Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2604 ggr
martdat
0

Lisa ska till vet,

jaha, då är det Lisas tur att va hängig. hon har ju alltid hafft problem med ögonen o bronkit,väsig andning,  Hon har nyss hafft en ordenlig ögoninfektion med gegga, Hon fick salva av vetten, fusitalmic elr nått sånt, det bet bra, Ögonen är fina nu, Men hon har gått ned i vikt lite, kan inte säga exakt hur mycke då jag inte vägt henne på länge, men så man såg över ryggen att hon blivit mindre, . Nu så har hon blivit slö i bakbenen, hadde svårt att hoppa upp på diskbänken i morse, går lite stappligt,

Vad kan det vara, ja jag ringer vetten i morgon bitti o ska be om att få komma redan i morn, men kan vara bra att ha lite eget i huvet,

Det jag grunnar på är att hon kan ha nån kronisk kattsnuva, det här med vingliga bak ben kan ju tydligen bli av caliciviruset men bara på ungar vad jag vet o Lisa är ju 9 år till våren,,

påminner om min Mini i våras, så man kan ju inte låta bli att undra om det kan va nått virus, Hon är vaxinerad och de andra kissarna 5 st mår som vanligt,

nån som har nån ide?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ankie
0

puttar

MariannE11
0

putt för frågan..

håller tummarna för er i morron…….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

tuska
0

Puttar för frågan.   Låter för mej inte kul.Obestämd

martdat
0

orolig för henne, ,, jobbigt, på mini som hadde samma problem med bakänden hittades det inge fel ju, hon bara tynade bort,,,

martdat
0

ingen som har nån tanke på varför en 9 årig kisse pötsligt börgar vingla o bli stel i bakänen, lite viktnedgång, hon bajsade nu, tog god tid på sig, kom en liten klutt, ganska blöt men inte lös…

faan vad jag hatar att va orolig, vill att vetten ska ha öppet dygnet runt,,,

martdat
0

Låter som vingelsjuka nässtan… men jag har inte märkt av nån feber, fasst jag har ju ingen termometer,, men nosen känns som vanligt,hon jamar ju inte men väldigt sällskapssjuk, skulle vara med i duchkabinen i morse,,,

Vingelsjuka
(nonpurulent meningoencephalomyelit) är en virussjukdom, som upptäcktes 1974. Det finns ännu inget vaccin och många katter, framför allt i Mälardalen och norra Uppland har dött i sjukdomen. Först får katten nedsatt aptit och går vingligt med bakkroppen. Den söker mer kontakt med människor än vanligt och jamar högt. Den får ocksä svårt att dra in klorna och i sjukdomens slutskede fär katten kramper.
Vingelsjukan har mestadels drabbat katter som går ute. De flesta har varit kastrerade hankatter.

hoppas inte,,

tuska
0

Uff det låter inte roligt. Skrikandes   Hoppas det är någe som spontant går över, lite oroligt när det blivit viktminskning oxå.   har du märkt om hon har svårt att dra in klona ?

Ankie
0

åh men hoppas att det inte är nåt allvarligt och att du får komma in fort till vet

martdat
0

#7 jag läste om det och det såg åtminstone ut som att bakklorna är stela, men ska ta ut henne från sin koja i garderoben o gosa snart o kolla mer,

men,, med tanke på att Mini sjuknade in så plötslligt bara nu i april och vingelsjukan är ett virus så verkar det ju inte omöjligt att det är det, det här med att hon hafft ögoninfektion behöver ju inte alls ha med detta att göra,, ja jag e skitorolig och kan inte tänka på annat,,,

men allt stämmer in på hur Mini var,, allt,,, bortsett från att hon inte hadde feber, men det behöver de ju inte ha, då finns ju viruset i omgivningen här kanske, kommer ju från fästingar ,hundar ja lite av varge när man bor på landet, de hadde fångat en mus häromdan,,,

vad kan det va annars, hjärnblödning o propp borde komma mer plötsligt ändå tycker jag ju,,o det är hela bakänen, inte ett ben elr nått så det verkar ju inte av nån fallskada,,,

