*Löst* Avlivning 12 augusti
Nisse och Nissan AVLIVNING 12 AUGUSTI
(Avlivningen ej bokad, men de ringer veterinären då och tar första tid som finns)
Nisse är en ettårig kastrerad hane, blåspotted. En stor gosse, otroligt social. Beter sig som en hund! Pratar och möter upp en när man kommer hem.
Nissan, svart/vit semilånghårig hona på ett år. Väldigt kelen även hon. Ej kastrerad, går på p-piller. Båda avmaskade. Vana utekatter. Barnvana.
Ägaren kan hjälpa till med pengar till honans kastrering, skickar även med katternas tillhörigheter som klösbräda, matskålar etc.
Måste flytta omgående pga allergi. Finns i Hällefors.
Ring Frida, 073-8204807, NU om du kan hjälpa dem!
Maja och Lilla Gubben AKUT
Maja, hona, rödtigré, 5 år. Lilla Gubben, hane, rödtigré, 3 år.
Mamma och son. Kastrerade och avmaskade.
Ägaren ska börja studera era och dit han ska flytta får man ej ha husdjur. Katterna måste flytta innan den 14 augusti, då ägaren flyttar.
Ej vana med hund eller barn. Väldigt sociala och goa katter.
Har bott ute på landet, bor nu tillfälligt i lägenhet och det fungerar bra det med, även om möjlighet att få gå ut vore det bästa.
Ägaren kommer studera i mellan 1-2 år, och allra helst skulle han vilja ha tillbaka dem då.
Han bidrar gärna med matkostnaden för katterna, bara de har någonstans att ta vägen!
Måste vara borta innan fredag, 14 augusti! Kan transporteras.
Finns i Tärnsjö. Kontakta: frida.livlinan@live.se / 073-8204807
Mvh Frida, Livlinan

ojoj :( Hoppas det går att hitta hem till dem.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Men himmel..ännu ett ärende med avlivningshotade friska katter:-(…så less o trött man blir på sådant..tycker ägaren isåfall borde överväga att ta in dom på pensionat tills han finner en annan ägare..eller försöka få hjälp av någon i bekantskapskretsen..
Ursäkta men, det är säkert många som blir förbannade när jag skriver det här, men detta är en sajt för HEMLÖSA KATTER!
Så länge man inte kan rädda de katter som går ute och svälter och som antagligen kommer frysa ihjäl i vinter på grund av att de blivit övergivna, anser jag inte att man ska låta privata katter går före. Det finns en sajt för omplaceringskatter.
Alla hemlösa katter är inte förvildade och det finns faktiskt katter av alla de färger och former där ute som behöver hjälp.
Hur många "fall" har vi inte här på hittekatter och puttningar om katter/kattfamliljer som dumpats av sina ägare på ett eller annat sätt som ALDRIG kommer att få ett hem, de kommer att antingen bli påkörda, misshandlade eller självdö av svält och kyla. De här katterna som annonseras ut har ägare, och de borde kunna hitta hem till sina katter långt tidigare om de bara försöker. Varför måste allt ske i sista minuten?
Detta är i alla fall min åsikt. Ni får tycka vad ni vill, men jag har fått nog med allt daltande med slöa människor som inte orkar ta ansvar för sina egna djur. 
Jag vet inte vad ni tycker som sajtvärdar här på hitttekatter, men är det verkligen rätt att sådan här inlägg ska få ta upp ev. hem på bekostnad av de hemlösa?
Om jag fattat rätt så är det inte TS som hotar med avlivning utan en tredje part.
AnimalLiberation, jag har skickat Pm till dig,
#4 Precis. Var ligger Hällefors och Tärnsjö?
Hällefors ligger väl i värmland`?
Hällefors ligger i norra Örebro län. Frida jobbar för Livlinan och är inte en privatperson som har katter. De avlivningshotade katterna beror på allergi hos barn och föräldrarna är väldigt oroliga just nu för barnet blivit sämre. Även anmälda till oss.
Ingen lätt situation för familjen samtidigt så sorgligt om Nisse och Nissan som bara är 1 år gamla och friska, vad jag förstår, skall behöva dö i morgon.
Någon kan kan ställa upp som tillfälligt jourhem så mera tid ges att ordna hem?
#8, jag fattar att det är en förening som ligger bakom. Men frågan är om de skriver på rätt sajt?
#9 det är också frågan om hur mycket de själva försökt få ut sina älskade Nisse och Nissan?
Här vadar vi i hemlösa/dumpade katter som aldrig kommer att få hjälp, om vi inte ens kan hjälpa dom, varför ska vi hjälpa slöa kattägare, som inte lyfter ett finger för att få ut sina "älskade" katter.
Familjen har tydligen försökt ordna hem via olika sajter. Kan vi hjälpa tycker jag vi skall göra detta. Självfallet skall familjen ta ansvar men alla kan vi komma till en punkt där man gjort allt man kunnat utan att för den skull lyckats ordna hem. Att det i detta ärende skulle vara fråga om en slö ansvarslös ägare finns inget som helst belägg för.
#11 Då har jag nog hittat till fel sajt. De här katterna kommer att gå före de som verkligen behöver hjälp. Jag menar inte bara katter som går ute utan även de som sitter i stödhem sedan flera år tillbaka och som är kastrerade, vaccinerade och id-märkta och som kanske aldrig kommer att få ett hem, även om de är/blivit tama och äntligen fått förtroede för människor igen eftersom¨ "omplaceringskatter" har företräde hela tiden.
Som det känns nu får jag tacka för mig här på hittekatter och hitta ett annat sätta att hitta jämlika människor som kämpar för de katter som verkligen är i behov av hjälp. Det finns många guldkorn här som jag aldrig kommer släppa taget om och som förstår vikten av att öka kattens status. Man hjälper inte till att öka kattens status, snarare tvärtom, genom att hjälpa bekväma människor bli av med sina egna katter av olika anledningar.
