*LÅST* Frågor till Skånekatten!
Tråden låst - fortsätter i Frågor till Skånekatten - 2
Hej Alice!
Jag hoppas att du inte misstycker att jag kontaktar er så här, men jag har varken dina eller din kollegas telefonnummer kvar. Det är så här att jag verkligen skulle behöva er hjälp för att klargöra vissa saker i ett större ärende i Malmö och där vi inlett samarbete med djurskyddsinspektörer.
Jag tar allt från början.
Vi fick in ett ärende från grannar till en äldre person i Malmö som skulle ha alltför många katter. vi åker dit tillsammans med veterinär eftersom vi befarade det värsta. Våra farhågor besannades, tyvärr. En annan granne hade också gjort en anmälan och till djurskyddsinspektör och därför fanns ärendet redan på deras bord. Veterinären vi hade med oss gjorde också en akut anmälan om förhållandena på plats, vilket resulterade i att inspektörerna var på plats första vardagen.
Vi omhändertog omedelbart sex styck kattungar vilka var kraftig uttorkade och medtagna. Veterinären satte dropp och behandlade dem. Vi såg också skyddsjaktens fällor på adressen och undrade givetvis hur i hela fridens namn man kan ha skjutit digivande kattmammor eftersom detta kan ha gjorts. Kattungarna var endast ca fem till sex veckor gamla.
Givetvis gjorde både Kks och veterinären en anmälan till både polis och länsstyrelse för att få klarhet i vad som skett.
Då jag talade med chefen för skyddsjakten säger han att Skånekatten varit där vid samma tid och fångat in en honkatt med ungar. Han säger också att ni fångat in en skygg hankatt och ringde honom då ni stod på polisstationen på Porslinsgatan med katten i fällan och ville att skyddsjakten skulle komma för att skjuta katten. Skyddsjakten ville inte skjuta katten eftersom den kanske hade någon ägare. Ni blev ombedda att släppa ut katten på exakt samma plats ni fångat den.
Min undran är nu om allt detta stämmer som skyddsjakten säger till mig? Var ni säkra på att ungarna ni tog tillhörde kattflickan ni också tog? Skyddsjakten kan här enligt Kks mening inte ha tillämpat någon "god jaktsed" om det är så att de skjutit digivande kattmammor och enligt dem har de inte gjort så.
Hur såg katten ut ni släppte tillbaka? Jag undrar eftersom vi kommer att ta hand om de katter den äldre personen inte kommer att få ha kvar och detta inkluderar även denna. Har ni kanske placerat den i något av era stödhem? Jag stötte på er på Djursjukhuset i fredags kväll, men hade inte fått dessa uppgifter från skyddsjakten då och kunde inte fråga er direkt då.
Hjälp oss klargöra detta så att igen misstänkliggörs felaktigt samt för att vi inte heller ska missa någon katt i ärendet.
Vänliga hälsningar
Carina
Kattkommando Syd Malmö
Det var skrämmande läsning!
Trodde att skyddsjägarna i Malmö hade blivit väldigt restriktiva med att ta sig an ärenden med hemlösa/förvildade katter ism att tillstånd behövs till varje katt man har för avsikt att skjuta.
Hoppas Skånekatten kan komma med en trovärdig förklaring här.

Puttar för svar på viktiga frågor.
Puttar upp!
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Ingen vidare historia! Hoppas det går att få klarhet i hur det har förhållit sig.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Putt!
Hallo? Skrämmande om det skulle vara sant. Gick ni med en katt i fällan till polisen och krävde att den skulle skjutas?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Har mailat länken till tråden till Alice i Skånekatten.
Morgan
JA har man rent mjöl i påsen, så kan man väl svara för sig och förklara.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Hmm… Jag trodde inte det var tillåtet att skriva personnamn här på sajten.
Det föreligger en hel del missförstånd här. Det är inte samma katter och inte samma adress.
Vi blev kontaktade av en dam i samma område, som hade kontaktat diverse kattorganisationer för att få hjälp, men nekats.
Då vi tidigare gjort TNR-projekt hos några andra grannar så hade damen fått vårt telnr.
Damen har en honkatt i sin trädgård med tre ungar som är ca 4-5mån, alltså inte beroende av att dia. Damen ville att vi skulle ordna hem åt ungarna och kastrera honan som hon ville behålla. Hon tyckte dock att det blev för arbetssamt att behålla alla.
Vi har lyckats få in två av ungarna, den förste dog redan efter några dagar i karantän, den andre såg så dålig ut så vi körde den till djursjukhuset som tog hand om den. Dessa kattungar led dock inte av undernäring eller uttorkning.
Kvar återstår mamma katt och en unge!
