Akuta hem sökes i Skåne!!
Mail från Tigerharen:
Vi söker akut efter stödhem till 7 katter i Skåne eller närliggande. Katterna kommer från ett vanvårdsärende och om vi inte inom dom närmsta dagarna lyckas ordna med stödhem för de sista av 7 katter kommer dom återlämnas till den misär där de räddades ifrån!!!
När katterna omhändertogs fann man 6 kattungar som svultit ihjäl på en balkong, samtliga av de vuxna katterna var mycket magra. Ägaren hade 18 katter, okastrerade av blandade kön, i en liten lägenhet. Alla är rumsrena och varierande tama. En hona som finns i jourhem har fött 4 ungar, resterande är nu kastrerade.
Jag kan inte nog med understryka det akuta i detta ärende och vikten av att ett par, tre hjältar ställer upp med husrum till dessa 7 katter så att de slipper återvända till det helvete de kommer ifrån. Själv har jag fullt hus och kan inte ta in dessa katter. Snälla - kan du hjälpa!!??
Maila mig andrea@tigerharen.orgeller ring 0733 106609
Även om du bara kan ställa upp en kortare tid så vinner vi tid på att katterna kan mellanlanda hos dig!
Med varma hälsningar och hopp om hjälp,Andrea, Djurhemmet Tigerharen
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
om vi inte inom dom närmsta dagarna lyckas ordna med stödhem för de sista av 7 katter kommer dom återlämnas till den misär där de räddades ifrån!!!
Det låter väldigt märkligt i mina öron att de skulle lämnas tillbaks…
Jag har bara kopierad mailet.
Ägaren har kanske överklagad beslutet?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Hoppas det löser sig för dessa stackarna :(

Alternativet är att katterna lämnas till Djurskyddsinspektören och då kommer de med största sannolikhet att avlivas!
Andrea och jag hjälps åt med detta kattärende.
Det är verkligen akut att katterna får jourhem snarast!

Uppdatering:
Idag blev 3 av katterna placerade tillsammans i ett av Djurhemmet Tigerharens jourhem!
En fjärde honkatt därifrån har fått ett tillfälligt hem hos några medlemmar i Djurrättsalliansen.
Dessa 4 katter är egentligen tama men de är rädda och apatiska efter att ha levt i en misär!
Kvar finns 4 katter som behöver akut stödhem!
putt för de 4 resterande!!!!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

putt

#4 har inte ägaren fått förbud att ha katt då? står ju i 0 att de lämnas tillbaka annars?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Puttar för katterna

Det är ett mycket komplicerat ärende.

#10 jo det är det väll alltför offta tyvärr,, hoppas nån kan hjälpa,,,

Är de som är kvar också tama?
åh de arma krakarna…
puttar för stödhem åt de
Någon som kan ställa upp för dessa stackars katter så dom slipper tillbaks till misärn igen !!! Hjälp behövs verkligen !!!!
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

Alla katterna är tama men de har påverkats av miljön de levt i och har ett onormalt beteende för att vara tamkatter. De är rädda och vissa av katterna uppvisar ett apatiskt beteende. Men de är absolut inga "vildkatter" då alla av dem är födda inomhus och har endast levt som innekatter.
Vad är det för fyra katter som är kvar?
Kanske kan göra plats, har visserligen redan en på ingång men…
Har ni skrivit på katter i fokus också?Eller kattakuten på SKS?
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Puttar upp !
Debattia
Oj stackars katter! Här är det dessvärre knökfullt men jag hoppas någon annan har en vrå över.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Har du kollat upp med fagerljung för hon kan ev hjälpa till ???
Debattia
.. så som dessa katter beskrivs vara i beetendet, så var vår tisse (tissen som är på min avatarbild) också då hon kom till oss för lite mer än 7år sen.. stackars små tissar
vilka åldrar och kön är det på dem som behöver stödhem?

Uppdatering:
Har idag talat med stödhemmet som tagit hand om 3 av dessa katter.
En yngre hankatt är mycket rädd och gömmer sig under soffan. Han trycker in sig i hörnan och försöker "gömma" sitt ansikte.
Han är apatisk och har varken ätit eller druckit sen igår eftermiddag.
Nu har denna katt haft turen att få komma ifrån misären, men i skrivandes stund sitter det 4 hankatter kvar i ett rum och väntar på jourhem!

