Hjälper de medicinska fodren?
Jag har läst om dessa foder bland annat i uppsatser och tittat på innehåll etc. och har efter det börjat undra alltmer över hur dessa foder marknadsförs och säljs.
Om det vore människor det gällde hade det inte varit tillåtet att påstå det som påstås om dessa foder.Det finns helt enkelt inte tillräckligt med vetenskap bakom,hur kan det annars finnas foder med så väldigt olika sammansättning för samma sjukdom?
Min nuvarande uppfattning är att de här fodren kan fungera om man har tur och att man kan uppnå samma resultat med mer naturliga ändringar i kosten (t ex saltreducerad kost).
Alla de veterinärer jag träffat har ingen direkt kunskap om näringslära hos katt,de läser bara innantill i fodertillverkarens rekommendationer.Exakt samma sak som läkare gör när de läser i FASS,det gör de just för att de inte kan det området utan förlitar sig på annan expertis.Trist nog ser veterinärer fodertillverkare som experter när det gäller kattmat.
Tror ni andra att stora tillverkare är experter?Att de verkligen satsat pengar på ordentliga vetenskapliga undersökningar?Har någon hört talas om någon studie om ett enda av dessa foders effekt i jämförelse med vanligt foder?Länka gärna i så fall.
Ser fram emot en givande diskussion,ska sova nu efter nattjobb men återkommer.
Personligen måste jag säga att jag bara har gott att säga om de veterinärfoder som jag själv har använt och har erfarenhet av. De har haft god effekt på de olika sjukdomar som mina katter har haft. Vi har använt Hill´s veterinärfoder och någon gång Specific. Båda har stora forskningenheter.
Veterinärfoder mot njursten, magkatarr/diarré, tänder och njursvikt har vi använt. Det har fungerat i samtliga fall.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag förstår din synpunkt eftersom dina katter blivit hjälpta.
Men hur vet man att fodret hjälper om man även har annan behandling?Jag är mycket skeptisk till denna forskning eftersom det är storindustrins egen forskning.
Sak samma när vi människor introducerades till färdigmat,det var frågan om kraftfull marknadsföring för att få människor att tro att industriellt tillverkad mat skulle vara bättre än hemlagad.
Jag menar,om vi inte tror att människor mår bäst av frystorkad mat varför tror vi då att djur gör det?Jag vidhåller att den marknadsföring som görs kring dessa foder skulle inte vara tillåten om det gällde människoföda (påståenden om att bota sjukdom ska kunna bevisas).
Glömde bort att skriva att jag barfar sedan några år då mina ögon öppnades,jag har som de flesta gått på dessa PR-myter tidigare.
Jag tror det handlar om att sätta in en kontext i sammanhanget också. Om du har gett en katt Friskies och den sedan får urinsten, så är det väl klart att ett specialfoder hjälper. Friskies har alldeles för högt magnesiumvärde.
Efter flera givande diskussioner och näringsläralektioner med en av veterinärerna på Eukanuba som är med och tar fram veterinärfoder, så måste jag säga att jag har stort förtroende för deras produkter.
Min gammeltant (RIP) mådde finfint på deras Intestinal i många år. Jobbar på zooaffär och får ofta höra om djur som mått blivit friska av veterinärfoder.
Det stämmer doc som Mealyn just sa, att ofta beror sjukdomen från början på felaktig utfodring… :(
Finns dock ett veterinärfodermärke jag aldrig skulle köpa - Specific som inte innehåller något kött alls! Fisk-, mjölk- och vegetabiliskt protein är inte fullvärdig kattmat i mina ögon.
Vänliga hälsningar
Cindy

Ja, och nej… Jag tror att det i det stora hela går att anpassa kosten så att det passar exempelvis en njurkatt, men det är definitivt ett pill att få ordning på. Och utan annan medicinsk behandling - vilket inte används förrän i terminalskedet för just exemplet njurar - sänktes min kattss krea från 700 till 300 på 10 dagar. Hon hade dessförinnan ätit Mjau mjukfoder, vilket väl i alla fall lär vara bland de bättre kommersiella fodren.. Själva sjukdomen var beroende av tidigare massiv kortisonbehandling mot hemobartonella/mycoplasma heamofelis, och det skulle visa sig vara alltför omfattande skador för att klara av, men på medicinsk kost vann vi i alla fall ett år. förmodligen hade vi inte vunnit mer genom BARF även om jag nog ser att det varit möjligt att få ihop en fungerande kost.
Däremot ansåg jag att veterinärens rekommendation att Tamlin skulle få medicinsk kost för fetma (han är hjärtsjuk och bör definitvt inte vara överviktig, men han levde ju i samma hushåll som njurkatten och det var ju inte precis näringsfattig kost för en torrfoderälskare) var skrattretande. Njurkatten hade då precis avlidit, och jag gjorde ett försök med deras rekommendation - med enda resultatet att katt nummer tre, som har stabila njurproblem av tidigare vanvård, tappade i vikt och fick stigande krea. En återgång till Mjau har gett betydligt bättre resultat på de båda herrarna, och Tamlin har tappat 1kg det senaste året. Katt nummer tre stabiliserades i njurarna igen, även om det nu försämrats igen. Detta är dock mer väntat, han är 16 år och har levt med sina trasiga njurar i minst 11 av dem. Åldersförändringar är naturliga, men han har inget direkt spelutrymme för såna så det går ju tyvärr utför så sakta. Men han äter inte njurfodret och då är ju i princip vilket foder som helst bättre än inget alls… Så - Mjau it is
Ett annat foder jag faktiskt tror på är A/D - alltså det extremt näringsrika som sjuka eller katter i rehabilitering får. Dels ger det höga kaloriinnehållet en märkbart piggare katt, vilket i alla fall här har fungerat så att katten vill äta mer och även annat. I ett akut läge är det guld värt. Dels verkar det knappt finnas en så sjuk katt att den inte äter just det. Vilket också är guld värt just när det är kris att få i katten något. Jag har alltid en burk i skåpet som inte används men finns för akut kris. Vår lilla njurkatt, den som nu är avliden, åt detta även under sitt sista dygn - när ultraljudet skulle visa att njurarna gett upp helt.
ja jag kör ju på specialkäk till två av tre katter. Tänk så bra det hade varit, om käket hade varit både bra för njursvaga katter och för allergiska katter. Så enkelt jag hade haft det. Nu har jag tre olika skålar.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....