Luleåbor Akut hjälp behövs
Har fått ett nödrop från föreningen Katt-i-Norr som fått ett svårt ärende i Luleå att handskas med. Så här skriver Helen:
Just nu är allt upp och ner här. Tre i föreningen sitter ute i ett bostadsområde och försöker fånga in så många katter som möjligt hos en kvinna som haft nån sorts privat koloni/kattsamling.
Som mest har hon visst haft 60 katter. Många års inavel och ett oräkneligt antal kullar. I morgon kommer polisen och ska avliva alla de hittar. Vi har lyckats rädda 4 små ungar, några nyfödda i natt och förhoppningsvis lyckas vi få in mamman till dem. 2 ungar i 6 v ålder har vi stödhem till som väntar bara vi lyckas fånga in dem.
Fällorna bara smattrar där ute och det hela känns otroligt otäckt. Det är vår första kontakt med en sån här svår situation och man blir onekligen handfallen. En otroligt vacker, riktigt långhårig, cremefärgad hona sitter i en bur i bilen och henne har vi ingenstans att sätta.
Vi blir antagligen tvungna att släppa ut henne igen. Om vi fått veta detta lite tidigare hade vi hunnit göra så mycket mer. Nu blir det en panikinsats och vi har inga stödhem. Vi ringer och mailar hela världen just nu och försöker hitta tillfälliga nödlösningar. Det är så hemskt så man vill bara gråta.
Om någon som befinner sig i Luleå med omnejd kan vara behjälplig kontakta i så fall:
www.kattinorr.se kontaktuppgifter till föreningens telefoner:
076-806 39 99 • 076-113 49 45
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

putt
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

ojojoj, hoppas nån kan hjälpa,,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

hjälper det med media tror ni?? jag kan maila runt till de jag hittar?? ge mig isåfall info om vad jag ska skriva.. kan man använda Helen som kontaktperson osv??
Alla djur behöver någon som bryr sig!
Ring till lokalTv, alla tidningar ni kan hitta. alla som ni tillsammans har i telefonboken! Påpeka väldigt starkt att det rcker med att de tar dem ett kort tag tills ni har hittat andra hem! Jag är bra på att prata för mig och sälja (flera år om telefonsäljare gör sitt;)) in saker så behöver ni någon som ska ringa till TV/Tidningar skrv ett Pm med lite fakta och vart jag ka ringa så fixar jag det!
Jag önkar er JÄTTE lycka till och önskar att jag kunde ställa upp mer!
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

Ja, ring du, samantha. Jag är inte bra på att prata, därför tänkte jag att jag kan maila, men telefonsamtal är alltid bättre!! Titta vad det hjälpte Naquita o Rörkatterna att vi var några som satt o mailade runt, och vissa som vågade ringa….
Men som sagt. Gärna lite stolpar från någon som kan svara på det. Så man vet exakt vad som ska sägas. Kanske adressen vore bra ifall någon media vill åka dit…
ja precis, jag behöver lite bakgrundfakta för att kunna ringa men det ka ju helt klart gå att fixa. jag ringer till helen som skickade utnödropet och kollar om de behöverhjälp!
Vänligen
Sofia

ja gör det, bra idé, du som vågar. kontakta gärna mig ifall jag ska maila skiten ur all media jag hittar…
Jag pratar med henne nu, får e vart det leder…
Vänligen
Sofia

ok
Media är alltid effektiva kanaler i sådana här lägen. Bra idé att försöka med det spåret. :)
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag tycker det är väldigt märkligt att polisen ska avliva katterna i morgon!!!?? I morgon är det lördag? Stämmer verkligen det?
Och med så kort varsel….
..det låter konstigt.

ja jättekonstigt, men hjälper det så mailar jag gärna runt. väntar på att höra vad samantha säger
Är Länsstyrelsen inblandad eller vems beslut är det här?
N u har jag pratat med henne och de var inte i sånt jätte behov av att ha hjälp med att ringa till media, utan nu är det akut!! med stödhem till katterna. jag sa att jag kan ta en katt ,fast jag absolut inte har plats, men det måste gå! Så kom igen, trots att ni har fullt kan ni väl öppna en liten plats för en liten behövande norrlänning!
De har verkligen en svår sists där uppe! Kommunerna vägrar låta dem/hjälpa dem att starta ett katthem och de får ingen hjälp som privatpersoner och som organisation heller. Så kort sagt så blir det enbart motarbetade vad det verkar som.
Tex i det här ärendet så skulle kvinnan flytta från punk A till B och tog med sig 6 katter, resten är lämnade på platsen. Det kommunen ville var att katt i norr kulle hjälpa till att flytta dessa katter till kvinnans nya ställe (punkt B) för att punkt A ska riva på sanitär olägenhet. Men kvinnan som själv har märkt att det gick över styr vill inte ha katterna så nu ska KiN (katt i norr) ta hand om allt. Men från början tyckte kommunen bara att de kulle vara "flyttfirma"
Helt sjukt!
Vänligen
Sofia

men varför har dom bara fått till i morgon på sig? kan man undra…
mm, det glömde jag ju fråga…. vi hade så mycket annat att prata om…. Hon var väldigt trevlig!
Vänligen
Sofia
Men de river väl inte punkt A i morgon? Någon kanske kan mata tills katterna får hjälp? Avskjutning i morgon kan väl ändå inte vara nödvändigt och inte heller troligt i och med att det är lördag???
Länsstyrelsen borde väl vara inblandad, och även hjälpa till med medel att sätta katter på pensionat tills vidare..
Detta låter inte friskt någonstans.

nej, det låter mycket skumt…
ring o fråga henne om ni undrar…
Vänligen
Sofia
Jag undrar bara om alla fått panik och tror att polisen kommer i morgon….för de kan de inte bara göra…..det verkar helknas.
ahh, nee det tror jag inte att de gör men när LS hade ringt i förrgår så sa de att de hade två dagar på sig.. kan ju vara en missuppfatting o att de kanske har till måndag. Men det är inte heller mycket tid!
Vänligen
Sofia
#19, det är inte fråga om att misstro Katt i Norr, men så här brukar det inte gå till…det är därför man blir fundersam så inte alla bara har drabbats av panik och att alla turer går rätt till.
Alla vill ju vinna tid för katterna så att inget förhastat görs.