Den info som vi fått är att de 4 katterna som är kvar är hanar.
Tyvärr vet vi inte ålder på katterna.
Det är både äldre och yngre katter. De flesta är troligtvis runt 1-3 år gamla.

Denna tråd finns endast här på Hittekatter.
Känner inte till de andra kattsajterna?

Ni kan följa Adeline och hennes kattungars framsteg på Andreas blogg:
http://tigerharen.org/blogg/category/familjen-adeline-suprem/
www.katter.nu - diskussionsforum- hittekattakuten
Ju fler som läser om det desto bättre.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Tack för info!
:-)

åh… jag skulle så gärna vilja… Och en apatisk katt skulle väl antagligen "passa ganska bra" i ett litet studentrum.. och om de är rumsrena dessutom.. (menar då att de inte river ner alla saker i panik över att få komma ut, jamar högt och stör grannarna, vilket kan få mig vräkt, samt inte kissar på min tempurmadrass :P )
Jag borde låta det här forumet vara. varenda gång sånt här händer blir jag lika splittrad. nu är jag åtminstonde inte tillsammans med den där allergiska killen :P hehe.
om de inte hittar några andra kanske jag kan finnas som sista-möjligheten-akuthem…
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
#31 Hittekatter är som en godisaffär. Man kommer inte ut utan nåt…:)
Jag ska försöka ringa Andrea idag, flyttar imorgon så jag har 758743875 saker att göra.

*putt*
Jag mailade andrea idag. Jag hoppas att jag inte behövs, och att det dyker upp andra akuthem. Men det skulle kanske vara möjligt för mig att ta hand om en katt som redan är van vid att vara inne, det gör ju stor skillnad om man är i ett studentrum.
Nu har jag också mailat.
va ni är toppen som kan hjälpa dessa katter, om det skulle behövas…
puttar för katterna
Även en tusenmilafärd börjar med ett steg.
/Pernilla
Puttar upp och hoppas verkligen det ordnar sig för dom fyra killarna också !!!! Vilka sötnosar på korten !!!!!!!
Debattia

Uppdatering:
Idag fick en av katterna från detta ärende permanent hem! :-)
Det är en av de sköldpaddsfärgade honorna som ikväll flyttade till ett hem där hon kommer att bo tillsammans med hemmets andra honkatt (katten Mica) som i sin tur kommer från ett annat vanvårdsärende där hon och katten Malte suttit instängda i ett hönshus i flera månader.
Hoppas innerligt att det kommer fungera bra mellan dessa 2 damer och att de accepterar varandra!

Hennum och Fagerljung
Jättesnällt att ni ställer upp som akutjourhem!

Nu har vi två kissar i ett rum, det som innan varit mitt. Det står väldigt mycket saker där, men då kan de gömma sig bäst de vill när vi kommer in. Har mest sett dem titta fram bakom några lådor. En långhårig och en korthårig. De verkar se söta ut. Ska få ihop lite bilder senare. :)
Äntligen har vi blivit akuthem!!! :D

Väntar på bilder. 
Hoppas det ordnar sig för alla katterna.
Vad skönt för de små som det har ordnat sig för! Allt tack vare alla jättesnälla människor som ställer upp ! 

**
Kattungekudde**
Om man börjar tröttna på sova - tvätta - di, sova - tvätta - di, sova - tvätta - di så kanske man börjar undersöka vad man kan använda sina kattungar till. Här har Adeline kommit på att en liten orange kan tjänstgöra som kudde för eftermiddagsvilan.
(Kopierat från Andreas blogg:
http://tigerharen.org/blogg/category/familjen-adeline-suprem/)

‘Familjen Adeline Suprem'
Nu har kattungarna fått namn och blivit könsbestämda. Tre pågar och en tös. Mitt krav på kattungarnas nya hem är:
* Kattsällskap, gärna av en annan kattunge från kullen
* Möjlighet till utegångsvistelse
* Ska försäkras
Välkommen med din intresseanmälan via vår hemsida www.tigerharen.org
Kattungarna är flyttklara vecka 34. Då är dom 12 veckor gamla, grundvaccinerade och gulligare än någonsin!
Kopierat från Andreas blogg:

Så söta dom är hela familjen.
Hoppas verkligen alla katterna kommer därifrån och får det bra.

