Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 453 ggr
Tezza
0

Cosmo ska ut å resa!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja på fredag bär det av 50 mil söder ut, ner till Bollnäs. Självklart ska hundar å katter med.

Det jag gruvar mig lite för är Cosmo. För det första måste jag få in han i transportburen, tips? Jag har en stor transportbur som jag tänkte Cosmo och Casper ska få åka i, mest för att de gillar varandra så mycket:) Tänkte försöka locka in han med typ räkor, men om de inte funkar, hur gör jag. Han fräser fortfarande åt en när man kommer mot han och man får inte klappa på han. Han äter ur hande på en, ska jag försöka fånga han då? Är så rädd att han ska tappa förtroendet han har fått för en:(Sen väl i Bollnäs tänkte jag att han skulle få vara i gästrummet i stället för hela huset. Vad tror ni?

Milda och Casper älskar när vi åker ner till Bollnäs för där finns en lång trappa man kan rejsa i på framförallt nätterna, något mamma redan börjat gruva sig för:)

Ankie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Välkommen till Bollnäs Tezza! Här finns det lite snö på backen. Jag förstår din oro för Cosmo och tyvärr så har har jag nog inget tips att ge..Fundersam  Men lycka till ivarjefall och kör försiktigt!

Tezza
0

#1 Tack Ankie!

Lena
0

Jag skulle låta Cosmo och Casper i varsin bur om jag var du. Det kan nämligen hända att katter hamnar i panik när de ska ut och resa och då kan de jaga upp varandra så att det blir värre. Kan även hända katter som normalt är de bästa vänner.

Man kan använda Felliway Spray vid resa. Följ anvisningarna noga, man ska spraya buren en viss tid innan resan och det är viktigt att det inte blir för mycket för då kan det få bieffekter. Brukar göra katterna lugna som filbunkar, det har en avstressande effekt.

Ge inte katterna så mycket att äta innan resan. Förhindrar eventuell åksjuka.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

majvi
0

Går det inte att locka in honom i buren är det bra om man kan få in honom i ett litet rum utan gömmor. Badrum utan badkar är toppen.Man ställer dit buren och ofta springer de in självmant för att de vill komma undan.

När det gäller att locka med mat så kan kissarna ha väldigt långa tassar när de vill få ut godsakerna.Sist använda jag en kopp som jag ställde längst in och sen fick jag mala räkorna för att katten skulle gå tillräckligt långt in.Men Bamse är en stor katt.

Jag tror att det är bra om han får vara i gästrummet sedan . det är väl risk att det blir för mycket annars.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Tezza
0

Tack för era svar och tips!

Fredag blir en spännande dag:)