Ska höra mig för med bekanta här uppe i Luleå/Piteå om de kan tänka sig att vara akuthem till någon kisse
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

jättebra Anne. du bor ju åtminstone på rätt breddgrad. har vi tur får du napp, man vet aldrig…

Har skickat informationen vidare till 20-30 personer i Norrbotten & Västerbotten, hoppas några av dem kan ta in någon katt, vet iallafall att de skickar informationen vidare till fler som de känner.
Håller tumamrna för alla katter!
_**/Mvh Anne

kanon, du är en ängel…

Tyvärr så är mitt badrum redan okuperat av Hope och har inga fler utrymmen att placera katter på här, men gör så gott jag kan för att hjälpa djur i nöd.
_**/Mvh Anne

puttar på från söder…

putt

Hur går det, hittar ni några som kan ta in katterna?
_**/Mvh Anne
Jag har visst råkat starta en till tråd om detta. *vimsig*
Om någon kan ta bort mitt telefonnummer från första inlägget vore det jättebra.
Jag klipper in det jag skrev i den andra tråden:
Vi har en kattsamlare där miljö ska gå in och avliva ett antal katter. Vi har några få dagar på oss att rädda de som är friska nog.
Ett tiotal har vi lyckats få in redan, nyfödda kattungar, lite större ungar och några vuxna.
Vi är i EXTREMT behov av stödhem/tillfälliga hem/akuthem för att kunna rädda dessa katter!
Snälla, rara hjälp oss! Det är första gången vi har råkat ut för något sånt här och vi är helt förtvivlade. Vi har i 2 dagar fångat katter och fällorna bara smattrar.
3 från föreningen där i detta nu med lokaltidningen och polisen.
Finns det nån vänlig själ här i norr som kan hjälpa oss? Läget är otroligt akut och väldigt, väldigt bråttom!!!
//Helen
www.kattinorr.se kontaktuppgifter till föreningens telefoner:
076-806 39 99 • 076-113 49 45
På måndag börjar visst rivningen. Idag är polisen där och fångar in katterna. Som jag NU förstått så ska alla katter bedömas av länsvet. innan ev. avlivning. Det är så många otroligt vackra katter så det är inte klokt. Många ungkatter och bäbisar, olika skygghetsgrad.
I onsdag fattade Läns beslut om omhändertagande och vi blev kontaktade först torsdag kväll om jag förstått rätt. I två dagar har fällorna gått varma, men var ska vi sätta dem?
Det känns så otroligt hopplöst…
Den här lilla tjejens mamma och syskon fanns där…

men herrejisses. puttar upp för stödhem!!!!
men oj oj hur ska detta gå för alla oskyldiga katter 
Det blir så övermäktigt bara med så många katter som ska ha hjälp på så kort tid. Det måste ju bli en bra lösning också.
Här puttas det för så otroligt många katter tex. JP och Tyr månad efter månad och inte ens de kan få ett stödhem eller permanenthem trots att de är åtgärda och flyttfärdiga.
Vet ju vad hopplöst det var med stödhem till Hope under tre veckor innan snälla AnneN erbjöd sig ta in honom annars hade han släppts ut igen.
Vad ska man göra??? Kan inte länsstyrelsen i samarbete med polisen betala in dom på ett pensionat en tid? Hur många katter rör det sig om? Vet att katt i norr skrev ju att de får bidrag på 500 per katt från polisen.
Det mest ledsamma med såna här fall är att endast de vackra och mest tama katterna kommer få hjälp medan de blygaste och kanske i mångas ögon sett mindre attraktiva blir kvar och får sätta livet till…
Uppdatering, egentligen från i går kväll ifrån Cammo:
Angående polis och länskontakten med oss:
Vi måste dock stå i kontakt med dem då vi har en kattmamma kvar där, mamman som födde fem ungar i natt! Nr. 5 kom ut svag och det är kritiskt för honom. Kattmamman gick inte att fånga in och hon snodde med sig en unge ut i allt kaos som råder där. Jag vet inte hur det ska gå till att kunna rädda mamman bland alla katter som för en lekman ser likadana ut… Och ungen har hon gömt väl. Stödhem ordnat för ungarna som flaskmatas. Det är ett jättejobb och XX har åtagit sig detta!
Sedan har vi Shanes mamma. Vi fick in henne men hade definitivt ingen som kan ta hand om henne. Jag stod med buren i famnen och skulle släppa ut henne….men det gick inte. In med handen(som inte får bli biten igen!!) och det gick att klia henne! Stödhem ordnades i allra sista minuten, ett stödhem som i princip förvarar henne tills vi får någon annan. Vi kunde inte svika Shanes mamma.
Vi som varit med där borta har sett deras blickar, vi har sett deras rädsla och vi känner en fruktansvärd maktlöshet och vanmakt. Alla dessa vackra missar, allt vi försökt göra för att hjälpa, allt förgäves.
De vi har kunnat rädda är fyra ungar ca 10 veckor gamla, Shanes mamma, fyra nyfödda kattungar. Aldrig någonsin vill vi vara med om något liknande igen. Vänner, ikväll stupar vi i säng. Tänker på den lille svage som V höll varm under sin tröja under många timmar idag…så liten, så svag. Jag vill så gärna att han ska klara sig!
#35 Det vi får ifrån polisen är att de betalar en initial veterinärundersökning för de katter som ska skrivas in i föreningen. Så det är alltså öronmärkta pengar som vi inte kan använda till annat än just det. Tyvärr..
Att de skulle betala för pensionat lär inte hända under min livstid..
Allra senaste nytt från idag:
Nr. 5 är återfunnen, mamman hade placerat ungen i en låda när A och V kom dit. VI är nu intervjuade, få se vad det blir. Det är ett känsligt ämne men vi tryckte på att vi söker folk som kan ställa upp och ta in katter.
Det var stort pådrag där borta med intresserad publik. Polisen verkar inte göra något idag, dom var visst dit och vände. Det blir ingen dramatiskt avskjutning eller liknande i under denna dag! Så det finns lite TID!
Prio 1 är kattmamman! En MYCKET ljus korthårig beige vacker flicka. Mycket ljus speciellt i ansiktet. Vi behöver fällpassare i kväll efter 19, då jobbarna är klara. Det gäller att sitta och passa fällan, eller lämna den kortare stunder. Mamman behövs då bebisarna skriker hela tiden. M gör ett fantastiskt jobb med dem! Den lille svage har piggat på sig och är f.ö en flicka. Nr 5 som kom in är redan döpt, Boggie är hans namn!
#37 ni gör ett jättejobb. Hoppas att fler kan hjälpa till och avlasta.
Det förekommer att katter från vanvårdsfall mm. betalas in på pensionat och katthem runt om i landet. Jag får låta det vara osagt om det är polis eller länsstyrelse som betalt uppehåll för en viss tid.
Ska försöka kolla det under helgen, funkar det så i vissa län borde det funka så överallt. Det är ju trots att ett fall för miljö och hälsa och då borde de kunna bidra med något.
Fick just veta att rivningen av huset har satt igång IDAG! Polisen har varit där och vänt i princip. Som Bumbis säger så är det mkt konstigt att allt detta har satt igång på en lördag, men vi vet ju inte riktigt allt om historien som varit innan.
Vi har i alla fall fått bort alla katter från under husgrunden och i själva huset så ingen katt blir mosad. En del har flytt till skogs så vi hoppas ju att vi ska kunna fånga in dem den närmaste tiden.
Men var, var, var ska vi sätta dem? Om den j-la kommunen skulle kunna upplåta en gammal lagård eller vad som helst så skulle vi ju kunna ha en nödlösning i alla fall.
#39, ingen som kan upplåta en gammal husvagn?

