Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattberättelser
Läst 631 ggr
Lena
0

Vi vill höra om Oscar, Lena!

Lena berättade för oss om katten Oscar som bor i hennes bostadsområde. Vi har följt d et hela med spänning.

Hallojsan Lena! Din söta berättelse om Oscar har vi väl alla följt med spänning. Vi har också sörjt med dig, när vi fick veta, att han inte kunde vara i sitt hem längre, p g a att den gamle katten återkom. OBS! Ingen skugga på någon i detta fall, vi har ju följt med i historien hela tiden. Vi vill bara gärna höra, hur det går med den snälle killen? Har någon visat intresse av att ta honom under sina vingars beskydd förutom du? Vi är så nyfikna!

Jag lägger in Gunilla.H artikel i ett inlägg i stället då det kom lite fel och inte går att ändra på sedan det väl är inlagt. //Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
0

Svar på frågorna kommer här.

Oscar kommer fortfarande till den äldre mannen, som bor granne med oss, morgon och kväll för att äta riktiga skrovmål. Dock är han lika fientligt inställd till mannens äldre katt. Jättekissen som sprang bort och sedan kom tillbaka när väl Oscar flyttat in.

Oscar ser tjock och välmående ut och har fin päls. Jag har behandlat hans öron mot öronskabb på veterinärens inrådan. Detta för att kunna ta in honom till oss och pröva hur det går. Nu har vi varit bortresta och sambon kommer hem först imorgon vilket gjort att det inte gått att starta operationen ännu. Någon behöver vara hemma hos katterna. Själv är jag borta mellan kl. 7:00 - 19:30 varje vardag. Det blir ju lite svårt att ta in Oscar när ingen är hemma och kan se till dem.

Mannen är fäst vid Oscar och vill egentligen inte att han flyttar från området. Jag har lovat honom att vi ska var noga och välja en utmärkt ny matte/husse åt honom och inte låta honom flytta förrän det är ordnat.

Summa sumarium; det går ingen omedelbar nöd på Oscar som har det bättre nu än innan vi började engagera oss. Nu är han ju kasterad, öronmärkt och har en fast matplats. (Mannen har kattlucka så Oscar kan komma och gå precis som han vill och där finns alltid mat) Dock är det inte så perfekt som vi vill att det ska vara.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Toppen Lena! Du berättade det för mig i ditt PM, men jag tänkte att alla ville höra! Det ljusnar!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

Anledningen att jag vill pröva lite med våra katter är för att se om Oscar är en utpräglad ensamkatt eller om det bara är en tillfällig situation som uppstått mellan dessa två katter. Bra att veta när vi söker permanent hem sedan. sambon är så bra med katter så det kommer snart att visa sig.

//Lena

vanessa
0

Trevligt att läsa om detta. Du är en klok person som tänker ett steg längre. Allt för Oscars skull. Håller tummarna.

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Hawknestgrove
0

JAg vet. Läste det och blev som sagt väldigt bestört.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

#6 Ja det var en tung nyhet för oss alla. Farbrorn var också ledsen för som han sa gillade han Oskar väldigt mycket och tycker det var tråkigt att hans gamla katt och Oskar aldrig kunde bli vänner.

Kopierar in vad som hänt ifrån den andra tråden jag skrev den 23/12:

Oskar är död - sorg i Alvhem!

Många kommer kanske ihåg Oskar hittekatten som jag skrivit om tidigare i olika trådar/artiklar här på sajten.  

Oskar var en hittekatt som funnits på plats i den lilla byn Alvhem i ca tre månader när vi flyttade in här i slutet av juli. Ingen hade under den här tiden gett sig till känna som ägare. Kissen matades av grannarna, men började bli bångstyrig då han nu var könsmogen.  

I september kastrerade vi Oskar samt öronmärkte honom. Han flyttade sedan in hos en äldre granne som precis blivit av med sin katt. Allt verkade frid och fröjd och mannen var så glad över Oskar. Efter ca 1½ vecka kom mannens förra katt tillbaka efter att ha varit på vift i över en månad. Vi hoppades de båda katterna skulle finna varandra efter hand. Det visade sig dock inte gå så bra. De gillade inte varandra alls och Oskar ville inte längre vara inne mer än de stunder när han kom för att äta.  

Vi hade precis bestämt att vi skulle pröva med Oskar hemma hos oss för att se hur han gick ihop med andra katter. Det känndes viktigt att veta om Oskar vara en utpräglad ensamkatt eller om det bara var tillfälligheterna som gjorde att de inte gick så bra med grannens katt. Tanken var sedan att börja leta efter ett nytt hem. Under tiden ville mannen gärna fortsätta att ha anvaret för Oskar som han hade fäst sig mycket vid.  Problemet var dessutom att vi först skulle resa bort och inte kunde börja med anpassningen förrän vi var hemma igen.  

Nu när vi var redo att börja sammanför Oskar med våra katter var plötsligt Oskar borta från gatan. Idag fick jag veta att han hittats död utmed väg 45 som går i närheten. Usch nu känner vi oss jättedeppade både sambon, jag och den äldre mannen. Oskar var en sådan utpräglad utekatt att det inte gick att ha hålla honom som innekatt. Han rev bort kattluckan en gång när mannen försökte.    

Vem vill bli min matte/husse? Foto: Lena

Vi tänder ett ljus för Oskar. En kisse som det inte riktigt ville sig för. Varför? Oskar du var ju så fin och jag ville att du skulle få leva som den prins du verkligen var.