Bumbis, självfallet skall du vara kvar på detta forum, du behövs verkligen här. Självfallet skall vi på alla sätt hjälpa hemlösa katter, Jag försöker själv bidra på det ringa sätt jag kan. För den skull skall vi kunna gå in och försöka hjälpa två dödsdömda ungkatter där familjen hittills förgäves sökt hem på olika sätt och där tydligen barnets förvärrade allergi är anledningen till att de inte längre kan ha kvar katterna.

Håller fullständigt med dig Bumbis.
Vi skall inte hjälpa bekväma ägare som vill bli av med sina djur men vi måste vara nyanserade då vi bedömer om vi i en viss situation kan ge en hjälpande hand.

håller med bumbis, ang alergi o barn som blir sämre, de kan ju faktiskt avgräna ett rum till katten medans de letar hem, elr ha den på pensionat, folk väljer självklart själva vilka de ska hjälpa, men jag känner oxå att katter som redan har ett hem och ägare upptar allt större plats härinne, de katter i stödhem är oxå viktiga att de får egna hem för annars riskerar vi att stödhemmen inte vågar ta in nya för de riskerar att bli sittande med dem,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Det finns så många hemlösa katter som mår dåligt. Tänker på alla hemlösa som det arbetas med i Göteborg, Helsingborg, Ronneby och Malmö, som människor kämpar dag och natt för att hitta hem till, där hamnkatterna ligger mig varmt om hjärtat. Tänk om dom kunde få komma in, och många av dom mer än andra få vila sina trötta tassar efter många år ute.
Låt oss inte sätta en kategori katter mot en annan kategori av katter. Det är självfallet oerhört viktigt att vi värnar om de hemlösa i första hand men låt oss inte bli så trångsynta att vi inte kan ge en hjälpande hand till någon i en svår situation.
För mig är alla katter viktiga som behöver hjälp.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Så då är det bättre om dessa avlivas. Näe jag tycker nog att det är bra om det ropas ut på hjälp för dessa arma katter som inte har bett om att få bli avlivade vilket de blir om ingen hjälper de. Så att be om hjälp här på ett forum för hittekatter är väl det minsta man kan göra. Det kanske finns nån som vill ha just dessa katter och då är det väl bra. Visst att katter som inte har något hem borde prioriteras och det tycker då jag att de gör på denna sajt. Vet man om att katter ska avlivas läre man väl få be om hjälp för deras skull. Det är ju inte för ägarens skull man gör det utan för katternas skull.
#20 Tack! Håller med dej. Det finns inte bara svart och vitt här i världen.
Jag måste säga att jag är kluven i denna fråga. Givetvis ska alla katter få hjälp och alla är lika viktiga. Samtidigt är jag inne på Bumbis linje, att det här är en hittekattssajt..
Men, jag tycker att en ev. vidare diskussion kan föras i en ny tråd och inte i den här.
Tycker vi har ändå en bra balans i avlivningskatter och hemlösa katter här. 90% handlar väl ändå om hemlösa katter?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#23 Precis.
Vad Alexej skrev i sin enkla rad i #19 borde vi alla ta till oss.
Issa, jag har skickat PM till dig.
för mig är alla katter viktiga med, men jag måste hålla med Bumbis här. Detta ÄR en sida för HITTEKatter, och ska så förbli tycker jag. Börjar vi tillåta en, kommer nästa…och nästa…och nästa. Och så är detta en sida för ALLA katter och hittekatterna hamnar i skymundan. som ALLTID. OCh då vill inte jag heller länge vara med!
Vill vi hjälpa hittekatterna och höja kattens status, MÅSTE vi sätta ner foten ngnstans mot alla dessa okänsliga kattägare som kastar över allt på oss med ett varmt hjärta för katterna, med ett enda litet ord…AVLIVNING
Utdrag från Livlinan:
--------------------------------------------------------------------------------
Livlinan får dagligen in nya katter som söker hem.
Här är ett axplock av dom som söker nytt hem
Börje, Hittekatt
Hane, blå och vit, semilånghårig. En tjej matar och pysslar om honom, men kan ej ta in honom då hon har egna katter.
Han har bott i lägenheten innan, men sen ägaren dog har han varit hemlös. Den ägaren tog hand om honom då han var hemlös även innan det.
En väldigt social kille, vill ej vara med om en vinter till ensam ute i kylan!
Finns utanför Örebro. Kontakta frida.livlinan@live.se / 073-8204807
--------------------------------------------------------------------------------**
Nisse och Nissan AVLIVNING 12 AUGUSTI**
Nisse är en ettårig kastrerad hane, blåspotted. En stor gosse, otroligt social. Beter sig som en hund! Pratar och möter upp en när man kommer hem.
Nissan, svart/vit semilånghårig hona på ett år. Väldigt kelen även hon. Ej kastrerad, går på p-piller. Båda avmaskade. Vana utekatter. Barnvana.
Ägaren kan hjälpa till med pengar till honans kastrering, skickar även med katternas tillhörigheter som klösbräda, matskålar etc.
Måste flytta omgående pga allergi. Finns i Hällefors.
Ring Frida, 073-8204807, NU om du kan hjälpa dem!
--------------------------------------------------------------------------------
**Stumpen
**
Finns i ett tillfälligt hem, då ägaren skulle bli vräkt om han inte gjorde sig av med honom inom ett dygn.
Men Stumpen behöver ett nytt jourhem där han kan stanna tills permanent hem finns, men allra helst ett permanent hem.
En väldigt mysig kille, kastrerad och ID-märkt. Stumpen är svart, med lite kortare svans.
Inte så stor, har len och blank päls.
Trivs bra med andra katter och uppskattar att få vara ute iband. Finns i Örebro.
Bild finns.
Har du möjlighet att ta hand om Stumpen? Kontakta frida.livlinan@live.se / 073-8204807
Katter i Halmstad, AVSKJUTNING
9 katter i Halmstad behöver akut hjälp! 4 födda förra året, 2 vuxna honor på ca 2 år och en vuxen hane.
Även två kattungar, en grå och en röd/vit. De flesta går att klappa på, men är avvaktande.
