Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 4395 ggr
Alexej
0

Stulen katt i Göteborg

Fortsättning på tråden: Katt i Göteborg

TS Raja har tagit in en rymt katt med vägrar nu att lämna tillbaka katten till ägaren. Jag uppmanar henne nu igen att lämna tillbaka katten! Vi på Hittekatter stöder absolut ingen kattstöld!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

JeanetteS
0

Det är dags att lämna tillbaks katten nu Raja!

Debattia
0

Jag ställer mig mitt emellan. Har svårt vara påstridig åt det ena eller andra hållet eftersom man inte vet bakgrunden egentligen varför den ena eller andra gjort så ???

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

martdat
0

tycker katten ska lämnas ijen omgående, anser raja att den inte sköts om så finns det lagliga alternativ att klaga via, komer nån o stjäl min katt så kokar jag över ,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Puma77
0

Ja nåde den som stjäl mina katter och stödkatt. Jag skulle inte vara o leka med i alla fall.

Lämna tillbaka katten nu innan det går alldeles överstyr.

//Pia

Hawknestgrove
0

JAg ställer mig frågna, var är katten nu och har den det bra?

OCh det är klart,jag går på Debattias linje här.

Om någon skulle stjäla mina kissar då tog f*n dem, som de har det nu. Men om jag hade haft katter under de omständighter som den befann sig i då? JAg vet inte…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

#2 Efter att ha tagit del av Rajas och Christinas mailkonversation kan jag upplysa att det inte finns några skäl till att katten inte skulle få komma tillbaka till sin ägare. Om ni nu inte har den åsikten att alla som har utekatt i olämplig miljö inte har rätt att ha kvar sin katt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MammaL
0

Jag håller tummarna och ber för dig Christina att din katt kommer tillbaks.

Det kommer tillbaks på Raja själv det hon gjort för det straffar sig att begå ett brott som hon faktiskt gjort.

RAJA: Innan du ens överväger att behålla katten tänk då på detta: Brottet som du faktiskt begått kan ge fängelsestraff eftersom det handlar om stöld av djur och även hatbrott av diskriminerande karraktär. Det sistnämnda pga ditt uttalande om hur ägaren kan vara enligt dig.

Detta drabbar bara dig själv…tänk på det både en och fler ggr.

Tänker på dig Christina och jag hoppas du får tillbaks katten.

Debattia
0

Det är också enbart utifrån deras trådkontakt som jag också ställer mig i mitten.

K skriver att hon aldrig mer ska släppa ut katten,den  andra går i lina,då är den ju ute, under uppsikt,hoppas jag. Då måste man ändå ha en fundering om att katter vill vara ute. K har inte gått nerför backen och kollat för hon handlar aldrig där, går man inte och kollar överallt om man blivit av med sin katt ??? Ska snart flytta ??

R skriver att katten hittats flera ggr. Att dom haft mailkontakt där hon fått fler uppgifter, diskuterat med andra,vissa saker hon ej vill berätta. Eftersom det finns  olika uppgifter tar jag inte någon ståndpunkt.

Debattia

Lena
0

#8 Vi Medarbetare har fått ta del av alla uppgifter bakom kulisserna så att säga. Vi har fått göra ett ganska rejält bakgrundsarbete. Raja har inte kommit med några uppgifter som på något sätt styrker hennes kraftfulla agerande, vi har som sagt även läst den kommunikation hon fört med kattens ägare. Det är inte vår sak att vara domare, till det har vi ett rättsväsende. Men vi har ändå försökt att sätta oss in i hur R tänker. Det kan vi inte förstå.

Debattia det är inte olagligt att ha utekatt när man bor i tätbebyggt område även om det kan vara olämpligt. Och vad menar du är fel med att rasta sin katt i koppel? Dessutom har ju kattens ägare ändrat sig och tänker inte längre låta kissen ifråga gå fritt ute. det måste väl ändå ses som positivt.

Det finns dem som menar att det är helt fel att ha innekatt. De skulle lika gärna mot bakgrund av sin övertygelse kunna få för sig att stjäla katter för oss som har innekatter. Vigilanterörelser brukar inte vara särskilt lyckosamma. Framförallt blir de ett hot mot demokrati och rättssäkerhet när gemene man tar lagen i sina egna händer.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Imasy
0

Jag undrar vad Raja har att säga om detta?

