God Morgon/God Kväll V.39
En ny vecka har tagit sin början med nya öden och äventyr.
Det fina höstvädret har försvunnit från Dalsland/Västergötland. Igår kom det en del regn och idag har det inte varit lika varmt och dessutom lite mulet.
Katterna väntar på att vi ska börja elda i kaminerna igen. Det gillar de skarpt. Det är nu bara en tidsfråga innan kaminsäsongen startar.
Just nu är det äpplesäsong:
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Åh va gott, tänk om man hade äpplen då kunde man göra äppelkaka som är så gott. Underbara bilder såklart.
Är ledig fram till den 29/9 då jag ska på planeringsdag på jobbet. suck.. Är ensam hemma med katterna tills på torsdag då gubben kommer hem från sin tripp till Hässleholm/Kristianstad..Han vill inte vara hemma när han fyller år..
Håller på att städar, är nästan klar i vardagsrummet och i sovrummet..Så imorgon tar jag köket om jag orkar. Datarummet får gubben fixa när han kommer hem..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

vilka fina bilder Lena…så ska en höst se ut…. igår var det så mörkt ute hela dan… idag ser det bättre ut…
essut du har säkert äpplen du kan plocka i mataffären…
… ta det lugnt med städningen…grattis till gubben… du får äta tårta utan honom….snällt att lämna datarummet till honom…
ska maila bilder på gamla jourisar idag… skriva vanligt gammeldags brev till en kompis… VILL göra det sista ute i trädgården.. så långt jag kan göra iaf…. funderar på att ta in pelargonerna o se om dom klarar sej inne hos mej…. o en svamppromenad skulle säkert pigga upp mej..
ha det bra allihop… håll i hatten för det ska tydligen blåsa idag..
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Ska nog också fortsätta med städningen här hemma (igen. går nog bättre nu när mesta busmonstret flyttat). Min röda soffa är just nu grå och långhårig, så den behöver allt dammsugas. Behöver bara locka bort de där fyrbeningarna som bosatt sig under den först…
Trött som tusan idag, undrar om jag inte haft lite feber i natt…

Har tagit en vända till lidl o willys idag o bunkrat upp för katterna. Tungt värre blev det..tur att man har rullväska o nära till bussen..småmissar har just avslutat en stunds diande..o ligger här utslagna o trötta bredvid datorn..mamma- Pyret har tagit en stunds egen vilopaus, kan behövas med fem munnar att mätta…naturligtvis äter ju ungarna också själva..men likväl så tar det ju på mammans krafter iallafall även om diadet avtagit nu.
Hösten håller på att göra sitt intåg här till Östergötland..det har blåst som sjutton här de sista dagarna, även regnat..bra det i tanke på svampen:-)
#2 jag läste först att du skulle på planteringsdag på jobbet.Det tyckte jag lät trevligt.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

har kapat så många trådar så jag vet inte om jag har något att säga idag….
städat o gett bort plommon…. köpt mer socker så jag KANSKE vågar ett försök att göra plommonSYLT om jag kan följa receptet denna gång…
såg min drömhund i morse…först på gatan… sen hade jag turen att vara i samma affär… hussen tyckte att jag var jättejobbig… min dotter skämdes för mej att jag antastade husse…. men nu har jag ett telefonnummer till en uppfödare till denna korsning… eller så kanske jag fick ett nummer för desperata hemmafruar?….

#7 Kan det va nåt som liknar bulldoggar eller mopsar? När jag ser sånna behövs haklapp här!!

näää… som en bichon frisé men med ben….
korsning powder puff, nånn spaniel o papillon….
#9 Det låter som en intressant hund! :)
Jag är jättetrött nu ikväll efter att ha varit i Uddevalla på en slags konferans på em och på en annan föreläsning på fm. Sådana saker suger musten ur mig.
Vädret är lite växlande. Idag mest sol men blåsigt.
Svärmor är kvar hos oss, men åker hem på söndag. Hon tycker det är fint i Sverige. Vacker natur och gått om utrymme. I Nederländerna är det ganska trångt (17 miljoner invånare på en yta stor som Småland).
På tal om plantor och planteringar. Den här krukan som vi har i trädgården har växt till sig nu på höstkanten. Är riktigt glad över den. Det är en slags slingerväxt som fanns gott om i Nederländerna men som jag sällan ser i Sverige. Har ni sett den tidigare?
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#10 ser ju ut som en kaktus….
.. nämen hehe… är det någon form av krasse?….kan ju inte riktigt påstå att jag är en blomsterkännare….
#10 Det är svartöga.
Nu börjar jag känna mig nostalgisk.Förut brukade jag köpa frön och så men då hade jag den som inneväxt. Jag minns att vi brukade ha några i barndomshemmet.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Hade tänkt att ta ut Cinette o Mourice o plåta dom idag, inför omplaceringen (verkligen ingen rolig tanke, men ett måste tyvärr..) men så kom sonen hem o hade åkt omkull på sina inlines o gjort illa armen, så jag kom av mej med allt..tack o lov behövde vi inte åka in, för det blev bättre sen..men efter detta så avvaktar jag med plåtandet tills imorgon då man känner sig lite mer samlad..har kopplat av en stund här inne hos stödisfamiljen med lite grafik i psp..sånt får mej att glömma tid o rum o bara koppla av…är lite sugen på svampskogen nu efter någon dags regnande..Mamma-Katt o hennes ulltussar ligger utslagna o sover här på skrivbordet, men alltid när jag går ifrån stänger jag av datorn.dom kan vara riktiga små "hackers" annars! En dag sa sambon "tänk att det ska behöva till katter för att du ska stänga av den där apparaten" 
#12 Svartöga ja det är så de heter! Nu minns jag! Visste inte att den fungerade som krukväxt inomhus. Fast jag törs nog inte ta in den utifall den är giftig för katterna.
Skönt att det är fredag nu! Måste säga att det varit en ganska jobbig vecka på jobbet. Blir så trött i huvudet ibland.

