Ej bra ge tonfisk till katter?
Stämmer det att det inte är bra att ge tonfisk till katter?
Inte mer än någon gång i veckan?
Jag har vetat det några år men aldrig riktigt tagit mig för att fråga om varför det skulle vara så.
Är det någon som vet något mer om detta samt varför det inte är bra?
Tack för hjälpen!
(Atos äter resterna av min sallad) 
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Ja du jag har ingen aning. Men jag har inte hört talas om att det skulle vara farligt. Någon annan?
Har inte jag heller hört. Däremot har jag hört att räkor inte är bra för njurarna, men det trodde jag hade med saltet att göra. Mina katter gillar inte tonfisk (!) så jag har inte behövt fundera så mycket…
Det här står på Katter.nu:
Myt: Fisk är bra kattföda.
- Fisk i stora mängder är inte bra för katter. Det beror dels på att rovfiskar, såsom tonfisk, innehåller höga halter av tungmetaller som är farligt för en liten kattkropp, och dels att fisk i sig har ett mineralvärde som är för högt för katter och kan leda till att de får struvit (kristaller i urinen). Rå fisk är särskilt dåligt eftersom den hämmar upptaget av en b-vitamin (thiamin) vilket på sikt i värsta fall kan leda till hjärtsjukdom och förlamning. Dessutom har rå fisk sannolikt med sig parasiter såsom bandmask. Vidare innehåller fiskkött för lite E-vitamin i förhållande till mängden fleromättade fettsyror. Ger man mycket fisk kan detta medföra att katten drabbas av pansteatit som är en inflammation i fettvävnaden som gör att underhudsfettet klumpar ihop sig och förstörs. Fiskprotein är också en vanlig allergen för katter med födoämnesallergi.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Tycker det låter konstigt, vår katt Emma blev 17 år och hon åt inget annat än tonfisk.
Just det sista, Bulle här får ekzem när han äter torrfoder med fisk.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Det finns argument jag vet och argument jag tror och argument jag har för mig. :-)
Jag vet, att man aldrig ska ge något mer än max 10% av total matintag som inte är balanserat näringsmässigt (map bla kalcium/fosfor-halt, vitamin- och mineral-halt). Tonfisk är inte balanserat så därmed bör det inte vara för mycket av den varan.
Jag tror, att då tonfisk är en rätt stor och fet fisk, torde den lagra mycket 'skit' som t ex tungmetaller och av den anledningen bör inte katter (precis som vi människor) inte äta det alltför ofta och i alltför stor mängd.
Jag har för mig, att det är något med fisk och b-vitaminupptag, att fisk innehåller ett ämne som försvårar eller hindrar b-vitaminupptag, i kattens kropp. Det är inte livsfarligt, men naturligtvis inte bra om katten alltid får fisk. Det gäller alltså fisk generellt, inte just tonfisk, men det kan hända att det bara gällde rå fisk och inte tillagad…
Kittekatten: Då kunde du mycket:)

#2 Varför ska katter inte äta räkor? Jag mutar ju mina katter med räkor då och då. 
Någon annan som hört samma sak?
Samma här….räkor är lyx godis för mina tjejer 
visserligen varken ofta eller i stora mängder.

# 8 Lite mutor nån gång är ingen fara men räkor ofta är inte bra.
Det innehåller en massa salter och andra ämnen som är dåliga för katter. Speciellt om man är kastrerad hankatt och inte vill ha urinsten =)
#8 Räkor har hög mineral- och salthalter som kan leda till urinsten. Men som kattgodis skadar de absolut inte.

Hoppsan hejsen! Då få vi hoppas att de missköter sig ofta så jag inte behöver vara glad och ge dem mutor så ofta…. ;)
Med tonfisk så skall man absolut inte ge tonfisk som är människoföda, salthalten är alldeles för hög.
Trålningen efter tonfisk tar väldigt lite hänsyn till miljö och natur. Varken människor eller djur ska äta tonfisk om man inte vill att rovfiske ska fortsätta.
finns ju Kattuna, tonfisk för katter, någon gång då och då tror jag inte är farligt, som allting, inte övrdosera, men om en katt får lite räkor, eller kokt fisk tror jag inte är skadligt, min Beata äter kokt fisk minst 1 gång i veckan, eftersom hon ibland får dålig mage, och Lucas perser, åt tonfisk, kokt fisk, allt utan näring i, enligt experterna, och blev en 20 årig åldring
Maggan47