MariannE11
0

stora kramen…..hoppas hoppas det är något som kan behandlas så du slipper gå igenom samma igen….Gråter

martdat
0

Gråternäää, nu är en tand lös, precis som med Mini o blinkhinnan syns mer än vanligt,,, vad faan e detta,? hon har vart pigg innan hela veckan, det var i morse det börgade bli såhär,,, hon vill inte gosa,,,,

MariannE11
0

nedrans….vet inte hur jag kan hjälpa dej….agrias telefonveterinär finns ju…. men flera har ju bara ringt o fått dumma elaka svar…..

martdat
0

#12 haha, ja dem har jag ringt innan, de säger samma sak till alla, Åk till vetrinären!! och det ska jag, hänger på luren i morn bitti,ska nanna nu, har klappat henne där hon ligger på toa, hon spann, men vill inte äta, inte ens scheeba hennes favorit,

tuska
0

Att din kisse nu är jättedålig råder inge tvivel  Man känner och ser så väl när klockan är slagenGråter

Fråga ut veterinären om detta virus, då menar jag smittspridningen.

Det är konstigt med två av dina katter med samma symtom.

Många kramar från mej till dej.// tuska

martdat
0

Läste detta,

Forskningen bedrivs idag i både Sverige och Tyskland, men något vaccin som säkerligen hjälper fnns ännu inte.
Denna sjukdom drabbar centrala nervsystemet (hjärna och ryggmärg) Den förekommer mest i Uppland och Mälardalen men har även uppträtt på andra håll i Sverige. Det är så gott som undantagslöst utegående katter som drabbas och ofta på landsbygden. Man tror att dessa katter blir smittade genom kontakten med möss, råttor eller fästingar men man vet inte med säkerhet. Har man fler katter i samma
hushåll så behöver inte nödvändigtvis alla katter få sjukdomen men det kan hända. Om man har haft en katt som har dött i vingelsjukan så bör man göra sig av med denna katts liggplats (om möjlighet finns), vatten - matskål och toalett. Och om man funderar på att skaffa en ny så bör man vänta ett par månader med det. Man tror att katterna i åldrarna 2-3 år löper största risken att få sjukdomen men den förekommer i alla åldrar. Hittills har man inte sett någon katt yngre än 5 månader som har haft vingelsjukan.

annebeate
0

Tänker på er och hoppas på att du snabbt får en tid för Lisa.

martdat
0

kl två i eftermiddag fick jag tid,

tuska
0

# 14 Tänker på dej kl 14.

Uff är detta ett virus som ska härja bland våra katter och inget bot på sikte. oroväckande.

Har tillståndet försämras under natten för din kisse ?

martdat
0

tack alla, tyvärr ringde vetten o ville ändra tid till 16,30, inge att göra åt.

#18 tillståndet är samma, men hon äter inte, jag blandade favoritmaten scheeba med vatten o gav i spruta nyss plus bara vatten i morse,,. nu sitter hon på favoritplatsen i diskstället o kollar på ett vattenfall, hon e tokig i rinnande vatten,

nu ska man ju inte måla fan på väggen, det kan ju natrturligtvis vara annat , fasst det låter nässtan så, o jusst kombinationen att Mini var likadan, stämmer ju in på virus, i såfall är det ju bara att städa utav bara faan sen o hålla tummarna på att de andra inte blir sjuka,,,

tuska
0

Nej inte ska man måla den otäckingen på väggen, det finns massor av diagnoser som gör en katt lite ostabil på benen.   kanske din misse vill ha en uppvispad äggula det brukar vara populärt.

Den där tanden som sitter lös kan ju göra att han inte vill förtära mat. Tandvärk och ont i munnen är inte skönt.

martdat
0

#20 tror hon har slagit i tanden när hon försöker hoppa upp på diskbänken o missar,

mari-n
0

Nee, usch va jobbigt detta låter. (Jag fick tårar i ögonen) Lider med dig…

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med nåt tips eller råd…. Men Simba & jag håller tummar & tassar. Hoppas att allt går bra idag. Vi tänker på Lisa idag, extra mycket kl 16.30.

Sidentass
0

åhhh..man blir så orolig när något inte stämmer med våra små som vi älskar så högt…hoppas verkligen att veterinären finner en väg som kan leda till tillfrisknande för kissen..tänker på er, och håller hårt i tummarna här!

MariannE11
0

håller tummarna för dej o Lisa nu….hoppas veterinär hittar något botbart….

