Kattungen verkar ha vant sig väldigt snabbt vid att vara inne, men mamman är nog en helt annan sak…
Kanske ska lägga till att jag inte vet hur gamal kattungen är, för den är väldigt liten den väger väl knappt 500gr. Men den äter torrfoder.

Mamman ska in oxå helt klart, om ungen tros vara under 12 vcekor så är det lag på att de ska vara tillsammans och vilket som så måste mamman kastreras så det inte händer ijen, och förkylningen behöver ses över,
Var i landet är detta?
Inte alltid så lätt som det låter jag vet, Bra av dig o din mamma att hjälpa dem,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
I helsingborg.. nej, det är inte så lätt att veta hur man ska göra heller.

Debattia här finns i helsingborg o joseffa , de har mer erfarenhet av detta, de kikar nog in här under dan,

Som svar på din fråga så tycker jag självklart att du ska fånga mamman också. Och kolla så det inte finns fler ungar. Vågar hon gå nära dig hoppas jag det inte blir alltför svårt att få in henne.
En stor eloge till dig och jag håller tummarna att du snart har återförenat familjen.
Var någonstans i Helsingborg finns dessa kissar?

tycker det låter skumt , om kattungen var rädd förut och inte nu , har det hänt nått allvarligt där ? eftersom ungen kom springandes , känner den igen dig och visste att det kom en trygghet dit ?
kan det ha hänt mamman något tro? men håll ögonen öppna och se om hon är i livet fortfarande eller om något hänt
Ska iaf åka ut dit senare ikväll och kolla efter mamman.
Jag tycker också det är konstigt att kattungen helt plötsligt kom springandes, när den alla andra dagar har hållt sig på avstånd.

det bästa är väl att du har kattungen nu som var skygg förut , och kommer inte att klara sig utan får nu ett värdigt liv , bara hoppas mamman kommer med nu den stackarn , kan tänka mig avsaknaden av barnet sitt och den tryggheten
Var ute där igår igen och mamman är i livet. Ska dit senare ikväll med en bur och försöka fånga in henne, så håller tummarna!
Och kattungen har redan ett hem, dock får den stanna hos mig ett tag till. Kattungen är hur underbar som helst, rumsren, kelen, nyfiken på allt ligger och sover med mig i sängen (: så hoppas nu bara allt ordnar sig för mamman med.

#39 håller tummarna,
En kattunge som är född och uppväxt ute söker sig inte till människor för att få hjälp.Jag tror att det är dumpade katter och att mamman är tam.Men även tama katter kan vara reserverade för folk de inte känner utomhus.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

putt… hur går det?….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Det går sådär, ska till veterinären med kattungen idag eller imorgon. Hon är väldigt rinnig från både näsan och ögonen.
Kattmamman var jag ute hos igår och fick inte in henne, ska ut dit idag ocksåså får se hur det går.
Har gett henne avmaskningsmedel då jag läste att det kan ge symptom som rinnande ögon/näsa. Stämmer det? Läste att det kan vara klamydia eller kattsnuva också, men nu har jag gett henne avmaskning och det ska man göra i tre dagar innan man får se bättring.
Ska jag vänta i tre dagar eller ska jag frösöka få henne till veterinär? Även veterinären jag ringde till sa att jag skulle avmaska henne det första jag gör…

putt för frågan
fått någon tid hos veterinär?…
Som jag skrev i den andra tråden så har jag varit hos veterinär…
Dem sa att hon var runt 8-9 veckor, och att aptiten kan ha försvunnit då vi har börjat avmaska henne. Annars så hade hon bara väldigt kraftig förkyning(dem kunde inte avgöra om det var kattsnuva) som jag fick kortison mot. Så vi skulle vänta i två-tre veckor och se om det blev bättre.
Så nu gäller det bara at få in kattmamman också… vilket inte verkar vara det lättaste.

putt till någon som bor i Helsingborgstrakten….
Kortison mot förkylningen? Du menar inte antibiotika?
#oj, jo mena antibiotika.. det heter vetrimoxin iaf. Så hoppas det hjälper.
#20 okej, va bra. Jag ska ut till mamman sen så hoppas hon är medgörlig… Men annars finns det inga andra burar man kan använda? för jag har ju en vanlig transportbur.
Men har hört att man ska kunna låna bur av tassebo, stämmer det?

putt