Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 526 ggr
bananacosmicgirl
0

En kattunge minns...

Igår var jag hos veterinären med alla busungarna och de fick sin första vaccination. Buffy var mest nervös - hon pep hela vägen dit och hela vägen hem. Men den som jag tänker skriva om är Giles.

Giles (min lille svarting, det sena tillskottet) var kolugn. Han satt längst bak i transportburen och tittade tyst ut. Han hade ju varit med om det där förr. Och jag undrar om han inte började komma ihåg…

När han var hos veterinären hängde han slött i armarna på mig. Sprutan var inte några problem hos nån av ungarna, men allra minst för honom. Veterinären undersökte också alla ungarna och när hon kom till Giles fann han sig lugnt i att bli kollad. Att kolla tänderna hos övriga var inte omtyckt, men Giles gjorde inte en min.

När vi kom hem en stund senare lekte allihopa lite lugnt på golvet. Sedan kom det tre tjejer för att kolla på kattungarna - och då fräste Giles åt den ena tjejen. Han har aldrig fräst hemma. Sedan gick han och la sig en bit bort och låg och bara betraktade alla. Resten av kattungarna betedde sig precis som vanligt och lekte vilt.

Då tjejerna gått tittade jag på tv och fick sällskap av ungarna. Giles, som brukar föredra att hålla sig för sig själv, kom och la sig i mitt knä och somnade. Han sov djupt, utsträckt och ljudligt spinnande.

Jag tror han mindes. Förra gången Giles var hos veterinären var direkt efter att han hittats stelfrusen av hunden, när han var kall och hungrig och övergiven. Jag undrar om han inte börjat glömma det lite, men att komma till Haga (veterinären) igen påminde honom. Även idag har han varite lite reserverad mot sina syskon, men gärna kelat med mig och gått och strukit sig emot mig. Det får mig att bli så glad att jag valde att ta in honom också.

Även kattungar minns…

/Camilla

Jenna-Gun
0

Katter minns mer än man tror.

Har många bevis på det här hemma

Jenna

Faxlin
0

Ja visst minns de. Det är ju lite tråkigt sådana här gånger när de har tråkiga saker i livet, de önskar man att de glömde. Men vi får glädja oss att han nu har en massa trevliga minne att samla på sig ihop med dig och inne i värmen och tryggheten. Till slut kommer dessa minnen förtränge de tråkiga.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

majvi
0

Visst minns katter.Jag var med och fångade in 4 kattungar och 2 vuxna katter som bodde i ett hål mellen husen.Det var en kvinna som hade 2 hittekatter tidigare som tog hand om dom.Vi var några som tjänade in pengar på loppis och såg till att alla katterna blev vaccinerade och kastrerade och jag var med de flesta gångerna som katterna skulle in i transporburen inför veterinärbesöket. De första hittekatterna kunde kvinnan hantera men de andra 6 fick vi fånga in och stoppa i transportburen.

När jag är på besök kommer det inte fram en enda katt men när grannarna eller exmaken är på besök är de minsann framme.Kattungarna kastrerades i mars , undrar om de kommer fram när jag är där någon gång..

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

bananacosmicgirl
0

Jag förstod att katter minns, men hade inte tänkt på att Giles skulle reagera på veterinärbesöket (jag var ju inte med förra gången). Har kelat med honom alldeles extra mycket igår och idag för att han ska veta att nu är han varm, trygg och älskad.

#3 Heh, ja då är du ju den elaka veternärdamen! :) Förhoppningsvis kommer de fram nån gång ;)

/Camilla

Faxlin
0

#3: Man kunde ju önska att de kände på sig att man gör vissa saker för att hjälpa dom.
Hoppas i alla fall att de kommer fram någon dag så de får se att du inte alltid springer till veterinären med dem.

mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sessan1
0

Tror oxå att katter minns saker och ting! det ser jag på en av mina hittekatter iaf.