Först går man in och skriver om en upphittad katt, kommer med anklagelser emot dess ägare, och sedan bara försvinner.

Jag undrar samma sak som Gunilla, vart finns Musse och hur mår han? Hur långt ska detta behöva gå innan det slutar?

Debattia
0

Har inte tagit del av det material som ni har gjort. Har endast läst trådarna. Det är inte fel ha sin katt i koppel eller lina. menar att jag då inte uppfattar det som enbart innekatt,eller hur jag nu ska förklara mina funderingar,att man kanske fortfarande tycker dom ska vara ute, vilket inte är fel om dom har tillsyn.

Det är inte förbjudet ha katt i ett område som inte lämpar sig för katten, men vad kan hända ,knarkare,hundar,trafik o.s.v.????

Reagerar själv om de tamkatter som grannarna släpper ut intill kattkolin vi håller på att hjälpa.

Varför lovar den andra att hon ska få tillbaks katten ??Att hon ska ringa och sen inte hör av sig? Som sagt,svårt bilda mig en uppfattning i detta fallet !! Finns inte vitt eller svart,brukar i regel vara grått.

Debattia

Lena
0

#11 Nej svart och vitt brukar saker och ting sällan vara. Tror man det gör man oftast en felaktig bedömning av situationen. Det jag kan säga efter den iformation jag nu fått i den här frågan är att det inte på något sätt går att försvara R´s beteende. Det enda rätta är att återbörda Musse till sin ägare. Och om R av någon anledning inte kan lämna tillbaka katten borde h*n i alla fall meddela Musses ägare vad som hänt med honom. Att gå i ovisshet är det värsta som kan hända.

Gronstedt
0

Ja, att bara försvinna så här utan att ge besked är hemskt och fruktansvärt fegt. Stackars Musses matte som inte får veta!

Caitlin
0

Vet man om att katten har en ägare som saknar honom, måste man bortse från sitt eget behov och lämna ifrån sig katten trots att man hunnit fästa sig vid katten.

ChristinaGbg
0

Hej

sitter jag på min balkong så har jag katten i lina när jag sitter med den  för att den också skall få lite luft det är inte konstigare än så.

katten är mkt mer skyddad än många andra katter jag släpper den inte med blicken en sekund , det kan jag lova någon kan ju stjäla den man vet ju inte vad det finns för människor  det är ngt man har lärt sig.

R känner inte mig alls och där jag bor finns dit inte massa knarkare , jag bor inte mitt inne i stan

så en massa antaganden om ngt man inte känner till skall man

inte uttala sig om.

Jag bor i ett mkt fin omtyckt bostadrättsområde med vädigt vackra trädgårdar och grönområden med mkt äldre människor och barnfamiljer.

Jag går inte ut och tar en katt som ser ut att mår bra och annonserar och sedan behåller den, det tycker jag är oseriöst.

Det finns många katter i nöd som behöver omsorg och mat

och är man seriös så satsar msn på att hjälpa dem 

Och frågan är var är Musse nu? och hur mår han?

Är man seriös så kommer man och hälsar på mig och lär känna mig

R har blivit inbjuden i mitt hem för att hälsa på mig och se hur jag bor och hälsa på min andra katt men hon är inte villig ens att ringa och göra det , då tycker inte jag man är seriöst ialla fall.

Ha en trevlig kväll

Mvh

Christina

annebeate
0

Jag har skickat meddelande till dig Christina.

Kalli
0

Jag försvarar inte alls Rajas beslut att ta katten, men även om det inte är mitt inne i stan så finns det många vägar med både bilar, spårvagnar och bussar samt E45 som inte alls ligger långt från Majorna. Inget idealt ställe att släppa ut en lös katt alltså så jag hoppas verkligen att ägaren ändrat inställning.

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=Kabelgatan+2%2c+G%d6TEBORG

Dagoe
0

Om R nu hade plockat in en katt från samma område, och den katten var påkörd och död, vem skulle då vara hjältninnan och "idioten"?