Den katt som gick i fällan istället för de tilltänkta är en stor svart hankatt, helvild, ärrad och såg inte frisk ut.
Han blev först körd till djursjukhuset men de ville att vi skulle lämna honom till polisen och göra en polisanmälan som enl lagen ska göra. Polisen kan sedan kolla om det finns en ägare.
Polisen ville inte påtaga sig detta ansvar utan uppmanade oss att släppa ut katten i någon park eller så. Då vi ifrågasatte lämpligheten i det då det är olagligt att släppa ut en katt på detta sätt, och i frågasatte vem som skulle se till att katten fick mat och dyl, så blev det genast problematiskt. Polisen ville inte ta in den i deras hem för upphittade djur.
Då ringde POLISEN till skyddsjägaren och rådfrågade dem. Skyddsjägaren ville inte ta katten eftersom de inte visste om det fanns en ägare utan sa att polisen borde ta katten till Hjortshögsgård, där polisen förvarar upphittade djur, och har möjlighet att leta ägare eftersom djuret får en respit på dryga veckan. Då polisen vägrade detta så rekomenderade även skyddsjägaren att vi skulle släppa ut katten (!!??!!) men dom ansåg dock att det skulle ske på samma ställe som infångandet.
Detta ledde till långa och hetsiga diskussioner på polisstationen. Dessa slutade dock med att ansvarig kommisarie gav kollegan ett papper där han tog ansvar för utsläppandet av katten.
Vi tyckte dock att katten inte såg frisk ut så det blev ytterligare en runda på djursjukhuset där det hade varit personalbyte. Denna gången blev det ett annat mottagande. Dom tog hand om katten då dom ansåg att den inte verkade frisk. Jag kan inte svara på vad som hänt katten efter det.
Alltså…
* Vi har inte släppt tillbaka denne store svarte hankatt.
* Vi är inte inblandade i att skyddsjägaren har fällor hos "er" dam, Och inte heller i någon avskjutning av digivande honor.
* Vi har inga stödhem. Endast våra egna hem.
* Vi har inte tagit in någon annan katt, än de ungar jag tidigare nämt, från detta område.
* Vi bad skyddsjägaren om hjälp att ta hand om katten och kolla efter ägare, eftersom polisen vägrade trots att detta är deras skyldighet.
HOPPAS DETTA REDER UT ALLA FRÅGETECKEN!
Med vänliga hälsningar
Atiz med kolleger
SkåneKatten
Vilken länk pratar ni om?? Jag har inte fått något
#9 Bra att du svarade på frågan.
Man blir så arg när alla här tror det värsta om Skånekatten bara för att KKS hör rykten..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Det tog lite tid innan jag såg det eftersom vi har varit ute på kattjakt.

#10 Jag malilade till er så att ni skulle uppmärksamma tråden och jag mailade ikväll 21.11 Alice på adressen alice@skanekatten.se.
Vill bara observera att jag sedan juni 2008 inte har ngt alls med kks att göra. Tar tid, jag vet för att tfnen ringer varje dag om kattärenden fortfaranden :-)
Aha… då förstår jag. Jag har inte hunnit kolla mina mail, Jag har varit på kattjakt i flera timmar.
Så bra att vi nu fått ett klarläggande från SkåneKatten.
#9 Svensk djurskydd i en nötskal!
Har du kanske några handlingar från polisen angående detta ärende? Utmärkt material till utredningen av djurskyddslagen!
Ja… vi har ju intyget om att kommisarien tog ansvar för att släppa ut katten.
Kks-carina:
I fortsättningen så hittar du våra telnr på vår hemsida
eller…
på era förmedlingskontrakt då vi var stödhem åt Kks.
#17 Vad bra!!! Den får du jättegärna skicka till info@goteborgskatthjalp.com om du kan skanna in den vill säga. Annars kanske du kan ta en kopia på den? Sällsynt att såna grejer finns på print!
Tack för svar!
Då vet jag att det skyddsjakten säger är sant då ni bekräftat detta. Inte heller behöver vi leta efter den svarta katten då den förmodligen är avlivad om det inte var så att ni var beredda att stå för vet.kostnaden. Likaså med kattungen ni lämnade. Enligt chefen för skyddsjakten hade ni inte uppgett att den var sjuk, utan enbart skygg. Många sjukdomar är behandlingsbara och en katt som gått ute ett tag är nästan alltid ärrade m.m och enligt oss är detta inte skäl för avlivning eller avskjutning. Många av våra "soffliggare" är just ärrade, och än så länge har ingen av dem varit så sjuka att livet inte gått att rädda.