tänkte också på husvagn eller liknande, jag googlar för fullt på annonser… men det verkar inte finnas nåt, ibland skänker ju folk bort sån´t
Bara en tanke, få inte spel på mig nu!
Men den där kvinnan som hade katterna från början och som nu har insett att det inte funkar. Kan man inte prata med henne och be henne att ta några katter ett tag, tills man hittar hem till dem. on borde ju oxå vilja ställa upp så att de inte blir dödade.
för det verkar ju vara ganska svårt med stödhem. Eller är den idéen helt puckad?
Vänligen
Sofia
Synd att jag bor så långt bort. Annars hade jag kunnat ta någon. Blev sugen på den beige långhåriga.
transpot går alltid attordna!
Vänligen
Sofia

ja, transport brukar lösa sig, vart bor du?
Ojdå, glömde jag skriva det?!
Jag bor mellan Trollhättan - Uddevalla. Ca 8 mil ovanför Göteborg. Jag har för närvarande 5 katter hemma. Min svarta prinsessa, Tindra har försvunnit spårlöst och jag är ute och letar. Ska lägga ut lappar i brevlådorna. Så just nu är det 4 stycken. Jag köpte Flingan från Kks och fick med Chillie (f.d Harry) som jourkatt. Men troligen blir han kvar här. Vi har två hundar med som är väldigt kattvana och helt underbara mot katterna.
Vi bor i ett hus på ca 250 kvm och har en trädgård som är på 5800 kvm. Tomten gränsar till skogen och den enda trafiken är den som går till oss i princip.
Så ser det ut hos oss i korta drag.

vilket enormt jobb ni håller på med…måste vara enormt känsloladdat o tufft när det är så svårt att få tag på jourhem…
bara en tanke helen som jag funderade på när du nämnde pensionat.. är det möjligt att ha dom på pensionat o vad skulle det ev kunna kosta isf?…funderade på om vi kunde samla ihop lite OM nu alla andra dörrar är låsta…
ingen som har en åsikt om min tanke i #42? Är det så fel…
Annars, som 47 skrev, kolla med alla pensionat!
Vänligen
Sofia

tror att dom behöver vara vaccinerade för pensionat men eftersom det i mina öron lät som möjligt kanske men det var en penningfråga så ställer jag frågan…
det är väl Linköping som gäller för dej Sofia?…
Vad jag har hört nu så kan LST betala för plats på pensionat, katthem om beslut om omhändertagande finns.

det finns ju ett pensionat i Luleå, som jag fick kontakt med ang hope. dom meddelade då att det kostar 80kr/dygn och allt ingår. men katten måste vara vaccinerad

OKI.. då hade jag rätt bra hum…. är det då frågan om 100 katter så är det ju rätt mycket pengar….frågan är ju hur många det blir… låter märkligt att börja riva en lördag men som sagt när man inte följt med från början så vet man ju inte..
blir helt stum här o försöker tänka….vad kan man hitta på?…

De hund & kattpensionat jag kan hitta via Eniro är Binagårdens och Svedjegårdens.
Binagårdens krav för katt:
"Vaccination:
Alla katter ska vara vaccinerade mot Kattpest & Kattsnuva. Vaccinationen ska ej vara gjord för mer än 1år sedan -
såvida det ej kan styrkas via veterinärintyg att katten vaccinerats med vaccin med längre vaccinationsintervall.
Förstagångsvaccin får ej ha getts tidigare än 14 dagar innan kattens vistelse på pensionatet.
Vaccinationsintyg ska uppvisas vid inskrivning!
Försäkring:
Vi rekommenderar att alla katter är veterinärvårdsförsäkrade. Vi är skyldiga att söka veterinärvård
för inackorderade djur som blir sjuka/skadade. Vid sjukdom/skada kontaktas ägare/kontaktperson och
ägaren/vårdnadshavaren förbinder sig att erlägga uppkommna veterinärvårdskostnader senast vid kattens avhämtande.
(Förutsatt att sjukdomen/skadan ej kan anses uppkommit pga. att pensionatet brustit i sin tillsyn över katten)
Övrigt:
Vi förutsätter att katten i övrigt är frisk & i god kondition när den lämnas till oss.
Pensionatet tar inget ansvar för eventuella sjukdomar som drabbar katten under vistelsen.
(Förutsatt att sjukdomen/skadan ej kan anses uppkommit pga. att pensionatet brustit i sin tillsyn över katten)
Vi har ingen möjlighet att kontrollera alla katter för alla sjukdomar!
Vi tar ej emot löpkatter, hankatter måste vara kastrerade!"
Pris:
1 katt Per dygn 90:- inkl. mat, låda & sand
2 katter i samma rum Per dygn 140:- inkl. mat, låda & sand
3 katter i samma rum Per dygn 180:- inkl. mat, låda & sand
Ev. medicinering Gratis
Svedjebackens krav för katt:
Står ej på hemsidan.
Pris:Katter
*60 kr/dygn (storhelg 70 kr/dygn)
*80 kr/dygn två katter i samma box (storhelg 100 kr/dygn)
Kontaktuppgifter finns på hemsidorna.
_**/Mvh Anne
Finns det ett beslut om omhändertagande och hur många katter rör det sig om?
japp, för mig är det linköping som gäller…
Vänligen
Sofia

det var Binagården jag fick mail från. Kanske kunde man prata med dom och berätta om läget… Någon slags liten grupprabatt, kanske, dom kanske inte har så många "gäster" just nu…

grupprabatt röstar jag för.. o kanske lite annan syn på vaccinering… läste där på första att det ska ha gått 2 veckor efter vaccination…
#46 Låter ju som ni bor på en idealiskt plats för att ha katter och andra djur! :) Du bor inte så långt från där vi bor. (Mellerud) Transportfrågan brukar som sagt oftast lösa sig.
#36 Det är verkligen sanslöst att Kommunen och Polisen ställer sådana krav och inte hjälper till ett dugg. De borde gå på kurs nere i Stockholm där sådant här fungerar bättre. Vilken mardröm för er att hamna i ett sådant här ärende. Fint ändå att ni inte ger upp.
#58 Kul med någon/några i närheten. Bloms brukar vi vara till ibland. *S*
#59 Och jag har bott ganska så nära, i Lilla Edet. men sen blev det östkusten för min del..
Vänligen
Sofia
#60 Ok. Synd du inte bodde kvar. Jag tycker det är så roligt att lära känna nya människor. Jag bor en bit ovanför Utby nu. Vid Öresjö.

putt
Jag finns här som sagt om det går att ordna transport.

underbart om vi skulle kunna transportera lite kissar till dej jeanette… hur många tror du att du skulle kunna ta emot?…
önskar så att jag kunde….