Tiana
0

Håller tummar och tassar här med…

Ankie
0

hoppas att det inte var nåt allvarligt med kissen din

tuska
0

Hur har det gått med din kisse, Hoppas det gått bra.

MariannE11
0

undrar oroligt här med…..

martdat
0

Hej alla, Nu är vi hemma, Det är riktigt dålig Njursvikt, troligen för hon dricker så dåligt, hon dricker ju bara i kranen o vägrar offstast vattenskål, värdena åt helvete, ett papper glömde jag där ,m en värdena skulle va högst 200 nånting och de var över 600,,, sen var det om jag läser rätt UREA som fick vara högst 12 och apparaten slog av på 46 och kunde inte läsa högre!Njurarna är jättesmå dessutom,

skit med andra ord, och vätsebrisk, hon har fått vätska nu och ska dit i morgon bitti o ligga inne hela dan med dropp och likadant ons, med förhoppning att rena njurarna, sen tas nya prover och om de inte är bättre finns inget att göra,,,

Ankie
0

men då att det skulle vara så illa då, lilla missen och lilla dig med för den delen. Inte roligt när man får dåliga besked men det kan ju vända med och det får vi hoppas att det gör. Är hon hemma med dig nu?

tuska
0

Stackars lilla Lisa, hoppas att inte njurarna helt gett upp

mari-n
0

Neeej, va ledsamt för dig & stackars Lisa.

Vad sa dom då? Hur stora är hennes chanser att klara detta?

Du får gosa med henne mycket nu & ge henne styrka att klara sig.

annebeate
0

Hoppas att det vänder för lilla Lisa.

martdat
0

Tackar för tummhållning, chanserna lät dåliga,, men vi provar i allafall, skulle de bli bättre så behöver hon dietmat, men ett problem i taget, Hon ligger i sin koja i garderoben nu,

Njurarna förgiftar henne nu om jag fattade rätt, så det e illa,

Men hon är med hem o ska sova hemma i allafall,jag var nära att börga gråta där men får va stark för lisa nu och bita ihop dessa dagar, synd att jag vabbat för dottern i två veckor så jag måsste jobba så pappas tjej får köra, Blir det det värsta att hon får soma in så hoppas jag att de bedömmer man kan vänta till ons så jag kan va med när de har kvällsöppet, Eva med kanske,,,

monsi
0

Å mardat vad fruktansvärt skickar styrke kramar i mängder till er båda.

Håller tummar o tassar att allt blir ok igen.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

MariannE11
0

å vad tråkigt martdat att höra….men än kastar vi inte in handduken…hoppas hoppas att morrondagen gör henne ett mirakel så hon är med i matchen igen….håller tummarna….

Ankie
0

å ett mirakel är vad vi hoppas på, lilla missen kämpa på nu…

liinah
0

Vi håller tummar och tassar för lilla Lisas skull, hoppas så att det vänder..

maggan47
0

håller också tummar och tassar för lilla Lisa, som är riktigt sjuk, vet så väl hur sådana besked känns, men finns det liv finns det hopp, så ge inte upp ännu

kram Maggan47

MariannE11
0

håller tassar o tummar stenhårt här idag…lycka till…. hoppas på stora mirakel….

monsi
0

Hur är det idag? Mycket bättre hoppas jag.

Nos pussar från Häxan o styrke kramar från mig

Sidentass
0

#34 Håller sååå hårt i tummarna här för Lisa…önskar så att det vänder till det bättre..lilla stackars gumman..

Tänker på er..

MariannE11
0

hoppas hoppas hela tiden….

Ankie
0

hur mås det idag och hur går det för er? Tänker på er….