Var kattflickan ni tog hand om digivande? Jag måste än en gång ställa frågan eftersom skyddsjakten gärna vill föra över ansvaret för de moderlösa kattungarna på er och jag behöver därför ett tydligt svar från er. Skyddsjakten bekräftar att adressen är densamma. Ett antal katter har skjutits där och dessa tillstånd ska jag givetvis kontrollera. Åldern vet jag på fem av dem, allt enligt uppgift från skyddsjakten och detta är ingen rolig vetskap.
Vänligen
Carina Andersson
Kattkommando Syd Malmö
-Vi räddar liv varje dag-
Ja.. det ska vi fixa

Ärligt, är detta inte frågor ni föreningar ska ta er emellan och inte prata om på forumet att reda ut. Du hade inte kontaktuppgifterna till de i Skånekatten i #0 men nu har ni ju kontakt med varandra så kanske ni ska ta era frågor via PM eller mail? Bara en tanke!
Bra talat… men ibland måste jag svara…
Varför kan såna här diskussioner inte föras öppet!!! Jag lär mig en hel del av att läsa dessa trådar,både om djurskyddslagen och om föreningarna.
Debattia
Jag tycker också att det är bra att veta vad som händer bakom kulisserna. Tycker det låter hemskt att åka rund med en infångad katt för att avliva den. Stämmer det att polisen har en förvåringsplats där katter bara har envecka på sig att en ägare hör av sig? Låter som värsta avlivningsställe.
Här i Skara och omkring lämnar polisen katter till djurhemmet där de förmedlas efter 2 veckor.
Lämnade ni en kattunge hos polisen?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag kan bara hålla med Bigless #22. Inlägget i #20 från KKS är naturligt att det tas direkt med SkåneKatten och inte på forumet. Uppfattar det senaste inlägget från KKS närmast som ett sätt att få möjlighet att rikta offentlig kritik med SkåneKatten, som under senare tid fått beröm från många för sitt engagemang för hamnkatterna i Malmö.
Men jag vill veta! Och om man har rent samvete behöver man inte dölja nåt, eller?
SkåneKatten har redan lämnat en redogörelse. Redan från början blev jag misstänksam mot denna tråd som motiverades med att man inte kunde få fram kontaktuppgifter till företrädare för SkåneKatten.Om man önskade kontakt är det bara att slå in ordet SkåneKatten på nätet så får man direkt fram tre företrädare för SkåneKatten. Företrädare för KKS är vana att ta tag i saker och ting och jag ser bara denna tråd som ett sätt att försöka skapa misstänksamhet mot SkåneKatten, som jag kan förstå av vissa inom KKS kan uppfattas som en konkurrent.
Men jag vill ha svar angående kattungen och polisens agerande, så som jag skrev under #25.
#28 ursäkta att jag lägger mig i, men vad har du med det hela att göra? Och vad vet du om KKS malmö och deras syn på Skånekatten? KKS Malmö vill uppenbarligen bara få veta vad som hände och få klarhet i allt, inget mer. Har Skånekatten rent mjöl i påsen så är det väl inte mer än att de berättar vad som hänt och svarar på frågorna . Ingen skada skedd isf. Varför ska allting vara hysch hysch med vissa föreningar medan man på vissa andra *host* får spy hur mycket galla som helst?
mvh Emma, KKS Ronneby
#30 Jag tycker att jag har rätt att få lämna min syn på saken precis som du och andra. Varför inte köra med öppna kort? Att hänvisa till i inledningsinlägget att man måste gå ut offentligt med dessa frågor till SkåneKatten för att man omöjligt kunde få fram företrädare för SkåneKatten och kunna ta kontakt på normal väg visar en hel del om avsikten med denna tråd, trist men sant.
#31 vad spelar det för roll? varför ska allt vara hysch hysch med någon, och allt redovisas med nästa??
Det är inte fråga om att det skall döljas något. Vad jag reagerar på är att det är uppenbart vad avsikten just är med denna tråd.
#33 ja, det har jag full förståelse för men hon är inte den första, och säkert inte den sista som gör så på detta forum…. och det har du sagt ett antal gånger nu. varför fortsätta älta?:)
Jag tycker därför att denna tråd skall avslutas och KKS ta kontakt med SkåneKatten på normal väg om det finns några ytterligare upplysningar KKS vill ha.
Jag tillhör inte KKS men vill ändå ha svar på mina frågor!

