Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 2031 ggr
amlis
0

Att fånga in en katt?

Hej alla, jag behöver akut råd och tips angående en katt som dök upp här hos oss (långt ute på landet) och som tyvärr börjar bli ett problem.

Situationen: Vi bor utan direkta grannar, har redan två egna hittekatter här. Två gårdar finns inom några kilometers avstånd och deras kattar tittar in här ibland. Enstaka gånger under året dock bara. Vi har en gamal hane sedan länge och för en par månader flyttade även Lillan hit via hittekatter.ifokus (ettårig hona) Båda katter är kastrerade och kommer överens även om de inte syns ihop särskild mycket. De är utekatter på egen vilja, får gå in och ut som de vill i stort sett. Har även tillgång till fler utrymmen än vårt hus och håller sig för det mesta på tomten. Hanen har tidigare gjort en del strövtåg till gårderna han själv men ligger mest och sover här hemma numera.

Han har tyvärr tydligen blivit för gammal för att klara av att försvara sitt revir för den senaste tiden har en annan katt dökt upp här och blir allt envisare med att ta över. Troligen en hane pga storleken, ser rätt så fin ut i pälsen, inte mager men väldigt skygg. Har kollat med alla i "närheten" men ingen tycks känna igen honom. Vi har sett honom vid enstaka tillfällen hela sommaren, då trodde vi fortfarande han kom från en av gåderna och blev nyfilen på Lillan. Men den senaste tiden tycks han dyka upp här i stort sett alla kvällar.

Förutom att den kalla årstiden närmar sig börja situationen blir otrevligt eftersom han ge sig på vår katttjej. Eller så är det hon som retar honom och sedan inte klarar försvarar sig. Lillan har fått bitsår vid flera tillfällen med veterinärbesök som följd och vi vet inget annat än att det kommer från den "främmande hanen". Vi har dock inte sett de bråka, bara iaktagit honom om kvällerna smyga omkring, ibland hört jamanden. Vid ett tillfälle har han jagat upp Tiger i ett träd. Där satt han och fräste arg men verkade egentligen inte särskild skrämd utan satte efter så fort den andre vände om. Särskild rädd tycks ktterna inte vara de vill ut mest hela tiden. Nätterna är vi dock stenhård numera att ha de inne.

Nja, precis tillbaka från semestern måste vi nu alltså ta tag i saken. Frågan är bra hur. Jag är tacksam för allt ni kommer på. Första steget blir så klart att fånga in honom. Vi tog bort alla utematställen redan för ett par veckor sedan men han har varit både på altanen, farstun, i lekstugan, boden mm så han känner sig tydligen rätt så hemma här redan *suck*

Men vad gör vi med en infångad katt? De två katthemmen i länet har redan sagt ifrån och jag har jättesvårt att ha honom här. Klart att vi borde ta kort (har jag inte lyckats med hittills trosts många försök, för det mesta var det redan för mörkt) lägga ut annons, kolla via polis/vet om han är id-märkt. Men under tiden? Tyvärr är sambom helt emot, föreslog så roliga saker som att sätta ut honom någon annastan (jag bara gapade!) eller be bonden att skjuta honom. Gud vad jag blev arg. Inget av detta kommer att hända, vi har flera andra omhändertagna djur här hemma med hans godkännande och han älskar våra två katter, men det visar hur negativ instäld han är mot just den här situationen. Så jag vet bara inte hur jag kan lösa det.

Min första tanke var väl mer, fånga in, ha i boden (funkar bara så länge det är varmt), kastrera, leta efter eventuella ägare men kanske ändå få honom tillräcklig social för att hitta ny ägare… Men som situationen är just nu så är det alltså utesluten.

Hm… förlåt långt inlägg men jag är tacksam för lite peppande och tips av er som kanske har erfarenhet med liknande..

amlis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

amlis
0

Hm, ingen som tycks ha en idè elle ruppmuntran?

Vad jag funderar mycket över: varför är det alltid honan han ger sig på? Försöker han få med henne till sig och hon vägrar? (är ju kastrerad) Annars borde han väl inte skada henne gång på gång? Alla bitsår hittils ha varit på benen, ingen i nacke eller rygg (som nar hanar slåss) …

Håll tummarna evenuell har jag hittat en möjligt ägare!

Alexej
0

Jag är säker att han lugnar ner sig betydligt när han är kastrerad.

Vore perfekt om du kunde göra som du skrev: Min första tanke var väl mer, fånga in, ha i boden (funkar bara så länge det är varmt), kastrera, leta efter eventuella ägare men kanske ändå få honom tillräcklig social för att hitta ny ägare.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Anunnaki]
0

Trots att jag har så många katter så har det hänt flera gånger att hankatter har börjat vara på min gård. Alla mina katter är kastrerade.

Första gången hände för många år sedan. Vi visste var katten hörde hemma och ringde dem så fort katten visade sig. Så småningom upphörde katten att vara här men innan han slutade med det hann en av mina kastrerade hankatter försvinna för gott.

Andra gången hände för fyra år sedan. En katt höll till här och slogs med speciellt två av mina hankatter. Det blev hiskeliga veterinärräkningar. När vi till slut lyckades få tag på katten såg vi att den var både kastrerad och id-märkt. Efter koll såg vi att katten hörde hemma bara 600 m från mig. Det blev en massa rabalder för de som ägde katten kunde inte tänka sig att vi skulle turas om att ha katterna inne två dagar i sänder ett tag och en massa annat. Katten slutade att gå hit iaf.

