Ett parti för djuren
Ett parti för djuren tar plats i Nederländernas parlament
http://www.djurensratt.se/portal/page?_pageid=33,12363&_dad=portal&_schema=PORTAL&element_id=2954252
Ja visst är det härligt! Inte utan att jag blir lite stolt som bott där i några år. (Sambon är från Nederländerna).
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Härligt att höra! Det behövs i Sverige med!
Ja, jag tog upp det där i Kattgruppen förut. Borde vi inte försöka jobba allvarligt på det? Vi har ju 4 år på oss…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ja vi får väl hitta på något! :)
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Så hur gör vi? 
Vi får väl börja snacka ihop oss lite…. Grejen är väl, att vi måste få med oss andra djur också. Och vara lite flexibla.Vi kan ju inte göra något riktigt om vi inte jämkar lie med andra djurgrupper.
#6 Ja det behöver vara lite bredare än enbart katter, även om katter är den överlägset största gruppen.
//Lena
#6 Men man behöver kanske inte bilda ett parti. Istället kan vi igemensam form trycka på politikerna ännu mera i de partier som redan finns så att dessa att ta det här med djurskydd mera på allvar. Att bilda ett parti tar mycket energi då det innebär mycket kringaktiviteter som skulle kunna användas bättre. Om det blir många som gör det blir det ju faktiskt väldigt starkt. Som påtalats i forumet förut är det ca 1,6 miljoner kattägare i landet. Om man sedan lägger till alla hundägare och ägare av andra sällskapsdjur blir det en stor målgrupp. Det är dock inte realistiskt att alla dessa skulle byta parti - men många skulle säkert tänka sig att vara med och bearbete politikerna om former för det finns.
//Lena

Personligen röstar jag på dem som har hela samhället och jorden i åtanke. Så jag blir motvågen här. Anser att det är bättre att påverka alla politiker, istället för att skapa eget parti. Det kostar mindre, ger mer.
En annan sak, är att när mindre partier tar röster från de större så påverkar det så att partier som Sverige Demokraterna får mer makt. Vilket jag anser är synd.
**Ett sätt är att påverka på annat sätt är att bli medlem i Djurskyddet Sveriges föreningar. Som oss till exempel :-). www.djurhjalpen.nu src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" /> kostar mindre genom oss. www.djurskyddet.se
src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
Djurskyddet Sverige träffar jordbrukministern flera gånger om året där de pekar på det som bör göras. Kampanjerna kommer framöver att ha ännu större påverkan och därigenom så kommer fler att lyssna. Tidigare regering har inte varit intresserad i kattfrågan, men denna har flertalet gånger lagt motioner om id och kastrering.**
Här kan ni se hur påverkan skapar intryck: http://www.regeringen.se/sb/d/7687/a/73916 src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
Djurskyddet arbetar även med Nordiska Djurskyddsrådet, samt Eu-versionen av det och WSPA. Så det påverkar världen i stort.
Men det är vad jag tycker, och jag har fullkomlig förståelse för om ni vill skapa ett parti. Men ni får inte min röst, om ni inte planerar för samhället, framtiden och jorden också.
Hoppas att jag inte gjort någon arg eller upprörd. Så jag ber om ursäkt i förskott. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Ja, Vanessa och Lena, kan vi komma till samma resultat, så spelar det ingen roll. Fokus är faktiskt en jättebra plattform att starta ifrån, tycker ni inte det? Det finns ju massor av djurgrupper här inne…. Gulliga Vanessa, inte 17 är jag putt i alla fall…
#11 Ja om man kunde ena olika grupper med djurfolk att agera gemensamt, då skulle det bli en för stor grupp för politikerna att blunda för.
//Lena