Får jag, som normalt inte är aktiv på detta forum, påpeka något. Trådar som den här skadar allvarligt människors vilja att hjälpa. Den underminerar fullständigt tilltron till kattmänniskor och får i alla fall mig att tro att jag har med fullständiga galningar att göra. Jag vet av det jag läst att jag inte alltid delar åsikter ifråga om hur långt man ska gå för att rädda liv, men diskussionen kan föras sansat och inte i form av att fullständigt massakera varandra inför öppen ridå. Det är dessutom fullständigt bakvänt, när det är svårt att höja kattens status, att de som faktiskt är mer engagerade än medelsvensson (som ändå förfasas över vad vissa gör med sina djur) inte sätter sig över sina ideal och håller ihop - i alla fall offentligt där människor som jag (som alltså kan betraktas som kattintresserad medelsvensson) kan läsa.
Jag har gjort ett löfte till Debattia om att vid behov ge ensamma kattungar tillfälligt hem. Det kommer jag givetvis infria. Men problemet som jag ser det när jag läser, är dels de krav som ställs på människor som skulle vilja hjälpa - där en mindre insats istället för att tas emot skälls ut för att den är för liten (hellre inget än lite?) och dels denna offentliga utskällning av varandra. Det skrämmer bort folk som mig. Och sedan undrar ni varför det blir sån liten respons? Varför några står helt ensamma med allt ansvar?
Jag är ingen stor hjälpare, men genom åren har två av mina egna varit hemlösingar, och jag har inhyst missbrukarkatt och moderlösa små - som alla fått det de behövt i form av nappning, veterinärvård, kastreringar… Men jag har inte gjort det ofta utan bara när livet fallit sig så och jag sett mig kunna göra något utan att massakera mitt övriga liv. Ändå skulle jag kunna hjälpa. Men när jag ser sånt här backar jag. Och det har hänt förut att jag gjort… För mycket vill ha mer och små insatser möter utskällningar…
Jag är medveten om att ni alla härinne, ja faktiskt ALLA!, vill väl och gör det ni kan. Annars skulle jag faktiskt inte bry mig om att bli arg eller försöka förklara vad som händer inom en vanlig dödlig som läser trådar som den här…
Tyvärr är världen inte som den skulle vara. Varken vi som privatpersoner eller som föreningar är utan fel. Vi gör både bra och dåliga saker.
Men hur skulle världen se ut om ingen våga kritisera eller ställer frågor? Skulle jag få en fråga då svarar jag på den. Här fanns det ingen kritik utan frågor. Frågor som intresserar många.
Jag vet inte hur många "vanliga dödliga:) " läser här men vi som är lite mer insatta är intresserade av svaren. Ser inget negativt i det!
Och rent allmänt: Nu menar jag inte Skånekatter eller KKS. Tyvärr finns det en del sämre katthem och då är det väl bara bra om andra får veta det?
#37 Bra skrivet, håller med dig hela vägen
#36 Om du saknar svar kan du PM:a direkt till Atiz.
#37. Det som TamlinsMatte skriver är mycket tänkvärt. Jag hoppas vi alla tar åt oss detta.
Jag vill gärna ha svar på mina frågor här på sajten för jag ställde frågorna här!
Hur funkar polisen i Malmö? Har de en förvaringsplats för upphittade katter där de avlivas efter 1 vecka? Tog Skånekatten en kattunge till polisen? Varför åkte ni rund med en skrämd hankatt i buren? (Detta ledde till långa och hetsiga diskussioner på polisstationen. Dessa slutade dock med att ansvarig kommisarie gav kollegan ett papper där han tog ansvar för utsläppandet av katten.)
Djursjukhuset ansåg ju inte att katten var tillräklig sjuk för att avlivas? Varför vet ni inte vad som hände med honom sedan?
Hur fungerar egentligen infångande och förvaring i Malmö? Trodde att ni arbetar med TNR? Då hade man ju kunnit släppa ut hanen igen?
Vi andra på forumet är också intresserade av detta ärendet.
Jag vill också veta hur det ligger till.
Vissa föreningar får bara beröm för det bra de gör. Kanske pga att allt det mindre bra mörkas.
¤41 SkåneKatten har redan lämnat en redogörelse för turerna bl.a när det gäller katten som kom till polisen. Vad är syftet med dina frågor i dessa avseenden?
Anser det är bra att det skrivs öppet på tråden, om skånekatten hur skall vi andra annars veta vad som försigår i kattvärlden. Dom har andra projekt också som man kanske skall ifrågasätta
Vi vet att kks gör allt vad som krävs med en sjuk katt trots kostnaden. Stötta dom istället
Sen tycker jag att det uppmuntras och puttas på trådarna som bor långt ifrån och som inte vet sanningshalten i vad som skrivs på trådarna.Här verkar det som att kunna lura dom flesta med sina konstiga sanningar. Man får lite sortera bland dom.
Avlivning verkar vara en del av strategin hos vissa istället för att försöka få veterinärvård genomförd.

