Illaluktande katt!
Jag har tagit in två vanvårdade katter här hemma i min lägenhet och den ena katten stinker otroligt mycket.
Lukten har spridit sig i hela lägenheten och det luktar verkligen jätte illa här nu…
Jag har badat henne flera gånger med så fort jag sätter mig ner för att torka av henne så stinker hon lika mycket iallafall.
Jag fick ett tips om att jag skulle raka henne, jag fick ett tips om att jag skulle fortsätta att bada henne.
Nu vet jag faktiskt inte riktigt vad jag ska göra åt det här och undrar om det finns någon som har något förslag ? Eller om det är okej att klippa av henne pälsen ?
Lukten är vi många som känner igen från vanvårdade katter. Bad hjälper ibland. Har också hört om alternativet att raka katten. Jag ska kolla med en tjej som stod i begrepp att raka en illaluktande katt förra veckan om du vill.
Ibland måste långhåriga katter som fått tovor i hela pälsen rakats. Det tar färstås tid innan pälsen växer ut. Du har kanske lagt märke till hur lång tid det tar för en kastrerad hokatt att få tillbaka pälsen på magen.
Det skulle vara super!
Jo jag vet att det tar väldigt långtid. Det är därför jag försöker att vänta med det.
Hon är inte långhårig utan har väldigt kort päls faktiskt.
Men när vi var hos veterinären med henne så sa hon att katten fortfarande hade kattungenluddet kvar. Vi har försökt att borsta bort så mycket som möjligt och det är mycket som släpper. Men hon luktar fortfarande fruktansvärt illa.
Märkligt fenomen…. Arma kisse. den måte lida fruktansvärt av det själv, så renliga djur som de är….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

En rakning går hyfsat fort att få kort päls efter. Vi rakade ju Ludde i slutet av mars och så här såg han ut i maj:
Nu sedan i augusti ungefär är han fullt långhårig igen.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

det är nog inte så bra för deras hud att bada för mycket heller, precis som för människor. Så då är det kanske bättre att raka.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
MEn just fenomenet att kissen luktar…..Aldrig hört förr. nån som vet mer?

Vad är det för typ av lukt? Kan det inte vara fel på tänderna eller någon inflammation någonstans eller så? ´
Eller är det ingrodd skit som inte vill gå bort vid ett bad? Att de har legat i sin egen urin och sådär. Då är väl rakning den enda lösningen. Men konstigt att bara ena katten luktar.
Fast jag vet inget om det här egentligen. Bara funderar :P
Och puttar ^^ fast det behövs kanske inte iofs… eftersom gunilla gjorde det precis.
Skönt för kissarna att de har de bra nu iallafall. :) Fint av dig att ta hand om dem.

putt
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

#7 Jag undrar också vad för slags lukt? Som sagt har de bott i ett hem där det varit skitigt och luktat illa, tar det ett tag innan katten också luktar gott. Men iofs sådant borde försvinna med ett bad. Jag badar inte mina katter förutom Baffe när han fäller och får mjäll (eller gått ut och skitat ner sig ute). Han schamponerar jag med ett milt gott schampo. Har han mjäll är det specialschampo från vetten. Annars kör jag ex head & shoulders. Nota bene så är det inte så ofta detta behöver göras så det är nog ingen risk för uttorkning.
Så även i din katts fall - behöver du bada katten för att få den riktigt ren ett par gånger så är det nog ingen fara för uttorkning.
Men det kommer inte från analsäckarna då? Det brukar stinka rutten fisk nästan. Har katten problem med analsäckarna visar det sig på så sätt att katten inte tömmer dem vid avföringstillfället. Det blir en inflammation och man behöver gå till veterinären och få hjälp med att spola. En antibiotikakur brukar det också bli.
När vår Baffe haft problem med det tycker jag hela katten stinker fast det egentligen bara kommer från akterpartiet.
Nej jag tänkte det också. Det kan inte vara nuttigt för katten att bada för ofta.
Nej vad jag vet så kan det inte vara något annat fel på henne.
Det var inte alls längesen vi var hos veterinären och hon tyckte att det såg bra ut under omständigheterna då.
Det är svårt att säga vilken lukt det är… Men jag tycker inte direkt att det luktar avföring utan mera ruttet av något slag.
Men jag har släppt ut katterna i det rummet där dom tidigare har varit nu eftersom dom andra katterna inte ska bli smittade av något, om det nu skulle ha varit något som det inte var.
Då har jag faktiskt känt att lukten har börjat att försvinna lite.
Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra igen. Om jag ska ta och försöka bada henne några gånger till och hoppas på att det försvinner eller bara klippa av pälsen.
Jag tror att din kisse går och släpper vätska från analsäckarna det är det enda som jag kan tänka mej luktar nå fruktansvärt. Om det är så ska inte katten behöva rakas, den behöver hjälp att tömma dem och ev. medicineras. Katten slickar sej i baken och det blir en rutten lukt även från munnen på katten.
Jag får ta och åka in med henne till veterinären då och hoppas på att det löser sig och att jag eventuellt inte behöver raka av henne pälsen.
Ja ta och kolla katten hos vet, Det är jättejobbigt om analsäcken går hål på utsidan.
Jag ringer till henne såfort min kompis har vaknat, det är hon som har pengarna på telefonen. ;)
Så återkommer jag när jag har pratat med veterinären.

önskar lycka till…bra att få det klarlagt vad som stinker…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

mm.. om något luktar ruttet så låter det som någon slags inflammation tycker jag. Kan inte honor även ha inflammation i livmodern, som kan lukta illa?
Hoppas veterinären kommer med en lösning :)

Jag satsar en peng på analsäckarna. 
Har du kollat med veterinären?
Jag har varit på plats där katten som det gäller kom från och jag har två här hos mig men i ett vinterbonat rum i uthus för jag törs inte ta in dem i fall att de bär på någon smitta. Det luktar pyton i deras rum till och från. Lite illa luktar det hela tiden fast det gått drygatre veckor. Även de två katterna som jag har är duschade men det hjälper inte riktigt. Hur som helst det luktar som där de kommer från. En del av lukten i rummet där de bor kom från deras avföring men det har blivit bättre om än ej bra.
Lukten där de kom från satte sig i kläderna bara på en liten stund så att det sitter i deras päls även efter en dusch är inte att undra på. En av katterna som är hos mig hade mycket svår diarré till att börja med så hon hade mycket avföring i pälsen och det luktade ju inte gott.
Alla som tagit hand om dessa katter har problem med hur de luktar med få undantag.
Att raka Skabbilusks katt är nog en bra idé.
Märkligt…..Det är alltså vanvårdskatterna? Vore verkligen intressant att veta vad 17 det kommer från
Ja ta katten till veterinär.. absolut.. det låter ju inte alls bra med att den luktar så illa.. kan ju vara allt möjligt. Lycka till med misse
18 - Kanske kan raka vara en bra idé men veterinärkoll är ändå väldigt vettigt för att utesluta annat. Sedan om veterinären råder till att raka, det får man ju se. : )