Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 822 ggr
Gardens
0

jag har lärt mig....

hej.

jag ser på en del bilder här på forumet,stora baljor med mat…vad jag har lärt mig utav programet "animal cops,dvs SPCA HOUSTON  så ska man INTE ge mycket mat till svårt undernärda katter/hittedjur,det pajar magen på dem,det tar TID att göda ett svårt underviktigt djur till normalvikt,och ibland går det inte alls.

ni som har tagit hem svårt sjuka/undernärda katter,hur mycket mat ger ni till dem per dygn och uppdelat på hur många gånger per dag?

Alexej
0

För dessa katter gäller framförallt att vätska upp de. Foder får de i början bara teskedsvis.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

TamlinsMatte
0

Jag kan tänka mig att stora baljor med mat om det är utomhus handlar om katter som tidigare fått matning på samma plats, som alltså rent fysiskt är i bättre skick. Och hemma om man helt enkelt har många katter.

Senast jag hade att göra med en undernärd katt som åt själv (haft kattungar som ska nappas) fick han från början en matsked majsvälling varje timma första dygnet om jag minns rätt (10 år sedan nu räknade jag ut - han är min store sängvärmare nu) och sedan mjukfoder i matskedsportioner många många gånger under dagtid (inte jättebekvämt att mata en vuxenkatt nattetid ju… men han var så att han vacklade fram och om han fick vatten kräktes han det med - så dropp och timmevis)

Josefa
0

Svårt undernärda katter brukar jag till en början ge honungsvatten med spruta. Bara någon ml beroende på hur stor den är. Men ofta. Ca var tionde minut den första timmen. Sen börjar jag blanda i kattungemjölkspulver i honungsvattnet och sakta öka på dosen. Och sedan kokt fisk eller köttfärs i miniportioner om katten är så stor att den börjat äta riktig mat.