Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1349 ggr
helen
0

Nu kommer vintern i norr

Tankar från mitt hjärnkontor…

**Känner ni det? Känner ni hur kallt det är på morgonen när ni går till jobbet eller skolan? Känner ni snön i luften?

Det gör alla djuren också. Möss och råttor drar sig undan och bäddar ner sig. För den hemlöse katten innebär det att den nu går in i den tuffaste årstiden. Den tid på året då många hemlösa katter dör. Inte bara de förresten, utan även den bortsprungna hemmakatten kan duka under denna kalla årstid om den inte hittar hem igen.

Katter har inte nio liv. De klarar inte kölden, blåsten, regnet och snön som kommer nu. Utan mat svälter en katt fort till döds om den inte har dött av vätskebrist först. Inget skydd och ingen värme gör katten svag. Lilla tamkatten som smitit ut kanske inte orkar leta sig hem? För att det är för många dagar sen den åt sist?

Senast i dag såg jag en obekant katt i området, trodde jag. Då säger en bekant till mig "men det där är ju X", "hans ägare flyttade i somras". De flyttade och lämnade sin katt vind för våg för att han inte var inne just då. Varför skaffar man katt om man inte vill släppa in den? Tänk en stund på det. Varför gör man det?

Vi ser det hela tiden…katter efterlyses, omärkta, okastrerade. Vi hittar dem, omärkta och okastrerade och inte så sällan, gravida. Ofta är kattmammorna unga för att de blivit utsläppta och ägarna har tydligen missat det faktum att okastrerade honor blir befruktade. Sen kommer föreningar eller andra engagerade privatpersoner in och räddar den lilla mamman och ungarna från att svälta ihjäl utomhus.

Andra människor tar ansvaret för någon annans katt. Hör ni så fel det låter? Ibland blir man så hjärtinnerligt trött.

Jag mår illa. När ska det räcka?

När ska vi få hjälp att hjälpa?**

martdat
0

stackars X,, hoppas han får komma in, nedrans folk att överge han så,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

helen
0

På nåt sätt ska vi hjälpa honom. En granne kan ge honom lite värme när han kommer in och mat får han i alla fall. Än ett litet tag klarar han sig. Men man blir så sabla trött på folk…

Hennum
0

ja.. trött och ledsen. man orkar knappt bli förbannad längre. :(

Kämpa på!

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

AnneN
0

Här i Luleå är det nu minusgradigt *burr*, sänder en tanke till alla de stackars katter som inte har ett varmt hem att söka skydd mot kylan i.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hennum
0

ja, det är så mycket kallare där uppe. undrar hur det kommer se ut i malå när jag ska hälsa på en kompis där, och göra fältstudie. Och undrar hur många hemlösingar jag kommer träffa på. :(

Bumbis
0

Ja, fy bubblan, stackars alla hemlösingar i norr. Gråter Stackars lilla X…

Sidentass
0

Har åter börjat tänka extra på de stackars hemlösa kissarna igen..nu känns hösten i luften..man blir uppriktigt sagt mycket ledsen vid dom här tankarna..som dock är verkligheten själv..

Nenya10
0

Varje gång jag går ut nu när det börjar bli kallt tänker jag på alla dessa katter som måste försöka klara sig själva. Förr älskade åtminstone jag hösten. Gör det fortfarande förstås men nu lever jag med vad alla hemlösa djur får gå igenom också och då är glädjen över hösten inte odelad längre.

helen
0

Bumbis…har dina vänner varit i Piteå än…?

Bumbis
0

#9 tror att de åker i morgon och tillbaka till Dalarna på måndag.

holland12004
0

#1 Ni måste anmäla katten upphittad och be polisen kontakta ägaren eftersom ägaren är känd.

helen
0

#11 Vi vet ATT han hade en ägare. Vad ägaren heter eller vart de flyttat har vi ingen aning om. Så tyvärr är inte ägaren "känd".

Den här katten har fått leva ute när de åkt utomlands eller till stugan eller vart som helst…utan mat och vatten. Det är grannarna som tagit hand om den.

Självklart ska kissen anmälas. Det vet jag. Jag jobbar med hemlösa katter som bekant.

Martina747
0

ushh kan bara tänka mig hur kallt det kan blir där uppe i Norr, när jag själv känner att jag fryser och inte vill gå ut när det är någon minusgrad..

