Katthemsfolk! Jag undrar....
Den senaste tiden har jag ovanligt ofta fått återbjud av folk som bokar tid till att komma och ev. tinga en katt. Det händer även att folk kommer och tingar en katt för att sen aldrig höra av sig igen. Läste även i våran gästbok 2 stycken kommentarer att det var så jobbigt att skaffa katt genom katthem…..
Vad har ni för erfarenheter med att folk avbokar eller inte alls hör av sig igen?
/Miranda
Min tanke är när jag läser detta. Att katthemmen tar rejält betalt för katten.
Det kan vara därför den tänkta kattägaren hoppar av.
Bara en tanke bland många
Jenna
Kan det kanske vara att folk backar ut för att de får en del krav på sig när de vänder sig till katthem? De kanske helt enkelt tänker efter och kommer underfund med att kattägandet kräver mer än av de räknat med - helt enkelt får kalla fötter. I så fall kan det trots allt vara bra att de backar. Detsamma gäller om de backar för priset. Jag menar de får ju en katt som är vaccinerad och om åldern är inne även kastrerad. Det är inget som den seriösa kattägaren backar för utan istället tycker är bra eftersom det ändå är sådant som ska göras.
Sedan är det viktigt förståss att vi inte skrämmer iväg bra kattägare med att ha orimliga krav, eller framföra dem på ett sätt så att det feltolkas.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
På vårat katthem tar vi en handpenning på halva köpesumman när en katt blivit tingad.
Jag kan inte minnas att någon har avbokat katt hos oss. Däremot har vi haft många spekulanter som kommit och gått och lovat halvt om halvt att de ska köpa katt men sen inte hört av sig nåt mer…
Jo förresten nån har nog avbokat fast valt en annan katt då istället. 

Jag jobbar ju inte på något katthem, så jag har inget svar på frågan, men jag tror precis, som Lena skriver, att personen upptäcker att ägandet kräver mer än att bara hämta hem en katt. Jag har själv en kompis som var kritisk mot den "höga" summan, och därför valde att ta en gratiskatt istället. Själv anser jag att summorna inte alls är för höga.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

jag vet ochså fler som backat på grund av priset, sisst var det en granne som ville ha en kattkompis men dom backade och köpte via blocket istället. 1000 kronor kan vara högt för en del. även om den är kastrerad, chippad m.m men en del katthem tar faktiskt samma pris oavsett om den är vaccinerad ellr inte?? alla förstår inte att det kostar med så mycket annat omkring

idag blev jag utskälld av någon som frågade om vi "skänkte bort katter och grejer"…. när jag berättade att de kostar 500 kronor (nästa år blir det 700) så hon "att inte alla är rika" , att hon kunde få en katt gratis på Blocket och att jag t.o.m var otrevligt.
Tror dom att det är gratis att driva ett katthem? Tror dom att när dom inte betalar för en katt att maten och sand och veterinärkostnaderna är gratis också?
Jag tycker inte att 500 kronor är mycket penger för en katt som är vaccinerad, avmaskad, kastrerad, id-märkt och registrerad…
Det är inte att vi ställer orymliga krav, problemet är att kattens status är noll!
/Miranda

Miranda: Personligen anser jag att det är väldigt billigt! Tänk vad det skulle ha kostat i vanliga fall.
Vår samordnare fick dagens ris i lokaltidningen av en privatperson då en av anledningarna var hon inte ville betala och spädde även på mer inne i tidningens rishög.
Morgan

Visst det är folk som hoppar av, men inte många. När de bokar katten så skriver de upp namn, adress och telefonnummer. Dag för leverans brukar också bestämmas. Vi ringer och kollar samma dag som vi kör katten. Till 99% så har de som ångrat sig ringt oss. Vilket kan ha att göra med att de inser att det är viktigt att ta ställning. De som är osäkra skriver preliminärbokning på katten. Men även då tar vi alla uppgifter. Kanske är de det som är skillnaden.
De flesta är väldigt villiga att betala för katterna. Vi har lite högre pris på kissarna, från 700-1200 kr, samt katter med stamtavla 2000 kr.
Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Morgan: Satte någon alltså in dagens ris till någon på KKS för att hon inte ville betala för katten? Alltså "köparen" eller missförstår jag dig nu?
Om folk backar för priset på ett katthem för en katt som är vaccinerad, ID-märkt och kanske tom kastrerad och istället köper en katt för en spottstyver på blocket där inget av detta är gjort är de inte rätt ute tycker jag. Då tänker de uppenbarligen inte lägga dessa kostnader på sin katt och har då inte den rätta inställningen.
Vaccinering x 2 kostar 400 - 500:-
ID-märkning kostar 200 - 350 :-
Kastering mellan 500 - 1000 :-
Summa Kr 1100:- - 1850:- som de får för mellan Kr 500 - 1000 Kr om de köper en katt på katthem. Det är ju världens bästa affär ju.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"