Vidar och Fingal söker hem
Nu är det tyvärr dags för våra två kastrerade hankatter Vidar och Fingal som vi varit stödhem åt i några månader, att flytta.
Det är två lekfulla, nyfikna och snälla katter som jagar flugor med norsk skogkatt i generna vilket tydligt syns på Vidar. De borde vara någonstans mellan 2-4 år, men det är inget vi kan veta. Båda tycker mycket om att sitta i fönstret och se på allt som händer utanför. Den korthårige Fingal är lite modigare än Vidar, som håller sig mer för sig själv, men samtidigt är lite lugnare.
Dessvärre är de fortfarande skygga efter allt hemskt de varit med om i västra skåne där en norsk skogkattuppfödning flippade ur, där bodde de innan de kom till oss tillsammans med många andra katter som alla var utmärglade och vanvårdade. På balkongen fanns det åtta döda kattungar. Men katterna gör framsteg med jämna mellanrum, flera andra katter från samma ärende är nu tama, och nu kan vi klappa våra med en borste. Så småningom kommer dessa två att bli hur tama som helst, men de behöver tid.
Pojkarna ska helst flytta tillsammans, då de tycker mycket om varandra och är varandras stöd och trygghet. De behöver ett hem med mycket tid och förståelse, och lugn. Vidar och Fingal har aldrig levt ute och ska därför vara innekatter. De är båda två kastrerade, avmaskade, id-märkta och ska snarast bli vaccinerade.
Dessa är i Djurhemmet Tigerharens regi och adoptionsavgiften de tar för varje katt är 600 kr. Dessa pengar går till andra hemlösa katters eller andra djurs vård.
Vidar och Fingal finns i Bollerup på Österlen i Skåne.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Tänkte berätta lite om framstegen som skett.
Pappa kan klappa Fingal nu, när som helst. Fingal slänger sig på rygg framför pappas fötter och vill bara gosa. Vilket han absolut inte gör med mig, men det beror på att jag är där så sällan. Pappa har även lyckats klappa den lite blygare Vidar ett par gånger vid matskålen.
Dom här två grabbarna tar steg efter steg mot att bli riktigt tama katter. Nu vill de bara ha ett riktigt permanent hem oxå.

puttar för dem två och ett permanent hem.

pappa har lyckats klappa vidar nu oxå, han gick fram till pappa och visade att han ville bli klappad. Så nu kan pappa klappa båda när de ber om det. :P
Jag kan verkligen inte det. Däremot äter de med nöje burkmat ur mina händer nästan så de sitter i mitt knä.

Idag har jag klappat båda två jättemycket! :D de är så fina de här katterna. Jag har till och med lyft Fingal lite.