AnneN
0

Just nu har vi här i Luleå -2,1 grader Rynkar på näsan vill ha sommar igen!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

helen
0

#13 I natt är det just nu -2,6 och det kändes kan jag säga…

Hennum
0

det är så lång tid som katterna i norr ska stå ut med minusgrader. här nere är det åtminstonde plusgrader och det är ju bättre om man jämför. kommer väl ta ett bra tag tills minusgraderna kommer oxå antar jag, men ja har väl ingen riktig koll.

martdat
0

jag bor i småland och här är det för tredje natten is på rutorna, skitkallt,,,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

holland12004
0

#12 Då är det väldigt synd att inte grannarna anmält kattägarna för länge sedan.Att inte göra det gagnar tyvärr ingen.Om vi någonsin ska få bättre djurskydd måste vi blanda in myndigheterna varje gång annars fortsätter de bara som tidigare.

När ni anmäler och vet var ägarna bott kan polisen ta reda på vilka de är,det går lätt att kolla vilka som flyttat.

Nenya10
0

#18 Att inte grannar till kattägarna anmält dem är ingenting som Kattakuten kan lastas för eller göra något åt.

Grannar brukar oftast försöka komma överens även med de människor som man inte delar åsikter med. Och då blir det som så att man inte anmäler i första taget. Man vill bevara grannsämjan. Det är bara mänskligt. Men jag kan hålla med dig om att det är det som vi behöver göra - anmäla och blanda in myndigheterna varje gång.

Efter som du holland verkar veta hur det går till så antar jag att du har erfarenheter att dela med dig av. Du kan väl ge oss några bra exempel på hur det har gått med sådana anmälningar. Gör polisen något åt dem eller läggs de bara ned? Finns det fall där ägarna till en frånflyttad utelevande katt har blivit åtalade och ev fällda i domstol? Och vad har i så fall "straffet" blivit?

helen
0

Självklart har grannarna försökt prata med ägarna. Talat om för dem att de måste mata katten…ringt på och bett dem släppa in dem osv..Men det här inget som föreningen Kattakuten vetat om förrän jag mailade om det i går. Jag hade personligen ingen aning om att ägarna flyttat.

Vet inte om det är annorlunda söderut men här är det mycket svårt att få igenom en anmälan om såna här saker. EN gång har jag varit med om att en kattägare faktiskt fått djurförbud. EN gång på 3 år och många anmälningar.

Bor du häruppe, Holland?

holland12004
0

#19 Ingen har lastat Kattakuten för det,trampade jag på någon öm tå så var det inte meningen isf.Mina erfarenheter är att polisen i princip struntar i ärendena men det innebär inte att jag låter bli att anmäla.Om man inte anmäler syns inte problemet.

#20 Om grannarna pratat osv spelar mindre roll i dagsläget.Det jag menar är att nu,när föreningen anmäler,måste man tala om att ägaren är känd.

Anmälan kommer alltid in,att polisen inte prioriterar är nåt helt annat.Man går bara till domstol med sådant man tror kan leda till åtal därför lägga många ärenden ned (alla mindre brott inte endast mot djur).Dock kan insamlade tidigare uppgifter så småningom leda till åtal så det är viktigt att uppge ägaren om den är känd.Djurförbud i ett sånt här fall är utsiktslöst att hoppas på det ska mycket värre till verkar det.

Lagen är lika i hela landet,det spelar ingen roll var någon bor.

Nenya10
0

#21 Visst är det bra att anmäla och man ska anmäla människor som inte sköter om sina djur så att dessa far illa.

Men jag märker att du inte kan komma med ett enda exempel på sådana anmälningar och hur det gått med dessa. Du har dessutom faktiskt skrivit att det är grannarna som du tyckte skulle anmäla ägarna.

Att insamlade uppgifter så småningom leder till åtal gäller väl i det fallet som Helen berättar om men där beror djurförbudet säkert på att kattägaren varit ganska stationär inom samma område. Men vad händer med fallen där ägare lämnar sina katter, flyttar runt i landet, flyttar in och ut ur landet, skiljer sig och gifter om sig? Det finns inget rikstäckande register över dessa anmälningar än så naturligtvis klarar sig dessa människor från åtal och djurförbud.

