Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 4221 ggr
[LucyInTheSky]
0

Avmaskning.. Lite hjälp tack =)

Avmaskade mamma katt och Ebony för någon vecka sen men nu hittade jag snöre liknande maskar i kattlådan.. Ska jag avmaska igen? Ska alla katter avmaskas? Vad är det bästa avmasknings medlet med tanke på lilla Ebony.. Tänker använda axilur på pojkarna då de där små sprutorna inte räcker långt på tjockisar som dom..

Lite råd thanx, ni som kan och vet =)

[Anunnaki]
0

Avmaskning av katter är en hel vetenskap men börja med att titta här och här sedan kan du kolla på Fass för djur Fass för djur när du hittat några medel som du vill läsa mer om. Vill du veta ännu mer kan du googla på olika parasiter eller avmaskningsmedel.

Lycka till!

tuska
0

vad använde du för avmaskningsmedel första gången ?

Till vuxna katter är engångsdosen Drontal jättebra,1 tabl. till 4 kg katt. det ska inte användas till digivandehona,dräktighona ej till små kattungar. På apoteket finns det nu engångsdos till kattunge som är mildare än Drontalen och tar all sorts mask.men jag kommer tyvärr inte ihåg va det heter, det doseras efter kattunges vikt. (det va inte Axilur ialla fall)

Mask blir tyvärr lätt resistenta mot en del maskmedelRynkar på näsan

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bäst är att du hör med apoteket. OCh det är spolmask du har hos de små ser de ut så här?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[LucyInTheSky]
0

Jag gav baminth till mamma katt och kattungen. Ska till stan i morgon då blir det en tur in på apoteket.. dom borde ju ha koll =)

helen
0

Finns ett nyare medel som heter Milbemax som är ganska bra. Tar de flesta sorter och är hyfsat snällt. Vi använder det myckt i föreningen. Lycka till!

huskatt08
0

Jag gav min lilla kattunge ca 7 veckor då Milbemax och den tar vad jag förstår de flesta sorters mask.

tuska
0

Jepp så va det ja Milbemax… Det va det maskmedlet jag hadde i skallen att ge till kattungen.

Apoteket rekomenderar alltid Axilur, varför vet jag inte. samt Bandminth till ungar, men de kan ju ha lite tuffare maskar om det varit utekatter

Hawknestgrove
0

JA banminth  är ju gamlat beprövat och MilbemaX ÄR ETT LITE NYARE PREPARAT.

Hawknestgrove
0

JA banminth  är ju gammalt beprövat mot spolmask. Milbemax är nytt. Ska vara väldigt bra

MariannE11
0

milbemax är vad jag tänker använda fortsättningsvis… smidigt att bara behöva ge en gång…sen är det en annan sak att få i tabletten…Obestämd

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
0

ja det är ju bra att bara behöva slåss en gång

[LucyInTheSky]
0

Är det bara tabletter? Jag får ju inte röra mamma katt.. =/ Hur ska jag få i henne det..

Tiana
0

Blanda med maten, det funkade bra här hemma :)

[LucyInTheSky]
0

Ska kolla om det har detta i färjestaden, här hemma brukar dom inte ha så mycket alls att erbjuda djur på apoteket.. Men så kanske det ska vara om man bor i en håla..

Hawknestgrove
0

Om du inte kan ta i henne, kanske spoton preparat vore  enklare?

Eller hon kanske är glupsk så hon går att lura? Annars så är det rätt iriterande att slänga ut pegnar på maskmedel som man inte får i kissen

MariannE11
0

äter hon glatt när du sätter fram maten?…. Skräcklan jag hade i somras åt aldrig framför mej förutom när jag låg o sov i sängen…eftersom hon hadde 3 ungar så kunde jag inte avmaska henne…spelade ingen roll vad hon fick… nääää… nobben…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/