Tjejen som matar katterna har press från både grannar och kummun som vill skjuta dem. Grannen har nu tillstånd att sjuta dem.
Då hon inte vill att de ska transporteras långt, ser hon helst att jour eller permanenta hem i Halland är aktuellt.
Kontakta frida.livlinan@live.se / 073-8204807
Vuxna katter och ungar
Ingen av dem är kastrerade. Vana utekatter.
Fia
Gråspräcklig hona. Tillgiven och kelen. 5 år.
Turbo
Lite försiktig, men väldigt trevlig. Stor hane, röd med vitt bröst.
Pärlan
Gosig tjej, sköldpaddsfärgad. 4 år.
Sotis med ungar
Svartsköldpadda, blyg liten tjej. 2 år.
Har nu 4 långhåriga kattungar på 6 veckor. 2 svarta honor, en svart hane och 1 röd hane.
Kan stanna hos mamman tills de är 12 veckor, men behöver då flytta omgående. Avmaskade.
5 kattungar
3 honor, sköldpaddsfärgade och 2 röda hanar. Alla långhåriga. Är nu 7 veckor.
Kan stanna hos mamman tills de är 12 veckor, men behöver då flytta omgående.
Avmaskade.
Akut
Två honor 4 år gamla, Vilda och Saga, avlivas på onsdag om inte ny ägare hittas. Katterna finns i Gbg-trakten. Inga problemkatter! Båda 2 är steriliserade.
Kontaktperson lena.calmestrand@telia.com
**Tam Hittekatt
**
Hankatt, blå med vita tassar, nos och mage. Tam och kelen. Vet ej om han är kastrerad.
Blev matad av en kvinna vid ett hus, som nu flyttat. Missen vandrar fortfanade omkring.
Vill ha ett eget hem!
Finns i Nora, utanför Örebro. Kontakta frida.livlinan@live.se / 073-8204807
--------------------------------------------------------------------------------**
Curry**
En väldigt go hane, 2 år, bruntigré. Van utekatt.
Kastrerad, ID-märkt och vaccinerad. En busig kille som gärna vill ut till ett hem på landet.
Ej van med hund eller barn.
Ägaren har blivit sjuk, och orkar inte längre sköta om honom.
Finns i Örebro. Kontakta: frida.livlinan@live.se / 073-8204807
Prinsen
Grå, långhårig hane på 2,5 år. Kastrerad och id-märkt. Ej van med hund eller barn.
Har tidigare varit innekatt, men bor nu utomhus.
Prinsens ägare dog, har då fått bo under en bekants altan då han är allergisk.
Situationen är ohållbar och Prinsen måste flytta omgående.
Finns i Sundsvall. Kontakta: frida.livlinan@live.se / 073-8204807
Auza - Inkom jourhem 2/7
Väldigt social hona, van innekatt på 1 år. Barnvan. Kastrerad, Id-märkt och vaccinerad. Skulle avlivas pga allergi och utlandsresa.
Finns i jourhem i Sundsvall.
Jourhemmet om Auzra:
Auzra är lite sköldpaddsfärgad , alltså grå med orangeaktiga inslag.
Är ute litegranna på dagarna och det går hur bra som helst, hon älskar att jaga fjärilar och flugor.
Fin i hullet och i pälsen.
Inte så stor, lite kompakt, med ett väldigt flicksött ansikte.
Jag tror garanterat att hon kommer bli en underbar familjemedlem!
Nyfikniken och görbusig, helt enkelt jättefin!
Bild finns.
Bell och Pyret
På grund av allergi inom familjen måste vi omplacera våra två katter. Båda är ca 9 år gamla, de har alltid varit innekatter och är steriliserade. De har inga kända krämpor eller sjukdomar. Deras psyke är stabilt, båda är sociala och tycker om att få vara med där det händer något. Vana med småbarn har de fått då genom vår dotter som är ca 18 månader. De går undan när den lilla blir för påfrestande. De är uppvuxna med varandra, men kan omplaceras var för sig.
Bell är korthårig bondkatt och mycket social. Rödtigré med vitt bröst och nos.Tycker om att bli klappad och leker gärna om tillfälle ges. Innan man vet ordet av har hon krypit upp i famnen och får hon så sover hon i sängen, helst på kudden!
Pyret är en grå/svart långhårig korsning mellan Russian Blue och Norsk Skogskatt. Hon lever ett stillsamt liv där hon tycker om att sitta nära och titta på vad som händer. Matskålen har hon stenkoll på och är snabb på att tala om när maten är slut eller om den inte kommer att räcka hela natten.
Katterna finns i Umeå. Vi kan transportera dem (inom rimliga gränser) och vill gärna följa upp hur det går för dem.
Kan även ordna med vaccination och ID-märkning.
Bilder finns. Kontakta: frida.livlinan@live.se / 073-8204807
Kiwi Inkom jourhem 24/6
Bruntabby, hane. En ung, väldigt social kisse! Ej kastrerad eller id-märkt. Kom hem till en familj för 5-6 veckor, där han ville stanna, men då familjen skulle resa bort kunde Kiwi inte vara kvar. Kiwi finns i jourhem i Arboga. Trvs bra med andra katter, och även som innekatt.
Kontakta: frida.livlinan@live.se / 073-8204807
Smulan Inkom jourhem 23/6
En försiktig liten dam på 4 år. Van innekatt. Kastrerad. Var tvungen att lämna sitt hem pga allergi.
Smulan är en rädd liten katt som behöver mycket lugn och ro för att våga sig fram. Ofta ligger hon gömd någonstans men när hon väl vågar sig fram är hon världens sötaste lilla mysare. Hon har tidigare blivit misshandlad och det har satt sina spår. Hon är mycket rädd för okända människor, många ljud och hastiga rörelser. Smulan drömmer om ett lugnt hem med lugna människor som har förståelse för vad hon bär med sig i sin tunga ryggsäck, gärna till en trygg kattkompis.
Bild finns.
