Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: övrigt-kattrelaterat
Läst 2291 ggr
se7en
0

Blå birmahane med stamtavla söker hem

En bekants make gick hastigt bort, och hon känner nu att hon inte kan ha kvar sin hane, som för närvarande strilar i sitt hem. Kanske blir det bättre med en kastrering, att han får bli utekatt på landet eller bara genom miljöombyte. Han går nu ihop med sina fertila honor, vilket kan vara en anlednining till hans strilande.

Han är renrasig med stamtavla i IDP, har lämnat fina ungar, och är mycket vacker(tycker jag, men jag är inte så insatt i standard hos birma dock).

Så är det någon som kan tänka sig denna "riskkatt" PM:a mig så vidarebefodrar jag ert intresse.

kattassen
0

Så tråkigt med bortgångRynkar på näsan

Funderar lite, jag antar att hon sysslar med uppfödning. Då borde hon vara väl insatt i kattens natur och vet också med sig att en okastrerad hankatt hemma i bostaden, utan omsvep och krusiduller, strilar och markerar revir. Det är få som kan leva med detta och mitt förslag till henne är en omedelbar kastrering av hankatten.

Att sälja en okastrerad hankatt är inte lätt. Här på hittekatter har vi av naturliga skäl inte att göra med avelshanar men alla beter sig på samma sätt oavsett ras det vet man.

Att omplacera en okastrerad hane (hittekatt) gör man inte utan han kastreras omedelbart efter infångandet innan han placeras i sitt nya hem (jour eller permanent hem). Detta för att en okastrerad hane luktar inte rosor precisFlörtoch att han naturligtvis inte skall få några idéer att börja markera på det nya stället.

Mitt förslag:

Be din bekant ta kontakt med någon annan uppfödare som sysslar med Helig Birma och hör om det är en "marknad" för en hane. Kontakta exempelvis Birmasällskapet

för att få information om uppfödare och även annonsera där.

Under tiden så se till att hanen får ett avskiljt utrymme där han är separerat från honorna (jag antar att han inte springer runt med honorna hej vilt). Det är även lättare att hålla ett litet utrymme rent.

Alternativ 2 är omedelbar kastration och sedan säljs han som sällskap. Vilket jag nog förespråkar trots allt.

Att sätta honom som utekatt på landet är väl ingen bra idé? Har han varit innekatt så varför ändra på det??

Kastrering löser problemet - tro mig!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

se7en
0

#1 Han har strilat sedan han blev könsmogen, och går inte med honorna som är fertila. Men han är 5 år gammal, och det är inte stor chans att han slutar trots kastrering. Men visst kastreras han innan omplacering om så önskas. Jag har haft samma problem med en egen hane, han pissade ner allt, barnens kläder, tapeter, soffor, skor, så ja jag vet precis hur det är att ha hane. Vi kastrerade relativt tidigt, men beteendet upphörde inte. Till slut stod det mellan avlivning eller att omplacera till en vänlig själ som var villig, då som utekatt, och det löste problemet. Ibland kan en innekatt fungera bra som utekatt, om han hamnar på rätt ställe:)

Att sätta en hane i ett litet eget utrymme är inte hållbart i längden och inte heller särskilt snällt. En katt ska kunna vara en familjemedlem.

Som sagt, livet var lättare när maken levde, men när han dog rasade allt.

Jag vill bara hitta ett nytt hem till honom, eftersom det är så hon känner nu.

Visst visste hon att hankatter strilar när hon köpte honom, men en del strilar avsevärt mycket mer än andra, som han gör.

Men jag inser nu att har ju lagt det lite fel, han är ju ingen hittekatt!

Tack för tipset om birmasällskapet, och ursäkta att jag lade det fel:O

Moderator får ta bort det om han eller hon tycker det inte passar in här!

se7en
0

#1 Tack för stödet, förrestenGlad

se7en
0

Skrev först att han går ihop med fertila honor, syftar då på under parning, men inte annars. Men han känner lukten av dem, och det kanske kan vara en förklaring till markeringarna?

essut50
0

Vrför inte kastrera honom och sätta in en annons här det kanske fungerar..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

TereseE
0

Vi har haft en fertil hane (fodervärdar) och han strilade inne, men vi kastrerade honom och satte honom samtidigt på p-piller för att bryta alla hanétéenden snabbt. Nu är han p-pillerfri och lycklig kastrat med kompis. Glad

Inte det minsta lilla felkiss sedan han vaknade efter kastraktionen!

Det är verkligen inte snällt mot katten att hålla honom fertil så länge som 5 år. Våran hankatt kastrerades vid 1 år och 3 månader.

Så absolut att han ska kastreras direkt!

kattassen
0

#2 Som jag tolkar det så känns det tämligen akut med att kastrera katten. 5 år som avelshane är lång tid och inte så bussigt mot katten. Eftersom han är såpass gammal tror jag inte heller han är så attraktiv "på marknaden" till avel. Låt honom komma till ro med att bli av med klockspelet och sätt honom gärna på P-piller en tid så han tappar allt hankattsbeteendeFlört

Jag menade givetvis inte att han skulle separeras i litet utrymme någon längre tid. Bara så hon fick lite andrum medan hon väntar på kastrationstid, eller så.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Simson
0

En annan fundering…är Birmasällskapet knutet till Sverak?? Då kan kanske inte en IDP-katt efterlysa nytt hem där?? Förhoppningsvis är de öppna och välkomnande ändå men att leta efter IDP's egen hemsida kan vara idé. Framförallt för att få fler annonser.

Självklart kan du fråga här inne. Även om katt inte är hittekatt. Alla förslag och idéer är bra.

Min uppfödare hade en avelshane som hon senare kastrerade och omplacerade och det gick alldeles utmärkt. En underbar kattkille.

Kolla även efter Birmaringen. Ny grupp.

Vet en tjej som letar fertil hane till sin hona men vet inte om hon vill ha en till katt men vill du kan jag fråga nästa gång jag träffar på henne alternativt leta upp henne…

Finns uppfödaren till hanen kvar? Fråga i så fall denne om råd och kontakter. Kan gå lite lättare om fler frågar runt. I mina kontrakt står det inskrivet att jag inte får para mina katter utan uppfödarens tillstånd. Även vid en eventuell omplacering vill hon kontaktas.

Alla sätt är bra för att hitta ett nytt hem! =)

Förstår att det är alldeles för jobbigt med en fertil hane och allt därtill vid dödsfall! Styrkekramar till er alla för att ni jobbar för det bästa resultatet för er!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady