Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 2647 ggr
HannahB
0

Orijen till kattunge?

Hej!

Mina två vuxna katter äter Orijen torrfoder men Orijen har väl inget kattungefoder vad jag sett. Troligen kommer en kattunge flytta hem till oss inom de närmsta veckorna och frågan är då om jag kan ge Orijen eller om jag ska köpa kattungefoder?

Självklart kommer kissen under en övergångsperiod äta det foder han eller hon är van vid.

Imasy
0

Om jag har fattat rätt ska alla katter oavsett ålder kunna äta Orijen, just därför finns inget kitten foder :)

kattmatten
0

Ja det kan du ge kattungen.

Skillnaden mellan Orijen och andra foder är att det inte innehåller spannmål och annat onödigt. Det är hög kötthalt och kött är just precis vad en katt ska ha.

Bättre foder finns inte. Glad

nisse02
0

Var kan man köpa Orijen?

MaalinF
0

#2 Fast Orijen erkänner öppet att de har en stor del kolhydrater i fodret, vilket är en nackdel.

#3 finns bland annat på foderbilen.se och i välsorterade djuraffärer.

Minka040
0

Mealyn:

Vet du hur kolhydratinnehållet och andel kolhydrater ser ut om man jämför Olivers och Orijen? Är det någon stor skillnad?

MaalinF
0

Ge mig ett ögonblick så kan jag kolla det :)

MaalinF
0

Det står ju klart och tydligt på Orijens påse att de har 25% kolhydrater i sitt foder (örter bär och sånt där). Olivers är tyvärr dessto svårare att utläsa ifrån.

Gissningsvis så är skillnaden inte så stor, men jag tycker ändå Olivers är ett bättre foder.

Minka040
0

Glad Tack för svaret!

Jag tror att jag ska maila till Olivers och fråga - jag trodde att det var jag som var blind och inte kunde hitta informationen. Flört

Varför tyckte du att Olivers är bättre? *frågvis*

MaalinF
0

Fråga på du! :)

jag tycker att Olivers är bättre, eftersom de inte bygger sitt foder på fisk. Orijen är mycket fisk i, som är en vanliga allergi hos katt.

Minka040
0

Jag håller med dig! Innan hade jag Orijen som bas till mina katter men var alltid orolig för fiskinnehållet. Blev riktigt glad när jag hittade Olivers - det har de fördelar mot RC mfl som jag sökte och är dessutom fiskfri. En annan positiv effekt var att kattlådorna inte luktar lika mycket nu längre… Tungan ute

Min djuraffär hade fått in klagomål från flera uppfödare, oberoende av varandra, gällande Olivers. De tyckte att katterna började dricka onaturligt stora mängder vatten… Ingen aning om varför… Att dricka vatten är ju positivt iom att det är torrfoder, men ändå… Ja ja, jag tyckte i alla fall att det verkade skumt… Mina katter dricker redan helt okej mängder ur två vattenskålar, det öppna akvariet (!) och från vattenglas vid sängen (ja, det är stolligt att behöva förklara att vattenglaset vid sängen är kattens). Skrattande

MaalinF
0

Jag kommer alltid att förespråka blötmat före torrfoder, men om det kniper så står Eukanuba och Olivers på min lista :)

Minka040
0

Håller med dig igen (Skrattande) men då en av mina katter oförklarligt spyr av blötmat så får jag hålla mig till torrfoder som bas blandat med en hel del BARF.

MaalinF
0

Mina får endast blötmat och barf, du ser väl till att balansera upp BARF:en med rätt proportioner?

Gardens
0

#7 mealyn,läs ordentligt om du ska läsa på origen fodret.

orijen innehåller 75% animaliska ingredienser,25%frukter,växter och gräs och 0%spannmål (detta står med STORA bokstäver och siffror på FRAMSIDAN utav påsen.

vänder du på påsen och läser garanterad analys läser du:

protein 45%

kolhydrater 15%

Minka040
0

Ja, alltså jag kör enligt principen i Matildas kokbok, så det skulle jag tro..! Glad Men som sagt, de har alltid torrfoder framme vilket också den ena katten föredrar.

MaalinF
0

#14 Frukt växter och gräs är kolhydrater, alltså 25%.

Alexej
0

Jag har en fiskallergiker här som direkt få stora utslag på magen efter fisk i torr-eller burkmat men reagerar inte på Orijen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Bigless
0

Min hona tål inte Oliver uta får rännskitan men aldrig haft problem med Orijen med mina eller alla stödkatter jag haft under de senaste 3 åren. Aldrig jag byter ut Orijen.

kattmatten
0

# mina också och jag byter inte heller.

Dessutom är det faktum att jag kan köpa en 20 kg -säck en lättnad för studentekonomin.

Hawknestgrove
0

Så olika det kan vara. Lilla Esther här, som är allergisk mot fiskprotein får 10 gr HillsZd och 25 gr Olivers lamm och anka. Inga utslag. OCh nästan, nästan för hård i magen……Säger dunk i lådan när hon kackar och hon kackar inte varje dag

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Cindy
0

#16 25% grönsaker etc är inte = 25% kolhydrater, nej, utan 25% vegetabilier. Skillnad där, men jag tror jag fattar din poäng - 25% inte kattmat :)

Orijen har alltså 15% kolhydrater i slutprodukten, men 25% av ingredienserna härstammar från vegetabilier.

Vänliga hälsningar
Cindy

MaalinF
0

#21 Hm ja jag rör ihop det ibland där. Men grönsaker måste väl gå under kolhydrater?

Japp, fortfarande inte 25% kattmat ja.

Cindy
0

#22 En grönsak innehåller ju annat än kolhydrater också - främst vatten och fibrer, men även yttepytte med fett och protein, samt vitaminer o mineraler. Blandar man kött o grönsaker som de är blir procentfördelningen av vätska, kolhydrater, proteiner och fetter en siffra. Torkar man det så blir den en annan.

Gram-fördelningen av näringsämnena är konstant, men det är inte den de uppger på framsidan, då det de vill visa är hur stor del av innehållet som kommer från animalier. Av nån anledning, vore ju snyggare siffror att det bara är 15% kolhydrater, istället för 25% veg.

Vänliga hälsningar
Cindy

MaalinF
0

#23 Jasså du tänker schååå! :) nej men nu är jag med.