Smulan och Skrållan
Honor, syskon, 1 år i augusti. Sköldpaddsfärgade, bla norsk skogskatt och angora,men är korthåriga, förutom under magen. Sociala och goa katter. Hund, katt och barnvana. Ej kast, id eller vacc. Vantrivs i lgh, måste flytta omgående.
Bill
Hane, rödtigré, 1,5 år gammal. Van att få gå ut och in som han vill, då han bor ute på landet.
Kastrerad, ID-märkt och avmaskad.
Måste flytta då han fortfarande slåss med den nya katten som bott där i ett halvår.
Har annars fungerat bra med andra katter. Social och trevlig.
Maja och Lilla Gubben AKUT
Maja, hona, rödtigré, 5 år. Lilla Gubben, hane, rödtigré, 3 år.
Mamma och son. Kastrerade och avmaskade.
Ägaren ska börja studera era och dit han ska flytta får man ej ha husdjur. Katterna måste flytta innan den 14 augusti, då ägaren flyttar.
Ej vana med hund eller barn. Väldigt sociala och goa katter.
Har bott ute på landet, bor nu tillfälligt i lägenhet och det fungerar bra det med, även om möjlighet att få gå ut vore det bästa.
Ägaren kommer studera i mellan 1-2 år, och allra helst skulle han vilja ha tillbaka dem då.
Han bidrar gärna med matkostnaden för katterna, bara de har någonstans att ta vägen!
Finns i Tärnsjö. Kontakta: frida.livlinan@live.se / 073-8204807
Ansvarig utgivare för detta utskick:
Livlinan. (Tina.livlinan@gmail.com)
www.livlinan.be
Ska jag plocka bort de som inte är hemlösa?
Fast jag förstår inte riktigt denna kababalik över just dessa katter?
Det är väl kanppast de första katterna som det skrivs om här på sajten där ägaren hotar att avliva sina katter?
Nu tycker jag väl förvisso att det är fel med avlivning, men det har ju gått att hjälpa andra tama ägda katter i ett sådant här läge, så varför är dessa mindre värda?
Vi behöver inte diskutera mera när det gäller okänsliga slöa ägare, Nu har vi en annan situation med Nisse och Nissan. Dessa oskyldiga ungkatter behöver ett jourhem. Inte skall de väl behöva dö i morgon???

Jag håller med Bumbis i detta. Detta är en sajt för hittekatter först och främst. För mig är oerhört provocerande när någon hotar med avlivning och visst vill vi alla hjälpa varje katt som är i behov av det oavsett bakgrundshistoria. Jag trodde att vi enats om att vi inte accepterar avlivningshot på denna sajt. Jag tycker att det ska gälla hot även i andra ledet. Dvs ,det är inte mer ok bara för att det är någon annan och inte TS som hotar med avlivning.
Visst bör man ha en pragmatisk hållning som många förespråkar, men risken är som Naquita så klokt säger att accepterar vi en så kommer snart nästa och nästa och nästa. Var drar man gränsen?
Det är beundransvärt att engagera sig i andras människors dödshotade katter som Livlinan gör, men det finns andra och bättre sajter för att leta nya hem för dem. Låt detta först och främst vara en sajt för de övergivna och hemlösa. För dem som hotas av att gå en plågsam död tillmötes p.ga svält och kyla.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
Det har ju aldrig varit några problem att hjälpa när det gällt katter ifrån tex dödsbon eller när en myndighet träder in. Ska vi sluta bry oss i dem också?
Jag måste säga att jag också håller med Bumbis.
Det är HITTEKATTFORUM inte omplacerinsforum. Det är ett forum som ska hjälpa katter som inte har någon ägare som skulle kunna bry sig om dem. Katter som är nästan helt beroende av just detta enda i sitt slag forum. Och då tycker jag att katter som redan har en ägare platsar inte här, tyvärr…
Och så blir jag direkt tvär när jag i rubriken läser ordet "avlivning".
Trodde inte att sådant vår tillåtet….
I det aktuella ärendet med Nisse och Nissan är det inte så att ägaren hotar med avlivning bara för att förmå andra att ta katterna så att vederbörande själv inte skall behöva ta ansvar. Familjen har försökt ordna hem men misslyckats och pga barnets förvärrade situation ser de nu ingen annan möjlighet än att avliva dessa unga katter. Vad är det som är så provocerande just i detta fallet? Jag trodde att vi här på forumet var beredda att hjälpa katter som är i akut nöd. Från alltför många håll saknas det synsättet. Jag är bedrövad!
Jag tycker bara att det finns massor med andra djur/omplaceringsforum som man kan annonsera på.
Men som jag ser det så är just DET forumets syfte att hjälpa herrelösa katter.
Varför får inte hemlösa katter kunna ha ett eget forum där dem slipper vara utkonkurerade (stav.) av mysiga knäkatter som ägare dessutom hotar att avliva på stunds om ingen tar över dem? Det är att spela på andras känslor. För visst vill man rädda en katt från avlivning? Men samtidigt så dör det kanske några andra herrelösa katter någon annanstans bara för att det inte fanns plats för dem… De har ingen ägare som hotar med avlivning… Istället dör dem i tysthet, helt bortglömda av samhället…
Håller med Bumbis till 100 %!!!!!!!!!!!!!!
Jag har fått den uppfattningen att det inte är tillåtet med avlivningshot i detta forum på hittekatter. Här gäller det hemlösa katter väl? Det kan väl inte vara meningen att de stackarna som går ute och som inte har något hem alls ska stå åt sidan för avlivningshotade katter som har ett hem?!
Alltså jag förstår inte varför ni alla går i taket över just denna katt??
Livlinan är väl knappast det enda omplaceringshmemmet som får in ett sådant här fall? De skriver väl här i hopp om att de ska få hjälp med stödhem tex?
Fallet är löst av Livlinan, så ni kan sätta löst på tråden.
#36 det är nog inte just dessa katter det gäller utan att vi sitter här med alla dessa katter som behöver in, samtal varje dag om hemlösa småmissar och detta var droppen som fick bägaren att rinna över..
