Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 520 ggr
Ankie
0

Katt som adopterats bort av misstag!

vanessa
0

Inte roligt alls, men något vi kämpar med varje dag på hemmen. Detta gör att det är ännu viktigare att katten är id-mäkt. För är den det och registrerad så får de hem katten på en gång. Sedan så är det väldigt viktigt att alla polisanmäler sin katt som bortsprungen. De får gärna ha halsband på kissen också.

Vi brukar vänta 14 dagar innan katten kan adopteras överhuvudtaget, för det är den tiden de sitter i karantän. Innan dess ska ingen få se den.

En annan sak jag numera också rekommenderar är att har man utekatt så ska man gå runt i omgivningen och informera grannar att man äger dessa katter, vart de kan vända sig om katten råkar illa ut, eller stör dem. Men allt detta hjälper inte Tussie. Det är  en mardröm att  råka ut för det från både ägarens och katthemmens sida.

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Puma77
0

Jättetråkigt för ägarna men bara ännu ett bevis på hur viktigt det är att märka sina katter.

//Pia

Faxlin
0

Jag lider faktiskt väldigt med dessa ägare. Och kan ärligt inte förstå att inte den nya ägaren genom katthemmet kan tänka sig att adoptera en annan hemlös katt istället för en katt som faktiskt är älskad och saknad. Katthemmet kan ta en vårdavgift för att de haft katten så den gamla ägaren får lösa ut sin katt. Men de bör få den tillbaka anser jag.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tezza
0

Att katterna kan bli omplacerade efter bara 7 dagar låter lite lite. Mins 2 veckor tycker jag att de ska vänta utifall ev ägare dyker upp och det är ju det allra bästa.

Märk kattera!

Jenna-Gun
0

Självklart borde kissen få komma hem till sina gamla ägare.

Att inte katthemmet vill samverka till detta är dålig reklam.

Jenna

Puma77
0

7 dagar är lite väl kort om tid även om katten är märkt eller inte. En fråga bara, brukar inte katter som kommer in och som verkar vara utan ägare få sitta i en slags karantän? Är inte 7 dagar kort om tid då? Men det kanske bara gäller vissa katter som kommer in.

//Pia

lailas
0

jag tycker att så lite som sju dagar är i underkant, med andra ord alldeles förlite tid. och jag antar att grannen visste vems kattenvar..allt stinker tycker jag.och illavarslande reklam från katthemmets sida att deras bemötande varit otrevligt samt att dom inte tar och frågar de nya ägarna…kan ju inte varakul att läsa om att man har någons katt hemma hos sig..även om man handlat i god tro

Lena
0

Instämmer - det låter ju lite väl raskt marscherat att de adopterar bort en katt så snabbt. Som ni andra skriver visar detta hur viktigt det är med ID-märkning samt ett gemensamt register för bortsprungna katter som johnnys girl föreslår i en annan tråd här idag.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

Som sagt, su dagar är alldeles för kort tid. De ska sitta i karantän och inte hinna flytta innan allt med vaccinering , id och eventuell kastrering är gjord. Sedan kunde katthemet prata med det nya hemmet och berätta hur det är. För som sagt, det skadar inte att fråga dem. Om de sedan inte vill, så kan de i varje fall erbjuda en ny katt till de gamla ägarna. Som är id-märkt. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Engla
0

Håller med ÅsaF här!

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Titti
0

summerade artikeln kort-kort

• sedan 27 oktober påstår grannen att Tussie vistats på gården

• 10 december försvann Tussie - grannen påstår att katten var mager (och grannen visste nog vems katt det var)

• efterlysning med lappar som sattes upp och förfrågningar i grannskapet.

• 17 december ringde husse polisen

• 21 december adopterades Tussie bort

11 dagar mellan Tussie försvann och adopterades bort.
4 dagar från kontakt med polis och adoption.
Har jag förstått rätt?

Tycker faktiskt också att 7 dagar är för kort tid. Tänk om katten är sjuk och det inte syns då? Minst 14 dygn.

emjon
0

Själv är jag ivrig förespråkare för ID-märkning och hoppas på att vi får en lag på obligatorisk sådan så att varje kattägare måste ta ansvar för sin katt.

Släpper man ut sin omärkta katt så tycker jag att man brister i ansvar och det är inte lätt för katthemmen heller. Om man inte vill märka katten förrän i samband med kastrering så skall man hålla den inne.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Lena
0

#12 Håller med dig fullständigt där. En lag om ID-märkning det är A & O för att höja katters status. Utan ID-märkning kommer vi liksom inte vidare.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"