För övrigt vet jag inte vart du vill komma med att påtala att lagen är lika i hela landet. Finns det verkligen någon här som inte vet det?Glad

Vad menar du med öm tå, förresten? Varför skulle Kattakuten (eller jag) ha någon "öm tå" i det här fallet?

holland12004
0

#22 Inte vet jag men tyckte jag fick konstiga kommentarer bara.Jag tycker det är förb**kat synd om folk hellre håller sig väl med grannar som missköter sina djur än anmäler.För mig visar det på att de inte månar om djuren värst mycket.Då menar jag att man först försökt prata med grannen.Och jag menar inte att man ska anmäla om man riskerar sitt eget liv men i de flesta fall är det inte våldsamma personer man är rädd för utan bara en allmän feghet för att "våga" blanda sig i.Det kan ju kännas otrevligt,gubevars fast hur otrevligt djuret har det väger lätt i de fallen.

Jag bor i Uppland om det är av intresse men har rötterna i Norrbotten och känner väldigt många där,var bor du själv?

Jag skriver inte om de anmälningar jag känner till för det har in gen betydelse hur det gått i andra fall för det här fallet.Tycker du då att det är OK att låta bli att anmäla för att hålla sig väl med grannar,för att inget ändå händer,för att grannen inte får djurförbud?Det är ungefär vad jag läser ur dina svar,förklara gärna.

Nenya10
0

#23 Citerar mig själv från mitt senaste inlägg "Men jag kan hålla med dig om att det är det som vi behöver göra - anmäla och blanda in myndigheterna varje gång."

Där har du din förklaring.

Du måste ta dig tid att läsa inläggen ordentligt. Det är du som har tagit upp detta med att anmäla sina grannar, inte jag. Det är du som ifrågasätter och nu när du inte tycker om svaren du fått så tycker du de är konstiga. Jag tror det har blivit en fråga om personlig prestige från din sida och tycker att vi lägger ner denna diskussion för den gagnar inte saken alls. Varför inte i stället kontakta Kattakuten om du undrar över om allt har gått rätt till. Då kan du ju komma med dina tips och påpekanden direkt till de som jobbar med fallen.

Sedan måste jag säga att jag tycker det är fräckt att börja anklaga människor du inte känner eller vet något om för att inte måna om djuren. Och nu har jag citerat dig från ditt inlägg #23.

Om du nu tycker så här och dessutom har kontakter i närheten av där katten hittats så kan du väl själv agera. Tag reda på vem som ägde katten och anmäl dem i så fall. Varför vänta på att något ska hända? För du månar väl om djuren? Eller??

Ang att du inte skriver om de anmälningar du känner till är väl för att det är precis som vi alla här vet. Det är få anmälningar som leder till att något händer den undflyende kattägaren. Annars tror jag nog att du hade haft exempel som du velat dela med dig av.

holland12004
0

Åh,så dumt.Jag har inte anklagat någon.Jag skrev först  "Ni måste anmäla katten upphittad och be polisen kontakta ägaren eftersom ägaren är känd."That´s it!

Nu har det visat sig att Kattakuten inte direkt vet vem ägaren är men eftersom Helen skriver om grannarna och hur det varit tidigare så blir jag förvånad om ingen granne vet vad ägaren heter,åtminstone de som pratat med ägaren borde veta det.

Jag förstår inte varför du,Nenya,är så på hugget och går till försvar fastän ingen ens blivit anklagad.Att skriva vad man i allmänhet tycker är inte att anklaga någon.Läs gärna igenom inläggen ordentligt själv du.

Angående att jag skulle ta reda på vem ägaren är är du bara dum,om jag hade haft minsta aning skulle anmälan varit gjord för längesen.Dessutom har jag ingen aning om var katten finns.Vad jag förstår så vet iaf Kattakuten det så det blir deras sak att agera.

Jag kommer från Norrbotten,känner en massa folk främst i Luleå och Boden men inte överallt lika lite som jag nu känner alla som bor i Uppland,jag känner inte ens alla i den lilla håla jag bor i.Var bor du frågar jag igen eftersom du verkar tycka det är viktigt att veta?Du får gärna tala om varför du är intresserad av det också och vad det har med saken att göra.

helen
0

Som TS i den här tråden undrar jag om vi kanske kan återgå till ämnet?