Att hjälpa från myndigheter och dödsbon är ju en helt annan femma och kan inte jämföras med ägarägda katter där ägaren tröttnat på ett eller annat sätt eller vad som nu hänt.
Tack Issa för beskedet. Underbart!
Lika underbart är emellertid inte att erfara den ovilja som framkommit här på forumet denna kväll när det gäller att vilja hjälpa Nisse och Nissan. Jag trodde vi här på forumet var besjälade av att hjälpa katter som är i nöd, det gäller tydligen endast vissa katter. En bedrövlig erfarenhet.
#39 du läser visst in det du vill. Läs vad vi skrivit igen tack.
Den här sidan är den ENDA som hjälper enbart HITTEkatter, hemlösa katter som inte har någon ägare. Jag vill också hjälpa ALLA katter, men då det inte går eftersom mitt hus skulle bli ganska fullt med 100000 stycken;) så väljer jag de som inte har ngn alls bakom sig.
Om avlivningshot är förbjudet här på forumet ska det så förbli, och inte godkännas i enstaka fall sålänge det inte gäller en hemlös katt! Detta är bara min personliga åsikt och den står jag för.
Livlinan har hjälpt oss ofta och vi har hjälpt Livlinan. De hjälper avlivningshotade katter precis som KKS gör. Fel eller rätt?
Läs min inlägg under #26. Där finns också katter härifrån. Hemlösa!
Nisse 02, som jag vet är reglerna att direkta avlivningshot inte är tillåten men om någon 3. person skriver om avlivningshotade katter är det ok.
Vi hjälper katter hela tiden, många läser här utan att skriva. Och ibland har någon som aldrig skrivit här varit beredd att ta en avlivningshotad katt. Är det fel? Alla får väl själv bestämma vem eller vilka katter man hjälper.
Tex Eualia (Ella) har engagerad många här. Hon var avlivningshotad och fick genom oss ett bra hem. Var det också fel?
Klart är vi en hittekattsajt men mottot är väl:Katter i nöd?
Och ärligt tror jag inte att många av oss orkar bara med hemlösa katter hela tiden. För mig känns det skönt om vi samtidigt kan hjälpa en ägd katt emmellanåt. Det ger också lite kraft att fortsätta med hemlösa katter.
Hittekatter iFokus är en sällsynt viktig sajt, just för att här ska de hemlösa katterna få slippa att hamna i bakgrunden.
Hur många sajter finns det som till exempel lyfter fram skyggisar så fint och som syftar på att höja statusen för de som mest behöver det, de som snart går en hård vinter till mötes.
Väldigt sällan kommer hemlösa katter fram i ljuset och det lilla ljuset de får behöver de så väl. De lever ju i en redan mörk och dyster tillvaro, lidandet är ofattbart.
För att vi tycker att fokus ska ligga på hittekatter innebär det inte att vi som tycker det, inte vill att andra katter i nöd ska bli hjälpta. Naturligtvis vill vi det!
Men här behöver hittekatterna all uppmärksamhet de kan få.
Alexej, Eulalia var aldrig avlivningshotad det är något som spreds här på hittekatter som saknade grund. Mycket möjligt att någon enstaka person uppfattat det så på djurskyddet. Men hennes öde avgjordes inte av enstaka personer utan djurskyddet i sig.
Men när ni började skriva om att hon snart ska dö för ugarna skulle snart vara 12 veckor, så var inte ens ungarna födda än. Så dra inte upp gamla osanningar också.
Redigerad av mig. Cala, har du problem med mig, pma mig. Kanske kan vi reda upp det där. Alexej
Ja, jag har själv fått det kastat rakt i mitt ansikte, att Eulalia inte hade nån chans alls. Å skulle aldrig få ett hem, å fler med den personen hotade med avlivning…Så nog fanns det ett hot vilande över denna vackra kattmamma…Men detta har inte med denna tråd att göra…
Glad att det löste sig för dessa två avlivningshotade katter..
Jo jag förstår nu i efterhand att vissa sa en sak privat men en helt annan sak vid möten. Men skulle de vilja avliva en katt så måste de dra det i styrelsen, där hade det inte gått igenom.
Har nu läst igenom denna tråd och det som slår mig mest är hur ni pratat förbi varandra och säkert beror det på svallande känslor.
Håller helt med Bumbis och övriga som ställer sig i främsta ledet för just Hittekatter. Många av oss som är med här brinner för att hjälpa utsatta hemlösa katter och när det gäller just denna sajt så bör det också vara det. Tror inte för ett ögonblick att någon reagerar på om Livlinar ber om hjälp här för hemlösa katter i nöd. Problemet ligger i att de ber om hjälp för katter som har en ägare och då kan uppropet läggas på andra sajter. Det finns Katter i fokus och Svenska katters sida plus många andra ställen där det också bara är kattälskare.
Har för egen del också märkt att det ökat med annonser med "ägda" katter som behöver omplaceras. Nu är detta fallet löst för dessa katter och det är jag glad för.
Däremot skulle det vara mycket ledsamt om en eldsjäl som Bumbis försvinner härifrån. Hoppas verkligen att så inte är fallet och att sajten fortsättningsvis ägnas åt hemlösa kissar.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Det finns numera en sajt som heter Djurannsonser iFokus. Jag tycker att den här typen av annonser bör läggas där. Sedan kan man flagga för sajten Djurannonser ordentligt så att alla känner till den. Vi har i reglerna redan sagt att avlivningshot inte är tillåtna på Hittekatter iFokus samt att vi inte är en omplaceringssajt för katterr som redan har en ägare.
Den som vill hjälpa till att ta en avlivningshotad katt kan söka vidare på Djurannonser.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#41 Jag kan inte se att det är någon skillnad om någon tredje person skriver om avlivningshot eller om ägaren gör det. Effekten blir ju densamma!! Dvs att hemlösa får stå tillbaka för sk AKUTA Avlivninghot. Konstigt också att det alltid är så AKUT!