C har enligt vad jag har läst i tråden saknat katten vid flera tillfällen och vid flera tillfällan hade folk plockat in den. Fler än en gång har katten alltså räddats från att blivit ihjälkörd, -sparkad. Skulle R ha väntat tills hon kunde plocka in katten som påkörd och död? Vem skulle då vara hjältninnan och vem idioten?

Norrann
0

Jag ser varken hjältinna eller idiot här.Det jag ser är att någon olovligt förfogar över en annans katt.

Om denna person tycker att kattägaren har dålig djurhållning då borde det anmälts,att ta katten ändrar ingenting till det positiva.OBS!Att jag inte har någon åsikt om ägarens skötsel,det hör öht inte till saken här,det är en helt annan fråga.

Tyvärr,det är sådana här saker som ger hittekattsfolk dåligt rykte.Då menar jag - att ta en katt från ägaren - inget annat.Det är fult gjort och förekommer tyvärr alldeles för ofta!

Håller tummarna för att katten kommer hem snart.

Dagoe
0

Håller med dig att det juridiskt inte är okej att ta en katt man vet har en ägare. Tycker bara det är intressant att ta upp frågan här då det oftast reageras med avsky när folk hittar påkörda katter mitt i stan, ägaren måste ju ha varit en "idiot".

Norrann
0

#20 Jaha,det har inte jag hört någon säga (tråkigt att höra sådant).Själv tänker jag "stackars katt och stackars ägare",jag förutsätter att katten smitit eller att den haft en ägare som var okunnig om farorna.Jag inbillar mig att andra tänker som jag även om jag vet att inte alla gör det,rättare sagt så tänker de flesta inget alls de bara struntar i katten.

I ett sånt läge skulle jag ta katten till veterinär och efterlysa ägaren på alla sätt och anmäla upphittandet till polis.Lyckligtvis har jag hittills sluppit.

Sara
0

Är inte kattmänniska men det är helt otroligt att folk kan göra nått sånt om inte katten är uppenbart misskött. Bara för att katten var en utekatt så är den inte misskött.

Hade någon av mina illrar rymt och den som hittade den inte lämnat tillbaka den, så hade jag satt mig vid dennes dörr och väntat.

Sara

Alexej
0

Raja gjorde allt rätt i början. Tog genom mormorn in en vilsen katt, hängde upp lappar, ringde polisen, var till veterinären osv. Jättebra!

Men sedan blev det fel genom att inte lämna tillbaka katten till ägaren.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

kattassen
0

#23 Word!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hawknestgrove
0

JA och jag kan inte låta bli att undra var finns Musse nu? Det är det som är viktigt!

Sara
0

Jag tror hon har behållt honom som sin.

Sara

Lena
0

Det minsta Raja kan göra är att kontakta Musses matte eller någon av oss här på Hittekatter och berätta vad som hänt kissen.

Mison
0

Undrar om Musse har fått komma hem ännu…Rynkar på näsan

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Misan
0

Jag hoppas att Musse fortfarande lever och har hälsan, snälla ge hans matte frid nu och tala om vad du har gjort med katten!

maggan47
0

har nu läst båda trådarna, och kan bara säga Lämna tillbaka katten, vi som inte har utekatter, kan ju få en rymning av någon, och någon tar in den, sedan upptäcka att du inte får den tillbaka, här har ju katten varit ute, men ägaren säger ju själv att så blir det inte i fortsättningen, och det du gär Raja, är egenmäktigt förfarande, alltså en brottslig handling, hoppas Musse har det bra i alla fall, men har en lillasyster somväntar hemma, du säger ju också att du inte kan ta hand om den, ska den komma till ytterligare ett hem, istället för sitt ursprungliga, fattar inte resonemanget bara, avsluta historien snyggt nu, bara

Maggan47

Hawknestgrove
0

ja lagens kvarnar får väl mala

LeS-
0

Är det ingen som vet om Musse kommit till sin rätta ägare?

vad händer?

chigak
0

Om det varit min katt så hade jag polisanmält upphittaren för längesen…

LeS-
0

#33 Vad jag förstått så är "upphittaren" redan polisanmäld

Puma77
0

#34 Ja det stämmer att upphittaren är polisanmäld men det malas så sakta.

