Den stora jakten på vildkatterna
Läst i Sundsvalls Tidning 12 augusti:
I Timrå omfattar höstjakten förvildade och övergivna katter. Tre fällor utplacerades vid en sommarstuga intill Lögdösjön. Där har en vildkatt huserat med sina tre ungar den senaste tiden. Sundsvalls Djurhem har meddelat att man inte tar emot vildkatter, varken vuxna eller ungar, eftersom de inte kan anpassas till ett liv som familjekatter. Därför kommer de att avlivas.
Ojdå!
Det jag inte riktigt förstår när det blir jakt på dessa katter, hur skiljer man dem mot för våra älskade och omskötta katter? Eller gäller det bara att hålla sina egna instängda så de ej kommer ivägen för skytten?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
De tar dem i skonsamma fällor för att kunna släppa ev märkta tamkatter. Med andra ord de skjuts inte som villebråd
Mamman fick de in redan första dagen. Hon hade en sårskada som var kraftigt infekterat och angripen av fluglarver. Hon avlivades.
Enligt Sundsvalls Tidning 13 augusti har de nu fångat in två av ungarna. Enligt tidningen var även de i dålig kondition och har avlivats.

Hmmm… Och ungarna kan inte tänkas bli i dålig kondition av att man tagit bort deras mamma före dem månne? Riktigt snällt… oavsett inställning till avlivning i stort :-S

Tänk om folk kunde ha lite bättre förståelse för våra skyggisar. Det enda sättet är att fortsätta arbeta för att motverka detta och att visa och utbilda folk.
Tråkigt öde för familjen
Vad skiljer mellan en vildkatt och en hemlös som blivit född ute och vuxit upp ute, aldrig bott i ett hem? Det där måste väl vara samma sak. Eller ska där flera generationer innan de återfår sitt vilda betende?
Ursäkta frågan eftersom den inte tillhörde tråden, men jag blev intresserad av svaret.

#8 Det finns inga vildkatter i Sverige. Däremot finns det förvildade huskatter.
Vildkatten är en art som fanns i Sverige för 3000 år sedan. Den försvann härifrån när klimatet blev för kallt. I dag Kan man hitta vildkatter i mellersta och södra Europa. Vildkatten väger mellan 3,5 -10kg och är alltid gråtrigerad.
De katter som föds ute i Sverige är alla vanliga huskatter, som blivit förvildade eftersom de ej haft mänsklig kontakt. Tyvärr är okunskapen stor när det gäller utefödda katter och många använder begreppet vildkatt felaktigt. På bilden ser du en äkta europeisk vildkatt.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
Är det inte så också att en riktig vildkatt klarar sig i naturen lika bra som andra vilda djur. Våra hemlösa katter tillhör inte dessa vilda djur

#10 Exakt
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.

Vad är det för katt hem som påstår att skyggisar inte kan bli gose kisar, det hemet behöver ju info o det snabbt.
Sätter in en bild på vildkatten i skånes djurpark den är inte lika bra som den ovan men jag tycker att grabben på bilden är så läcker, det lilla man ser på bilden
är urusel fotograf
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Sundsvalls djurhem tar inte emot skygga katter, inte ens ungar….
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#13 Ja det stod så här i Sundsvalls Tidning i en stor ruta mitt i artikeln
" Sundsvalls Djurhem har meddelat att man inte tar emot vildkatter, varken vuxna eller ungar, eftersom de inte kan anpassas till ett liv som familjekatter"
# 9 - Tack för svar och för en mycket vacker bild. Jag antar att dessa katter inte alls lever nära människorna utan tvärtom, de lever som andra vilda kattdjur. Om de blir 10 kg så är de stora och muskulösa. Kanske inget man vill gulla med i sängen 
Frågan är om man kan göra en huskatt av en unge, om den inte har för mycket av det vilda i sig……..
Tror absolut man kan göra en huskatt av en unge !Man kan nog tämja de flesta djur tror jag. Vet de som har tama rävar,ekorrar o,s,v,
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Om detta gäller förvildade huskatter så borde väl djurhemmen ta emot dessa stackare för att ge dem en chans och inte behandla dem som skadedjur. Usch man blir ledsen och arg…….
Jag tycker det är under all kritik av ett djurhem att ha en sådan här inställning. Samtidigt så kan man inte rädda alla, och det i sig är en svår balansgång.
Tyvärr har Sundsvalls Katthem en mycket styvnackad inställning vad gäller skygga eller förvildade katter. De har tidigare gjort utalanden i Media som fått oss att reagera.
Hade själv mailkorrespondans med deras ordf. om detta. Då gällde det en kattkoloni. Försökte få vederbörande öppen för TNR utan någon som helt framgång. Möttes istället av attityden "om ni sköter ert så sköter vi vårt". Pratade även per telefon med en styrelseladamot som tidigare varit för TNR. Tyvärr visade det sig att h*n kovänt sedan h*n blev aktiv i Sundsvalls Katthem. Menade även att Sundsvalls Katthem var en liten förening som inte hade resurser att jobba med förvildade katter. Sedan kom de vanliga standardförsvaren som brukar komma som amen i kyrkan från dem som är motståndare till TNR. (För kallt klimat, synd om katterna som inte får komma in och ligga i en varm fotölj och spinna etc. Det talades även om att Norrlänningar har en sämre syn på katter än övriga landet).
Det är olyckligt när de går ut i Media med helt felaktig information. Att de talar om förvildade katter som "vildkatter". Menar att det är omöjligt att socialicera skygga/förvildade katter. Säger att det inte finns några andra alternativ. De skulle istället säga som det är att de inom Sundsvalls Katthem inte ägar kunskaper och resurser för att ta hand om den målgruppen katter. Även om man inte klarar av det för egen del anser jag att man bör försöka hänga med i utvecklingen och ta till sig nya metoder, kunskaper och erfarenheter.
Måste erkänna att jag är mycket besviken på Sundsvalls Katthem. Hade hoppats att en utveckling hade skett under året som gått sedan jag hade samtalet med dem. Förstår nu att så inte är fallet.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Kommer från Sundsvall en gång i tiden och är solidarisk med Sundsvall i allt. Håller på Sundsvallslag i sporter, prenumerera på Sundsvalls Tidning, men har inget försvar till Sundsvalls Djurhem. En stor besvikelse. De borde inte få ha Sundsvall i sitt namn
#22 Sundsvall har alltid klingat positivt även i mina öron. Ända tills det här blev känt. Både staden och katthemmet. Jag trodde först att ordf. hade blivit felciterad (att de hade klippt konstigt i TV-inslaget) och ville därför förvissa mig om att vederbörande verkligen hade den åsikt som reportaget gav sken av. Tyvärr visade det sig att det var precis så som de såg på katter inom föreningen. Ordf. var orubbelig på den punkten och blev även förnärmad när jag ville "diskutera" detta. Trisst attityd!
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Kan inte alla katthem som reagerar skriva på en protest lista mot såna här ageranden ????
Debattia
#24 Det kunde säkert vara en god idé!