#38 Kritik är en sak, givetvis ska saklig fakta föras fram. Och den som kan tar ställning till det. Men offentlig pajkastning och sågning är en annan, när det gäller frågor där åsikter finns om vad som är rätt och fel (ingen har kanske avvikande åsikt om det gällt att avliva en frisk kattunge tex). Gränsen mellan en debatt som faktiskt kan uppfattas som lätt hysterisk och en diskussion om åsikter är förstås ofta hårfin, och därför kan det vara en poäng att tänka en extra gång på hur det man skriver faktiskt ser ut i skrift.
Menmen… man skapar det forum man vill ha, och kanske är det så att det inte finns fler "vanliga dödliga" än jag här. Ett annat alternativ är att fler gör som jag, läser, deltar litegrann - och sedan försvinner iväg för att det blev något lite religiöst över det hela…
# 44 Självfallet skall inget döljas. SkåneKatten har redan lämnat sin redogörelse och du argumenterar precis som syftet var med tråden nämligen att allmänt börja ifrågasätta SkåneKatten utan det uppvisats någon grund för detta. Du talar bl.a om andra projekt de driver samtidigt som du framhåller KKS helt okritiskt.
En sådan tråd som denna skrämmer precis som Tamlinsmatte skriver bort personer som annars skulle vilja göra en insats. Jag trodde vi alla arbetade för katternas bästa.
Jag har blivit ombedd att gå in och meddela er att Atiz är bortrest idag och förhoppningsvis får ni svar på era frågor ikväll.
Alexej.
Det finns ett ställe här i Malmö som enbart har hand om upphittade katter och hundar från polisen. Jag vet att iallafall katterna avlivas efter 10 dagar om inte ägare kan hittas. Den som driver detta ställe gör inte mycket för att leta upp nya hem till katterna. När jag hittade Aramis här på gården och ringde polisen eftersom han var öronmärkt så ville dom sätta honom där men det stoppade jag och behöll honom tills jag fick hjälp av KKS att sätta honom i ett av deras stödhem.
#46 Trodde på svar från Skånekatter och inte från dig….
Eller tillhör du Skånekatter och är insatt i mina frågor? Då kan ju du svara hur polisen agerar i Malmö!
Har läst tråden ,möjligt jag är naiv men jag har inte uppfattat det som att KKS försöker underminera Skånekatten.Jag är intresserad av själva sakfrågan.Hur polisen betedde sig,hur agerar dom utifrån djurskyddslagen? KKS som tog kontakt med Miljö och hälsa ?? Skyttarna ?? mm. Tycker tråden är intressant och inte någon pajkastning.
Debattia
#48-49 Jag tillhör inte SkåneKatten, känner inte medlemmarna. Däremot har jag tidigare vid ett flertal tillfällen lämnat bidrag till KKS.
Enligt Crisse kommer Atiz förhoppningsvis ha möjlighet att svara Er i kväll#47. Sedan hoppas jag att SkåneKatten och KKS kan fortsätta sitt viktiga arbete i lugn och ro och denna tråd avslutas.
"Sedan hoppas jag att SkåneKatten och KKS kan fortsätta sitt viktiga arbete i lugn och ro och denna tråd avslutas."
Klart, det hoppas jag också! 
Jag vill ha klart besked innan tråden avslutas
Vill också gärna ha svar.
Annebeate, som puttar på trådar utan att veta något om sanningen. Skall man arbeta med katter får det inte vara med vilka metoder som helst
men varför är det Skånekatten som ska svara på hur Polisen i Malmö jobbar? Det kan väll vem som helst som är insatt, varför denna häxjakt på en person. Det är sådan som gör att jag inte längre är aktiv i en förening utan tar det själv istället, ligger i utkanten och hjälper flera när jag har lust.
Tycker att det är bedrövligt hur frågan hanteras.
Det verkar som ett hemskt ställe. Hur kan polisen samarbeta med dom? men det finns åtminstone några veckors frist där, så att man kan bestämma vad som skall göras och hitta ägare om det finns någon.
Bättre än att köra till Djursjukhuset och sen inte veta vad som händer med katten och inte ta reda på det
KKS-Carina och jag diskuterade för över 1 år sedan om man kunde göra något men denna människa har ett kontrakt med polisen och får betalt per dygn när djuren finns där. Vi funderade på om vi skulle försöka att få det kontraktet när det gick ut men kom på att så många stödhem finns inte så att man skulle klara av det. Detta ställe räknas inte som ett katthem eller djurhem och står inte med bland andra dylika. Frågan är hur denna personen är funtad när man kan åka och avliva helt friska katter vuxna som ungar och även hundar utan att ens försöka att hitta nya hem till dom.
