Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 5724 ggr
Ankie
1

Ot. Aslan drar rumpan i golvet.....

Aslan drar rumpan efter sig. Han sätter sig på rumpan å släpar å drar rumpan. Har hänt flera ggr nu, avmaskad är han. Varför gör han så? Han är ju lite rund om magen, kan det bero på att han har svårt att komma åt att slicka sig eller?

Busan går å släpper små hårda bajskorvar efter sig. Precis som om inte fattar att det händer, för när hon har gjort det så ser hon lika förvånad ut å går dit å krafsar direkt. Hon hade diarre igår på dan å idag är det hårda korvar som hon bara släpper ut sig, de bara kommer verkar det som, okontrollerat. Vad beror detta på, är det någon som vet?

Kattjazz
0

Det låter onekligen som Aslan har problem med sina analsäckar. Precis som hundar kan katter få problem att tömma analsäckarna och då "åker de kana" på marken. Det måste man få hjälp med hos veterinären om man är ovan att tömma själv. Jag tror det är betydlig svårare på katt än hund dessutom. Du bör kontakta veterinären innan det blir värre, töms de inte kan de bli inflamerade.

Angående Busan så låter det märkligt, ring och prata med veterinären.

//Katt

sajtvärd på Devon rex ifokus

Ankie
0

Hmmm, ja du det är ju onekligen ett problem att få Aslan i buren. Det verkar som det är stört omöjligt, har ju tänkt tanken om man skulle behöva till vet med han, han får alltså panik vid tanke på buren. "Det skulle finnas vet som kunde åka ut vid sånna tillfällen." Min mor skulle ju ta hand om Aslan men det var alltså stört omöjligt att få in honom i buren, provade allt mellan himmel å jord, så ha blev ju kvar här hos oss. Hmm, går det inte att prova med nåt själv hemma först?, vet blir alltså absolut sista anhalten.

Kattjazz
0

Om du kan få någon med dig i bilen kan du klara dig utan bur. Men omöjlig att få in i bur är nog ingen katt. Låt buren stå framme öppen hemma med något mjukt i så vänjer han sig vid den efter ett tag. Kanske rent av går in och lägger sig där självmant om det är mysigt. Annars är det oftast lättare om man ställer buren på högkant när katten ska in eller har en bur med taklock.

Jag tycker du ska ringa till veterinären i första hand och prata med dem om dina katter.

Lycka till

//Katt

sajtvärd på Devon rex ifokus

Mari
0

Bor du inte i Bollnäs?
De veterinärerna gör väl hembesök? Jag har iaf tagit hem dem när jag hade häst så de är ju flyttbara om man säger så

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ankie
0

Stirrup, gör de? Vilken då av de? Men har man häst så kanske det blir lite annorlunda, jag vet inte…… Men det vore ju toppen om det var så…

Mari
0

Distriktsveterinärerna :) Du kan ju iaf ringa och höra med dem, har för mig att de var hem och kollade en kompis kompis hund, fast de vill ju helst att man kommer in till kliniken.
Men förklarar du att katten din är svår at tfå in i buren så kan de ju vara så att de kommer ut

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Lena
0

Tycker också att det verkar vara analsäckarna som är irriterade. Man kan tömma dem själv om katten är hanterbar och det inte är för inflamerat. Men Aslan är väl inte så lätt att handskas med ännu?

Men för guds skulle ta inte in en skygg katt i bilen utan bur. Det är farligt, samtidigt som risken är stor att han smiter ut. Bättre att slänga en filt eller stort badlakan över honom och sedan stoppa honom i buren, om du nu inte kan få en veteriär att komma hem förståss. Det är ju det allra bästa.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

catfoot
0

Ja, inte lätt att få in en lite rädd kisse i buren…Men ring å prata med distriksvetten, vet att dom åker hem, men det kostar extra..Kan vara värt det i sådana här fall..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Ankie
0

#7 inga problem att få Aslan att visa baken inte. Jag kliar han lite så åker rumpan upp. Jag försökte klämma lite idag med en plasthandske å så vanligt papper, jag tror han tyckte att det var skönt, men det såg inte ut som det kom nåt. Vet inte riktigt vart jag ska klämma….

tuska
0

Om du lyfter kattens rumpa har du analsäckarna  kl 4   kl 8 Cool

Hoppas du fatar vart klockan sitterSkrattande 

jag har aldrig tömt analsäckar på katt men på en hund och det är en lukt så man kan dö.  Hua.

Simson
0

Min Indy's analsäckar sprack i höstas. Till slut fick vi operera bort dem. Läs gärna om honom och Atos som också fått sina analsäckar spräckta av inflammation.

De åkte ej på rumpan. Akutoperationer alla.

Indys analsäcksinflammation och operation o
Atos analsäcksinflammation och operation.

Obs bilder…

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Ankie
0

Men är det bara å trycka där då, som klockan visar 4 och 8? Ska man ta i lite lätt eller hur gör man, jag har provat men jag trycker liksom över hela svårt å få grepp precis där… Hmmmm

tuska
0

#12   Massara- tryck neranför kl 4  upp mot kl 4  där  ska de tömma sej. gör sen lika på andra sidan.  Hoppas du förstår hur jag menar.  det är inte lätt med detta lilla "urverkSkrattande 

Dessa analsäckar ska själv tömma sej när katten bajsar men är magen inte som den ska (hård eller lös) kan dessa problem uppstå för katten.

Ömmar katten enormt eller har en svullnad där bak ska du låta en veterinär spola dem och ev. sätta in en PC behandling.

martdat
0

hur e det med rumpan på Aslan i kväll ?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ankie
0

Ja du, vi har provat å tryckt men det kom inte ut nå så jag vet inte jag. Men han har inte dragit rumpan efter sig nu på nån dag. Kan det bli så att de blir stimulerade kanske när man är där å rör och trycker lite? Han var på toaletten igår å hans bajs såg mycket bra ut.Tackar som frågar! :)

Ankie
0

puttar denna för att höra vad ni tror om ovanstående….

tuska
0

Om inte katten hasar på rumpan mer, så har det nog hjälpt till med den behandligen du gett honom. 

Har sett att mina katter kan hasa när det sitter något olämpligt som ett grästrå eller rent av ett hårstrå i baken på dem.

catfoot
0

Ja, min Tudor gör det ibland, nån gång i månaden…men jag upplever det som om det kliar i rumpan..Liksom det kan gör på oss tvåbenta iblandSkämsSkrattande….

OT/Snyggt ....

Ankie
0

#18 Hahaha, så har jag inte tänkt…

Simson
0

Men Catfoot då! Flört

Jo efter alldeles för mycket sockerintag så kliar det i rumpan på mig också… SkrattandeOskyldig

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

catfoot
0

ObestämdJa, jag tror det kliar i rumpen på oss alla ibland..bara det att jag vågar erkännaSkäms…..hihi

OT/Snyggt ....