#42 Detta var vår plan från start och vi hade ett OK från Länsstyrelsen! Planerna gick i stöpet då kvinnan som är 80 år blev så stressad av hela situationen att hon fick yrsel och svimmade. Länsstyrelsen beslutade då om ett omhändertagande och då ska polisen verkställa beslutet. Polisen skulle starta idag men det är så rörigt på platsen(ja, dom började riva huset idag då det hela blev 2 dagar försenat pga att katterna fanns kvar där) så katterna har gömt sig. Polisen tar katterna till veterinär för bedömning, och om veterinär anser att katterna är omplaceringsbara(friska) så får vi i föreningen möjlighet att hjälpa till med utplaceringen. Det finns några katter som är extremt skygga och även katter som är relativt skygga. Allt från nyfödda ungar, fyraveckors, sexveckors, ungkatter(ca 4-5-6 månader) och vuxna. Alla katter vi hittills träffat på ser friska och välnärda ut och har klara rena ögon. Ingen skabb har vi sett hittills, öronen är rosa och rena. De flesta katterna går i beige-röda toner, från korthåriga till väldigt lurviga. Bifogar bild på nr 5 som hittades idag. Han fick namnet Boggie. Det är hans mamma som ska in som prio 1. Ingen mamma kom in ikväll men däremot tre ungar som tillfälligt placerats i en snäll grannes boda med mat, vatten, varma filtar etc.
Håll tummarna för att mamsen kan fångas imorgon!Ungarna matas av en erfaren tjej som har dygnet-runt-jobb nu med dem. Det är jobbigt men det är värt det, säger hon! :):)
Mer uppdatering senare!

putt
Det finns alltså ett beslut från Länsstyrelsen om omhändertagande. I och med detta som jag tidigare skrivit) kan då LST köpa plats på pensionat eller liknande. Kanske värt att stöta på om det.
VARNING för långt inlägg :)
Länsstyrelsen kan, förutom att meddela förelägganden och förbud, besluta att djur som utsätts för lidande ska omhändertas. Är förhållandena sådana att kriterierna i 31 eller 32 § djurskyddslagen är uppfyllda så har länsstyrelsen, och vad gäller 32 § även polismyndigheten, skyldighet att besluta om omhändertagande av djuren. Handläggningen av ärenden rörande omhändertagande av djur enligt 32 § djurskyddslagen är alltid brådskande då beslutet fattas för att förhindra fortsatt lidande för djuren.
Observera att avlivning av djur enligt 30 § djurskyddslagen inte får ske om ägaren är känd och motsätter sig avlivningen. Djuret måste i sådant fall först omhändertas enligt 32 § djurskyddslagen för att sedan avlivas med stöd av ett beslut enligt 34 § djurskyddslagen. Förhållandet är utförligt utrett i Djurskyddsmyndighetens promemoria "Avlivning av djur mot ägarens vilja" (Dnr 2005-0584).
I 31 § djurskyddslagen anges att länsstyrelsen ska besluta att ett djur skall tas om hand genom polismyndighetens försorg om
1.djuret otillbörligt utsätts för lidande och detta inte rättas till efter tillsägelse av kontrollmyndigheten,
2.ett beslut som meddelats enligt 26 § (d. v. s ett föreläggande eller förbud) inte följs och beslutet är av väsentlig betydelse från djurskyddssynpunkt,
3.ett beslut som meddelats enligt 29 § (förbud att ha hand om djur) inte följs,
4.den som har djuret i sin vård har dömts för djurplågeri enligt 16 kap 13 § brottsbalken, eller 5.den som har djuret i sin vård vid upprepade tillfällen dömts för brott enligt 36 eller 36 a § eller vid upprepade tillfällen varit föremål för beslut enligt 26 §.
Innan myndigheten kan besluta om omhändertagande av djur ska kommunicering ha skett. Detta innebär att djurhållaren ska ha fått ta del av uppgifter av betydelse för ärendet samt möjlighet att yttra sig. Ofta finns dock skäl att göra avsteg från principen om kommunicering. Så kan vara fallet exempelvis om avgörandet inte kan skjutas upp eller om det kan befaras att det annars skulle bli avsevärt svårare att genomföra beslutet. Detta kan vara fallet om en djurhållare vid tidigare tillfällen försvårat omhändertaganden genom att t.ex. gömma undan djur.
I beslutet måste framgå vilka djur som ska omhändertas, t.ex. genom individnummer, namn eller beskrivning av djuret/djuren. I vissa fall kan en uppgift om på vilken fastighet djuret/djuren befinner sig vara nödvändig för att det inte ska råda någon tvekan om vilket eller vilka djur som omfattas av beslutet. Ibland är det inte möjligt att i förväg ange alla individers nummer eller namn. Det kan då vara nödvändigt att på annat sätt ange vilka djur som omfattas av beslutet. Exempel: "Samtliga NN:s katter på fastigheten Musfällan 1:54". Om en sådan beslutsmening används är det extra viktigt att notera antal och noggrann identitet på de katter som omhändertas. Användning av digitalkamera rekommenderas.
Beslutet om omhändertagande ska skickas i kopia till polismyndigheten för verkställighet. Det är lämpligt att tillsammans med polismyndigheten ta fram en rutin för hur beslut om omhändertagande ska överlämnas till polisen för att säkerställa att omhändertagandet kan verkställs så fort som möjligt.
32 § djurskyddslagen reglerar länsstyrelsens och polismyndighetens skyldighet och möjlighet att agera om djur är utsatta för lidande och ett omedelbart myndighetsingripande bedöms nödvändigt för att få djurens lidande att upphöra. Paragrafen har följande lydelse:
Trots vad i 31 § 1 föreskrivs om tillsägelse och rättelse ska länsstyrelsen eller polismyndigheten besluta att ett djur som är utsatt för lidande omedelbart ska omhändertas om 1. det bedöms utsiktslöst att felet blir avhjälpt, 2. ägaren till djuret är okänd eller inte kan anträffas, eller 3. det i övrigt bedöms oundgängligen nödvändigt från djurskyddssynpunkt.
När polismyndighetens fattar beslut om omedelbart omhändertagande ska beslutet snarast underställas länsstyrelsen, som snarast ska avgöra om det ska fortsätta att gälla.
**Omhändertagandet ska ske genom polismyndighetens försorg. Polisen står även för uppstallning av djuren samt kostnaderna för detta.
**
Det viktigt innan man fattar beslut om omhändertagande att noggrant kontrollera om djuret är utsatt för lidande. Om djuret inte är utsatt för lidande kan paragrafen inte tillämpas. Observera att ett djur som är övergivet, lämnat utan tillsyn, i och med detta anses vara utsatt för lidande även om det inte går att påvisa några synliga tecken på detta. Därefter ska man pröva punkterna ett till tre.
I beslutet kan man stödja sig på en eller flera av punkterna 1-3. Om inte kriterierna i någon av punkterna är uppfyllda saknas grund för beslut om omedelbart omhändertagande. Det kan istället t.ex. vara rätt åtgärd att besluta enligt 26 § djurskyddslagen med en mycket kort tidsfrist för åtgärd, kanske samma eller nästa dag. Om rättelse ändå inte sker så kan ett omhändertagande enligt 31 § punkt 1 bli aktuellt. Då kan även situationen ha utvecklats så att ett omedelbart omhändertagande enligt 32 § djurskyddslagen ska göras. Man måste alltid tänka igenom om åtgärden är nödvändig eller om en mindre ingripande åtgärd kan räcka. (Proportionalitetsprincipen) Situationen och lidandet för djuren måste bedömas och ställas i relation till de möjligheter som finns.
Länsstyrelsernas beslutsordning anger vem som får fatta beslut i olika situationer. Om djurskyddshandläggaren får fatta beslut enligt 32 § djurskyddslagen och kriterierna för omhändertagande enligt 32 § är uppfyllda, bör djurskyddshandläggaren innan beslutet fattas noga tänka igenom om situationen kräver ett omedelbart beslut. Om beslutet kan vänta några timmar så att man hinner konsultera t. ex. kollegor och berörd chef så ökar säkerheten i beslutsfattandet.
Djurens lidande, djurägarens situation, dennes uppträdande och eventuell hotbild samt risken för att djur släpps lösa eller göms är exempel på saker som påverkar hur brådskande beslutet är.
(Källa SJV. "Vägledning för kontrollmyndigheter. Hanläggning av djurskyddsärenden"
#68, tack Dagoe. Bra här kan man ju läsa vad som gäller och ser nu att det är Polisen och inte LST som står för kostnaderna angående "uppstallning".