Skånekatten har ju svarat, varför fortsätter man då tjafset här på tråden?
Detta är typexempel på varför hittekatter riskerar bli en liten klubb för inbördes beundran. "Vanligt" folk förföljs av vissa tydligen speciella medlemmar, som har högre status än andra. De som försöker göra något aktivt baktalas av de som passivt sitter bakom en dataskärm och bara kritiserar. Varför var inte kks snabbare ut och gjorde allt rätt som man ska göra?
Helt klart ska man kunna ställa frågor. Problemet med detta forum är att det blir påhåpp snarare än frågor. Även sedan andra som väljer sidor och hetsar. Är svaren seda motsägelsefulla enligt hörsägen så duger det inte.. Utan man fortsätter o hoppar på folk pga vad man hört. Tyvärr inte bara i denna tråd. Jag tycker att detta är skamligt då vuxna människor uppför sig som små barn. Tycker att alla borde rannsaka sig själva och inte bara gå på hörsägen. Alltid är det någon som tror sig veta bättre än andra, att dennes åsikter är den rätta. Utan att tänka längre än så. Tyvärr är vi människor så primitiva i vårat tänkande att jag många gånger blir rädd.
Jag har tyvärr endast möjlighet att göra ett kortare inlägg idag, men återkommer.
Min avsikt är inte att smutskasta någon, endast få tydliga svar för att ha en rimlig chans att komma någonstans med Kks och veterinärens anmälningar till både polis och länsstyrelse.
Jag trodde att vi hade en god chans till detta ända tills skyddsjakten talade om att det måste ha varit Skånekatten som tagit kattmamman eftersom de varit där vid samma tidpunkt. Nu vet vi inte hur utgången blir med dessa anmälningar.
Varför skulle Kks smutskasta en annan förening då vi så generöst överlät all den insamlade maten till hemlösa katter från Kattutställningen i Malmö i våras till just Skånekatten.
Kks tycker dessa frågor är ytterst viktiga och väl värda att upplysa övriga kattvänner om. Ett inlägg vittnar om tron på att det är svårt för skyddsjakten att få tillstånd till avskjutning.
Kks Malmö har under våren 2009 tillsammans med Djurens Jurister, Katthjälpen och Kattjouren granskat ca 4000 ärenden inkomna till Polismyndigheten i Skåne under de senaste åren. Kontakt har även tagits med polismyndigheten i Blekinge för att jämföra hanteringen. Vill tillägga att dessa 4000 ärenden också innefattar hundar och då även ärenden såsom -hund biter en annan hund-. Vi har ännu inte sammanställt detta arbete eller formulerat målet med denna granskning. En anledning till detta tidskrävande och psykiskt påfrestande arbete är i alla fall att om möjligt rädda fler liv.
Till Cala! Du är hjärtligt välkommen att anmäla dig som volontär hos oss. Du behövs!
Vänligen
Carina
Kattkommando Syd Malmö
-räddar liv varje dag-
Inte lika roligt att sitta på andra sidan och ge svar på frågor eller hur?
Vill bara att ni förstår hur svårt det är att svara direkt på alla frågor som dyker upp innan man ens hunnit logga in. Sammantaget blir man bara ledsen och känner sig påhoppad med alla frågor och puttande, som man ej själv sett.
Måste vara ett problem att folk ringer och engagerar flera olika föreningar till ett och samma ställe. Kan inte det innebära att 5 föreningar åker till en och samma plats samtidigt som om det funnits något infonät, kunnat åkt till olika ställen och hjälpt katter ??
Vad är Hjorthögsgård??
Hur gör KKS och vilka kriterier behövs för att kunna ta med veterinär när man åker till ett ställe?? Finns det veterinärer som är tillgängliga för detta? Vem betalar då veterinären?
Vi har nu ett liknande fall där vi då skulle kunna göra likadant.
Undersöktes inte den svarta skygga katten innan den togs till polisen??
Varför togs den till polisen ? Kunde ingen ta hem den under tiden det kollades om den var hemlös.Låter konstigt den var både skygg och hemlös men alla trodde den hade ett hem ???
Hade några av dom digivande mammorna blivit skjutna ??
Lite av mina nyfikna frågor.
Debattia
Fruktansvärd med såna inlämningsställe som polisen ibland har. Ofta är det djurpensionater som behöver mer inkomster. Kommer ihåg ett liknande ställe där en katt lämnades in och hämtades av Kattassen? Katten kom till ett hem som Lena hittade.
Dessa ställe jobbar helt obemärkta av vanligt folk. Ingen sökning görs för att hitta ägaren eller ett nytt hem, de bara avlivas i det tysta.
