Vikten av Försäkring
Siw Ågren på Chickas Minnesfond har bett oss lägga ut denna viktiga uppmaning:
Om du är inne mycket på hittekatter i Fokus vore jag också tacksam för en spridning och diskussion av vikten av att ha sina katter försäkrade.
Tyvärr är det inte ovanligt med ansökningar på mycket stora belopp för katten har råkat ut för en olyckshändelse. Bara över helgen har det kommit två ansökningar varav den ena är på 30 000:- för katten har blivit påkörd och opererad och är inte försäkrad. Det ska vara en hittekatt från början men den var ung och skulle vara innekatt så man har tänkt att det är en onödig utgift med en försäkring. Tyvärr inte helt ovanligt. Och jag får mail, att kan inte fonden bidra så får katten avlivas. Man lägger över ansvaret på fonden att betala för ens katt som man själv valt att inte försäkra. Och hur gärna vi vill, så finns det inga möjligheter att ge ut så stora bidrag och lösa djurens räkningar för vård. Då skulle vi få säja nej till flertalet ansökningar. Så, en livlig diskussion om djurförsäkringar är alltid bra.
Med vänlig hälsning
Siw Ågren"
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Så sant! 
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
håller med, det är att begära för mycket av fondpengar, när man väljer att inte försäkra sin katt, så stora utgifter är inte försäkringen, kan betalas per månad, vet inte exakta beloppet, men under 100 lappen har Agria i alla fall, och det är billigt, i förhållande vad det kostar i veterinärkostnad, vet av erfarenhet hur dyrt det blir, med Beatas operation, och hennes Forl samt HCM, sammanlagt gick det på 18.000, jag betalade 4.000 själv, lite skillnad mot 18, eller hur, så vad ni gör försäkra era kissar, jag är också försäkringsfadder åt KKS, 1 kisse, betalar 85,- i månaden, Agria +, så i alla fall denna kisse har vård, utan att det kostar allt för mycket
Maggan47
Det är ju egentligen jättebilligt med försäkring ställt i relation till vad det verkligen kan kosta hos veterinären om olyckan är framme eller om den lillla kissen blir sjuk.
Jag betalar 63 kr/mån hos Agria för 1 katt. Om man har 3 katter får man rabatterat pris om jag inte är fel underrättad.
Det vore ju verkligen tragiskt om man inte försäkrat sin lilla katt och sedan inte har råd att betala för en operation eller behandling.

Jag fattar inte varför inte folk försäkrar sina djur.
Det är JÄTTEVIKTIGT!
Det kan vara okunskap, då en del tror att man inte kan försäkra en katt.
Jag skulle aldrig våga låta bli ifall olyckan eller sjukdomen är framme.
Man kan inte strunta i försäkring och sen tro att en fond ska betala allt.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
#4 Därför att i vissa fall så kan man helt enkelt inte försäkra katten, för gammal, får inte friskintyg från veterinären osv. Så är det för i vårt fall med Pontus..Men Milou är försäkrad som tur är..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

#5 Ja det är ju en annan sak när katten är för gammal, då förstår jag att man inte kan försäkra den.
Men jag menar unga friska katter. Jag har hört folk säga "kan man försäkra en katt?" "det gör man ju bara med hundar"
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

skitilla att begära pengar av en fond till sina privatkatter, skämmas borde de,
nä jag har inte försäkrat , elr en av dem är det nu genom förra ägarn .inget hemlogt med det, med 6 katter o två kaniner o två marsvin boende här så är det billigare att betala när smällen kommer, 9 av djuren är mina, men sen kan jag oxå få fram pengar om något skulle händå, inte sjutton skulle jag tigga pengar av andra, näääähejj,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#6 Hur okunniga är folk i allmänhet inte när det gäller katter, det finns så mycket okunskap så man blir alldeles ifrån sig när det gäller just våra kära katter!!
Hur ska man få in i människors medvetande allt det som alla kattägare egentligen behöver veta? Hur ska man nå fram och få förståelse för allt det ansvar det innebär att ta sig an en fin kissemiss. Att vaccinera, kastrera, ID-märka och försäkra.
Att försäkra katten är ju nästan det första man bör göra när katten kommer hem (jag förstår att det finns undantag för de som har många katter eller för gamla katter som inte går att försäkra - undantag finns ju alltid).

Jag kan bara hålla med. Jag har till och med försäkrat de två vuxna katter jag är stödhem åt (försäkringsfadder), är de på mitt ansvar så är de. Ser dem som mina så länge de är hos mig!
#9 Det var ju verkligen klokt av dig!

#10 Jag brukar säga att jag inte kan göra något halvhjärtat. För mig är det fullt ut eller inget som gäller. 