ja, det här var jättebra information..
Hoppas infon kommer till nytta :)
#68 Jättebra med denna typ av information. :)

dags för en putt…hur går det för er däruppe?
Vi har lyckats fånga in några till som fått stödhem idag. 2 ungar i ett och troligen en vuxen hona i ett annat. Vet inte säkert dock då det är några timmar sen jag pratade med Cammo.
Grejen med betalning för uppstallning är att vi som ideell förening inte får ta emot pengar som lön eller arvode så det ställer till det. Vi får inte ha inkomster som vi skattar för. Polisen kan inte "avlöna" oss för att vi stallar upp katterna i stödhem.
Pensionatsidén är lysande, men tyvärr tar de inte emot katter som inte är vaccinerade.
Vi har fått två nya stödhem idag och för det är vi tacksamma. Om ni inte läst artikeln i tidningen Kuriren så är den här nedan. Jag är så glad för att de kom. Det var väl nån här som ringde dem?
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=5062735
Lägg märke till kommentaren nedanför artikeln. Myndigheterna får lite skäll tror jag minsann..
Antingen uppdaterar jag eller Cammo så snart vi kan. Cammo är nog helt slut för de har åter varit hela dagen i kolonin.
Tack så mycket för ert enorma stöd!! Vi vet inte hur det blir med alla kostnader för ev. kastreringar och liknande sen när det lugnat sig lite med infångandet. Om det är Länsstyrelsen som ska stå för detta eller vi? Är det någon som vet hur det brukar vara? Det här är som sagt första gången vi drabbas av något så här stort.
Kram på er alla!
I artikeln står att det rör sig om ett 30-tal katter.Ni har fått in 11 ungar och 2 vuxna om jag räknat rätt.Stämmer det?Det är för att få veta hur många katter som är kvar därute.
Har ni fått in de nyfödda ungarnas mamma än?Och de andra ungarnas förstås,de får ju inte skiljas åt enligt DL.
Polisen kan betala till den som har en omhändertagen katt hos sig,det är ju där kostnaden uppstår.De betalar då för mat och sand,i detta fall tills länsveterinär gjort den bedömning ni skriver ska göras.Men det borde avtalats innan,nu kan det bli svårare.

puttar på, tyvärr är det allt jag kan göra för att hjälpa er i nuläget…försökte få en kille i luleå att släppa till en barack men si, det gick inte….
Jag har inte de senaste siffrorna men kan säkert ta reda på det i morgon.
Problemet är att man inte vet vilka ungar som hör till vilken mamma eller om mamman ens är kvar i området. Nu handlade det om att få in så många som möjligt innan de började riva.
Sist jag hörde nåt så tror jag att de nyföddas mamma var på väg in i en fälla men jag är inte säker. Vi kunde inte lämna ungarna där för då hade de dött.
Jag uppdaterar så fort jag vet nåt!

jag beundrar er kamp för kissarna… duktigt kämpat….önskar att jag bodde i norr en sån här gång…
Snabb överslagsräkning verkar visa 15 katter hittills. Vi vet alltså inte hur många katter det rör sig om. De kommer fram i skymningen då de blir lite modigare.
Jag tror att ca 30 katter var en gissning, men självklart kommer vi inte att sluta leta där förrän alla katter är infångade.
Sen blir det att gå loss med chipläsaren! Troligen hör de katter vi fångat in till samma familj. Alla är röda och creme i olika variationer. En svartpaddflicka har vi också. Grannarna i området vet ju om att vi är där och de håller koll på sina katter.
I kväll var det dit en engagerad människa med smörgåsar och té till våra 3 tappra. Tänk vad det finns godhjärtade människor.

Tänk så gulligt, att det finns människor med hjärta…. och då menar jag er och te-människorna

#79 ja sånt brukar va uppskattat, det var ni väl värda,! underbara människa, alla kan göra något heter det ju, o om inte annat så kan man mata katthjälpare, de behöver mat de med!

tur att det finns godingar där ute…
Har länsstyrelsen förordnat avlivning eller omhändertagande av katterna? Viktigt skillnad.
Har lst förordnat omhändertagande så ska polisen verkställa omhändertagandet tills lst. har beslutat vad som ska ske med katterna. Polisen skall i så fall både ordna och bekosta "uppstallning" av katterna oavsett var uppstallningen sker, hos kattpensionat, privatperson, katthem, spelar ingen roll. Polisen betalar i första hand den som inackorderar djuret, sen får polisen själv försöka få betalt av djurägaren. Om detta inte går så kan polisen ta pengarna från s.k. Allmänna medel.
#74 Men bidrag till verksamheten måste ni väl kunna ta emot även om det är från Polis eller Lst? Det gör ju andra föreningar tex. katthemmen i Stockholm. Hör med dem hur de lägger upp det.
#79 Snällt att kattfångarna fick lite mat i magen av en vänlig själ. Sådant värmer.
Kaotiskt läge i och med att huset ska rivas typ så med en gång. Synd när det blir så här rörigt i sista minuten. Borde ju ha gått att planera bättre kan man ju tycka. Men när kattägare är så här gamla blir det inte alltid så rationellt.
Jag förstår att ni behövde få bort katterna innan rivningen började.Frågan är väl nu hur vild inspektörens gissning var.Det är ju till exempel stor skillnad på 30 vuxna katter och om man räknar även ungar.Ni hade inte chans att räkna när ni var på plats innan de började riva?
Om alla räknas och de är 30 så har ni redan hälften inne!
Har ni någon aning om det tagits beslut om antal katter kvinnan får ha,det är vanligt i dessa fall?Vad gör länsstyrelsen om hon tagit med fler än hon får ha?Om hon tagit med 6 okastrerade katter börjar ju allt bara om igen där kvinnan bor idag.

putt
Förra gången polisen skulle ge oss bidrag blev det stopp pga skatteskäl. Vi kommer dock att ta upp allt detta med berörda myndigheter.
Kvinnan har tagit med sig 6 katter, såvitt vi vet. Vi vet inte mer detaljer om det hela än så.
#84 Bra tips!
#83 Omhändertagande och sen bedömning.

#87 skatte skäl?
Kanske kan man kringgå det genom att deras bidrag betalas direkt till veterinär för de kostnaderna eller om det är bidrag som ska gå till tex kattmat, burar, mm så kanske de istället för att skänka pengarna kan köpa in sakerna och skänka på den vägen istället?
_**/Mvh Anne

putt
#88 jag vet, det är helt knäppt. Vi ska prata med dem och se hur vi ska lösa detta. Föreningen går ju bankrutt på att göra deras jobb. De ska baske mig betala, tycker jag.

putt
#74, Ni avlönas ju inte av Polisen, det är ju ett omhändertagande av Länsstyrelsen och i och med går det under staten. Ni är ju endast mellanhänder i denna soppa.
Katthemmen här brukar hjälpa till med omhändertaganden i mån av plats, men gör de det får de en bra slant för att hjälpa katterna.
Har aldrig hört att de drabbas senare av skatteskäl….???? Vad är det för konstigt? 
#92 De har tydligen rutinen här att de skulle betala ut pengar i form av lön. Vi som ideell förening kan inte ha pengar som vi skattar för, vilket det ju då skulle bli.
På nåt vis och vänster..jag vet inte heller riktigt men det är vad polisen säger.
19 katter hittills…bilder finns i vår blogg om nån vill kika.

vad härligt att se att ni inte ger upp….