Vad gäller just denna specifika katt så håller vi ögonen på den. Vi bör ju först vara bombsäkra på att det verkligen ÄR den katt vi tror. Alltså: halsbandsmetoden. Nr 2 blir att polisanmäla.

Till Holland vill jag säga att då du inte vet så mkt om just denna specifika situation kanske du skulle tänka lite på hur du låter. Varför är det så självklart att folk vet och minns vad nån hette som bodde i området förut? Du låter lite vass och, det säger i allra bästa välmening, det blir lätt att tolka dina inlägg som lite hårda.

Sen var det ju jag som undrade var du bor. Inte Nenya. Det frågade jag då det faktiskt ÄR så att djurskyddet här uppe fungerar sämre än i många andra delar av landet.

Nenya10
0

#25 Varför frågar du var jag bor? Jag har inte frågat dig om detta! Nu upprepar jag vad jag skrev i inlägg #24 - läs igenom inläggen ordentligt! För det gör du faktiskt inte.

Det är inte jag som har frågat var du bor? Och tack för din ingående analys av mig, en människa du absolut inte känner! För att vara någon som enbart skriver vad du "i allmänhet tycker" måste jag säga att du är väldigt vårdslös i dina omdömen.

Du har nu återigen skrivit om hur förvånad du är att ingen granne vet vad ägaren heter. Det har förekommit en diskussion (och ganska osmakliga anklagelser också) med Kattakuten om att det skulle finnas strömningar inom föreningen som faktiskt inte vill att ägaren till en eventuellt hemlös katt hittas. Jag vill minnas att du i en annan tråd skrev att dina bekanta inte sett att det fanns lappar uppsatta om den här katten, vilket man kan ta som ett ifrågasättande.

Att det alltid ska vara denna diskussion när det gäller ärenden som hamnar hos Kattakuten förefaller mig underligt.

Och när du nu talar om för alla här på forumet vad du tycker om grannarna som faktiskt har hjälpt den här katten och skriver vad du tycker att de ska göra så kan jag inte annat än uppmana dig till att leva som du lär. Föregå med gott exempel och gör vad du tycker visar att man "månar om djuren" - anmäl saken till polisen själv. Att du inte bor i Norrbotten är väl inget skäl till att inte anmäla. Det är ju polisen som kan ta reda på vem som ägde katten, i alla fall enligt ditt inlägg #18.

holland12004
0

Jag kom ihåg efteråt att det var Helen som frågade var jag bor,ber om ursäkt för det fast det spelar ingen roll.Ingående analys,tillåt mig småle vad pysslar du själv med då som tror en massa om nån du inte känner?

Angående den andra tråden var det en bekant som uppmärksammat den katten och talade om för mig att det var konstigt att h*n inga lappar sett.Om ni har några diskussioner inom föreningen behöver ni inte blanda in mig i dom,jag har inget med någon i föreningen att göra och ingen jag känner heller.Mina vänner och bekanta vet att jag värnar om katter och därför diskuterar vi hemlösa katter ibland.

Jag anmäler gärna bara jag får veta VAR katten finns,hur den ser ut osv.Eftersom jag inget vet är det svårt annars.Men jag litar på att Helen sköter det nu.Gör inte du det,Nenya eftersom du vill att jag ska anmäla eller vill du bara bråka?

Jag har tagit hand om upphittade katter,vet att det oftast går att ta reda på vad folk heter även om de flyttat.Om man inte kan det själv kan polisen göra det.

Helen,om ni använder halsbandsmetoden då antar jag att ni inte vet om katten har en ägare i närområdet.Bra att ni polisanmäler!

Vi kan alla återgå till ämnet,även Nenya.Jag nöjer mig med att ni har koll på katten nu och lämnar tråden.

Nenya10
0

#28 Spelar det ingen roll om man anklagar andra för att skriva saker de inte har skrivit? Suck. Och du tycker att jag har skrivit sådana saker om dig som du gjort när du kallar mig för dum. Djup suck! 

Det är faktiskt du själv som har börjat bråka om anmälning till polisen. Ingen annan. Att du inte tål att få svar som du inte gillar har jag förstått. Det kan man lätt utläsa av dina svar. Jag har också redan föreslagit att vi ska lägga ned denna diskussion då den inte gagnar saken alls. Men nu verkar du ju ha fattat detta. Äntligen!Glad