Vanvårdsregister på förslag
Många av er var tveksamma till att djurskyddsmyndigheten skulle läggas ner och återgå till jordbruksverket. Att djurskyddet skulle nonchaleras. Så lite positiv information.
Jordbruksministern föreslår ett vanvårdsregister, där alla som dömts till djurförbud registreras. För idag kan den som får djurförbud flytta till annan kommun och fortsätta. Så vi får hålla tummarna att denna sak drivs igenom.
Sedan så återstår kattfrågan som han inte riktigt vet hur det ska genomföras. Men då ska han få information om hur det ska göras och hur det kan lösas och varför det är så viktigt.
Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Tack för informationen! Vanvårdsregister vore på tiden! Nuvarande rutiner är så bristfälliga de kan vara. Bra att dessa tankar finns. Vi får även hoppas att han är mottaglig för information om kattfrågan!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Bra,det måste bli ett sådant register är min övertygelse.
hoppas också på vanvårdsregister, enda möjligheten att stoppa olämpliga ägare, som blivit av med sina djur, och ändå skaffar nya
Maggan47

Ett sådant register skulle verkligen kunna avskräcka och hjälpa många djur att slippa lidande.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ÅsaF; Det håller jag med om.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Frågan är bara hur ett sånt register skulle användas….
Jag tycker att det är bra på ett sätt.. men sen är jag lite misstänksam mot alla sorters register…. dom missbrukas så lätt…
Så det är svårt att säga för mig om jag tycker att det är bra eller dåligt… allt beror på hur det sen används…
Så..det finns inget sånt register nu då? Fick en antydan av en person här inne att ett sånt fanns och att en här finns registrerad där. Så det vore intressant att veta. För om det INTE finns ett nu så är det ju lögn och förtal i faggorna.
Helen

Registret finns inte nu, men är på förslag. Så det verkar vara lögn och förtal på gång.
Vanessa

#7: Nejdå något sådant register finns inte i dags läget. Men man kan ju hoppas att det verkligen kommer ett. ;-)
Audiatur et altera pars
#8,9 Ja, då är det förtal. Ganska grovt.
Pm:at den det gäller om detta.

Synd att det viktiga ämnet jag tog upp har förvanskats och utnyttjats till någons personliga krig. För vanvårdsregistret är verkligen ett hopp åt rätt håll. Så att till exempel perserägaren som vanvårdade inte kan fortsätta, och att inspektörer kan kolla upp det hela.
Blir uppriktigt ledsen att någon ljuger och förtalar av värsta graden. Snacka om lågvattenmärke. Helt utan ens mest grundläggande faktakontroll.
**Får hoppas personen i fråga inte fortsätter att sprida lögner här. **Får även hoppas att folk kan klura ut att det bara är ****prat. Det är väldigt tråkigt att vissa försöker skapa osämja. Snacka om bittert och elakt. När man istället borde lägga energin på det viktiga - att göra livet bättre för hemlösa katter. Skitsnackaren får kanske **starta *"skitsnack ifokus" eller "bitterhet ifokus".*
Vanessa

haha, skitsnack.ifokus. ;-)
Jaja, åter till ämnet. Håller med dig, detta register är otroligt viktigt. Och en sak som skulle införts för många år sedan.
mvh Åsa
Audiatur et altera pars

#11 Ursäkta om jag ställer en liten fråga - är ny här på fokus över huvudtaget och hittar nya sajter som intresserar hela tiden.
Du skriver att du tycker att det är synd att ett ämne du tar upp förvanskas o utnyttjas i ett personligt krig? Jag läser och läser tråden om och om igen och hittar inget sånt alls. Jag hittar däremot en fråga som ställdes i #7 om ett sånt register finns då personen hört antydningar om att en annan person skulle finnas på en lista eller i ett register av den typen. Och vill då bara veta om det fanns, eller inte. Och om det inte ännu fanns ett sånt register så var dom antydningarna hon hört falska. Hom ville som jag utläser det bara få information som hon sen kunde använda i en annan fråga. Men den tas ju inte upp här i den här tråden. Kanske är det någonannanstans som det kommer. Jag har inte hunnit läsa så mycket utan börjar uppifrån och ner.
Vill tillägga att det har varit en väldigt kul upptäckt fokus sidan man alla sajter. Och när man jobbar natt så är det roligare att sitta här och läsa, titta på bilder och diskutera än att titta på TV. Tiden har gått så fort för mig dom nätter jag jobbar.

#13: Jag tror det var den personen som #7 menade som #11 ansåg hade förstört själva sakfrågan med att utnyttja den i falskt syfte.
hihi, nu blev det många tror här. Men så uppfattade jag det hela.
Tycker det är jätteskojigt att du hittat hit in och till hela iFokus som sådat också. Skojigt att höra att dina nätter går fortare på jobbet.
Varmt välkommen hit.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

nu håller jag tummarna för att ett register skapas..känns positivt att vindarna blåser åt rätt håll

#15: Håller med dig. Detta är något som verkligen behövs.
Audiatur et altera pars
Även jag blev mycket glad när jag läste Djurskyddet och såg detta förslag för visst är det ett steg i rätt riktning.
En av våra kissar kommer från ett hem där han blev mycket misshandlad både fysiskt och psykiskt. Enligt min uppfattning så räcker det med en gång för att få djurförbud för ett värnlöst djur skall inte misshandlas i någon form.
Hoppas att förslaget blir verklighet
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
#6 Vad jag förstår måste en person först vara dömd för vanvård/misshandel av djur innan den kan hamna i ett register om det kommer att införas i framtiden. Än så länge finns det alltså inte i Sverige. På så vis ska förhoppningsvis ingen kunna hamna där godtyckligt.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jag måste vara riktigt trög, men vad menar ni med "lögn och förtal" på gång? 
#19 Någon hade tydligen fått det om bakfoten och gått ut med felaktig information om det här med vanvårdsregister. Som att det redan fanns ett sådant register. Men så är alltså inte fallet. Det finns än så länge bara ett förslag på att det ska införas ett sådant register. (Den diskussionen har dock inte förts i den här tråden utan på andra ställen.) Dock viktigt att ponängtera att vanvårdsregistret bara är ett förslag än så länge. Dock ett bra förslag då det skulle förhindra att djur fick lida.
//Lena

Okey, då förstår jag.