Nu sedan i våras och i sommar har det varit en okastrerad hankatt här och slagits med mina hankatter. Han kände sig mycket hemma och gick in genom kattluckan men sprang när han såg något så hemskt som mig. Vi fick in honom några dagar men så öppnade han ett fönster och smet. Jag hade satt upp lappar i närheten av där jag bor men inget napp. Men när jag lyckades få lokaltidningarna att skriva om det allmänna kattproblemet och samtidigt satta in en bild på katten så kom kattens ägare på en gång. Sedan tog det mig några dagar att lura in honom i huset så att jag kunde stoppa in honom i en bur.

Jag berättar mina historier så att du kan se att det kan vara en katt som irrat bort sig men egentligen är en gosig familjekatt.

Så om du kan fånga den och kastrera den plus få någon lokaltidning att skriva om katter och fåmed en bild påkatten eller sätta in en annons med bild i något annonsblad så ser du ju snart om det finns någon ägare. Annars blir det väl att trolla fram ett nytt hem åt katten.

amlis
0

#3&4 Tack! Det blev nya bitsår igår, än en gång bara honan, nu dagtid under en kort stund hon lyckades smita ifrån oss, gud så trött jag är på det. Det blir nog sele eller inomhusvistelse tills problemet är löst. Stackars Lillan. 

Har redan börjat leta efter en fälla, inte det enklaste. Men väl enda sätt ju att ta redan på vilken katt det är.

En av gårderna här känner nu troligen igen katten, han är tydligen ofta där men skygg och "onåbar" även för de. Och tydligen har han även haft många slågsmål där med de andra katterna. Verkar inte särskild älskad. Tyvärr har just de intällningen att en kastrerad hane inte jagar längre *suck* så fel, jag vet… men det här lär bli ännu svårare än om han hade varit hemlös.

Men jag funderar ändå på det här med att det mest är honan som blir biten.. för att hon vägrar underkasta sig? Eller lägger hon sig ner i underkastelse men han biter ändå, för att få henne med .. ? Har aldrig tidigare haft en hona så det här känns lite främande.

Magda
0

#5 kan du så tycker jag att kastrera och leta hem är det enda rätta, även om han skulle ha ett hem så är ju kastrering bra ;)

det kan nog vara så att han blir frustrerad över att han inte är säker på om er hona är en hona eller hane och därför slåss med henne, en kastrat luktar ju inte likadant som en fertil hona…

jag tog in en okastrerad hane en gång och där slogs de väldans och jag tror att det var pga att han blev osäker på hur han skulle bete sig mot de kastrerade.

Alexej
0

Honorna är ofta mycket dominantare är hanar. Jag har 2 honor här som bestämmer allt. Den ena för hon är rädd och angriper därför direkt och den andre för att hon vill bestämma. De stora tjocka hanar här flyr när de bara se de. Är det mat då äter honorna först och de unga hanar. De gamla får vänta.

Fast de 2 honor bråkar aldrig med varandra.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

amlis
0

Tillbaka från veterinären med ännu en omgång penicillin. Trist men tack och lov ina alltför allvarliga skador. Hon börjar se lite rufssig ut med alltfler rakade ställen..

#6 Jå, jag kan förstå det att det kan blir konstigt för kastrerade djur.. Att placera om vore onekeligen det bästa men kanske inte möjligt om nu gården anser honom lite som deras. Hm, vet inte riktig hur jag ska förhålla mig mot de nu.

#7 Jaa, inte trodde jag att en ettårig hona skulle försöka sig mot de äldre - och så mycket större - hanar här. Jag lär mig fortfarande mycket nytt om katter :-)

Har börjat försöka övertala den möjliga ägaren om att jag få ta katten till kastration så fort vi ha konstaterad att det är den katten det hadlar om - men nehej *suck* de vill "själv ta hand om problement" ..frågan är hur det bli..  misstänker starkt att de i så fall vill avliva honom. Men de medger ju själv att de inte kan få tag i honom…

Har just pratat med miljöskyddschefen här och han ska försöka få framen fälla *hoppas! Håll tummarna!* men ska jag sedan överlämnakatten till en säker död?! Usch, det här blir allt otrevligare, samtidigt som jag ju själv säger att jag vill helst ha honom bort härifrån…

[Anunnaki]
0

#8 Jag vet vad du menar när det dyker upp en främmande katt som man inte vet var de kommer från men som ställer till oreda och veterinärbesök.

Olika honkatter är MYCKET olika och det skiljer med åren. Min Pellina var en riktig tuffning när hon var ung men nu som pensionär väjer hon och gömmer sig. Andra tuffar till sig. De är som vi människor, dvs olika.

Ta in katten, kastrera den och försök att omplacera den. Om de som bor i närheten hade varit intresserade av katten hade de ju kommit och försökt locka den till sig.

Lycka till!

amlis
0

#8 Tack för dina ord. Jag känner mig så elak mon den här stackars hanen, han rår ju inte för att han inte har ett hem där man bryr sig om honom.

Vill gärna fånga in honom och hjälpa honom till ett bättre liv men än kvarstår problemet att sambon sätter tvärstopp för att inhusa honom här en längre tid *suck* jag får jobba på det…  det lär väl ändå ta lite tid innan vi få tag i honom…