//Pia

chigak
0

Aha, sorry det hade jag lyckats missa.Skäms

Ankie
0

men det är ju helt sanslöst, vad har hon gjort med katten som inte lämnar tillbaka den. Klart att det är något, om hon har sålt den eller om katten är död eller vad är det som gör att man inte talar om. Har hon varit aktiv här på ett tag eller nån annanstans, någon som vet?

soso
0

Något nytt?

Debattia
0

Undrar hor det är med katten ?????

Debattia

Imasy
0

Raja har var aktiv på andra iFokus sajter, såg henne senast i förrgår tror jag det var, så borta är hon inte.

Har lite svårt att förstå hur man tänker när man sitter på ett öppet forum och skriver att man inte tänker lämna tillbaka katten utan att ha några belägg för det eller ens våga stå för vad man har gjort.

Att bara stoppa huvudet i sanden och låta bli att svara på vad som hänt Musse gör nog knappast saken bättre.

martdat
0

nä jag undrar jag med,,, känns väldigt olustigt…..

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

annebeate
0

Har polisen inte gjort något ännu får man  kallt räkna med att inget händer under sommaren då polisen pga semestrar endast brukar hinna ägna sig åt högprioriterade ärenden. Det gäller att som anmälare ständigt ligga på.

Delvoriah
0

Är det någon som har träffat Raja på plats? Jag som bor i Göteborg skulle gärna vilja träffa båda och prata med dem - försöka hitta ett samförstånd. Medla lite… försöka komma till någon slags försoning… allting kanske inte går att lösa över internet…

http://brisingasmycket.se

LeS-
0

#43 Jag skulle kunna tänka mig att de kan sköta det bättre själva. Jag menar, om inte Raja vill, kan ingen tvinga henne såvida inte polisen dyker upp, tyvärr.

Delvoriah
0

#44 De verkar ju inte alls kunna sköta det själva vad jag har förstått, och om polisen inte hinner med att ta tag i ärendet så kanske det går att lösa från andra håll.

LeS-
0

#45 Hur skulle du kunna hjälpa till? Du kan ju inte tvinga dig in hos Raja. Vad jag förstått gömmer hon sig, hon svarar inte på samtal, inte på inlägg, inte på mejl. Tydligen inte heller när Musses ägare ringer på dörren..

Det enda är om du stalkar henne inte sant?

Delvoriah
0

Ödmjukhet, vänlighet, kommunikation, lyssnande, förståelse, medkännande… jag hade inte tänkt att tvinga mig på någon - bara bjuda in till ett öppet samtal och att lyssna.

Men det är lungt - jag är en människa med många idéer, och jag fick en idé nu och skrev om den här. Om det inte verkar vettigt så släpper jag det.

LeS-
0

hehe Glad

Det verkligen jättebra att du har ideer! Saken är den att om hon själv inte vill lyssna, hur ska du då kunna prata med henne?

Du kan ju försöka bjuda in henne till ett öppet samtal, frågan är om hon ens kommer svara på den inbjudan. Men du kan alltid försöka! Lycka till!

Delvoriah
0

Men det handlar inte om att Hon ska lyssna - det handlar om att Jag ska lyssna… och även om hon inte säger något, så borde hon höra, se och läsa… jag tror att det är svårt att låta bli. Därför tänker jag att man kan försöka och får man något resultat så får man det, och får man det inte så har man åtminstone försökt… :)

Imorgon ska jag se om jag kan komma på något bra sätt.

LeS-
0

Om hon inte vill prata, hur ska du då lyssna? Hon vet MKT VÄL att vi skriver om henne på denna tråd men jag vet också att hon viftar bort allt och ser inget, hör inget, vet inget.

Självklart ska du försöka! berätta hur det har gått imorn ok?

Delvoriah
0

Jag har lite fler idéer som jag tänkte testa…

Jag berättar imorgon eller senare i helgen.

Alexej
0

Jättebra Delvoriah!

Debattia
0

Tycker 51 har mycket bra förslag !!!!!!!