#93 jag är ganska säker på att polisen inte heller vet hur det egentligen ska gå till, men det är väl bra om de försöker hjälpa iallafall 
_**/Mvh Anne
Var hittar jag bloggen?

#97 http://www.kattinorr.se/ - där kan du klicka dig vidare till bloggen. 
_**/Mvh Anne
3 till in i kväll…en jätteliten, söt cremefärgad hona och en cremepojke samt en svartpadda. Alla tre i stöd.
Är så trött så ögonen blöder, ta mig sjutton..
Direktadress till bloggen: www.kattakuten.blogg.se

va duktiga ni är….som ni kämpar på…

behövs det mer puttar för stödhem?….
#93 Det där måste nästan ha blivit något missförstånd. Låter jättekonstigt i mina öron. Om det fungerar i Stockholmsområdet måste det ju fungera i Norrland. Vi har ju samma skattesystem över hela landet.
Bra att ni kunnat rädda så många katter som ni gjort. :)
#102 Jag kan tänka mig att i detta fall kan polisen inte betala ut ersättning eftersom det då blir en inkomst för föreningen samtidigt som kostnaden uppstår i stödhemmen,inte i föreningen.Denna förenings stödhem står för kattmat och -sand och det är endast det polisen ersätter om de betalar för uppstallning.Sedan så kan heller inte lön betalas ut till juridiska personer (undantag dödsbon).
Om någon (även ideella föreningar) tar ut en avgift utan att ha kostnaden då kan det inte betalas ut som kostnadsersättning och ska alltså istället beskattas som intäkt.
Kostnadsersättning är skattefritt men då måste man ha kostnader.Man måste spara och kunna uppvisa alla kvitton på dessa kostnader om Skatteverket begär det.Alla andra ersättningar är skattepliktiga.
Kostnadsersättningar på 100SEK eller mer ska man lämna kontrolluppgift på och den som mottagit ersättning ska deklarera för den (den är skattefri endast om man har kvitton på kostnaderna).
Katthem är en annan sak,de drivs ofta av ideella föreningar men har (eller bör ha) egen ekonomi och budget åtskild från själva föreningen.
Ni kunde inte lösa det på det sättet att polisen ersätter stödhemmen med lön?Fastän egentligen tror jag polisen valt att göra sin bokföring enkel,de slipper ta in kvitton om de kallar kostnadsersättningen för lön.
Nu är 24 katter inne om jag inte räknat fel. Putt för stödhem till de vi tror är de sista 5 behövs fortfarande.
En fråga: Vad använder alla proffsiga kattfångare för handskar? De vi har verkar inte vara så effektiva då det tuggas ordentligt på våra händer.
Om någon har ett tips på bra handskar skriv till helen@kattinorr.se

putt….
o sköt om era stackars händer….
helen, såna där charkuteristhandskar? De är ju i metall… Går intee att skära igenom med kniv. Bara en tanke….För de är inte klumpiga heller.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Eller fråga hos vetten. Handskarna min vet. har verkar i alla fall klara både klös och bett. Har varit där några gånger med katter som man kan säga inte varit samarbetsvilliga
och det verkar ha gått bra med dom handskarna dom har hos min vet.
Svetsarhandskar. Kolla på Biltema.
Tack för alla tips! Svetshandskar har vi provat. Det var nog Cammos första penicillinkur i år det…
Finns nya bilder i bloggen om nån vill kika. (www.kattakuten.blogg.se) Det här sista gänget är de som är svårast att fånga in. De är såpass tama att vi tänkte prova med att bara hälsa på och prata snuttigt ett par gånger och se om det resulterar i en lättare variant av infångning. Rent av att man kanske kan lyfta dem?
Det sista som dör är hoppet.
Polisen är omöjligt, ta mig f.. Vi har nu i alla fall fått dem att gå med på att betala veterinärundersökning av alla katterna. Mat till kolonin har vi inga kvitton på då vi tagit från vårt eget lager. Var ju liksom tvungna då vi inte fick några besked och allt blev så bråttom. Nu är det tomt i hyllorna kan jag säga…!
Uppdaterar så fort jag har nåt nytt att skriva om! Tack för ert stöd och alla goda råd!

vilka fina missar, hopaps de kommer in, av bilderna att dömma så är det inte nått vidare att bo därute,,,,
#110 Visst är det så..kruxet är ju att de inte går i fällorna trots tonfisk, sardiner, kattmyntaspray, feliway och kamouflage.. De har helt enkelt studerat de andra och lärt sig.
Vi klurar som tokar på hur vi ska få in de sista.
#111 Men jag tycker det låter vettigt som ni tänker nu. Att mata och få dem att lugna ned sig och känna litet förtroende för er. Det kan nog funka.
Sätter in litet pengar till mat åt kolonin på ert plusgiro. Det tar några dagar innan ni har dem. Tycker verkligen att både länsstyrelsen och kommunen borde bidra med pengar till att mata in de kvarvarande katterna, speciellt som länsstyrelsen beslutat att katterna ska omhändertas.
#109,111
Det är polisen som ansvarar för och bekostar omhändertagandet.Länsstyrelsen beslutar och inget mer i princip,om det inte bestämts som någon skrev tidigare,att alla katterna ska veterinärbesiktigas för att se om de är "omplaceringsbara" dvs friska nog.
Det ni kan ta lärdom av nu är att se till att ha avtal klart med polisen innan ni tar på er att hjälpa polisen med deras uppgift.Om de inte betalar det ni förväntat er nu måste ni göra klart för dem att ni inte kommer att hjälpa till fler gånger på så dåliga villkor (allt jobb,inga pengar).Antar att de inte kommer att betala ut ersättning för kattmat och kattsand nu heller pga det jag skrev ovan.Ni behöver ett ordentligt avtal.
Att låta katterna vara lite ifred låter klokt,och mata dem så de stannar kvar.Kattmamman är kanske på friarstråt eftersom hon varit utan ungar drygt en vecka,hellre det isf än att hon blivit sjuk pga mjölkstockning.Är ni säkra på att den kattmamman fanns där från start och inte finns i kvinnans nya bostad?Ni verkar ju ha kontakt med kvinnan så ni kanske kan fråga om det?
Det verkar vara många kattungekullar i olika åldrar så jag undrar om ni hittat mammorna till dem eller är de alla hos kvinnan?Jag tänker på risken för en ny kattsamlingkoloni dit kvinnan flyttat.
#112 Tusen miljoner tack, Nenya!! Största kramen idag till dig!
tänk bara på att märka ordentligt så vi ser vem det kommer ifrån och vad det ska till. Typ ditt namn och "kolonin" eller nåt sånt. Stoooor kraaaam!
#113 Läns har beslutat om omhändertagande och sedan bedömning av de infångade katterna. Lyckligtvis verkar de flesta gå att placera så småningom.
Självklart behöver vi ett ordentligt avtal, det har du helt rätt i. Därför som läns kallar till extra möte inom kort då de också tycker att polisen är mer än lovligt krångliga i detta.
Kattmamman "Mammie" har funnits där hela tiden ja, men inte nu de senaste dagarna. Kan ju hända att hon är och vandrar som du säger. Vi lämnar inte henne åt sitt öde utan kommer att fortsätta att hålla koll.
Vad tidigare ägaren anbelangar så har Läns en dialog med henne. Vi som förening har inte någon kontakt efter att hon själv sagt ifrån att hon inte ska ta fler katter till sig. Vi har däremot god kontakt med Läns och kommer att höra med dem om kastrering av de katter kvinnan har nu. Annars blir det ju samma visa om igen.
Vi kämpar på!
//Helen
Nu brådskar det i sista kurvan här…bara några kvar, men vi får inte mer tid!