#7 du kanske har fått husses eget nr?
här blir det slappt, myza med kissarna o kolla på morden i midsommer, de har pubaffton med myshärma för de minsta här ijen, vill inte gå, VARFÖR kan man inte lämna barnen hemma när man ska på PUBAFTON? färgat utväxten , behövdes verkligen, men det blir ju sådär resultat när man kletar själv,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

#16 Oj vad söta de är tillsammans!

#13 omplacering?…tur att det inte var så farligt med sonens arm..
#15 jag har husses nummer åxå…. men han var inget för mej…men hunden då tar jag mer än gärna….
jag har varit o vinkat av min chef ikväll…..blev bjudna på det mesta vilket plånboken hurrade över….men känner mej inte riktigt bra, snuvig o fick ont i huvudet av allt surr….kul sen att åka hela vägen hem o upptäcka att bussen från centrum skulle dröja en stund innan den gick + att den gick åt fel håll… så jag gick…. jätteskönt ute….hade jag tagit bussen hade jag tjänat 10 minuter för jag mötte den när jag nästan var hemma

#18 Ja..alltså inför när dom blir stora nog att flytta till ett permanent hem..*inget skoj alls att tänka på* men oj…vad dom är svåra att plåta..

#16 glömde säga att det var så kul att se dej…. å lessen över det som hänt hos dej…Alvin vill vi höra mer om…
#19 oki… då fattar jag… blev lite orolig där….
jaaa….. plommonsylt försök 2 här….tog bara 1 kilo plommon… ½ dl vatten med kärnorna skulle kokas 2 minuter… då var vattnet HELT borta….så jag hällde på en liten liten gnutta för att det skulle bli något…. sen har det kokat… o då blev det rätt mycket vatten… så nu grubblar jag över om det är plommonkräm jag gjort….ska jag göra omgång 3 o helt enkelt strunta i kärnorna o vatten o se vad som händer….
stökat med höststädning i trädgården….inte mycker kvar där att göra…. spolat rent alla krukor…. svåraste är sen att få plats med dom i förrådet…
bara jag hinner igenom alla trådar ska jag se om jag kan försöka fastna i symaskinen i en bumbisbädd….vet inte om jag är nervös o därför inte kommer till skott…..
Idag har svärmor rest hem till Nederländerna. Vi har just kommit hem efter att ha skjutsat henne till Lansdvetter. Nu är det riktigt tomt här hemma, det tycker både katterna och vi själva.
Igår var vi på Höstmässa här i Kungsör, som dom har varje år med lokala företag som vill visa upp sig, ett företag hade massor av tryck på väskor, disktrasor osv på katter. Givetvis har hon 3 katter själva hemma..Jag köpte mig en juteväska i lila med en katt på..
Just nu har jag beställt en resa till London med min son Magnus den 2 januari, tänkte fira min födelsedag där..Båda två älskar den staden…
Annars så har söndan varit lugnt, har bara försökt Milou att förstå att hon inte får äta husses blommor som står på bordet. Men det är hopplöst, hon springer ner direkt när hon ser en komma, men hoppar upp direkt när hon tror att vi inte ser..Tur att Pontus inte bryr sig om blommorna.

#22 kul mässa…. köpte du en lila väska?..
….orginellt…
.. kul med Londonresa…Jullan hälsar till Milou att rosor o ormbunkar är det godaste som finns….o i nödfall duger resten…
kom på just att jag ska ju till doktorn o gråta i morron bitti…är nervös inför min dom om jag ska behöva ha ont på livstid o börja jobba om 2 veckor….men hon borde ju fatta att jag antingen behöver mer tid eller så blev det bajs med operationen..