Fattar inte varför frågor alltid uppfattas som påhopp, häxjagd osv? Det här är ingen trevlig fikasajt utan handlar om död och liv för katter som behöver oss. Och då måste man kunna ställa frågor också om det kan kännas obekvämt!
Speciellt du borde skärpa dig Alexej, du kommer med ständiga insinuationer baserat på hörsägen. Hur kopplar du det påstår ovan till resten av tråden? Påstår du att skånekatten tar livet av katter?
Nej det är som vanligt från din sida lösryckta meningar, sedan är häxjakten igång. Som Medarbetare har man större ansvar än att jaga enskilda personer bara för att man inte delar deras uppfattning. Du är ju dessutom Sajtvärd på andra sidor så det otroligt tanklöst från din sida. Jag har också blivit jagad av dig och ditt drev så därför förstår jag hur andra känner sig.
Du blev jagad av mig? Det var väl Hoppet som jag anklagde då och jag hade väl rätt? Fattar inte vad du menar? Vaknad på fel sidan?
Har du i Söderhamn blivit skåning nu? Eller varför tror du att du ha mer koll än jag på alla kattföreningar? Jag vet nog en del som inte du vet om!!
Jag ställer frågor här och vill ha ett svar, så enkelt är det. Jag läste TS inlägg och vill veta vad som finns bakom det.
Det är du som borde skärpa dig och jobbar vidare i Söderhamn. Där har ni väl tillräklig med problem?
Utan att ha något stöd för detta insinuerar vissa gång på gång här på tråden att SkåneKatten skulle ha hanterat katter på ett klandervärt sätt. Detta är ovärdigt detta forum.
Jag tycker också att vi som är vanliga medlemmar på forumet kan kräva att en Sajtvärd här på forumet uppträder på ett korrekt och föredömligt sätt i sina inlägg gentemot andra medlemmar.
Jaha, och vad vet du om Skånekatter?
63.Jag uppfattar 62;s mening som att det menas de ställen där polisen lämnar in katter.
Debattia
#67 Självklart!
Eftersom sidan täcker hela Sverige så är det okej om skåningar skriver om katter i Hälsingland. Det har jag aldrig sagt något om. Sedan är du med och hackar i nästan alla trådar så jag förstår om du blandar ihop var du varit och vad du skrivit.
Alla vet saker som inte andra vet om, det kanske är sant att vissa har tillgång till trådar som är hemliga. I så fall förstår jag varför dina ibland helt obegripliga påståenden kommer i vissa trådar.
Du kan ju lika gärna hålla dig där du hör hemma. Till skillnad från dig så försöker jag hjälpa till i Söderhamn där jag hör hemma, eller där jag befinner mig för tillfället. Istället för att klaga på alla.
Det är inte heller alla av dina informatörer som har fullständig koll på läget, varken i Söderhamn eller Skåne. Du tror du vet, men famlar i mörkret. Jag har heller aldrig påstått att jag har mer koll än dig, när det gäller Hoppet har jag det men det är det enda.
Detta är det jag menar är typiskt för dina uttalanden, du hittar på något sen är det full kalabalik. Jag hävdar fortfarande att som Medarbetare har man större ansvar än andra till att det går korrekt till. Sen vilken sida av sängen jag vaknat på har väl knappast med detta att göra.
Jag har länge varit tyst om dina påhopp på andra men tycker synd om folk och undrar hur länge du ska få hålla på. Stäng gärna av mig jag kommer ändå strunta i denna sida får och med nu.
Håll dig till fakta i fortsättningen..
370 Är du nöjd nu? Det är inte jag….men jag väntar till Atiz kan svara.
Jag är direkt och skriver vad jag tänker. Småhykleri passar inte mig. Det finns alltid de som inte gillar det och andra som gillar det. Men som sagt, det är ingen fikasajt här. Jag har aldrig dragit mig för att anmäla ett katthem eller en kattägare när den gör fel. Jag kämpar som alla andra gör men tyvärr döljs mycket av sanningen genom människors feghet. Vi ser men gör inget. Annars skulle det inte finnas så många hemlösa katter om fler skulle reagera på situationer och förhållande.
Jag är Sajtvärd och Medarbetare för jag är engagerad. Så varför ska jag hålla käften för det? Jag gör så gott jag kan men ibland har jag ingen kraft kvar. Och då hjälper inte såna inlägg som du skrev.
Ursäkta men resultatet av denna tråd är helt enkelt folks antaganden och tolkningar hela tiden. det är enormt skrämmande när folk tror det värsta hela tiden när vissa är inblandade. Om man tar sig tid att läsa saker i lugn och ro och se på vad det står ur olika synvinklar så skulle allt vara anorlunda.