Ja..det kan inte nog skrivas om hur viktigt det är att ha katterna försäkrade..jag förstår om man vänder sig till fond om man har ett svårt ekonomiskt läge o önskar lite bidrag till självrisken..då handlar det iallafall om en mindre belastning för fonderna..
känns så skönt att ha alla mina egna försäkrade..känns viktigare än försäkringar på så mycket annat!
Alla katter här hemma är försäkrade likaså hunden. Skulle aldrig törs ha någon oförsäkrad. Vi inte mijonär och har inte råd att ha de oförsäkrade.
Vår 11-årige Musse har nusedan december kostat 32 000 i veterinärvård, varav vi betalt 2 x1100kr i självrisk plus 20% av den summan… Vet inte hur vi skulle kunna lösa hela den summan annars.
Jag fattar inte hur andra törs ha sina djur oförsäkrade (de som kan försäkra vill säga)
Mina katter är försäkrade allihop, men hundarna är faktiskt inte försäkrade. Vi har svinigt höga premier (3 500 per hund/år) på dem beroende på rasen…
Istället har jag sparat 1000 kr/månad via autogiro till ett speciellt djurkonto som jag under inga omständigheter rör. Nu har jag närmare 80 000 på det kontot, en alldeles tillräcklig resurs enligt mig (fast jag sparar förstås fortfarande!). Ingenting allvarligt har hänt mina hundar ännu, men när olyckan är framme kan jag ändå behandla hundarna som jag behagar. (Eller jo, den ena hunden fick vaginit hela tiden så vi bestämde oss för att kastrera. Kostnad runt 7000 för allt. Agria hade ändå inte betalat kastreringen, den var ju inte a-k-u-t ännu…)
Egentligen vill jag väl bara belysa att det finns alternativa lösningar om man inte vill ställa upp på försäkringsbolagens priser. Men då gäller det att inte fingra på penga-potten. Som tur är är jag fullständigt rabiat med pengar så det funkar för mig! 
ja jag har mina kissar försäkrade alla tre som är inne. Tyvärr, så får lilla Mee stå utanför där än så länge…Dessutom, så har jag också en liten sparkassa till katterna, lägger undan 200 kr varje månad till deras konto, som jag tar av när de ska försäkras en gång om året och när de ska vaccineeras.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Minka040: Det är klokt att göra som du gör!
Alla mina tre katter är försäkrade. De två senaste katterna försäkrade jag samma dag de togs in av stödhemmet. Min första katt blev ju svårt sjuk i Toxoplasmos förra våren och fick krampanfall. Då var jag väldigt glad över att hon var försäkrad, nästan hela försäkringsbeloppet gick åt då.
#14 Har förstått att hundar är bra mycket dyrare att försäkra. Måste bero på att de löper större risk att bli skadade och sjuka än katter.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#17 Ja, det tror jag också. De försäkrade katterna lever ju ofta ett stillsamt liv som innekatt, väl skyddade mot omvärldens faror. Hur som helst är det alldeles för dyrt för mig att skicka in 7000 kr per år till Agria. Det är bättre för mig att behålla pengarna och vara mitt eget försäkringsbolag…
Men jag skulle aldrig chansa med mina katter. Allting under 3500 kr känns ju som ett riktigt kap för mig..! 

Finns det åldergräns för att försäka katter? hmm Mary var 10 år när vi försäkrade henne, smartaste vi gjort eftersom hennes försäkring kosta ca 800 kr om året och hon har legat inne hos blå stjärna va2 ggr sen dess, för småsaker igentligen(åker hellre en gång för mkt till vet än en gång för lite) och jag undrar om de inte lägger in katter som är försäkrade för säkerhets skull i bland… Hur som helst hade det kostat ca 7000 kr per gång annars, men vi betalade max 2000 kr själv, så försäkrigen har betalat sig själv flera gånger om. Det enda som krävdes pga hennes ålder var en veterinär besiktning, att ha gamla katter oförsäkrade är bara dumt de är ju de som är troligast att behöva den ju! Men visst man får ju inte försäkra alla katter pga av olika anledningar, men åldern i sig tror jag inte har nån betydelse för hurvida man får eller inte.
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