#22 Men så trevligt att hitta så mycket fint med kattmotiv på:-) Hade jag varit på den marken hade min plånbok gapat tom idag..men det gör den alltid i allafall so what;-P
Nyss tagit den stora lådtömningen här inne hos stödisfamiljen..och finner en lång mask som ser ut som en tunn vit spagetti!! så nu bär det iväg till apoteket illa kvickt..jag vill mata katt, inte mata mask!
Tack för påminnelsen om doktorn Marianne. Har nu beställt en tid för Hälsoundersökning för att jag jobbar natt. Dom blev sura för att jag ville ha en tid efter mitt pass på jobbet. Ville helst att man inte skulle jobba natt innan. Men jag vägrar att åka i 2 timmar på morgonen hungrig för att komma till Huddinge. Näää där går gränsen, men jag fick som jag ville hurra… Så det blir den 12/10 sen är jag ledig i hela 2 veckor…
Siden..Usch för maskar, det är inte kul att ha…
Ska iväg till Eskilstuna idag för att handla kattmat hos veterinären, båda äter torrfoder för att gå ner i vikt. Milou har börjat bli fin i kroppen, men tyvärr är Pontus fortfarande tjock..
Klippte deras klor igår kväll, Pontus var så snäll och sa ingenting, men däremot var Milou så arg och ville komma därifrån på en gång..
God morgon har just vaknat. Det blev sent i natt eftersom det regnade och åskan gick. Puckot var livrädd och kröp på golvet. Fick sitta med henne tills det slutade åska. Hon äe den enda som är rädd. Är inne på min andra pencilinkur, börjar bli lite bättre. Går ner i vikt eftersom jag inte är hungrig. Har tagit bort larmet för mamma, nu får hon skrika i stället. Skall fixa trädgården idag tror jag.

jag kom för sent till min tid…. kan säga att när man kommer för sent mår jag dåligt…. men det fixade sej ändå…. fick en kortisonspruta för en ny tennisarmbåge… ska ringa min sjukgymnast idag o få tid….fick sjukskrivning 2 veckor ytterligare o doktorn tror att jag kan börja jobba 50% efter det…. telefonkontakt om 3 veckor…
hoppas nu essut att du får veta att du är frisk….är väl kanske bättre bedömning om man inte är helt slut efter ett arbetspass… men jag förstår dej essut att du inte känner för att göra extra resa..vilka torrisar äter dina små stackare? börjar nog bli tid att klippa klor snart… tror det är mest kris med Carmencitas….
#26 aha… så det har åskat… var borta igår kväll där dom hade en väderstation…vi tyckte oss höra regn men det var lättare att kika på väderstationen än att titta ut i mörkret… å den visade tydligen på åska åxå som jag inte kunde fatta att det kunde vara möjligt…förknippar åska med hög värme annars…
blev glad igår av att läsa tidningen om ett djur som jag aldrig läst om… mårdhund…. otroligt likt det djuret jag såg i somras som jag såg en kortkort stund o funderat över om jag hade sett eller inte…. så nu är jag rätt säker på vad jag såg….men då betyder det ju att dom kan finnas däute i skogen med min kniv…
ska absolut ut i skogen idag o plocka svamp….som jag sen ska ge bort….får se sen vad jag hinner…. inget kul alls att betala räkningarna… vart tog pengarna vägen?…..

#27 hoppas det går bättre att komma i tid nässta gång då, att gå o ha ont är inget skoj alls,
#25 hoppas de finner dig frisk som en nätstjärna,
Här har vi sorg , ett av marsvinen dog hastigt i går kväll, trotts haniken metoden o hjärt o lungräddning gick hon inte att rädda, hon la sig helt plötligt och kunde inte andas, bara hickade liksom, vetten svarade inte och inte ens läckeby som är närmaste akutmotagning, hon dog mens jag satt o lyssnade efter ett hänvisningsnr,,
ska kolla på ett marsvin i samma ålder i kväll och se om den som blev kvar o den kan bli vänner, hon ser så ensam ut där i buren, hälsade inte ens glatt när jag kom hem som hon alltid gör,, faaan vad jag e ledsen o arg på mig själv,,, troloigtvis är det relaterat te övervikten det som hände, har ju försökt banta dem men det e lögn, var den tjockaste som dog.

#28 Men usch så tråkigt…det är så jobbigt när man mister så kära familjemedlemmar…nu lider hon inte mer lilla gumman…översänder varmaste tröstkramar..har själv haft marsvin så jag vet vilka fina djur dom är..
Nyss hemkommen efter att ha varit till Lidl o bunkrat upp till katterna..10 burkar kattmat, stor påse torrisar och sand..tur man har rullväskan annars skulle jag inte kunna förflytta mej en meter ens med de lassen..sen har vi direktbuss dit så man slipper att byta..Kattungar använder mej som klätterställning i skrivande stund..o Mamma-Pyret ligger här på bordet o undrar var dom får all energi ifrån!

hemmkommen med en kompis, de ser ut att kunna funka ihop, hittade ett i ungefär samma ålder, uppfödd i hemmamiljö, jättesöt, tog fram en extra bur till att börga med fasst det verkar inte behövas, de har accepterat varann o äter grönsaker ihop nu,,,

# 28 vad tråkigt….man fäster sej ju vid sötnosarna oavsett sort…
måste komma ihåg sjukgymnasten i morron… valde en tidig tid för att inte ligga kvar o sega i sängen…