#48 Mycket bra skrivet!! Håller med till fullo i allt! Det är också mycket illa om en eldsjäl som Bumbis försvinner från hittekatter. Då är det verkligen allvarligt!!!
OBS! Avlivninghot inte tillåtna på Hittekatter!
Vill förtydliga att det inte är tillåtet med avlivningshot på Hittekatter iFokus. När det gäller annonser med omplacering av katter som har en ägare hänvisar vi till Djurannonser iFokus.
Som titeln antyder är det här en sajt för hemlösa katter, vi jobbar även med att höja kattens status samt med att få kattägare att ta ett större ansvar för sina katter.
Så här står det i "Om Sajten" samt i det välkomstmeddelande som alla nya medlemmar får:
Vill förtydliga att Hittekatter iFokus inte är en omplaceringssajt för kattägare som vill omplacera sin/sina katter. Vi kan ge goda råd vad man bör tänka på i liknande situationer, men vi bedriver inte någon omplaceringsverksamhet för katter som redan har ett hem. Avlivningshot är inte tillåtna, inlägg där sådant förekommer kommer att tas bort.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#43 det är nog mig du pratar om för det var jag som var där och mig hon sa det till att Eulalia skulle avlivas så fort hennes ungar var stora. Du skriver att det saknades grund, men det kan jag säga med bestämdhet att det inte gjorde det var därför jag skrev för att det skulle uppdagas å ventilera det med andra kattvänner, blev ju chockad. Så brukade de göra där när de fick in katter som var ohanterbara, men detta är utrett men för sakens skull så vill jag säga att så var det sagt. Så att hon var avlivningshotad det var hon….
Glad att det ordnade sig för katterna i tråden det handlade om, verkligen glad……
Det är ingen ordning på forumet. Vissa trådar där tredje man hänvisar till andra forum där avlivning nämns godkännes och andra godkänns inte. Under större delen av dagen har en tråd varit aktuell här på forumet (inte tråden om Saga och Vilda) som varit likadan som denna tråd som väckte sådana rabalder i går kväll. Jag har till min förvåning noterat att vissa medlemmar som var negativa igår mot denna tråd inte uttryckt något negativt när de varit inne på den andra tråden.
Hmm, jag håller med ovanstående talare….
#53 & #54 Samma regler gäller för alla. Jag har sett mig tvungen att förtydliga reglerna, vilket jag gjort nu idag. Det handlar inte om någon särbehandlning utan om att jag ibland missar trådar. Tacksam om ni länkar till mig via ett PM vad det är för trådar som jag inte har sett.
Det var en person som gjorde det uttalandet, hon bestämde dock inte allt, vilket är tur. Dock fick hon inte sin vilja igenom. Vid förfrågan hade hon naturligtvis aldrig sagt så. Då var det för sent att kunna försvara Hoppet. Obs! Ingen försvarade hennes uttalande.
Håller med Bumbis fullt ut igen. Nu är det andra ggr på kort tid som dom hotar med avlivning på katter som har ett hem..
Tycker fortfarande synd om alla hemlösa katter som aldrig får ett hem för alla katter som har ett hem går före..
Bara för att man hotar med avlivning..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Varför var det skillnad i den här tråden?
#58 Precis den tråden jag åsyftar i mitt #53. Ingen skillnad alls!!!
#59 Jag kommer i fortsättningen att ta bort alla trådar där kattägare hotar med avlivning. Här måste bli ett kragtag så att vi sysslar med för sajten rätt saker.
Håller fullständigt med Bumbis, Kusten, Johnys Girl mf.
Jag tycker att ni ska ändra policyn. Det borde ju inte spela någon roll vem som hotar, direkt eller indirekt, med avlivning. Saken är att avlivningshot förekommer på sajten, inte genom den som själv hotar, men genom budbärare. Faktum är det samma, att avlivningshot förekommer på sidan. Det höjer aldrig kattens status.
Observera att jag är inte emot att folk hjälper katter som har en ägare men detta ska inte ske genom att låta sig manipuleras av avivningshot. Det är ju bara en bekräftelse på att hotet fungerar. Bekräftelse ger upprepning, och låg kattstatus på köpet….
Jag kan faktiskt inte bli upprörd över att en kattägare på humant sätt avlivar sina katter. De katterna dör och så är det inte mer med det. Det är kattägare som slänger ut sina katter som behöver bekämpas medd alla till buds stående medel. Detta att så mycket krut läggs på katter som lever och dör under sina ägares skygd är ett av skälen till att jag lämnat mitt medlemskap här på HKiF, även om jag fortfarande läser och försöker bidra på andra sätt.
Jag beklagar också att vi inte här, där så många är inne dagligen, i en akut situation skall kunna ge en hjälpande hand om så krävs bara för att det inte gäller hittekatter. Alexej uttrycker så väl vad jag själv känner "för mig är alla katter viktiga som behöver hjälp" #19.
Resultatet blev i detta fall att Livlinan som samarbetar med Örebro Katthem genom ett effektivt arbetssätt ordnade stödhem åt katterna Nisse och Nissan under tiden vi här på tråden i en för katterna akut situation enbart ägnade oss åt att träta. Sorgligt men sant och definitivt ingen PR för forumet.
Det finns massor med katter som behöver hjälp.Varje dag gör katthemmen prioriteringar bland katterna.En del tar bara in hemlösa katter, andra bara tama katter.Men det är fler som hjälper sociala katter än skyggisar.Får en avlivningshotad katt med ägare komma till ett jourhem betyder det att en annan katt går kvar ute.Den senare katten kanske försvinner till ett annat ställe och det föds ungar o.s.v.sen har vi en koloni.
Denna sajten heter hittekatter i fokus och då tycker jag att det är dom vi ska hjälpa.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
# 63 vad är det du (ni) inte fattar? 
Alla tycker nog att det är upp till en själv om man vill hjälpa en katt med ägare eller inte. Problemet ligger i att det hotas med avlivning.
Ger man gehör till detta beteende kommer bara fler att hota med avlivning. Tycker du/ni detta är ett bra att sätt att höja kattens status?