Vi kan alla tycka att ett katthem borde fungera på ett visst sätt och ha vissa värderingar och mål med sin verksamhet. Problemet är att alla katthem är helt fristående ideella föreningar och om de fungerar så som en ideell förening är tänkt att göra så är det medlemmarna som sätter upp målen för verksamheten. Som utomstående har man inte mycket att säga till om. Jag tror att ena sättet att få alla katthememn att hålla någotsånär samma linje är om de är anslutna till en paraplyorganisation som tydligt uttalat en viss policy.
Nu finns det ju två sådana paraplyorganisationer, dels Djurskyddet Sverige, dels Djurhemsföreningen. Och hur de ställer sig till förvildade katter är ju allmänt känt. Så min slutsats är att sålänge Djurskyddet slirar på sin ståndpunkt gällande förvildade katter och Djurhemsföreningen fortsätter rekommendera tre-månadersregeln så kommer vi inte att lyckas förändra synsättet hos vissa katthem.
Jag har all respekt för att ett katthem inte har resurser för att ta emot förvildade katter, men det är tragiskt att man i media sprider felaktig information och ytterligare spär på fördomarna om ute-födda katter.

Tack för att vi fick se denna finba bild av en äkta vildkatt, har spaart dem.
stackars mamman som blev sjuten ,men hur gammla var ungarna tros, kan väll inte vara lagligt att avliva henne om ungarna var under 12 veckor o inte fångades in samtidigt ,, hm,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Tror också att det är olagligt att ta ungarnas mamma ifrån dem, iaf om de fortfarande diar.
Kan inte någon kopiera och skicka lite information, bilder och "bevismaterial" till denna katthem om att det går att göra förvildade katter tama. Någon där, om inte alla, kanske tänker om.

Någon borde i allefall skriva en artikel i tidnigen om skillnaden vildkatt o skyggis.
Det viktigaste av allt att en skyggis kan bli en gosis bara man vill lägga lite tid på den.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
#27 Håller med dig till fullo i det du skriver:
"Jag har all respekt för att ett katthem inte har resurser för att ta emot förvildade katter, men det är tragiskt att man i media sprider felaktig information och ytterligare spär på fördomarna om ute-födda katter."
Det är just detta som är så hemskt tycker jag.
#31 Jag försökte som sagt med detta förra gången nämnda katthem utalade sig för avlivning av förvildade katter. Ordförande var inte ett dugg intresserad. Dessutom har de en styrelsemedlem som tidigare var aktiv på Hittekatter och mycket väl vet vad TNR handlar om. Tyvärr hade vederbörande ändrat åsikt totalt sedan h*n blev medlem i styrelsen.
Det finns också bra folk i Sundsvall. Kolla tråden: Någon som såg
Såg följande på nätet:
Vill att katterna placeras i hem
Lena Lindgren har tydligen startad föreningen: Katthjälpen-alla vill leva
Alla här som bor i Sundsvall eller i närheten! hjälp Lena med sitt arbete att rädda skygga katter!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
34.Mycket bra! Ställ upp för detta allai Sunsvall !!!!
Debattia