Här serveras kattuna tonfisk en elr två ggr i veckan ca, som lit eextra gott, men 6 katter delar en burk så det blir inga mängder, kan inte ta bort det helt, är ju Kajsas absoluta vavorit,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hade ingen aning om detta..visserligen brukar inte mna katter äta varesig tonfisk eller räkor..dom skulle säkert tycka om det om dom finge chansen att testa..men att det skulle vara skadligt att äta det någon gång ibland har jag svårt att tro, men jag ska inte uttala mej om det som inte vet mer..

Mina katter ratar allt vad fisk heter. Försöker jag lägga fram på ett fat matvägrar dom. Dom rör inte ens sina egna torrisar om jag inte tar bort fatet.
Däremot käkade jag tonfisksallad igår. En av mina bebisar blev väääldigt nyfiken och fick smaka ett par små bitar, och slukade dessa som en hungrig tiger…
Men då kanske det inte ska bli nå mer tonfisk i det här huset, för att vara på den säkra sidan.
Alla djur behöver någon som bryr sig!

Våra katter får nöja sig med sitt torrfoder, någon tonfisk får de aldrig. Stackars katter som aldrig blir bortskämda :P
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
HAHA, Simson, vilken min din kisse gör åt Ruccolasalladen! Bläh!
Ok, Det är som Arne. HAn ska ju definitvt inte ha fisk. Men ibland, lite , lite, är ju så gott! MEn det är ju inte någon naturlig föda för ett litet ökendjur, det håller jag med om!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hihi!! Ja inte var det någon fisk i salladen inte men ha den o smaka det skulle han ändå… 
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
När senast såg du en katt fånga en fisk eller räka?
Havsmat är godis för katterna, inget man ska basera deras föda på. Möjligtvis i foder där det kompenserats för salthalter, aminosyror m.m.
Vänliga hälsningar
Cindy
#22 Eller helst inte alls då de är den vanligast allergenen hos katter.
#22 Ja, fast jag vill reservera mig där. Fiskolja tycker jag är bra - hurra för Omega 3, och det är inte heller allergent. :)
#24 Min mormor hade kullsystern till min katt. Mormors katt ville ha tonfisk så hon fick det varje dag. Mormors katt fick urinsten tre gånger innan jag övertalade henne att sluta med fisken. Min katt fick aldrig urinsten, och mormors slutade få när fisken rök.
Jag har aldrig förstått varför djurägare låter djuren bestämma vad de vill äta i sådan utsträckning. Vem ger sina barn en påse godis när de vägrat middagen…? 
Vänliga hälsningar
Cindy
Är det inte så att det innehåller för mkt magnesium?
Ger du katt 5 st räkor så ska du ha gett katten en hel veckas ranson av magnesium..
Är så jag fått höra.. o samma med tonfisk.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Förlåt för OT-inlägg men jag tycker detta är viktigt.
Även människor ska akta sig för tonfisk. Det är en fisk som samlar på sig en hel del miljögifter. Särskilt kvicksilver.
Livsmedelsverket rekommenderar inte gravida kvinnor att äta färsk tonfisk däremot är tonfisk på burk helt ok att äta. MEN! Det beror på att den tillåtna halten är alldeles för hög! Jag är väldigt försiktig med tonfisk. MAX en burk varannan vecka om ens det.
"Det generella gränsvärdet för kvicksilver i fisk är 0,5 mg/kg men för ett antal namngivna fiskarter, bl a gädda, ål, hälleflundra, marulk och tonfisk är det 1 mg/kg.
Det högsta tolerabla veckointaget av kvicksilver i form av metylkvicksilver har av FAO/WHO angivits till 3,3 µg/kg kroppsvikt (ca 33 µg/person och dag) men detta är baserat på effekter hos vuxna och kommer sannolikt att sänkas.
Det amerikanska naturvårdsverket har angivit 0,1 µg/kg kroppsvikt och dag (ca 7 µg/person och dag) som en referensdos för att skydda mot effekter hos foster."
Källa: Institutet för Miljömedicin, Karolinska Institutet.