Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-status
Läst 2313 ggr
[Anunnaki]
0

Är det inte här så är det där

Jaha, så var det dags för avskjutning igen!

Druke
0

Skrikandes

martdat
0

ja om nån i örnskölsvik vill rädda en katt så är detta ett bra tillfälle, innna fredag,,

står att de antar att de kommer i från ett hus där ägareen flyttade ifrån katterna, hoppas verkligen att han åker dit för det!!!!Skrikandes

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Debattia
0

Undrar om han fick något straff ,den idioten????Skrikandes

Hoppas också här finns någon som kan rycka in och förhidra massakern.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Josefa
0

Jaha, katterna ska skjutas. Vad händer med mannen som är orsak till det hela?

huskatt08
0

Händer antagligen inget med mannen som är skyldig till detta Skrikandes

Så länge det är straff-fritt att begå brott mot djuren lär det bara fortsätta….

Dagoe
0

Skickade följande mail och fick svar inom ett par minuter.

Hej!

Det har kommit till vår kännedom att det till helgen (28-30 augusti) har planerats avskjutning av förvildade katter i Bjärtrå.

Göteborgs Katthjälp anser det vara högst olämpligt, om inte ett brott mot djurskyddslagen och brott mot 16 kap 13 § (djurplågeri) att fånga och avliva förvildade katter denna årstid. Risken är stort att honkatter diar nyfödda ungar som inte klarar sig utan honkatten och som då kommer att självdö. Hur ser länsstyrelsen på detta?

Länsveterinären ville att jag skulle ringa henne då skulle hon förklara Har dock svarat att jag vill ha ett svar i skrift. Jag är inde dum serru :)

Få se vad som kommer.

SamanthaJones
0

#6 Så J*VLA bra skrivet! HEJA DIG!

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Hawknestgrove
0

Fått höra något?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Dagoe
0

ja…. vad ska man säga…. jag mailat fram tillbaks med länsveterinären men hon vill uppenbart inte svara i skrift då de är rädd att det blir fel :-S  Men jag ger inte upp :)

klistrar in konversationen här… börja längst ner … har tagit bort namn mht PUL:

-----------------

Re: SV: SV: SV: SV: SV: Angående avskjutning av katterna i Bjärtrå
Från: Styrelse Göteborgs Katthjälp
Till: Sektionschef Per

Okej.

Ett nytt försök till att få svar på en rätt så enkel fråga. Frågan är riktat till länsstyrelsen som är kontrollmyndighet för tillsyn över efterlevnad av djurskyddslagen. Polisen har samma skyldighet men frågan ställs till länsstyrelsen.

Hur ser länsstyrelsen på infångning av förvildade/hemlösa honkatter för avskjutning under sommartid?
Vi tänker då främst på problematiken att honkatter kan ha lagt små ungar som kommer att självdö när honan avlivas. Göteborgs Katthjälp anser det vara högst olämpligt, om inte ett brott mot djurskyddslagen och ev. brott mot 16 kap 13§ Brottsbalken att fånga in och avliva förvildade honkatter denna årstid. Även vid jakt på vilt finns det ju bestämda jakttider just med hänsyn till avkomman.

Tacksamt för svar och trevlig helg,
Styrelse för Göteborgs Katthjälp genom Miranda Oude Tanke

Länsvet. skrev:
> Länsstyrelsen fattar beslut. Det är upp till polismyndigheten att självständigt verkställa beslutet såsom de finner lämpligt utifrån gällande lagstiftning. Det ligger således på polisen att att säkerställa att så sker.
>
> Lässtyrelsen är villig att diskutera den principiella problematiken med herrelösa katter men finner inte att det föreligger en skyldighet att det ska ske på detta sätt.
>
> Om du inte är nöjd med detta svar ber jag dig ta kontakt med sektionschef            eller förste länssassessor         .
>
> Vänliga hälsningar
> länsvet
>
>
> Från: Styrelse Göteborgs Katthjälp
> Skickat: den 27 augusti 2009 15:07
> Till: länsvet
> Kopia: > Ämne: Re: SV: SV: SV: SV: Angående avskjutning av katterna i Bjärtrå
>
> Nu frågar jag detta inte enbart mht till detta ärende men även rent allmänt. Genom att lst. klart har större kunskaper vad som gäller handläggning av djurskyddsärenden ligger det i sakens natur att lst. svarar på denna fråga. Samtidigt är det i detta ärende lst. som handlägger och tar beslut. Polisen är bara den verkställande instans.
>
> Återigen, hur ser länsstyrelsen på infångning av hemlösa/förvildade honkatter denna årstid?
>
> /Miranda
>
>
>
>
> Länsvet skrev:
>> När det gäller verkställigheten av beslutet är det polisen i Kramfors som ni bör tala med. Jag ber dig därför ta kontakt med dem.
>> Vänliga hälsningar
>> Länsvet