#19 ja de har åldergräns, osäker , kansk 5 år, jag fick inte försäkra i allafall när kertin flytytade hit, hon var väll 6 då , numera kan man tydligen veterinärbesiktiga o få det endå,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#19 Över sex år så måste man komplettera med veterinärintyg. Någon övre gräns vet jag inte… men det finns för hundar i alla fall.
Visst lönar det sig med försäkring på djuren, i vart fall katter om jag läst och förstått alla inlägg i tråden rätt. Att själv spara är ju också ett föredömligt sätt att agera!
Ja, utan försäkring har nog inte min Virus kanske inte varit i livet, fast jag har nog försökt på alla vis att lösa det, men han har inte varit en billig kisse. Jag hade aldrig haft råd at betala alla hans dyra vette kostnader..Så försäkring är nog en livförsäkring för många katter…
#23 Så gott att höra catfoot att din Virus blivit hjälpt av försäkringen, så underbart att det funkar för sjuka kissemissar. Bra livförsäkring!
Har fått den uppfattningen att det överlag är väldigt lönsamt att försäkra när det gäller katter i allmänhet

Alla våra tre katter är försäkrade som tur är. Och det är ju en liten som summan egentligen. För tänk om olyckan skulle vara framme! Många vet kanske inte att man får 10% rabatt hos Agria om katten är ID-märkt. Vet inte om de går ut med det speciellt mycket.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
#25 Bra att du påpekade det om 10 % rabatt om katten är ID-märkt, det kanske man missar om man inte vet om det! Det gäller väl Agria vad vi vet, känner inte till vad som gäller hos andra Försäkringsbolag. Någon som vet?

#26 Jag vet inte om fler försäkringsbolag har det. Katthemmet som jag hjälper berättade om det, annars hade jag inte vetat om det. Agria gör det inte själva.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Hos Agria får man försäkra gamla katter också. De har ingen åldersgräns. Däremot om katten är över 6 år måste man ha intyg från veterinären. Har katten någon sjukdom, gäller inte försäkringen just för den sjukdomen. Men försäkra kan man.
Alla mina katter har även Agria trygghet försäkring. Det innebär att blir jag sjuk, och någon annan tar hand om katterna, får den personen ersättning upp till 80 kr per dag per katt från och med tredje dagen.
Ja, det här med Trygghets försäkring är ju ett bra tillägg man kan göra för att känna sig tryggare för sina katter om man blir sjuk!
Agria lät mig försäkra min gammelkatt på 13 år när hon kom till mig. Men besiktningsintyget visade ju på problem hon har som Agria la till undantag på försäkringen. Men det känns bra ändå.
Jag har tidigare försäkrat en 10-åring. Han katten en sjukdom, lägger Agria till undantag på försäkringen, precis som du säger, Gisele. Men katten kan ju få andra sjukdomar och för dem gäller försäkringen. Så visst lönar det sig att försäkra en gammal katt också.
Jag har själv tagit hand om en katt som hade AgriaTrygghet försäkring. Husse låg på sjukhuset och Agria betalade 80 kr per dag till mig. Tror, denna försäkring kostar bara ett par hundra lappar per år. Det är också mycket lättare att hitta någon som tar hand om katten/katterna.
Min första katt försäkrade jag hos Agria 1984 och har aldrig haft några problem med dom, fast jag har fått använda försäkringen ganska mycket.
Vad härligt att läsa så mycket positivt med att ha sin katt försäkrad. Det finns alternativ för de flesta och det känns ju så gott och tryggt att ha försäkrat ett mycket älskat husdjur!
Så mycket fina exempel det finns här inne att det finns väldigt mycket att vinna på att försäkra!

Jag hör också till dem som tackat Gud för försäkringar… fast agria-damen sa skämtsamt att nästa gång får jag visa veterinärintyg för minsta kattunge… (hon menade det inte) Jag har nämligen fått tillbaka mina premier tusenfalt. Lilla Geisha som dog förra hösten, var i maxtak varje år de sista åren… (dvs ca 25000kr om året i ersatt vård) och Tamlin, som är hjärtsjuk, brukar kosta Agria runt 8000kr per år. De kostnaderna hade varit alltför tunga att bära för mig ensam. Att Wille är oförsäkrad (blev bara undantag kvar på den stackarn efter att hans ägare torterat honom och lämnat honom) har alltid varit ett orosmoment. Men nu när han är njursjuk (och 16 år gammal) vet jag mig åtminstone ha råd att bära hans behandling till slutet kommer (tyvärr snart, han hade över 500 i krea i julas och det är rätt märkligt att han fortfarande traskar omkring)
#34 Vad gott att höra att du och de sjuka kissekatterna haft så mycket nytta och glädje av dina djurförsäkringar.
Vad fint att du ville dela med dig av dina erfarenheter av att det kan löna sig tusenfalt att försäkra.
Så skönt att dina små kissar kunde få den vård de så väl behövde, eftersom du varit klok nog att försäkra dom!
Tråkigt med Wille (så förfärligt han har haft det med tidigare ägre!), gott att hon kommit till dig! Fantastiskt att han är 16 år!