Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 989 ggr
MewTwo
0

Lilla Sopis 1 mån vill inte äta...

Soptunnekattungen har mått alldeles utmärkt men vill nu  plötsligt inte äta, varken välling eller blötmat. I morgon bär det av till veterinären…

Igår: http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.11642232
I natt: http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.11649974
Nu: http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.11652425

Har ni några goda råd? Han får antibiotika, och äter ynka lite. Å vad vi är oroliga!!!!!!!!!!!!!!!

Mew2

CharlotteK
0

Om du har mjölkersättning kanske det skulle gå ned?

Josefa
0

Varför får han antibiotika? Kattsnuva? Vid kattsnuva kan de få blåsor i munnen som gör ont. Då får man droppa mjölkersättning i munnen på den med spruta. Lite i taget och ofta.

MewTwo
0

Lille Sopis får sedan igår vanlig modersmjölksersättning (annars har han  fått Royal Canins) men vet trodde att magen kunde repa sig mer med modersmjölksersättning för små barn.

Antibiotikan är Synulox, samma som han fick för lunginflammationen tidigare. Han har inte bajsat mer idag men han har ju inte fått i sig speciellt mycket heller.

Varken han eller de äldre hittekattungarna har tecken på snuva eller blåsor i munnen, Maria kollade det bums. 

Han sover mycket nu. I natt gnällde och pep han men vägrade att dricka eller äta. Kravlade runt emellanåt men sen sov han på armen, bara korta stunder.

Det är kollat och klämt på den lilla kroppen men han visar inga tecken på att ha ont någonstans.

Och har första morgontiden i morrn hos veterinären, som just nu är på väg hem i full fart från London för att vara på plats…

Mison
0

Kolik, då? Hade en hundvalp en gång, ca 1 vecka gammal, som betedde sig likadant. Pep och ville inte äta..

Det enda hans varade på var att vagga i famnen. Husse o jag avlöste varandra under natten att vagga den lille, ända tills vi märkte att värme på magen gjorde susen. Det slutade med att valpen somnade liggande på mage på husses varma hals, med täcke över… Dagen efter var det bra…

Alla djur behöver någon som bryr sig!

tuska
0

Hur verkar andningen på den lilla kissen,verkar han ha det jobbigt ?

MewTwo
0

Tack för alla goda råd!

Sopis övervakas hela tiden, återkommer med mer info.

Det där med kolik låter ju rätt tänkbart, om magen är i olag nu med diarrén. Även en rätt tom mage kan ju ha gaser. Förut när han var pigg och tultade omkring så såg han ut som en liten boll på tandpetarben, men nu är den där magbollen märkbart mindre.

Mew2

MewTwo
0

Sopis matte Maria hälsar: "Det var andningen jag reagerade på först.. jag tycker att den verkar något besvärad. Det är därför han får Synulox igen, veterinären sa att jag skulle ta medicin OM det är något..  Kolik tror jag inte - jag har haft honom mot min kropp hela tiden nästan, men han är bara lös i magen. Kan testa att ha varmare mot magen ett tag så får vi se. Skönt att folk bryr sig, jag har ju ingen erfarenhet av sådana saker med små kissemissar :)"

Han sover mycket men det kanske är bra just nu för en magåkomma tar ju knäcken på vem som helst…

Stackars lilla Sopis - han MÅSTE bli frisk som en riktig liten TIGER..

tuska
0

För kolik finns sempers kolikdroppar på apoteket, men man ska nog inte laborera med så mycket när han bara är en liten bebis. Värme är vad som behövs. då går det åt mindre enegi.

Hoppas veterinären kan hjälpa kissen.

vätske ersättning : Till kattunge.

500 ml kokat vatten

2-2 1/2 tsk socker

1/4 tsk salt

MewTwo
0

Lilla Sopis vaknade och pep! Bara det var ett härligt ljud. Sen tog han en liten slurk av sin välling, inte nog för att gå upp eller ens behålla sin vikt men han torkar inte ut mer i alla fall.

annebeate
0

Hoppas på det bästa för lille Sopis hos veterinären i morgon.

MewTwo
0

Sist jag hade en kull kattungar var för nio år sedan och dem skötte mamma katt utan minsta bekymmer.

Men nu slår det mig: Kan Sopis ha nån sorts tandsprickning? Maria tycker det ser ut som att han plötsligt har mer tänder??

MariannE11
0

stackars sopis…. tur han har bra övervakning iaf… lycka till i morron…. hoppas på en bra o glad rapport efterår….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

MewTwo
0

Sopis mår lite bättre… Får i alla fall i sig godtagbart med mjölkersättning. Nu blir det många fler små såna mål ett tag, och bara smak med väldigt lite blötfoder.

Sidentass
0

Men så skönt att höra att Sopis mår bättre, låter lovande att han får i sig av mjölkersättningen!

Håller tummarna för att det går rätt väg framåt nu för lille kisse!

MariannE11
0

vad skönt att höra… hoppas han kommer igång riktigt med mat så han blir stor o stark…

MewTwo
0

Allt verkar åt rätt håll igen, nu börjar han kravla omkring med nya krafter, här är matte Marias senaste rapport:

Lilla "sopis" somnade i de stora katternas korg

Sopis har fått vara med och haft det skoj med de större kattungarna idag:) Det är mest den lilla hankatten som är otroligt intresserad av honom. Honan tycker visst att han är skojig men killen tvättar runt munnen , spinner och gosar. Han har full koll på var Sopis går osv. Så jag lämnade dem och gick in i tvättstugan ett tag… När jag kom tillbaka hittade jag inte Sopis , han var borta! Medan jag kravlade runt på alla 4 på golvet gick killen fram och satte sig vid deras korg som om ha ville vakta den. Jag kikade i korgen - Ingen Sopis.. kikade igen och lyfte på deras gosefilt…Japp, där låg han och snusade och sov. Killen klev försiktigt ner i korgen och pussade lille Sopis ett par slick runt munnen som om han ville säga: Okej polarn, vi ses snart, du ska visst till barnkammaren nu.

Och just det var det som var på gång. In i lilla varma villan och slumra till igen. Jag tror att de gillar varandra riktigt mycket dessa tre. De är ju "the Survivers" ett härligt litet gäng:)

Men hade han inte fått antibiotika tidigt hade det varit risk för ett sorgligare scenario. En veterinär som ger telefonråd från sin semester i London skulle jag också vilja ha….

Tack alla ihop för uppmuntran och goda råd! /Mew2

[Daisy-Moa-Elsa]
0

oj oj förstår hon blev orolig och såååå lättad när hon hittade den lille gott snusandes, hoppas det fortsätter gå bra med kisse

MewTwo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En betydligt piggare kattunge nu, se bilden!

Tack för att ni finns!

Mison
0

åå va härligt att se,, tänk en puss på den magen….

Alla djur behöver någon som bryr sig!

MariannE11
0

å vilken pussmage…Kyss