Här kommer en bild på den ena av katterna som är hemma hos oss nu. Där är en korthårig och en långhårig. Och hu, så vackra dom är! Men inte visste jag att långhåriga skulle innebära så mycket päls överallt. :P Första gången vi har långhårig.
De äter och dricker ordentligt, man får verkligen tömma lådan ofta.
Vi håller oss därifrån ganska mycket, men är inne ibland och fixar lite och pratar med dem och så. tror att de börjar vänja sig lite vid oss, blir inte lika panikslagna.
å vad vacker h*n här.. speciellt utseende.. En MYCKET vacker katt!
*Tack för du/ni öppnade både hjärta och hem*

jag blir alldeles sjuk av bilderna…jag ska aldrig mer titta på en kattunge…..*är alldeles blå i ansiktet när jag upprepar mitt löfte*…. snälla kan någon ansvarig förbjuda kattungebilder…..
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

visst är h*n underbar. Jag kommer aldrig vilja att dom här två katterna kommer hitta några permanenta hem ;)

#58 Sån är faran med att ta in små missar! Man fäster sig efter ungefär 3 sekunder. 
Puttar upp för hem till kissemissarna !!!!
Debattia

*putt*…

ja hur går det? det står i inlägg #0 att de måsste lämnas tillbaka närmaste dagarna, det har ju gått ett tag nu, finns fortfarande risk att de lämnas ijen? har inte människan fått kattförbud nu?

I måndags i förra veckan flyttades de 4 sista katterna (alla hanar) från kvinnan och katterna finns nu utplacerade i Tigerharens jourhem.
Tack vare Andreas insats slipper katterna återvända till misären!

Tyvärr har personen som misskött katterna ej fått djurförbud.

märkligt att inte få djurförbud…

skumt som sjutton att hon inte fått förbud, med 6 ihjälsvultna kattungar på balkongen så kan det ju inte vara brist på bevis,,
För dj****gt!!!

Jag håller med om att hon absolut bör åläggas med djurförbud för all framtid.

det måsste väll ändå gå att gå vidare med detta? vad säger ni som e insatta? Vad säger Länsstyrelsen? har det gått vidare till Länsrätten?

Idag lyckades jag få bild på den andra söta kissen som är här nu. :) Dom är så fina båda två.
De vräker i sig av torrfodret, men korv, skink och ostrester verkar de inte förstå sig på.
Dock ser den här katten ut att vara allt annat än undernärd, ganska stor mage… :P
Vad skönt kunna läsa att alal katterna kommit därifrån. Helt sjukt att hon inte fått djurförbud !!!! Då kan hon ju samla på sig fler.
Debattia

Pappa börjar bli värsta experten på skygga katter :P hehehe. först åt de när han var i rummet, och senare samma dag lekte han med dem. Så förhoppningsvis visar det sig att dessa katterna är gosiga oxå. Om inte annat blir det lättare att hitta permanent hem åt dem då, så är det ju. Det har ju många andra fördelar med.
Skönt att inte dessa katter behövde komma tillbaka till kvinnan.
Men…Vad KRÄVS för att få djurförbud 
Verkar helt uppenbart fall, tycker jag.
Tyvärr är det ju lätt att skaffa katter så risken är väl stor att några andra oskyldiga missar hamnar i kvinnans "vård" 

Hittade världens största hårtuss i rummet igår. Den var från den långhåriga katten och pälsen var aldeles ihopatovad, jag kunde inte dra loss några strån alls, så hårt det satt ihop. Stackars kisse :( Det måste vara jobbigt, kanske göra ont med?
#74 usch, ja har katten fler sådana tovor så har den säkert ont.. kanske behövs sövas och rakas som vi fick göra med Soprotaren?

Har oxå tänkt på det, att jag läst här att man gör så ibland, rakar kissarna. Ska prata lite med Andrea som kom med katterna. Säkert har hon kollat igenom pälsen redan, eftersom de varit sövda och kastrerade. Detta kanske bara var en enstaka tova som de missat, eller så. Men ska i alla fall prata med henne.

Har inte fått tag i Andrea. Och pappa har inte sett några fler tussar, så det var nog ingen fara.
Däremot blir de inte tama, de två. Har någon några tips? Pappa sitter där inne och de är nyfikna på honom, men de vill inte vara för nära. De andra katterna som kom därifrån hade blivit tama väldigt snabbt tydligen.