En annan sak är ju att det helt enkelt finns för många (hemlösa) katter och för få seriösa hem. Rent krasst kan alltså, som läget är nu, inte alla katter få hjälp. Då är det för min del kanska lätt att prioritera en hemlös katt som ingen bryr som om över en ägare som avlivningshotar sin egen katt.
Visst, alla katter har rätt till hjälp. En vacker tänke men inte något som kan uppnås i dagens verklighet… samt att man inte höjer kattens status genom att låta sig manipulera av avlivningshot.
#65 Jag tycker det vore trevligt om det här på forumet inte skrivs i arrogant ton.
Det är stundtals dessutom väldig hetsig ton här på forumet vilket på inget sätt gynnar katternas sak och säkert skrämmer i väg kattintresserade.
Jag reagerar över påståendet här på forumet om att ägare -tydligen samtliga-som nämner avlivning är slöa och oansvariga som försöker manipulera sin omgivning. Man kan faktiskt komma i en situation där man pga tex svåra hälsoproblem inte längre har möjlighet att längre ta hand om sin katt. Man har som ägare under lång tid sökt nytt hem men vare sig funnit någon privatperson eller katthem som vill/kan ta emot ens lilla katt. Som ägare vill man inte släppa ut katten till ett ovisst öde. I en sådan svår situation kan dessvärre till slut avlivning bli det enda kvarstående alternativet, hur tragiskt det än är.
Jag hoppas vi framöver kan börja se lite mera nyanserat på saken.
Jag gillar absolut inga avlivningshot och inget som man borde uppmuntra. Men bakom finns alltid en katt som behöver hjälp. Och det hade kanske hjälpt att bara ändra texten i en del trådar.
Vad som stör mig är att vi är bara en liten grupp aktiva. Vi själva kan inte ta in mer katter så vi är beroende av andra nya medlemmar/läsare.
Många vill inte ta en hemlös katt av olika anledningar men vill ändå hjälpa. Hittills har nästan alla omplaceringskatter hamnad hos människor här som annars aldrig skriver. Så de katter förmedlades "brevid" hittekatter. Alla väljer själva. Förbjuder vi omplaceringskatter betyder det inte att vi förmedlar fler hemlösa.
Vem ska ta alla hemlösa där det finns trådar om här på sajten? jag hade gärna velat ha en sajt: Katter i nöd och inte bara hemlösa.
#68 Det ligger mycket i vad du skriver Alexej. Ditt förslag i slutet av ditt inlägg är utmärkt!
suck…. återigen…
det är nog ingen här som vill förbjuda omplaceringskatter på denna sida. Det det handlar om är orden "avlivninghotad" och "avlivning". Dessa ska inte finnas med i tråderna som handlar om ägda katter.
Då kan vi lika väl skriva på alla trådar att katten i frågan är avlivningshotad eller dödshotat. Hemlösa katter kan nämnligen ocskå dö imorgon av en massa olika saker, skyddsjägare, trafik, svält, sjukdom, elaka människor, ja de löper större risk att dö en plågsam död än en katt som har en ägare faktiskt.
Då kan man ju skriva att det finns 100 000 dödshotade katter i Göteborg… finns det någon som läser här som vill ta hand om av en dessa som annars kanske är död imorgon? Och då inte av en human spruta hos veterinär men en plågsam och långsam död i buskarna där ingen ser.
Alexej, du får väll starta en ny sida då som hjälper alla slags katter och där alla är välkomna att hota sin egen katt till döds. Du ska se att den sida kommer att vara FULLT av folk som använder det magiska ordet.
Jag måste säga att jag håller helt med vad annebeata skriver. Inte hjälper det väl katterna om man avfärdar de, de dör ju. De får ju sona med sina liv, kan man då rädda de genom att bara skriva en tråd här och är det några som känner att de vill hjälpa så låt de göra det. Det #67 skriver håller jag med om fullt och fast.
Sen är det väl klart att det brådskar när det står avlivning och man hajar till likväl som det kan stå avskjutning av hemlösa katter tänker man ju men herregud. Man vill ju hjälpa om de hotas till döden, hemlösa och katter som har hem. Visst kan jag förstå att katter som inte har ett hem ska ha förtur men jag tycker oxå att katter som har hem som riskerar att dö oxå får en chans.
Sen förstår jag oxå att ni som brinner för hittekatter och Lena som väl är sajtens grundare att de vill att denna sajt enbart ska handla om hittekatter. Det är ju den som har skapat sajten som bestämmer men man kan ju försöka påverka ändå…. Bra att man får ventilera det man tycker.
Alexej, öppna en sån sajt, tror den skulle vara välkommen av många. Jag skulle bli medlem bara så du vet.
#70 Det är tydligen inte möjligt att föra en seriös diskussion.
Alexej kom med ett bra förslag värt att diskutera på ett seriöst sätt men genast måste det ironiseras över detta.
Jag tror att den här sajten här såpass välbesökt så det blir bra respons på inläggen. Det förlåter ju en del, men som sagt en egen sajt kanske inte vore fel. Vi har ju även Djurhem.
#72 Tycker Dagoe för en diskussion som verkligen är seriös.
Är det bara för att du inte håller med henne som hon kallas oseriös, tycker hon skriver exakt det som hittekatteri fokus ska stå för. Som det är idag så går det tyvärr inte att hjälpa alla katter som är i nöd, men dom som är i mest nöd är dom som springer ute i regn och rusk och utan mat. Just därför är denna sajten viktig inte bara för dom katter som kan räddas utan även för att få upp ögonen hos den breda allmänheten.
#71 Jag tycker också att det är jättetrisst att friska katter avlivas av sina mattar och hussar. Om jag hade fått bestämma hade det funnits en lag som förbjöd det. Precis som det gär i Nederländerna, Tyskland och Italien.
Arbetet med att rädda katter med lata och oansvarig kattägare måste dock ske på ett annat sätt. Vi kan inte agera som dåliga föräldrar och ta över deras ansvar. Då kommer vi bara att gå i en ond cirkel där de oansvariga fortsätter att vara just det. Vi måste istället jobba för attitydförändringar.