putt
Vad har hänt med katt nr 22,23 och 24 som ni hade fångat in?Var är kattmammorna till alla kattungar ni tagit in?Ni har inte skrivit om att en enda kattmamma tagits in vad jag kan se,det tycker då jag är förskräckligt vad än andra må tycka.Jag hör till dem som vill veta fakta innan jag skänker pengar till verksamheter jag inte känner till.
Varför har ni inte fått in katterna än?Antar att ni "inte får mer tid" för att myndigheterna anser att katterna inte ska gå kvar därute helt enkelt eller finns det andra anledningar?De här katterna har ju matats av en människa så de är inte s k "vilda",förstår inte problemet.Förklaring önskas.Det har gått flera veckor nu och det är minusgradet på nätterna.
#117 Tack. Vi vet att det är minusgrader! De går inte i fällorna för att de är smarta. Vi byter fällor och beten hela tiden för att få in dem.
HUR ska vi veta vem som är mamma till vilken unge, när alla är cremisar i princip? Som jag skrev i den andra tråden så kan det mkt väl vara så att det är mammor kvar som vägrar låta sig fångas. Du må tycka det är förskräckligt, men här kämpar folk som galningar för att rädda liv och tyvärr talar inte katterna om för oss om huruvida de fått ungar för 6- 12 veckor sedan!
3 katter har blivit avlivade på veterinärens inrådan och endast av djurskyddsskäl.
Vi får inte mer tid för att myndigheterna vill avsluta ärendet. Tyvärr inte för katternas skull. De vill ha in dem, avliva dem och sätta punkt. Tömma tomten, få in nya hyresgäster, bygga en golfbana, vad vet jag? *less*
Hur vet du att de inte är s.k vilda? De har fått mat utsatt av en människa på ca 80 år. Det är inte som att hon suttit och gosat med dem. Så jo. De är rätt så vilda och skygga. En del till och med utefödda och inte alls vana vid människor.
Det är ju faktiskt ingen som tvingar dig att hjälpa om du känner dig otrygg med den information du fått. Har tipsat om att läsa i bloggen också för mer info. www.kattakuten.blogg.se
Vänliga hälsningar,
Helen
Ok,då vet jag lite mer.Jag tycker nog att veterinären som tittar på katterna bör kunna säga om det är en hona som nyligen fått ungar! Konstigt om inte en enda kattmamma kommit in.Undrar inte ni själva över det?
Förstår inte heller varför man avlivar av djurskyddsskäl.Nej,jag känner mig inte nöjd så jag ska ta reda på mer från annat håll (länsstyrelse,polis,kommun,folk i området).
Du skriver själv "rätt så vilda och skygga".Det tolkar jag som att de är fullt omplaceringsbara om man bara ger dem tid och tålamod.Jag anser att ALLA katter ska få en chans,även de förvildade därför min tvekan.Vad har ni för policy egentligen?Har inte kunnat hitta någon klart uttalad policy om förvildade katter på er hemsida.Förklara gärna eller länka till den informationen.
Ständigt detta ifrågasättande holland. Varför? Men du vet allt om Örebro Katthems verksamhet då? För dit kunde du tydligen tänka dig att skänka pengar. Och då läste jag inga frågor eller ifrågasättanden om deras verksamhet, från din sida.
Om nu Kattakutens verksamhet är så otydlig för dig så låt helt enkelt bli att skänka pengar till dem då. Faktum är också att du säkert kan få en utförligare info om vad som händer med katterna om du tar direktkontakt med någon i föreningen. Om du verkligen är intresserad och inte bara ute efter att ifrågasätta.

Vad var det för fel på de tre som blev avlivade?
Jag kommer att ta reda på mer.Och Örebro katthem känner jag väl till sedan tidigare så jag behöver inte fråga - vad är det för konstigt med det?
Nenya,du kastar sten i glashus.Det är du som hoppar på mig hela tiden.Ha en fortsatt trevlig lördagkväll!
#122 "Det är du som hoppar på mig hela tiden" När har jag nämnt något om påhopp?
Att du inte tycker om svaren du får och att jag inte håller med dig i det du skriver tolkar du som påhopp. Om du börjar fråga saker och påstå saker och ifrågasätta saker får du väl räkna med att få svar. Vad hade du väntat dig? Att allt du skriver skulle få stå oemotsagt!
Det är ju bra att du kommer att ta reda på mer. Det har jag redan uppmanat dig till istället för att som nu ifrågasätta allt som skrivs innan du egentligen vet vad som händer. Men jag förstår inte riktigt varför du inte ska kontakta också Kattakuten i det här ärendet när du nu ska kontakta "länsstyrelse,polis,kommun,folk i området". För mig känns det faktiskt, när jag läser dina inlägg, som att du bara är ute efter att ifrågasätta Kattakutens agerande.
117 - Ett värdefullt tips vid infångande:
Skapa rutiner istället för att byta fälla och ändra beteende. Om ni endast sätter maten i fälla blir det också dit de söker sig. Ni kan börja med öppen inmatning i fälla för att göra katterna "vän" med den (eller om ni har flera). Ni kan ha fällorna fastkedjade i något.
Nu har det (vad jag förstått) gått en tid sedan ungar kom in, så mammornas mjölk lär ha sinat. Det viktiga är förstås nu att mammorna kommer in, att det sedan inte går att para ihop varje mamma med respektive unge det förstår man.
Lycka till med mammainfångandet, ska heja på!
Vet ju hur fort det kan gå att de blir dräktiga igen och med kylan som närmar sig så kommer det bli hemskt.
Vet ni om någon ser dräktig ut igen?
Vi ger dem gärna en chans om vi får stödhem som är beredda att ta in en skygg katt. Varsågod att hitta såna bättre än vi lyckas. Tyvärr är det det som det stupar på hela tiden. Vi HAR inget katthem och privatpersoner som är beredda att ta in en tokskygg katt växer inte på träd. Trots detta har vi lyckats hitta stödhem till alla katter vi fångat in.
Detta ärende är trots allt Länsstyrelsens och de har fattat beslut om att katterna ska samlas in och de som är för skygga eller för skadade ska avlivas. Detta är ett myndighetsärende och inte ett Kattakutenärende. Vi har blivit ombedda att hjälpa polisen. Det är inte VI som har kontaktat DEM för att få hjälp. Om inte vi gått in hade alla katterna blivit avlivade. Eventuell kritik mot hur myndigheterna beslutat får riktas emot dem.
Djurskydd kan du läsa mer om på Djurskyddets hemsida.
#121 Veterinären bedömde att det inte var förenligt med djurskyddsskäl att låta katterna leva. Inte Kattakutens beslut.
Uttryckte mig nog lite oklart. Vi har inte flyttat fällorna eller bytt dem ännu men klurar på hur vi skulle kunna göra. Tsv försöker vi vänja dem vid att vi finns.

