Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 972 ggr
majvi
0

En rymling som hittas igen

Busan rymde från sitt jourhem i mars förra året. Det var i min stadsdel så givetvis var jag med och letade.Jag funderade på var en katt kunde gömma sig och kom fram till att hon kanske fanns vid ett inhägnat område i närheten. Det är några småföretag  där och i inhägnaden finns fordon och så var det några förrådsbyggnader.

Det fanns kattspår där och då det var snö och ligger en bit bort -för en katt som inte vill bli kall om tassarna i alla fall.så tänkte jag att det är Busan.Jag lade ut mat på flera ställen och allt åts upp. Undan för undan plockade jag bor matställena tills det var bara ett kvar på baksidan av en förrådsbyggnad.Framför byggnaden var det fritt någon meter men sedan var det snårigt och man fick gå in från sidan för att komma dit. Jag tyckte att det stället var så bra för jag ville inte att det skulle synas att jag matade henne.  Orsaken till det är att det har förekommit bråk, bilbränder m.m och jag var orolig för att någon skulle göra illa katten.

Det var andra personer som också letade efter Busan men jag kunde inte bevisa att det var henne som jag matade så de letade då och då på ställen som låg flera km bort,efter tips från allmänheten. Det var åtminstone en  övergiven  katt som fångades in och togs in i föreningen för att hon liknade Busan och det var ju tur för den katten.

Jag fortsatta mata katten som jag var övertygad om att det var Busan varje kväll och satte dit fällan många kvällar och någon natt ibland.I början var det svårt för det var omkring 15 gr kallt och maten frös ju.Fällan måste kollas ofta då och sedan när det blev varmare ute ville jag också kolla den ofta .

När det blev varmare gick det mera mat åt och en kväll när jag kom med maten möttes jag av en kelig hankatt. Han fick mat och sedan när han gick hällde jag upp mer för jag trodde fortfarande att Busan var där.När en del snö fortfarande låg kvar  såg jag att en katt hade bajsat i snön och sedan krafsat över lite lätt på två ställen i närheten av matstället. Det hade jag inte sett tidigare och tolkade det som att det var flera katter där .

En kväll när snön var borta fick jourhemmet syn på Busan och då blev det livat igen och hon fick låna fälla för att äntligen fånga in Busan.Inte kom Busan.

Några veckor senare när jag just  skulle gå från matstället träffade jag Busan.Har det vatt nåt? verkade det som hon sa. Sedan gick hon och åt . Busan var en tamkatt från början men hade varit ute länge innan hon fångades in första gången och jag fick inte lyfta henne .Från början trodde jag att Busan var på andra ställen när hon aldrig gick in i fällan men damen gillade helt enkelt inte att gå in i fällor.Där kunde jag heller inte låta fällan stå hela tiden för det fanns en stig i närheten där folk gick.

När jag talade om att jag hade sett henne var det  andra som kom för att fånga henne och till slut  var det en som lyckades locka in henne i en transportbur.Jag hade gärna varit med för att fånga in henne men en av jourkatterna hade fått kattungar hos mig och sedan höll jag på med att hjälpa en annan person att fånga in en annan katt så jag hade lite annat för mig.

Jag såg inte Busan på de två månader som jag gick där varje kväll och matade men jag gav inte upp och trodde hela tiden att hon skulle visa sig så småningom.Som ni har läst så gjorde hon det också

Som minne av rymningen förfrös hon öronen och sedan fick hon också 3 kattungar.. Hon blev adopterad men fick komma tillbaks till föreningen för att hon rymde för mycket.

Detta är skrivet som en uppmuntran till er som har rymlingar just nu ;Ge inte upp och man ska tro på att det kommer att gå bra.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
0

Mycket bra berättelse Majvi om att det för det mesta lönar sig när man inte ger upp utan enträget kämpar på. Är säker på att detta kommer att vara en god uppmuntran för våra vänner som letar efter rymlingar just nu.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

Mycket bra skrivet. Du är tydligen lika envis som en del av våra kattfångare. Timme efter timme, dag efter dag. Alla våra rymlingar från katter vi dels adopterat bort har fångats in igen eller hittats. En lyckades med konststycket att rymma från katthemmet. Två veckor tog det innan han fångades in. Så man ska inte ge sig, samt sätta upp lapar överallt. Gärna med tilläggget att de ska kolla garage och förråd om de varit i dem under den tiden. I vissa fall så har vi även pepprat brevlådor i områden med mera. Folk engagerar sig och hjälper till med tips. Så ge inte upp som sagt.

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Faxlin
0

Tackar för den här berättelsen. Den var bra.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jenna-Gun
0

Den berättelsen behövde jag nu.

Tack

Kram Jenna

Sidentass
0

Så gott att du berättar denna historia..den skänker en stor skopa hopp, ibland kan situationer kännas i det närmaste hopplösa..men ingenting är omöjligt, vilket visar sig klart och tydligt i din beättelse!

Sidentass