Rådvill, hjälp!
Vi har anmält grannen pga hans katter, har berättat om honom tidigare och visst skulle vi ha gjort det för länge sen. Men nu har bägaren verkligen runnit över!
Han har ju 7-8 st ute, som visserligen inte är hans från början utan det är katter som fötts ute. Och så har han två inne, en som enbart får bo på övervåningen och han får bara tillsyn en gång om dan vad vi vet om. Och enligt andra som är och hälsar på denna granne så skriker katten så fort de hör en annan människa och sitter och vill ut genom fönstret. Sen har han en gammelkatt som är den enda han sköter. Sen har vi fått reda på att han har en kattunge instängd på sin toalett utan lådor osv.
Djurskyddsinspektören var ute igår men då skulle grannen iväg så de fick inte veta nåt. Så de ska göra ett oanmält besök till där lite längre fram.
Grannen vet ju inte om att det är vi som anmält men han känner sig väl lite pressad nu. Vi har försökt tidigare att få ut Emil, som katten på övervåningen heter, men då har han vägrat för att han vill ha honom kvar.
Men så nu igår ikväll så frågade han om vi ville ta hand om Emil. Hur fasen gör vi?
Han är kastrerad och fått alla vaccinationer men har dock inget vaccinationskort men vi vet vilken vet det är och vet att det är gjort på honom.
Det vore väl bra om katten kom ifrån denne ägare. Om ni har möjlighet försök att ta hand om kissen nu när ägaren själv ber om hjälp. Han känner sig antagligen pressad nu sedan myndigheten gjort sig påmind.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ni har blivit erbjuden att ta hand om Emil, då kan man ju be att få träffa katten först - gå in dit och kolla läget.
Han måste tala om anledningen varför han vill bli av med honom, kolla in kattungen i samma veva. Så skulle jag göra. Ifrågasätt varför han harkattungen på toa.
Jag tror problemet är gammelkatten som inte tolererar andra katter, men varför har han då en kattunge

Ja vi vill ju ta honom därifrån så fort det bara går! Men det skulle helst behövas nån som kan ta honom vidare. För vi har en aningen fullt här med våra egna, kattungarna och så den högdräktiga honan som är på väg in..
#2 Det är nog ett av problemen men också den att han inte inser problemet i sig. Emil ser honom en gång om dan när han är och ger honm mat och vatten.
Gammelkatten är väldigt speciell, rätt som det är blir den aggressiv när man klappar den osv.
Kattungen har han förmodligen bara skaffat därför att. Just kattungen vet han inte om att vi vet om, vi fick höra det från en gemensam bekant. OCh vi har försökt få det ur honom utan att säga nåt rakt ut men icke.

Min tanke var ju just detta med anmälan då, anmälan innehåller ju bla Emil men om vi tar honom därifrån, vad händer då?

#4 hur menar du ? om du tar Emil så blir han ju din, thats it, bortsett från att emil bara fått tillsyn en gång om dan i stället för två är ju det enda som de kan klanka ned på och det lär ju inte grannen erkänna ändå,,
jag har inte hängt med i alla trådar så jag har missat detta om grannen, men att han har tagit hand om 7,8 hemlösa ute är väll bättre än att de skulle vart helt övergivna, och kattungar på toaletten, nä, jag gillar inte det, men det är många härinne som har katter på toan i börgan när de är akuthem, är de sjuka elr varför har du anmält honom? svaren finns kanske i dina andra yrådar men jag har inte hunnit läsa allt på sisstone,,
ta inte illa vid dig nu men utifrån vad som står här så klart jag undrar varför du anmäler,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

#5 Jo det är klart att han blir min i så fall. Men anmälan gäller de tre katterna han har inne och de som springer ute och alla de är okastrerade och det blir ungar efter ungar och inavel.
Emil bor på övervåningen och ser honom som sagt en gång om dan och har inga lådor eller nåt och det stinker verkligen.
Kattungen har han enbart instängd på toaletten och han kommer inte kunna släppa ut den på nedervåningen där gammelkatten går. Min ena tanke är att han ska göra sig av med Emil också för att kunna släppa upp kattungen där istället.
Ingen av katterna får den skötsel som de ska, Emil har blivit kastrerad och vaccinerad som en bytt tjänst.
Det är bla pga honom som det finns så många katter som springer här, han och så ett par grannar till som inte heller låter kastrera sina utan de springer vind för våg och alla bor enbart ute.
Ja vi har också katterna på toaletten till en början för att de ska lära sig låda osv men det är inte det som det handlar om här.
Och det är flera som har anmält honom vad vi vet.

Hm som sagt, han börjar nog bli nervös. För nyss ringde han och undrade om vi ville ha den kattungen som satt inne på toaletten!

#7 det är ju bra då om han vaknat, hjälp han att anonsera kanske?? menar han illa när han inte tar hand om de ordentligt elr handlar det om okunnighet tänker jag, för om den du kallar grannen i alla inlägg är samma granne så verkar han ju bry sig på ett sätt ändå, inte alla som matar hemlösa, sen att man bara matar o matar o inte kastrerar e ju illa, men okunskap kanske ligger bakom,,, elr nått,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.