KKS Malmö har redan förklarat anledning till varför de behöver svaren. Skånekatten har svarat men det saknas lite för att få allt utrett. Men ändå så hakar folk upp sig och tror det värsta om saker och ting när två föreningar från Malmö är inblandade.
Vad gäller Alexejs frågor så finner även jag dem intressanta och skulle veta hur saker och ting går till, hur ska jag annars kunna vara med och försöka hitta bättre lösningar? så hackar ni på henne får ni allt hacka på mig med då även jag är Medarbetare på denna sajt och har viss information.
Jag har inget emot vare sig Skånekatten eller KKS kan tilläggas.
//Pia
Håller med föregående skrivare ! Varför inte hålla sig till det tråden handlar om i stället för att dra in en massa annat som kanske bättre passar i andra trådar ? Varför ta för givet att föreningarna hoppar på varandra när dom försöker föra en diskussion sig emellan. Jag är intresserad och nyfiken på deras arbetsrutiner och det som leder dem till olika åtaganden utan att vara ute efter att skada någon förening.
Debattia

#71 Om jag är nöjd? Jag antar att det är 37 som 370 ska innebära?? Såg det ut som att det var den här typen av urspårning jag gillade, det var ju just det jag inte gjorde…
Debattia, jag står kvar vid att jag om behov finns kan ta emot evt ensamkommande kattungar - eftersom jag fortfarande är av åsikten att det är viktigt. Jag ber dig i så fall att PM'a mig. Jag kommer inte att vara aktiv på hittekatter igen.
#75 Ber om ursäkt. Jag menade #70.

Ah… sorry… jag tittade just på tangentbordet och insåg att det var 3'an som var fel. Så just den attacken ber jag om ursäkt för… My bad. Faktiskt.
I övrigt får jag nog säga samma sak. Det är något märkligt när jag blir mer upprörd över debattanterna än de katter som far illa och jag hör nog inte hemma här
#77 Jag tror inte du är ensam om att bli det ibland.
Men visst hör du hemma här.
//Pia
#77 Jag hoppas också du stannar kvar på forumet, du behövs!
Livet är inte lätt och arbetet med hittekatter tar på krafterna och på psyket.
Anser ändå att jag inte gjorde fel. Det blev visst två olika trådar här. En om polisen i Malmö och deras förvaringsställe som jag hårt kritiserade.
Och en där jag faktiskt ville veta hur Skånekatter kunde åka rund med en bur i handen och ingen kände sig ansvarig. Säger inte att det är Skånekattens fel. Men jag undrar hur sånt kan hända. En rädd (sjuk?) hankatt fångas in. Djursjukhuset hänvisar till polisen. Polisen säger, släpp ut honom, sedan åter djursjukhuset och ingen vet om katten hade en ägare eller vad som var fel på honom. Avlivades han bara?
Varför ringer ni inte polisen i Malmö själva och fråga hur de arbetar med sånna här ärenden?

#81 Ja det kan man faktiskt göra, då får man ju info från "hästens mun" hoppas man.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Jag har nyss kommit hem och läst allt!
Jag orkar inte kommentera nu men återkommer under morgondagen med svar…. förhoppningsvis…… åt alla.
Atiz/Alice
# 56
Katter "kan" förvaras fem dagar på de s.k. uppstallningshem polismyndigheterna har avtal med. Detta gäller inte de hemlösa katterna vi vanligtvis arbetar med. De kommer aldrig ens dit.
Kks Malmö har ett gott samarbete med Djurskyddet Malmö och en av deras styrelsemedlemmar är veterinär och erbjöd sig att ideellt följa med till plats.
Carina
Kks Malmö
-räddar liv varje dag-
#84#
Polisen som jag anmälde Aramis till talade om att det var 10 dagar annars hade jag inte visst det.
jösses vilken tråd,trodde vi arbetade för katterna här!
jag är en vanlig enkel privatperson som försöker så mycket jag kan att hjälpa till,men som någonannan sa,man blir fruktansvärt ledsen när man i tråd efter tråd läser påhopp och skitsnack om personer och andra föreningar.
jag stöder KKS,Jag är försäkringsafadder åt en katt där.
jag stöder även katthemmet kompis.
som privatperson vill man gärna tro gott om alla,men tydligen går inte det,trist.
Den här tråden har tyvärr spårat ur och blivit av den grälsjuka sorten. Känslor har rusat iväg och det mesta handlar om helt andra saker än trådens ämne. Dessutom är den oerhört lång och svår att starta.
Jag låser därför tråden och startat en ny Frågor till Skånekatten Nr 2. Ber alla att hålla sig till sakfrågan, lämna trätomålen utanför och lös konflikterna via PM.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"