#126 de var skyggisar med andra ord, klandrar inte er, det är upp till var o en vilka man kan hjälpa men jag blir trött på djurskyddsinspektörer som gömmer sig bakom fina ord som djurskyddsskäl när de avlivar friska katter,
#127 De var tydligen helt uppåt väggarna rädda och skräckslagna och vi har verkligen inte några skygghem. Folk vägrar ta hand om såna katter. Det är ledsamt men sant. Det är ju en skillnad på en skygg katt som man ändå märker HAR varit i kontakt med människor eller om det är en viltfödd utekatt. Sen vet jag inte om de var friska eller inte, då jag inte var med hos veterinären. Dock vet jag att han inte avlivar bara för att.
Åh Helen, så sorgligt.
Har länsstyrelsen satt ett sista datum? Kan de verkligen inte tänka sig att vänta när de ser att katterna inte springer iväg när de blir matade? Ska de skjuta dräktiga honor också? Är det förenligt med djurskyddslagstiftningen?
Tänk om det hade funnits möjligheter att skjuta katterna med bedövningspilar i stället så att man kunde plocka in dem när de blivit groggy. Man kan ju göra det med vilda kattdjur. Eller att ge dem lugnande i maten.
#129 Jag vet Nenya…vi stångar oss blodiga…Cammo har ringt och vädjat mer än en gång. Men vad ska vi göra? Även om vi nu lyckas fånga in dem…var ska vi sätta dem? Det är förj--ligt på ren svenska. Det är 8 katter kvar vad vi vet. 8 st. Man tycker inte det ska vara så omöjligt. Jag har vädjat i tidningsbloggen och i vår egen blogg och på hemsidan.
Vet inte om det är Läns eller polisen som är mest angelägna om att ärendet ska avslutas.
Jag vet inte vad man ska göra längre. Ska man glädja sig åt de vi trots allt lyckades rädda eller gråta för dem som är kvar? Utan föreningen hade ju alla varit döda…men det känns ändå så hopplöst…
Men finns det inga stödhem nånstans, putt för stödhem till de 8 som är kvar. Att det ska vara så omöjligt då… Men är detta skrivet på SKS sidan med? Snälla kom till katternas hjälp ni som kan vara stödhem
Ska uppdatera på SKS. Tyvärr är det få medlemmar här uppe…men värt ett försök.
puttar
putt för detta akuta ärende
8 katter kvar att rädda!

putt
putt putt putt putt putt putt putt putt, 8 puttar för 8 katter som inte vill bli avlivad utan vill leva vidare…
Putt från mig med…….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
putt…..

putt
Ytterligare 2 inne nu!!! Fröken Julie och Fru Grävling från hemsidan är nu inne, tack vare att föreningens Gunwald fått eget hem och stödhemmet tog in 2 nya! Yay!!!
Senaste kollen verkar vara att det ÄNDÅ är ca 6 katter kvar!
åh men så bra, men oj oj hoppas nu att de 6 som är kvar oxå får en chans. Glad läsning!!

å vad bra för de 2… men putt för de återstående 6…
Och jag knuffar lite också. Uppdaterar så fort jag har minsta lilla nyhet!
kika här på bilder av Julie och Fru Grävling:

kikade just på Fru Grävling för jag var nyfiken på hennes namn… vilken tjej…..ja Julie är jättefin hon med..
knuff

putt
Jag vill väldigt gärna hjälpa. Men vet inte hur det skulle fungera med katterna jag har här hemma.
Ekonomin är ju inte den bästa här hemma heller. Men det kan ju inte bli värre för katten än att inte ha något hem alls.
puttar

putt
Nu har jag hört mig för en del.Har pratat med några medlemmar som inget visste (!),några f d medlemmar som hade mycket att säga men inte heller visste om detta ärende men har hjälpt mig ta reda på mer.Någon undrade hur det kom sig att föreningen hämtat en kull kattungar hos kvinnan/kattsamlaren och det vore bra om Kattakuten talade om hur det gått till.Det gäller katten Shane och det Kattakuten skrivit "vi kunde ju inte svika Shanes mamma".Då måste ni ju på något vis ha träffat mamman till den kull ni tog (en kull i början av året såg jag det finns en tråd om Shane här)?
Sedan myndigheterna: Kvinnan är en kattsamlare och problemet är gammalt,kommunen fick införsta klagomålen från grannarna redan 1996.Kommunen har försökt att få stopp på detta men utan resultat,bl a hade länsrätten menat att det inte gick att bevisa att det var kvinnans katter de som fanns utomhus..och då kunde tydligen kommunen inget göra.I början av 2009 togs iaf ett föreläggande om att kvinnan får ha endast 2 katter,mot vite,men hon överklagar allt och kommunen har gett upp.Då kvinnan flyttade lämnade man över till länsstyrelsen som tog beslut om omhändertagande av de katter som fanns vid fastigheten.Inget beslut som gäller kvinnans katthållning finns,hon kommer att börja på nytt i den by hon nu flyttat till.Olika uppgifter finns om antalet katter hon tagit med sig,6-10 men bara kvinnan själv vet.
I beslutet står uttryckligen "Det är inte lämpligt att omplacera eller sälja en sjuk och/eller förvildad katt.Därför bör katterna veterinärbedömas och om de ej bedöms friska eller om de är förvildade ska de avlivas efter att de omhändertagits".Beslutet togs 18/9 och där står att rivningen påbörjas dagen efter lördag 19/9,att omhändertagandet bör ske skyndsamt helst idag och att Kattakuten uppgett att de kan vara polismyndigheten behjälplig med infångandet.
Hur infångandet går till lägger sig inte länsstyrelsen i,enligt dem äger polisen ärendet och ansvarar för djurskyddet i samband med infångandet.
Diarienummer 282-9774-2009 om någon annan vill läsa.Jag skäms över Norrbottens s k djurskydd!
jag vill gärna hjälpa till…bor dock i stockholm.
mvh Lisa
Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se
Medarbetare på Kattpolisen
puttar hur går det för katterna och hur många är kvar?

putt

iiiiii vad skrämmande att bli satta på pottan på det viset , man förstår att kaos utbryter och förvirring =(
Finns det katter kvar? jag har en plats över för en jouris.

putt
#154, det är nog bättre att maila de. Finns nån adress i #0 eller en länk kanske. De kanske inte är in här å läser så ofta. Toppen du att du kan ställa upp.
Var i Luleå är detta? Jag bor själv på Porsön… Jag hade verkligen velat vara stödhem men vi har redan två katter. Tyvärr är en försvunnen sedan en vecka tillbaka. Och sambon är inte positiv till att bli stödhem
Ska försöka bearbeta honom, förstår att det är kris!