Om du vill jobba på ett annat sätt är det naturligtvis inte förbjudet. Men du får ändå acceptera att det inte ligger i Hittekatter iFokus policy, syfte och målsättning att hjälpa de oansvariga att slippa ta ansvar.
Det finns, som jag tidigare redan skrivit, massor av vanliga kattsajter, men bara en för hittekatterna. Tänk på alla hemlösningar som dukar under därute och som inte har någon alls som bryr sig. Det är dem den här sajten är till för i första hand samt för att ändra attityderna och öka kunskaperna hos landets kattägare.
När det gäller omplaceringar av katter med ägare finns ju redan sajten Djurannonser iFokus. Nu handlar det om att göra den sajten mera känd. (Sedan bör det inte gå att avlivningshota sina katter där heller.)
So jag har skrivit i en annan tråd fnular vi lite på om denna typ av katter kan få rum inne på djurannonser i en egen kategori.
klurar lite på hur vi ska lägga upp det hela så att det inte missbrukas av sådana som bara vill bli av med katten på snabbaste lättaste vis.
#74 Jag tror nog du förstår att jag åsyftar utformningen av inlägget.
#77 Ibland kanske man måste påpeka kraftfullt vad det egentligen handlar om med övergivna katter. Tycker Dagoe gjorde det på ett bra sätt, för det verkar som vissa härinne fortfarande inte vill förstå varför många här reagerar på en sån här tråd, när det finns så pass många katter därute som behöver hjälp.
Blir det bättre att avfärda aktiva här som har en annan mening? Då hoppar ännu mer av här. Inte bra för hemlösa katter….
Jag akzepterar beslutet.
# 72 Det var inte ett enda ord menat som ironie i det jag skrev.
Lilltasen, ber om ursäkt. Det var inte dig som person jag syftade på. Men jag gillar inte när folk hotar med att hoppa av sajten när de inte få som de vill. Men det ar allmänt menad!

Ok nu, om det sajten enbart skall handla om är hemlösa katter och deras väl och ve så bör vi omedelbart slå ner och avsluta alla trådar som gäller andra katter. Det kommer dagligen upp trådar där folk vill omplacera sina katter (välmående och ägda) av olika skäl inte alls avlivningshot inblandat. Då lämnar vi endast ett litet tips om att vederbörande skall vända sig till andra sajter ex. djurannonser etc. Tråden står kvar.
Är det så att vi skall hålla denna sajt helt strikt utan annan inblandning av hemägda katter så måste alla dessa trådar låsas också. Inte bara ges tips utan kraftfullt säga den åsikt som vi står för. Annars ger det felaktiga signaler. Avlivningshot eller ej. Problemet kvarstår. Ägda katter - skriver vi inte om här.
Dödsbokatter är ett annat problem - vem äger dem? Javisst en katthatande släkting som inte vill annat än kasta ut katten eller avliva den. Passar den katten här på sajten - nej den har också en ägare som behöver läras upp. Eller?
Detta är inte svart eller vitt - jag är mycket kluven i min uppfattning. Men som Alexej säger jag accepterar beslutet men känner att "katter i nöd" borde få utrymme på annat ställe isåfall. Egen sajt eller en flik under "djurannonser" ?
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#82 Är lite ckockad:)
Trodde det var bara jag som "ryter".

#83 Hehe jag ryar inte
- bara försöker spetsa till och sammanfatta innebörd i det som sägs i inläggen.
Det finns alltså en gnutta ironi bakom mitt inlägg men vad jag vill belysa är att man inte alltid kan hårddra ärenden och vara stålnackad. Som sagt allt är inte svart och vitt.
Svårigheten kommer när det blir gränsfall och hur man då skall ställa sig så inte någon känner sig obekväm.
Kisse får inte komma i kläm
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#82 Kattassen du har helt rätt i att allt inte är svart eller vitt och jag förstår vad du menar även om det är lite ironi inblandat.
För egen del reagerar jag starkt för att problemet med hemlösa och övergivna katter är värre i år än någonsin och det är så frustrerande. Helt plötsligt skall katten väck för att det precis lagom till semestern de blivit allergiska och det gör mig rasande.
Jag ser också en väldigt stor skillnad på kära familjekatter som måste omplaceras och t.ex dödsbokatter. I mina ögon har de katterna blivit ägarlösa då ägaren dött. Finns det släktingar så är det säkert intresserade av att ärva men kanske inte att ta hand om katterna. Vet inte heller om de är lag på det och då kan katterna komma i kläm.
Sedan har vi också kattsamlare och missbrukare som inte sköter om katterna och det blir vanvård. De katterna har också en så kallad ägare men ansvarslös så katterna blir lidande då är det också en annan sak.
Missförstå mig inte nu för jag vill också att alla katter skall räddas och få nya hem. Visst vet jag också att inte alla vill befatta sig med hemlösa katter även om de vill ha katt. Om inte mitt intresse för hemlösa kissar var så stort hade jag nog inte sökt mig till den här sajten. Då hade det mera blivit andra kattsajter för de med tama katter och inte hittekatter. Av den anledningen kan det också vara bra med annonsering och upprop på skilda sajter.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Oj vilken diskussion det var om detta, har inte hunnit sitta vid datorn överhuvudtaget. Får skriva på ett annat furum nästa gång…
Men, Nisse och Nissan är, som Issa skrev, i jourhem, som kommer adoptera dem om allt fungerar bra.
Maja och Lilla Gubben har fått ett hem även dem.
//Frida, Livlinan
Tack annabete och Alexej för inläggen ni skrev, håller verkligen med er.
Hittekatter var mitt sista desperata försöka att kunna hjälpa dem.
Vill även säga att kattägare som hotar med avlivning lika gärna skulle kunna slänga ut katterna, då har vi ännu fler hemslösa att ta hand om, och många ungar som tillkommit…
Men men, slutdiskuterat om detta…