Min stödis var väldigt skygg i början. Jag gjorde så att jag matade henne bara när jag var i rummet och jag gjorde det 2 ggr per dag. Jag satte maten på ett bord och satte mig på en stol en bit från bordet. För varje gång jag matade henne flyttade jag stolen närmare bordet När jag satt vid bordet började jag röra lite på armarna så att hon vande sig vid det. Sedan petade jag henne i nacken och vid de följande måltiderna rörde jag henne allt längre tid. När jag kunde klappa henne under magen när hon var på bordet ändrade jag taktik. Jag satte mig då på golvet och höll i matskålen så att hon var tvungen att stå i mitt knä för att komma åt maten.
Nu efter ett halvår sover hon bredvid mig varje natt.
Detta fungerade på Mojan men varje katt är ju olika.

Låter som en smart idé. med vår gamla skyggis så gjorde jag så att jag lade mat en bit framför mig, och närmare och närmare tills hon åt ur min hand. Men det gick inte att röra vid henne förrän långt senare. men det var ganska jobbigt att bli så kladdig om händerna hela tiden av burkmaten, så ditt sätt kan nog vara bra oxå. ^^
Vi brukar sitta i en stol där inne, och då är katterna framme och äter ibland och nosar på våra händer och så.
Tack för tipset, det ska vi prova!

Då kanske jag ska ändra taktik lite med min Lisa. När jag kommer in till henne, är hon ju både mätt, belåten, kissad och bajsad. Hon har ju inget eget behov av att vistas för nära mig…. Kanske skulle dieta henne från morgonen, typ, och sen gå in med något riktigt smaskig som hon inte kan motstå
Alla djur behöver någon som bryr sig!

Kopierar detta från #49 och blir lite undrande över de två första punkterna….
Varför är det så fel med en ensam katt och vad är det för fel med en innekatt?
* Kattsällskap, gärna av en annan kattunge från kullen
* Möjlighet till utegångsvistelse
* Ska försäkras
Jag lämnar inte heller så gärna iväg kattungar som "ensamkatter".
Puttar upp !
Debattia
Hennum; så fina katterna är! så skönt för dem och komma bort från det där stället de var på..
även för de små kattungarna som är så söta så.

Gunilla tror det är bäst om du kan maila din fråga till Andrea, som ej hinner gå in på hittekattersajten. Själv är jag med i KKS, kan därför ej svara på dina frågor om Tigerharens förhållningssätt när de omplacerar nödställda djur.
Så här står det på deras hemsida:
Tigerharen drivs med grundsynen att alla djur har rätt till ett roligt, spännande och innehållsrikt liv på sina egna villkor
Men maila gärna till Andrea så får du säkert snart svar på dina frågor :-)
Andreas mail är:

Ja, katterna verkar ha det bra där i vårt rum. De är förskräckligt nyfikna på oss men de låter bara pappa klappa dem med borsten, jag får inte än. De är ju mer vana vid honom. De är så lekfulla och så jagar de och äter upp flugor, så det rummet är det enda flugfria rummet i hela huset. Sov där senast, och det var helt underbart. Och kissarna kryper upp i sängen och sover om man ligger aldeles stilla.
Så småningom blir säkert dessa pojkar kelna de med.
JA jag frågar i största allmänhet. För jag anser, att man sätter kanske käppar i hjulet om man kräver, att någon promt ska ta en katt till och att det absolut ska vara utetvistelse. Såg ju senast idag vad som hände här i en tråd, en katt förolyckad igen.
Varför jag undrar, är för att just det där med utevistelse är det många som har, även Dyrebestyttelsen i Halden. Hur många katter missar ett gott hem, bara för att kraven är såna? OCh hur många katter går en mer eller mindre plågsam död tillmötes, bara för att de ska ha ett roligt och spännade liv, vilket de säkert även kan få ensamma och inomhus.
Men om man har en ensam innekatt, så får den kanske aldrig träffa någon av sin egen sort. Det hade jag tyckt var jättehemskt. Och jag är ändå inte så överdrivet social.

Nu har jag snart annons ute på eniro köp och sälj för Vidar och Fingal.
För övrigt har vi börjat ha dörren öppen till resten av huset ibland. Och nu är Fingal här i vardagsrummet och tittar på mig. ^^

Här är annonsen, som oxå ligger ute på blocket och två andra ställen. Annons