martdat
0

nja, hon är med hem i allafall, men är seg, försökte få i henne stek som hon älskar men det vill hon inte, men hon fick aptit i går lite när hon hörde kajsa knapra torrissar, så jag fick i henne lite scheeba jag mosat med vatten, ringde ´vetten nyss o det stod i schornalen att hon ätit lite, var dock inte behandlande vet, men jag ska dit i mornkväll, då har hon legat med dropp några timmar o så får vi se vad provsvaren säger,,

martdat
0

hon vinglade på lådan nu i allfall, o slickade lite på scheeban, men bara puttelite,,,

uch med vad sur jag är på banker, pengarna jag ska ha med te vetten har inte komit in än, jag vet att det tar lite extra när man har olika banker, tror kks har swedbank o jag har länsförsäkringar, men de satte in i går o det är inte framme, ringde banken o skällde på deras seeega system,, hoppas de finns på kontot i morn,, ahhh, dumma krångliga banksystem, räcker det inte med att man ska va orolig för katten, sisst satte de in pengar på fredan o jag fick dem på måndakväll!!! suck,,,  vi pratade på telefon när det gjordes så det är bara banken jag e sur på så inegn missförstår,

annebeate
0

Lilla Lisa, tänker så på henne och matte

MariannE11
0

ska tänka o be böner på mitt eget lilla sätt o hoppas verkligen att hon återfår sina krafter o visar att hon är med i morgon….hoppas dessutom på att du får pengarna…. som du säger så är det tillräckligt med att Lisa är dålig….. kram kram…

monsi
0

Hur är det i dag! Håller tummarna hårt att det är mycket bättre.

martdat
0

Hon dricker frivilligt nu!! i Skål! , ska hämta hennes sent i kväll för de öppnade inte förens ett i dag så då får jag prata med vettn o se provsvar,

MariannE11
0

bra att hon dricker iaf…. håller tummar….

annebeate
0

Håller tummarna för Lisa.

mari-n
0

Håller oxå tummar…

Sidentass
0

Förstår att det känns som en lättnad att hon dricker iallafall…håller verkligen med dej om att det är väldigt frusterande med bankers sega system…trött man blir, precis som du säger har du ju nog med oron för kissen med allt vad det innebär..

fortsätter med tumhållning här!

MariannE11
0

hoppas hoppas……

martdat
0

mm, Hon kom inte levande hem tyvärr, den ena provsvaret var obetydligt högre o urean, det som är giftigt var oförändrat, gick inte ens att mäta, det enda var njurtransplantation, så det fanns inget att göra då de inte transplanterar på djur,,

Jag såg på vetten när jag kom att det var åt helvete, får hon hadde gråtit, o slöterskan hadde gråtit, o jag o Eva som var med Grät, Lisa själv var så trött så trött, ville bara ligga i buren, hon somnade in lungt, spinnande medans jag kelade med henne,

fy faaan vad jobbigt detta var, tackar för tumhållning, kram,

MariannE11
0

så lessen för dej o Lisa…men nu behöver hon inte lida…ni gjorde allt som ni bara kunde….hon har haft det toppen hos dej…skönt i allt elände att du slapp vara där själv….stor intensiv varm kram ill dej…

mari-n
0

Jag beklagar verkligen att du mist din hjärtevän.

Jag vet hur det känns, har varit med om samma sak för 10 år sen. En enorm saknad & sorg.

Skickar dig en jättestor bamsekram. & till lilla Lisa, som spinner i katthimlen.

Ankie
0

men snälla du vad ledsen jag blir för din skull, men fy vad hemskt vännen Gråter

mina tårar rinner för din skull å din fina katt, faen då hur det ska vara

stackars stackars dig….. så fruktansvärt jag som hoppades så för er skull.

lilla vän stor kram till dig

martdat
0

Tack,, ja det var skönt att ha Eva med,,,

mm, ja jag kunde trotts allt inte låta bli att söka jobb ijen när jag ändå var där, gör jag alltid när den kvinnliga vetten är där för hon vill oxå ha mig.. hon försöker övertala dem i allafall, får se om de ger sig, hehe,

ja jag e jätteleddsen och känns som ett nederlag verkligen, men jag har bearbetat o gråtit hela veckan så jag var ändå lite bered,,, lipade på jobbet med i dag,, suck,

Sidentass
0

#56 Så ledsamt, så sorgligt, att missen var så pass illa däran…hon fick känna sig älskad ända till slutet,,och fick somna in i din närhet..nu har Lisa fått frid, bortom Regnbågsbron existerar inga sjukdomar eller smärtor..

*Kramar om dej*..vet hur det känns när man måste ta farväl av en så högt älskad liten vän…

annebeate
0

Lilla Lisa, så sorgligtGråter Nu har hon kommit till det vackra Regnbågslandet där ingen smärta finns.

Martdat, jag sänder dig många tröstkramar.