Debattia

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Alla sätt till en lösning är väl toppen. Hoppas du kan hjälpa till Delvoriah

MariannE11
0

önskar dej lycka till Delvoriah…. alla sätt är värda att testas i det här fallet…tycker du har det rätta tänket…o sen får vi hoppas att det går hela vägen fram…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

änglaflickan
0

Puttar!

liinah
0

av tystnaden att döma känns det som att musse fortfarande inte fått komma hem. jag hoppas dock att jag har fel!Rynkar på näsan

anebit
0

Christina har inte varit inloggad sedan den 30 maj.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Minka040
0

Gud, vilken dålig stil att katten inte verkar vara tillbaka än… Man kan inte utge sig för att vilja hitta ägaren för att sedan ha en massa invecklade kriterier som ska uppfyllas innan man lämnar tillbaks katten…

Jag kan tänka mig hur ledsen man måste vara när ens katt blir stulen på ett så fräckt sätt. Gråter

LeS-
0

Delvoriah: Hur gick det med försöket?

*nyfiken*

Delvoriah
0

#60 Jag har haft så mycket att göra med kattfamiljen som flyttade in här i lördags samt med förberedelser inför midsommar, att jag faktiskt inte hunnit. Jag ska ta tag i det så fort det lugnar ner sig lite!

LeS-
0

#61 Ok, berätta om hur det gått sen! Lycka till och glad midsommar till alla Glad

MaalinF
0

Har läst hela historien nu, helt sanslöst.

Minka040
0

Ja, händer det inget? Rynkar på näsan

MariannE11
0

jag undrar vad som händer… liksom många andra gissar jag….

anebit
0

Jag har nyss pratat med Christina i telefon och det har inte hänt någonting än.

Polisen prioriterar inte detta ärende men anmälan ligger kvar.

Tydligen är det Rajas farmor som bor där Raja varit och ringt på så Musse är inte där utan hos Raja som bor på annat ställe.

Christina orkar inte gå in och skriva i tråden eftersom allt rivs upp igen då, men har gett mig tillåtelse att skriva detta.

När och om hon får hem Musse så kommer hon att uppdatera direkt.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Minka040
0

Stackars Christina… Jag håller mina tummar för henne, historien är fruktansvärd…

Tack för informationen!

Alexej
0

Ofattbart! Undrar var katten är nu!

MariannE11
0

tack för rapporten anebit….förstår att det känns jobbigt att inte få sin kisse tillbaka….hoppas snart att katten är på sin rätta plats…

Hawknestgrove
0

ja det där är inte snällt. för nu har hon j lovat att hålla katten inne!

axilur
0

Jag förstår inte varför Raja inte kommer hit och försvarar sig, eller åtminstone säger NÅNTING, förklarar. Man börjar ju fundera på om hon har sålt eller omplacerat kissen…

/Anneli

sagan
0

Någon som vet om det hänt ngt här?

Alexej
0

ne, ingen aning

Ankie
0

Ja men denna har jag helt glömt. Är det ingen som vet nåt?

änglaflickan
0

puttar!

Lena
0

Tyvärr inte! Jag har inte hört något mera varken från kattens ägare eller den som tog in honom. Verkar inte som någon av dem är aktiva på sajten längre.

Hawknestgrove
0

OCh jag fick inget svar på mitt brev heller.

MariannE11
0

mysko… hade ju känts skönt att saken blivit uppklarad….

maggan47
0

tycker också det hade känts bra med ett avslut, nu blir funderingarna ännu fler, när ingen av dom aktiva är kvar längre på sajten  

Maggan47 misstänksam

Hennum
0

angående medling så är det något som nog skulle behövas oftare när det gäller hittekatter. att ha en oberoende person som inte dömer och som gärna lyssnar på båda sidor tror jag kan göra susen. sedan kan denna oberoende personen förstå båda sidor och kanske förklara saker för allihopa utan att man missförstår med meningen. så jag tycker det var en utmärkt idé. plus att folk brukar ofta vara väldigt sugna på att prata om sig själva och sina problem. ;)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Delvoriah
0

Jag har tyvärr inte lyckats få någon kontakt… jag önskar att jag kunde göra mer… Gråter Ledsen folk…

Lena
0

#81 Verkar ju tyvärr inte som att någon av de båda parterna är aktiva här på sajten längre. Då är det inte så lätt att få kontakt. Din tanke var dock mycket god.

MariannE11
0

vad tråkigt delvoriah´….ibland vill man så mycket men man får ingen chans…. men en sak är säker… man ska ALDRIG ge upp…..

Hawknestgrove
0

nä och mitt brev till Raja fick jag inte heller svar på….

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.