Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattberättelser
Läst 1961 ggr
johnnys girl
0

Ett kärt återseende

För ca fem-sex år sedan jobbade vi (Sth Katthem)med att fånga in en stor kattkoloni i Fredhäll. Plötsligt satt det en stor röd hankatt i fällan. som jag inte sett tidigare. Han var riktigt illa däran, mager och full med sår. Ena ögat såg riktigt illa ut och det rann tjockt gult var ur det. O`Connel som han fick heta var en äkta skyggis och inte alls särskilt imponerad av oss människor. Med buller och bång blev han kungen på skyggisavdelningen och skrämde många volontärer. Kaxigt ställde han sig mitt  i gången och utmanade den som ville gå förbi.Den som vågade anta utmaningen kunde åka på en snyting.  Hans öga var ett bekymmer och vi blev tvungna att operera honom flera gånger innan det äntligen blev bra. Veterinären föreslog avlivning eftersom han var så skygg och ilsken, behandlingen blir naturligtvis mer komplicerad med en grinig och elak patient. Men vi menade att han såklart skulle få behandling och var övertygade om att hans griniga natur berodde på att han hade ont och att det skulle bli bättre när ögat blev bra.  Vi hade delvis rätt och när ögat blev bättre blev han lite snällare, men han styrde fortfarande skyggisavdelningen med järntass och rätt vad det var kunde man åka på en snyting.  Så en dag kom Inga-Lill på besök och förälskade sig i den snygge killen. Trots att vi fförklarade att han inte alltid var pålitlig ville hon adoptera honom. Jag körde hem honom till hans alldeles första egna hem och under årens lopp  har man faktiskt undrat hur det egentligen gick för dem.

O`Connel

För ett par veckor sedan kom Inga-Lill tillbaks till katthemmet för att hitta en fästmö till O´Connel och fastnade för den söta Hyllja.

Söta Hyllja

Jag anmälde mig som chaufför eftersom jag ville träffa O`Connel igen. Nu i veckan körde jag  så förväntanfsullt hem Hyllja. Och vem mötte mig i hallen tror ni? En glad och trygg O`Connel, som kråmade sig och fjäskade för fullt. Han la till t.om och med upp hela den snygga magen för mig. "Klia mig sa han."

Vilken skillnad mot den kaxige kissen som utmanade allt och alla på katthemmet. När jag tänker på den skygga, magra skitiga  och  såriga killen med det hemska variga ögat och ser denna glada, trygga, keliga kisse  han är idag blir jag alldeles knäsvag. . Det är lycka!

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Issa
0

Men vad härligt! Hoppas han gillar sin fästmö nu.

MariannE11
0

så härlig historia som visar att man inte ska ge upp trots en taggig utsida….Glad

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Alexej
0

Härlig historia! Skrattande

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

nellies-matte
0

Visst minns man O Conell han var verkligen kung på skyggisavdelningen och den som härskade där inne när jag började på katthemmet.

Han har verkligen gjort en resa den katten helt fantastistkt och återigen har myten om att skyggisar inte kan bli tama motbevisats.

essut50
0

En otrolig härlig historia. Där ser man att skygga katter kan bli tama till slut bara dom får ett bra hem.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Puma77
0

Det är sånt här som får en att vilja fortsätta med att kämpa för de skygga missarna och det är sånt här som vi eftersträvar. Underbart att läsa och jag kan tänka mig att du tyckte det var spännande att möta honom igen.

Vilken kisse det än är, tam som skygg. Knyter man ett speciellt band till.

//Pia

monsi
0

UnderbartGlad

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

johnnys girl
0

Vi behöver alla sådana här historier ibland.Skrattande Det gör att man orkar fortsätta.

Jag måste ändå säga att jag är både stolt och tacksam att jag fick vara med och hjälpa O`Connel på hans resa till det  liv han har idag.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

nellies-matte
0

#6 det har du alldeles rätt i. Speciellt de man fångat in och/eller är akutisar.

annebeate
0

Vilken härlig berättelseGlad Det måste kännas ända in i hjärteroten.

Lena
0

Underbar historia! Det är ju sådant här som man lever för! Vilken lycka!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

martdat
0

instämmer i kören, underbart! tur att han fick en ny chans hoss er och att han hittade sin matte,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

catfoot
0

Gråterja, så sitter man å gråter  lycka. ännu ett bevis på att det finns inga omöjliga katter, bara en massa människor med idiotiska fördommar om en skygg katt..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

maggan47
0

kommer så väl ihåg O´Connel, Flörtsom jag alltid sagt, finns en människa till varje katt, gäller bara att hitta varandra, vilken lycka med ny liten fästmö också

kram Maggan47