>> Från: Styrelse Göteborgs Katthjälp [mailto:styrelsen@goteborgskatthjalp.com]
>> Skickat: den 27 augusti 2009 14:14
>> Till: länsvet
>> Ämne: Re: SV: SV: SV: Angående avskjutning av katterna i Bjärtrå
>>
>> Vi är självklart öppet för en dialog om förvilde katter, TNR mm. Det är ju det vi brinner för. Men i första hand vill vi ha ett svar på frågan hur länsstyrelsen ser på infångning av honkatter denna årstid.
>> Svara gärna på denna fråga till att börja med.
>>
>> /Miranda

>>
>> länsvet skrev:
>>> Anledningen till att jag vill att vi bör samtala istället för att skriva är att jag vill ha en dialog med er.
>>> Vi har ett mycket gott samarbete med djurskyddsorganisationerna här i länet och så sent som i våras träffades vi och bland annat diskuterade detta med förvildadade katter. Sakfrågan är mycket viktig. Och det är verkligen tråkigt om ni, Göteborgs Katthjälp, inte vill ha muntliga dialog med mig.
>>> Vänliga hälsningar
>>>Länsvet
>>>
>>>
>>>
>>> Från: Styrelse Göteborgs Katthjälp [mailto:styrelsen@goteborgskatthjalp.com]
>>> Skickat: den 27 augusti 2009 13:39
>>> Till: Länsvet
>>> Ämne: Re: SV: SV: Angående avskjutning av katterna i Bjärtrå
>>>
>>> Vi vill gärna ha ett skriftligt svar på frågan om hur lst. ställer sig till avskjutning av katter denna årstid mht risken på diande honor.
>>> Vi hänvisar till Förvaltningslagen där det stadgas att en myndighetens serviceskylldighet även ska innefatta kontakt genom elektronisk post och att myndigheten även ska kunna svara på frågor på detta sätt. om den enskilde så begär.
>>>
>>> /Miranda
>>>
>>> länsvet skrev:
>>>> Hej igen
>>>> Jag vill gärna att vi talas vid per telefon, eller träffas.
>>>> Vänliga hälsningar/ Länsvet.
>>>>
>>>> Från: Styrelse Göteborgs Katthjälp [mailto:styrelsen@goteborgskatthjalp.com]
>>>> Skickat: den 27 augusti 2009 13:08
>>>> Till:
>>>> Ämne: Re: SV: Angående avskjutning av katterna i Bjärtrå
>>>>
>>>> Hej och tack för snabbt svar!
>>>>
>>>> Vi har gärna ett svar på frågan i skrift. Hoppa det går bra.
>>>>
>>>> Mvh,
>>>> Miranda Oude Tanke
>>>> Göteborgs Katthjälp
>>>>
>>>>
>>>> Länsvet. skrev:
>>>>> Hej!
>>>>>
>>>>> Tack för mail. Ring gärna mig så att vi kan ha ett samtal om situationen för de aktuell katterna.
>>>>> Vänliga hälsningar länsvet
>>>>>
>>>>>
>>>>> Från: Styrelse Göteborgs Katthjälp [mailto:styrelsen@goteborgskatthjalp.com]
>>>>> Skickat: den 27 augusti 2009 12:29
>>>>> Till: länsvet
>>>>> Kopia:
>>>>> Ämne: Angående avskjutning av katterna i Bjärtrå
>>>>>
>>>>> Hej!
>>>>>
>>>>> Det har kommit till vår kännedom att det till helgen (28-30 augusti) har planerats avskjutning av förvildade katter i Bjärtrå.
>>>>>
>>>>> Göteborgs Katthjälp anser det vara högst olämpligt, om inte ett brott mot djurskyddslagen och brott mot 16 kap 13 § Bb (djurplågeri) att fånga och avliva förvildade katter denna årstid.
>>>>> Risken är stort att honkatter diar nyfödda ungar som inte klarar sig utan honkatten och som då kommer att självdö.
>>>>> Hur ser länsstyrelsen på detta?

martdat
0

jises vilken människa på länsstyrelsen , Vill hon inte stå för sina beslut=???? skylla allt på polisen,, , vad omoget, Bra du inte ger dig Miranda, och du har rätt i att man ska ha sådant här skriftligt, i värsta fall kan man banda samtalet men skrifligt är alltid bässt, jag undrar med om den tydligen kände djurägaren som övergav dem kommer att åtalas?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

brutt
0

Vad man kan säga kan man också skriva ,annars är det något som inte står rätt till och snart är det fredagGråter

Dagoe
0

Jag vill absolut ha ett svar i skrift då jag annars inte har något att komma med om det skulle behövas. Vi får se om hennes sektionschef hör av sig imorgon…

Druke
0

Bra jobbat, Miranda! Till slut måste de väl ändå lyssna?